Aerolinky Harbour Air hodlají přestavět všechna svá letadla na elektřinu

Současná technologie baterií umožní letadlům Harbour Air letět asi půl hodiny s půlhodinovou rezervou. Greg McDougall, šéf firmy, si ale hodně slibuje od rychlého vývoje v oblasti baterií.

Malé severoamerické aerolinky Harbour Air se chystají postupně přestavět všechna svá letadla na čistě elektrický pohon. Pomůže jim s tím společnost MagniX.

Současná technologie baterií umožní letadlům Harbour Air letět asi půl hodiny s půlhodinovou rezervou. Greg McDougall, šéf firmy, si ale hodně slibuje od rychlého vývoje v oblasti baterií.
foto: Harbour Air

Jako první se konverze na plně elektrický pohon dočká letoun DHC-2 de Havilland Beaver, kanadský jednomotorový celokovový vzpěrový hornoplošník se zkrácenou délkou vzletu a přistání.

O jeho pohon se nově postará elektromotor magni500 o výkonu 560 kW. První letové testy mají začít koncem letošního roku. Cílem je zcela se zbavit fosilních paliv.

Šéf aerolinek Greg McDougall potvrdil, že konverze všech letadel nějaký čas zabere. Rozhodující budou právě letové testy první konverze.

32 komentářů u “Aerolinky Harbour Air hodlají přestavět všechna svá letadla na elektřinu”

  1. Nejsem sice letecký odborník, ale řekl bych, že přestavba
    Nejsem sice letecký odborník, ale řekl bych, že přestavba DHC-2 de Havilland Beaver na elektro je možná pěkný pokus, možná „z nouze ctnost“ (např. s ohledem na finance), ale ne moc šťastné řešení. Lepší řešení by bylo něco lehkého, jako třeba český (Fí)nix nebo Pipistrel Alpha nebo Siemens Magnus – viz prezentaci Čistá mobilita v letectví z letošního Ampéru.
    Samozřejmě pokud je tam požadavek vzletu a přistání na vodě, tak je to komplikovanější.

    Ale ať už to dopadne jak chce, i kdyby jim to dejme tomu nevyšlo, tak to pořád má svou cenu – zjistit, že to takhle nejde, že tudy cesta nevede. Celou historii jde lidstvo cestou pokusů a omylů. Kdybychom se pouštěli pouze do projektů, které mají od začátku 100%-ní šanci na úspěch, tak bychom dodnes štípali pazourky u ohně v jeskyních. 🙂

    1. Pavel K:
      Ano, měl se ptát někoho se znalostmi a

      Pavel K:
      Ano, měl se ptát někoho se znalostmi a nepodlehnout marketingu.
      Pokud tu akci spáchá, bude nucen investovat dost peněz, aby udržel kšefty.

      „…Greg McDougall, šéf firmy, si ale hodně slibuje od rychlého vývoje v oblasti baterií….“

      Slibovat si může cokoli. Zapláče, když neumí počítat…

        1. PaRi:
          Realista na rozdíl od tebe ví dost o parametrech,

          PaRi:
          Realista na rozdíl od tebe ví dost o parametrech, nutných pro el. pohon létajících strojů. Taky má zkušenosti z provozu, umí si leccos spočítat.
          Takže hezky sleduj, jak půjde vývoj – elektrické letadlo končí u skoků kolem letiště (a nezkoušej sem tahat extrémní pokusy, experimenty na hranici možností jako je „asž hodina letu“ a podobně, to nemá s normálním leteckým provozem nic společnýho).

                1. Walker:
                  Jsem realista.
                  Tak jaký baterčičky tam dáme?

                  Walker:
                  Jsem realista.
                  Tak jaký baterčičky tam dáme?

                2. Vymazlený články má třeba Farasis, nebo hodně dobrý
                  Vymazlený články má třeba Farasis, nebo hodně dobrý jsou i 2170 Panasonic/Tesla. Ale co tam dají oni, to nevím. V současnosti jdou nahoru třeba i LiFe.

                3. No prece He3da, ty jsou dokonale 😀
                  No prece He3da, ty jsou dokonale 😀

                4. On je jen troll. To jsi ještě nepoznal? Dej si majzla až se
                  On je jen troll. To jsi ještě nepoznal? Dej si majzla až se začně vytahovat se svým „technickým vzdělání“ tak jsi vyřízenej :)))

                5. Hele a prej nevíš kolik ti je let. Řikal to génius
                  Hele a prej nevíš kolik ti je let. Řikal to génius realista, tak to musí být pravda 😀

                6. Já se cejtim na 18 ale tělo říká že prej ne 😀
                  Já se cejtim na 18 ale tělo říká že prej ne 😀

                7. Enem esi ty už se nevracáš do dětskejch let 🙂
                  Enem esi ty už se nevracáš do dětskejch let 🙂

                8. Nikdy nechtěj dospět, je to past! ;-D
                  Nikdy nechtěj dospět, je to past! ;-D

                9. Vím, jsem v ní. Připadám si jako mravenec v pasti
                  Vím, jsem v ní. Připadám si jako mravenec v pasti mravkolva. Škrábu se vzhůru, ale je to marný, je to marný.

      1. Vzdycky me ta lidska tupost jenom prekvapi. Ten clovek vede
        Vzdycky me ta lidska tupost jenom prekvapi. Ten clovek vede aerolinky, co vedes ty ze jsi tak chytrej? On si to asi nejdriv vyzkousi na par letadlech nez to pusti do provozu. Podleha to take tvrde certifikaci v leteckem prumyslu. Navic je uz ted genialni. Ma reklamu zadarmo, rika ze by to chtel a ze chce litat ekologicky. Ucel marketinkovy splnen. Ted je mic na strane vyrobcu. Zda to zvladnou, motory jsou, baterie asi pomalu take, na kratke lety to zvladnou. Kdyz to zvladne elektricky virnik kde motor nese cely vztlak a je to dost neekonomicke, tak proc ne letadlo kde vztlak obstaravaji kridla? Navic bingo, startuje z vody, takze ma v pidstate neomezenou startovaci plochu, takze se nemusi hnat za velkymi vykony jako kdyz startuji z kratke plochy. Vsechno jim nahrava do karet a kratke trate nebo letadla lode co kopiruji hladinu a vyuzivaji prizemniho efektu vztlaku jsou na to predurceny. Staci myslet jenom.

Napsat komentář