Malé severoamerické aerolinky Harbour Air se chystají postupně přestavět všechna svá letadla na čistě elektrický pohon. Pomůže jim s tím společnost MagniX.
foto: Harbour Air
Jako první se konverze na plně elektrický pohon dočká letoun DHC-2 de Havilland Beaver, kanadský jednomotorový celokovový vzpěrový hornoplošník se zkrácenou délkou vzletu a přistání.
NEPŘEHLÉDNĚTE Boeing úspěšně otestoval autonomní přepravní dron, připomíná vesmírné lodě z Hvězdných Válek
O jeho pohon se nově postará elektromotor magni500 o výkonu 560 kW. První letové testy mají začít koncem letošního roku. Cílem je zcela se zbavit fosilních paliv.
Šéf aerolinek Greg McDougall potvrdil, že konverze všech letadel nějaký čas zabere. Rozhodující budou právě letové testy první konverze.
Nejsem sice letecký odborník, ale řekl bych, že přestavba
Nejsem sice letecký odborník, ale řekl bych, že přestavba DHC-2 de Havilland Beaver na elektro je možná pěkný pokus, možná „z nouze ctnost“ (např. s ohledem na finance), ale ne moc šťastné řešení. Lepší řešení by bylo něco lehkého, jako třeba český (Fí)nix nebo Pipistrel Alpha nebo Siemens Magnus – viz prezentaci Čistá mobilita v letectví z letošního Ampéru.
Samozřejmě pokud je tam požadavek vzletu a přistání na vodě, tak je to komplikovanější.
Ale ať už to dopadne jak chce, i kdyby jim to dejme tomu nevyšlo, tak to pořád má svou cenu – zjistit, že to takhle nejde, že tudy cesta nevede. Celou historii jde lidstvo cestou pokusů a omylů. Kdybychom se pouštěli pouze do projektů, které mají od začátku 100%-ní šanci na úspěch, tak bychom dodnes štípali pazourky u ohně v jeskyních. 🙂
Jsou prave specificke linky mezi ostrovy. Kazdy let nekolik
Jsou prave specificke linky mezi ostrovy. Kazdy let nekolik minut. A baterie se nemusi dobijet v letadle ale na kazdem letisti mimo letadlo a vymenovat behem vymeny pasazeru. Tyhle specificke kratke lety prave mohou s elektropohony zacit.
Přesně tak.
Přesně tak.
Asi usetri take na nakladnych generalnich opravach poruchovych
Asi usetri take na nakladnych generalnich opravach poruchovych spalovacich motoru. Po stealth letadlech prichazi noiseless letadla.
Ano, samotný elektromotor s převodovkou je jednodušší
Ano, samotný elektromotor s převodovkou je jednodušší než letecký spalovací motor a generálky budou lacinější.
Nutno ovšem vidět jeho podnik jako celek – kolik asi baterek otočí na jednu generálku…?
I kdyby ty baterky musel povinne vymenovat, tak je muze
I kdyby ty baterky musel povinne vymenovat, tak je muze vyhodne prodavat jako domaci uloziste. Zda budou mit „jen“ 99% kapacity vubec nevadi.
99% je pohádka.
Životnost půjde fofrem dolů, nehledě ke
99% je pohádka.
Životnost půjde fofrem dolů, nehledě ke značné nepraktičnosti dobíjení v letadle.
Noiseless? 95 procent hluku jde od vrtule.
Noiseless? 95 procent hluku jde od vrtule.
Kdyz nade mnou preleti nejake male vrtulove letadlo, tak na
Kdyz nade mnou preleti nejake male vrtulove letadlo, tak na kilometry daleko slysim jeho motor. Pokud chteji s letadlem pozorovat zvirata v prirode, tak je tiche letadlo urcite vyhodnejsi.
Firmička magnix.aero zrovna nevypadá, že by měla pět
Firmička magnix.aero zrovna nevypadá, že by měla pět pokupě.
Na titulu stránky pohádkové obrázky – to nesvědčí o tom, že by měli příliš jasno v technických záležitostech…
Ty nemáš ani 2 pokupě ty dlaždiči.
Ty nemáš ani 2 pokupě ty dlaždiči.
Ja si myslim, ze Greg McDougall udelal velkou chybu, ze se
Ja si myslim, ze Greg McDougall udelal velkou chybu, ze se nezeptal na nazori Realisty. Ten by mu vysvetlil, ze toto neni mozne. 🙂
Pavel K:
Ano, měl se ptát někoho se znalostmi a
Pavel K:
Ano, měl se ptát někoho se znalostmi a nepodlehnout marketingu.
Pokud tu akci spáchá, bude nucen investovat dost peněz, aby udržel kšefty.
—
„…Greg McDougall, šéf firmy, si ale hodně slibuje od rychlého vývoje v oblasti baterií….“
Slibovat si může cokoli. Zapláče, když neumí počítat…
Pavlíku, ‚realista‘ opět nezklamal 😀
Pavlíku, ‚realista‘ opět nezklamal 😀
PaRi:
Realista na rozdíl od tebe ví dost o parametrech,
PaRi:
Realista na rozdíl od tebe ví dost o parametrech, nutných pro el. pohon létajících strojů. Taky má zkušenosti z provozu, umí si leccos spočítat.
Takže hezky sleduj, jak půjde vývoj – elektrické letadlo končí u skoků kolem letiště (a nezkoušej sem tahat extrémní pokusy, experimenty na hranici možností jako je „asž hodina letu“ a podobně, to nemá s normálním leteckým provozem nic společnýho).
Ale tohle není normální letecký provoz, dneska už z vody
Ale tohle není normální letecký provoz, dneska už z vody skoro nikdo nestartuje.
…???
…???
Ale ono to jde, neříkám že bez problémů, ale jde to…
Ale ono to jde, neříkám že bez problémů, ale jde to… 🙂
http://www.pure-flight.cz/#Technicaldata
Ano, ono to jde – přesně, jak píšu. Na hranici možnosti s
Ano, ono to jde – přesně, jak píšu. Na hranici možnosti s ULL motorizovaným větroněm.
Co dál?
Pohádky o tom, že tohle je jen začátek atd…?
Fajn, copak za baterčičky tam strčíme?
Aha, tak zase nic…
Myslím si, že jsem realista, manželka mě říká, že jsem
Myslím si, že jsem realista, manželka mě říká, že jsem pesimista….tak co jste potom Vy? 😀
Walker:
Jsem realista.
Tak jaký baterčičky tam dáme?
Walker:
Jsem realista.
Tak jaký baterčičky tam dáme?
Vymazlený články má třeba Farasis, nebo hodně dobrý
Vymazlený články má třeba Farasis, nebo hodně dobrý jsou i 2170 Panasonic/Tesla. Ale co tam dají oni, to nevím. V současnosti jdou nahoru třeba i LiFe.
No prece He3da, ty jsou dokonale 😀
No prece He3da, ty jsou dokonale 😀
On je jen troll. To jsi ještě nepoznal? Dej si majzla až se
On je jen troll. To jsi ještě nepoznal? Dej si majzla až se začně vytahovat se svým „technickým vzdělání“ tak jsi vyřízenej :)))
Hele a prej nevíš kolik ti je let. Řikal to génius
Hele a prej nevíš kolik ti je let. Řikal to génius realista, tak to musí být pravda 😀
Já se cejtim na 18 ale tělo říká že prej ne 😀
Já se cejtim na 18 ale tělo říká že prej ne 😀
Enem esi ty už se nevracáš do dětskejch let 🙂
Enem esi ty už se nevracáš do dětskejch let 🙂
Nikdy nechtěj dospět, je to past! ;-D
Nikdy nechtěj dospět, je to past! ;-D
Vím, jsem v ní. Připadám si jako mravenec v pasti
Vím, jsem v ní. Připadám si jako mravenec v pasti mravkolva. Škrábu se vzhůru, ale je to marný, je to marný.
Vzdycky me ta lidska tupost jenom prekvapi. Ten clovek vede
Vzdycky me ta lidska tupost jenom prekvapi. Ten clovek vede aerolinky, co vedes ty ze jsi tak chytrej? On si to asi nejdriv vyzkousi na par letadlech nez to pusti do provozu. Podleha to take tvrde certifikaci v leteckem prumyslu. Navic je uz ted genialni. Ma reklamu zadarmo, rika ze by to chtel a ze chce litat ekologicky. Ucel marketinkovy splnen. Ted je mic na strane vyrobcu. Zda to zvladnou, motory jsou, baterie asi pomalu take, na kratke lety to zvladnou. Kdyz to zvladne elektricky virnik kde motor nese cely vztlak a je to dost neekonomicke, tak proc ne letadlo kde vztlak obstaravaji kridla? Navic bingo, startuje z vody, takze ma v pidstate neomezenou startovaci plochu, takze se nemusi hnat za velkymi vykony jako kdyz startuji z kratke plochy. Vsechno jim nahrava do karet a kratke trate nebo letadla lode co kopiruji hladinu a vyuzivaji prizemniho efektu vztlaku jsou na to predurceny. Staci myslet jenom.
On vede akorát tebe, má tě zaseklýho na navijáku a
On vede akorát tebe, má tě zaseklýho na navijáku a navíjí jako troll
Jo a penize nebude muset investovat zadny. Sponzori a vyrobci
Jo a penize nebude muset investovat zadny. Sponzori a vyrobci se poperou si to vyzkouset.