Americká armáda v rámci programů JMR (Joint Multi-Role) a navazujícího FVL (Future Vertical Lift) hledá nový univerzální vrtulník. Jedním z adeptů je pokrokový stroj AVX od AVX Aircraft Company.
foto: AVX Aircraft Company
Jedním z hlavních požadavků armády na nový stroj je minimální cestovní rychlost 426 km/h (235 mil/h). Standardní dopravní vrtulník americké armády UH-60 Black Hawk přitom cestuje rychlostí 278 km/h, maximální rychlost je 298 km/h.
Současné konstrukce vrtulníků bohužel nedovolují cestovat vyšší rychlostí. Teoretická hranice sice leží na 400 km/h, ale současné vrtulníky rychleji než 300 km/h nelétají. Kde je problém?
Potížistou je rotující křídlo vrtulníku – rotor. Při velkých rychlostech konce postupujících listů rotoru dosahují rychlosti zvuku ve vzduchu, zato ustupující listy (ustupující po směru letu vrtulníku) se pohybují rychlostí, která je nižší než dopředná rychlost vrtulníku, takže na nich vzniká jen velmi slabý vztlak. Za těchto okolností je téměř nemožné udržet bezproblémový ustálený let.
AVX Answer to the Future of Vertical Lift from AVX Aircraft Company on Vimeo.
video: vimeo
Pokud chtějí výrobci splnit požadavky armády, musí přijít s jinou konstrukci vrtulníku, resp. stroje s kolmým startem a přistáním. Podle firmy AVX Aircraft Company je nejlepším řešením vrtulník s koaxiálními rotory (dvojice protiběžných rotorů) a dvěma zapouzdřenými tlačnými rotory na zádi.
Pro potřeby armády AVX Aircraft Company nabízí stroj o hmotnosti 12 tun schopný přepravit 5900 kg nákladu nebo 12 pasažérů. Posádka vrtulníku bude čtyřčlenná. Cestovní rychlost je 435 km/h.
Typickým rysem vrtulníku AVX jsou přední křídla poskytující údajně až 40 % vztlaku při dopředném letu. Zadní sklopná rampa umožní pohodlný nástup pasažérů nebo naložení nákladu.
foto: AVX Aircraft Company
Firma AVX Aicraft na přiložených obrázcích představuje svůj stroj jako víceúčelový. Pro vojenské operace lze stroj vybavit vnitřním moduly se zbraňovými systémy. Půjde o řízené, neřízené střely a dálkově ovládaný kulomet nebo kanón.
V případě útoku se zbraně vysunou z podlahy do externí pozice. Umístění zbraní uvnitř stroje je sice konstrukčně náročnější, ale vnitřní zbraně nenarušují aerodynamickou čistotu stroje a nezvyšují jeho odrazovou radarovou plochu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Létající náklaďák: sen všech generálů
V dopravní konfiguraci může stroj plnit několik funkcí. Kromě přepravy vojáků a dvojice standardizovaných palet lze přepravovat i vnitřní nádrže s palivem, například při dlouhém přeletu do místa působiště.
Podle odborníků je AVX favoritem soutěže. „Koaxiální koncepce s dvojicí tlačných rotorů poskytuje největší stabilitu ve všech fázích letu a snižuje vibrace,“ píše vojenský magazín DefenceTalk. „Ze všech předložených konceptů JMR, žádný nevypadá tak kompletní, praktické, futuristické a připravené pro výrobu jako AVX.“