Audi zkouší ohromit syntetickou naftou

Značka Audi schválila naftu HVO z obnovitelných zdrojů pro mnoho verzí svých vznětových motorů V6 TDI. Nafta HVO je vyráběna z odpadu.

Audi uskutečňuje – stejně jako celý koncern Volkswagen – vizi mobility s neutrální bilancí emisí CO2 a klimaticky neutrální bilance hodlá dosáhnout do roku 2050. Audi se přitom nejvíce zaměřuje na akumulátorové elektromobily, ale kromě toho také zvyšuje ekologičnost svých spalovacích motorů. Výrobce z Ingolstadtu nyní schválil naftu HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) z obnovitelných zdrojů pro mnoho aktuálních verzí šestiválcových vznětových motorů Audi.

„S naší strategií Vorsprung 2030 sledujeme jasný cíl uvádět od roku 2026 na globální trh nové modely výhradně s elektrickým pohonem. Tím činíme zásadní kroky na cestě k mobilitě s neutrální bilancí emisí CO2,“ říká Oliver Hoffmann, člen představenstva společnosti Audi odpovědný za technický vývoj. „Současně optimalizujeme naše aktuální portfolio spalovacích motorů s cílem zvýšit hospodárnost a snížit emise. Nyní proto vytváříme technické předpoklady pro používání trvale udržitelných paliv, mezi něž patří i nafta HVO.“

SOUVISEJÍCÍ: Čepro prodává nově HVO naftu, jako ve Skandinávii

Paliva z obnovitelných zdrojů (reFuels) umožňují provozovat spalovací motory způsobem, který je ohleduplnější vůči klimatu. Jsou osvědčeným prostředkem, jak dosáhnout odklonu od používání fosilních paliv, a to jak v krátkodobém horizontu, tak i po roce 2033, kdy v Evropě opustí montážní linku poslední vůz značky Audi se spalovacím motorem.

Modely Audi se vznětovými motory V6 o výkonu až 210 kW, které jsou zákazníkům předávány od poloviny února, mohou čerpat tzv. naftu HVO podle evropské normy EN 15940. Zkratka HVO znamená Hydrotreated Vegetable Oil, česky „hydrogenovaný rostlinný olej“. S tímto trvale udržitelným palivem lze snížit emise CO2 v porovnání s fosilní naftou o 70 až 95 %. Další výhodou nafty HVO je výrazně vyšší cetanové číslo, které umožňuje oproti běžné naftě hospodárnější a čistější spalování.

Obnovitelná syntetická paliva by mohla nahradit fosilní naftu. foto: Audi

„O cca 30 % vyšší cetanové číslo nafty HVO zvyšuje vznětlivost paliva ve válcích, což představuje citelný přínos především při studeném startu. Před schválením paliva HVO jsme při specifických testech ověřili jeho vliv na různé díly motoru, výkonovou charakteristiku a emise výfukových plynů,“ říká Matthias Schober, vedoucí vývoje pohonů V-TFSI, TDI a PHEV ve společnosti Audi. Přitom byly upřednostněny varianty motorů vyráběné v největších počtech, aby možnost používat paliva z obnovitelných zdrojů získalo co nejvíce zákazníků.

Biologický odpad jako základ pro HVO

HVO se vyrábí z odpadu, například z použitého stolního oleje z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. V procesu hydrogenace dochází k reakci s vodíkem. Oleje se tak přeměňují na uhlovodíkové řetězce. Vlastnosti rostlinných olejů se tím přizpůsobí požadavkům na použití ve vznětových motorech. Tato paliva lze přimíchávat do běžné nafty, aby nahradila část fosilního paliva, nebo je lze používat ze 100 % jako čisté palivo.

HVO patří do kategorie paliv BTL (Biomass-to-Liquid), vyráběných přeměnou biomasy na kapalné palivo. Kromě BTL lze syntetickou naftu produkovat dalšími procesy, například GTL (Gas-to-Liquid; ze zemního plynu) nebo PTL (Power-to-Liquid; z elektrické energie). V posledním uvedeném případě se HVO získává trvale udržitelně z ekologicky vyráběné elektrické energie, vody a CO2 z atmosféry. Pro tato paliva podle normy EN 15940 se používá souhrnné označení XTL (X-to-Liquid), přičemž X symbolizuje variabilní výchozí složku. Tímto symbolem jsou také označeny čerpací stojany s příslušnými palivy. Schválené modely Audi mají nálepku XTL na víku palivové nádrže.

Nafta HVO byla schválena pro velký počet modelů

Palivo HVO mohou čerpat všechny vznětové motory V6 o výkonu až 210 kW pro modelové řady A4, A5, A6, A7, A8, Q7 a Q8, které byly vyrobeny od poloviny února 2022. Pro Q5 bude schválení paliva HVO následovat na začátku března, pro model A6 allroad ve verzích o výkonu až 180 kW v létě. Značka Volkswagen umožní čerpání trvale udržitelné nafty majitelům vozů Touareg ve výkonových variantách 170 kW a 210 kW.

V Evropě jsou navíc pro provoz na HVO schváleny také od července 2021 vyráběné vznětové čtyřválce v modelech Audi A3, Q2 a Q3. V modelech A4, A5, A6, A7 a Q5, jejichž základem je modulární platforma s podélně uloženým motorem, mohou naftu HVO spalovat od poloviny loňského roku řadové čtyřválce TDI dodávané pro trhy ve Švédsku, Dánsku a Itálii, protože v těchto zemích je tržní poptávka zatím nejvyšší.

Nafta HVO je k dispozici již na více než 600 čerpacích stanicích v Evropě – většina z nich je ve Skandinávii, kde jsou požadavky na ekologii mimořádně přísné. V Německu je nafta HVO nabízena zatím jen ojediněle, ale počet čerpacích stanic se postupně zvyšuje. Důvodem je skutečnost, že technická norma EN 15940 pro paliva není dosud uvedena v německé legislativě pro kvalitu paliv (Nařízení o vlastnostech a označování kvalit paliv a topiv – 10. BlmSchV) – na rozdíl od téměř všech ostatních zemí v EU.

Kompatibilita spalovacích motorů s palivy z obnovitelných zdrojů (reFuels)

Značka Audi získala z různých pilotních projektů, například z provozování zařízení PTG (Power-to-Gas) na výrobu zemního plynu pomocí ekologické elektrické energie, cenné zkušenosti pro výrobu trvale udržitelných paliv. Tyto zkušenosti, využívané v celém koncernu Volkswagen, jsou kromě toho také důležitým základem pro vývoj konceptů energetického systému, který by byl celkově trvale udržitelný. Koncern spolupracuje s ropnými společnostmi a dalšími dodavateli energie. A své technické know-how využívá k tomu, aby byla zajištěna kompatibilita současných motorů s palivy kategorie „reFuels“.

Například na čerpacích stanicích ve výrobních závodech Audi v Ingolstadtu a Neckarsulmu se nádrže vozidel plní ekologickou naftou R33 Blue Diesel. Tato nafta má podíl složek z obnovitelných zdrojů, v tomto případě se jedná výhradně o odpad, až 33 %. R33 nabízí dvě velké výhody: Zaprvé snižuje emise CO2 nejméně o 20 procent v porovnání s fosilní naftou, pokud se zohledňuje celková bilance od těžby až po spotřebu.

Zadruhé se jedná o prémiové palivo, které má díky speciálním aditivům pozitivní vliv na opotřebení a životnost motoru. Nafta R33 Blue Diesel splňuje dnes běžnou normu EN 590, a je tedy schválena pro použití ve všech vozidlech poháněných vznětovým motorem – a to i staršího data výroby.

Na vývoji tohoto paliva se zásadně podílel koncern Volkswagen, jehož odborné znalosti se uplatnily při přípravě této ekologické nafty pro uvedení na trh. Nové palivo je k dispozici nejen na čerpacích stanicích ve výrobních závodech značek Audi a Volkswagen, ale také na některých veřejných čerpacích stanicích.

V Německu je však stále standardem fosilní nafta s až 7% podílem bionafty, která je na čerpacích stanicích označena symbolem „B7“. Zanedlouho bude navíc následovat palivo R33 Blue Gasoline pro zážehové motory – benzinová obdoba nafty R33 Blue Diesel. Stejně jako ekologickou naftu může i tento benzin používat veškerý současný vozový park.

Značka Audi plánuje společně s celým koncernem Volkswagen schválení dalších spalovacích motorů pro používání syntetických paliv z obnovitelných zdrojů, čímž podpoří proces odklonu od fosilních paliv.

zdroj: tisková zpráva

7 komentářů u “Audi zkouší ohromit syntetickou naftou”

  1. Když se k tomu neuvede objem a měřítko, tak v tom někteří zoufalci vidí spásu spalovacích motorů. Kolik paliva je asi takto možné vyrobit? Bilance nebude lepší, než u řepky. Účinnost fotosyntézy je minimální, FVE vyrobí z plochy 400 – 600x více energie, záleží na vstupních údajích srovnání. I kdyby se využila veškerá půda, tak biopaliva 1. ani 2. generace nestačí na provoz současné přebujelé dopravy. Naopak uživit elektrickou dopravu pomocí FVE je „snadné“, má to jen „malé mouchy“ akumulace, současnost výroby a spotřeby… Ve srovnáním s výrobou dostatečného množství paliva pro spalovací dopravu jsou ale tyto problémy triviální.
    Konkrétnější čísla: str. 53,54:
    https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/cista_mobilita_seminar/$FILE/OPZPUR-18_Siemens-20180413.pdf

    Potenciál biomasy je přeceňovaný. Při pohledu na pokrytí světové energetické spotřeby biomasou je zjevné, že není možné biomasou nahradit energii ropy, protože by to za pár let zbavilo svět vegetace.
    https://www.idnes.cz/technet/veda/obnovitelne-zdroje-slunce-vitr.A180527_140701_veda_mla
    Spotřeba biomasy musí být přiměřená, aby nedocházelo k odlesňování.
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/spor-o-vyuzivani-dreva-jako-obnovitelneho-zdroje-biomasa

    Je tedy dost blbý nápad využívat tento nedostatečný zdroj energie na biopaliva pro auta s účinností možná 15 -20%, když ta biomasa nestačí ani na vytápění, kde se využije s účinností 90% v kotli a nebo dokonce s účinností 200% v kombinaci kogenerace + TČ.

    Opravdu je směšné, když tady nějací zabedněnci řeší minuty strávené na nabíječce a neřeší jak dlouho a za jakou cenu bude dostupné palivo do jejich ropomobilu.
    No prostě jsou ještě ve fázi odmítání, o to větší to bude pro ně rána, když jim dojde, že se zhroutily jejich sny.

Napsat komentář