Audi má palivo budoucnosti: naftu ze vzduchu a vody

Koncem minulého roku jsme psali, že Audi vyrobilo syntetickou naftu z vody a vzduchu. Teď už má i název, jmenuje se „Audi e-diesel“.

Německá ministrině pro vědu a výzkum, Prof. Dr. Johanna Wanka, a Reiner Mangold, šéf udržitelného vývoje v Audi, právě nalili do oficiálního vozu ministrině prvních 5 litrů syntetického paliva Audi e-diesel
foto: Audi

Prozatím velmi malý provoz, který vyrábí syntetickou naftu z vody, vzduchu (resp. oxidu uhličitého) a elektřiny, pochopitelně z obnovitelných zdrojů energie, zvanou e-diesel se nachází v nedalekých Drážďanech.

Prvních pět vyrobených litrů této kapaliny si do nádrže svého oficiálního vozu Audi A8 3.0 TDI nalila německá federální ministrině vědy a výzkumu, Prof. Dr. Johanna Wanka. Srovnání s českou kotlinou snad už ani netřeba.

Partnerem automobilky Audi je v tomto podniku místní drážďanská společnost sunfire. Výroba probíhá v několika krocích. V prvním se voda ohřívá na páru a mění se ve vodík a kyslík vysokotepelnou elektrolýzou (pře 800 °C).

Tento proces je údajně efektivnější než jiné způsoby, protože je možné teplo zpětně zachycovat a znovu využít. Navíc je možné tuto výrobu používat velmi dynamicky, například ke stabilizaci rozvodné sítě při přebytku výroby elektřiny.

Během dvou následujících kroků reaguje vodík s oxidem uhličitým v syntetizačních reaktorech, opět za vysokých tlaků a teplot. Výsledkem je kapalina tvořená uhlovodíky s dlouhými molekulami, známá jako „blue crude“.

Efektivita celého procesu je údajně kolem 70 %. Během následujících měsíců má nový provoz vyrobit až 3000 litrů paliva Audi e-diesel. Zkolaudován byl přitom teprve 14. listopadu 2014 a stavba začala v červenci 2013. Audi už se ale vývojem zabývá od roku 2009.

tisková zpráva

25 Comments on “Audi má palivo budoucnosti: naftu ze vzduchu a vody”

  1. Nemyslím, že se to do aut
    Nemyslím, že se to do aut moc uchytí. Mnohem zajímavější je to ovšem jako způsob dlouhodobého uložení energie „na zimu“. Vůbec od věci by nebyla představa, že tohle nebo syntetický methan by používaly menší panelákové/obchoďákové/průmyslové kogeneračky, kde by se na místě zužitkovalo rovnou i teplo.
    Je jen otázka jestli se to může v konkurenci ostatních možností prosadit.

  2. e-gas nebudú spomínať?
    e-gas nebudú spomínať? Podobný spôsobom sa vyrába zemný plyn, čo už je pre odkladanie elektriny zaujimavé. Nenarusuje to existujuce plynove a tepelne hospodarstvo a v prípade potreby sa elektrina a teplo vyrába pomocou KVET. Tomu dávam osobne väčšiu šancu. Ak sa to uychytí to sa ešte len budú stavať skutočne veľké solárne parky aj u nás. Budú mimo distribučnej siete len a len na pohon výroby e-gas, ktorý bude odchádzať do plynovej distribučnej sústavy. Irán, Rusko , to je koniec jednej éry nerastného bohatstva zvaného zemný plyn.

  3. firiem, ktoré skúšajú
    firiem, ktoré skúšajú vyrobiť z rôznych zdrojov benzín, alebo naftu je veľa. Tieto sú však veľmi lacné a preto sa väčšina z týchto firiem preorientovala na výrobu chemikálií, ktoré sa normálne vyrábajú z ropy, ale na tonu stoja viac ako 3-4 kEUR a potencionálny trh je stále v desiatkách mld EUR. Ak je táto technológia životaschopná, predpokladám, že sa posunie tiež týmto smerom.
    Ináč by ma zaujímalo, koľko audi do takéhoto projektu, ktorý je úplne ich core businessu, investovalo.

  4. Podle mě je umělá nafta
    Podle mě je umělá nafta pro využití do automobilů hloupost. Samotná technologie je dosti náročná. Vysoká teplota, komplikovaný proces, bude to smrdět. Dovedu si představit, že se to použije pro nějakou stacionární turbínu pro zpětnou výrobu elektřiny, tedy něco jako přečerpávací elektrárna. Skladovat naftu je přece jen jednodušší, než vodík, ale prodlužovat tímto způsobem agónii spalovacích motorů a zaneřáďovat města dalším smogem mi přijde jako dosti zbytečná komplikace.

      1. záleží z jakého úhlu
        záleží z jakého úhlu pohledu. Lidi časem budou čím dál tim víc nasr…, díky těm pičičundičkám co se ve spalováku hromadí, které mají „nastavenou“ kazící dobu 🙂 Dělám v aftermarketu a co se prodá EGR ventilů, turb, apod. je až k nevíře a nejsou to levné díly. Sám se bojím u svého 2,0 BiTdi, kdy se co vysype. Samozřejmě z druhé strany u elektro pokud to není záruka Tesla na 8 let bez omezení, tak uvidím jak na tom budou baterky u C-Zera až budu mít 50 nebo 100 nebo 150tis.km. Teď mám zatím „jen“ 38tis. za 2,75 roku a zatím bez problému, tak uvidíme.

        1. Objem produkce, prodeje a
          Objem produkce, prodeje a tím i provozu znamená hodně.

          Za posledních 10 let se vyrobilo asi 750 mil. aut – a z toho 99,9999% se spalovacími motory. Za dalších 10 let se vyrobí 1 miliarda aut se spalovacím motorem. A tato auta zde budou jezdit nejméně 15 let. Tak to máme rok 2040, ve kterém bude jezdit asi 2 miliardy aut se spalovacími motory. A pak možná jejich podíl bude o nějaká procenta klesat. Ale to již mnoho z dnešních diskutérů tady nebude.

                1. Byť anonym, má pravdu.
                  Byť anonym, má pravdu. Podle mě je racionální používat elektromotory pro trakci jako ideální převodovku. S malým akumulátorem pro dodání momentálního špičkového výkonu, možnost rekuperace a dobíjení ze sítě. K tomu malý spalovací motor nebo turbínu, pracující v optimálních otáčkách s maximální účinností.
                  Auto s takovouto koncepcí by mělo co do jízdních vlastností stejný komfort jako elektromobil, neomezený dojezd, spotřebu a produkci CO2 poloviční oproti konvenčním autům a mnohem příznivější dopad na přírodu než klasický spalovací auto i elektromobil.

              1. Budoucnost patří kombinaci
                Budoucnost patří kombinaci . Spalováci (Skokani od pumpy k pumpě) jsou a budou. Jen poměr se změní. Přibudou také jiné alternativy . Osobně jsem zvědavý jak se prosadí Vodík jako palivo . Hodně záleží na ceně nákladů (nákup, provoz) to rozhodne, který pohon se více rozšíří .

                1. Budoucnost opravdu patří
                  Budoucnost opravdu patří kombinaci a ekonomice provozu. V nedaleké budoucnosti se bude muset začít hledat náhrada za ropné produkty a zemní plyn. At se bude jednat o elektromotorizaci na vyšší urovni, tak výrobu plynných medií včetně vodíku a syntetiky.Elektro má asi nejvíce nakročeno a bude po dlouhou dobu nejlevnějším a nejekonomičtějším pohonným mediem. Uvidíme kolik bude výrobní a spotřebitelská cena vodíku, audiD syntetiku, případně novou generaci bioplynových pohonu.

Napsat komentář