Největší evropský elektrolyzér s polymerní elektrolytovou membránou (PEM) zahájil na počátku července provoz nedaleko Kolína nad Rýnem.
foto: Toyota
V energetickém a chemickém parku společnosti Shell vyrábí s podporou EU vodík v zelené variantě. K pomyslnému stupni klimatické neutrality je tak Země zase o kousek blíže. Elektrolyzér je součástí evropského projektu Refhyne a díky financování z EU prostřednictvím společného podniku jde o první zařízení, které tuto technologii v tak velkém měřítku využívá v rafinérii.
Elektrolyzér bude využívat obnovitelnou elektřinu k výrobě až 1 300 tun ekologického vodíku ročně. Očekává se, že zpočátku bude sloužit k výrobě paliv s nízkou uhlíkovou náročností. Postupně by se zelený vodík mohl využívat rovněž v průmyslu, k vytápění domácností a pohonu nákladních automobilů.
Vodík by podle některých odborníků mohl hrát jednu z klíčových rolí ve snaze dosahování klimatických cílů evropské Zelené dohody. A to tím, že pomůže dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví v dopravě a průmyslu, a tím i spoluvytvoří nízkouhlíkový energetický systém.
Konsorcium, které projekt podporuje, tvoří společnosti SINTEF, Shell, Sphera, Element Energy a ITM Power. Poslední zmíněná firma elektrolyzér vyrobila v závodě v Sheffieldu na britských ostrovech a obsahuje díly vyrobené v Itálii, Švédsku, Španělsku a Německu.
Klimatická neutralita v roce 2050
„Abychom do roku 2050 dosáhli klimatické neutrality, musíme zásadně změnit náš energetický systém,“ řekl Bart Biebuyck, výkonný ředitel společného podniku pro palivové články a vodík.
Dodal, že čistý vodík bude hrát klíčovou roli v e-mobilitě i průmyslu díky potenciálu pro dekarbonizaci odvětví, kde není možné přímé využití obnovitelné energie.
„V souladu s tím chceme urychlit uvedení palivových článků a vodíkové technologie na trh a využít jejich výhod v Evropě,“ nastiňuje Biebuyck plány do budoucna.
Vodíková Mirai přijela do Česka
V Evropě už se prodávají elektromobily na vodíkové palivové články. Jedním z průkopníků je Toyota Mirai, která byla již i v Česku uvedená ve své druhé generaci, a kterou si dosud od roku 2015 pořídilo více než 10 000 zákazníků z celého světa.
Automobilka Toyota nezůstala jen u osobních vozidel, vyvíjí jak nákladní vozy na vodík, tak vodíková plavidla. Ruku v ruce s trendem vodíkových článků půjde potřeba výstavby čerpacích stanic na vodík.
čarovné slovíčko ZELENÝ … napríklad bratislavská
čarovné slovíčko ZELENÝ … napríklad bratislavská vodárenská na odkalisku „vyrába“ metán (alebo niečo podobné). používa ho k zníženiu spotreby zemného plynu.
a ak k sloviu METÁN pridá to čarovné slovíčko (zelený), stane sa z produktu obchodovateľný produkt (emisie) bez toho, aby čo jeden gram plynu niekam „odišiel“. všetoknsa minie tak ako doteraz!
ps – pozrite si https://ec.europa.eu/slovakia/news/komisia_navrhuje_zosuladit_hospodarstvo_a_spolocnost_eu_s_klimatickymi_cielmi_sk
ak je tento jazyk niektorým nesympatický, text v rodnej reči je na stránke zastúpenia EU v aktualitách (14.07.2021)
No tiskové zprávy mě nechávají chladným, jen si z nich
No tiskové zprávy mě nechávají chladným, jen si z nich dělám orientační výpočty.
1) cena – na 1kg vodíku spotřebuje elektrolyzér 44-60kWh, poslední aukce na zelenou elektřinu v německu byla za cenu 50.4Eur/MWh, takže 2.5-3 Eura za kg pouze elektřina. K tomu amortizace, opravy….
2) výroba – necelé 4 tuny denně – to je na natankování 800 osobních aut za den
3) spotřeba – vodíková auta mají reálné spotřeby 0.8-1.3kg/100
Jak to tak počítám, tak i při nejoptimističtějším scénáři mě vychází podstatné zdražení dopravy pokud přejdeme na vodík. (benzín stojí 2kč/km se zdaněním 50%, nafta 1.8kč/km, LPG 0.9kč/km, EV 0.3kč/km, vodík 2.5kč/km)
To by se vyplatilo jenom když fučí na větráky a cena
To by se vyplatilo jenom když fučí na větráky a cena elektřiny jde k nule nebo do záporných hodnot. Ale takových dnů zas tolik není. Jak vychází cena u modrého vodíku co se vyrábí z plynu a uhlík se zahrabává do země?
Ten ale nemůžete použít rovnou do palivového článku,
Ten ale nemůžete použít rovnou do palivového článku, protože není čistý a drahý článek s určitou životností pak silně degraduje. Takový vodík je zase třeba draze čistit.
Celou tuhle anabázi dokážeme vyřešit metanolem.
– je
Celou tuhle anabázi dokážeme vyřešit metanolem.
– je kapalný
– má vysokou hustotu energie na litr
– dá se přímo použít v palivovém článku
– dá se vyrábět přímo ze vzduchu (voda i CO2 tam jsou)
– lze ho přepravovat za použití existující infrastruktury (nádrž na benzín může fungovat na metanol)
Tak mi řekněte, proč se všichni tak idiotsky soustředí na vodík, místo investice do vytváření metanolu za vzduchu
Naprostý souhlas s Omegou, proč vodík, když je to
Naprostý souhlas s Omegou, proč vodík, když je to složité jak žebřinák, nebezpečné, a drahé jak prase? Jediné vysvětlení je, že v tom někdo vidí dobrý byznys. A pitomí dotační ouřadi jim jdou na ruku.
Protože metanol v palivovém článku bude vytvářet CO2. To
Protože metanol v palivovém článku bude vytvářet CO2. To už je jednodušší ho rovnou spalovat v pístovém motoru. Ale má to význam v elektrocentrálách pro karavany. Potichoučké, ale trochu drahé.
uplne stacilo mnapsat jen tohle „V energetickém a chemickém
uplne stacilo mnapsat jen tohle „V energetickém a chemickém parku společnosti Shell vyrábí s podporou EU“ , ten zbytek textu je jen zbytecne PR a uveri mu jen malokdo 😀
za dotaci pouhopouhych cca 23,72 milionu eur budou vyrabet az 1300 tun vodiku rocne, vau 😀 pri rekneme 5 letech to mame 6500000kg vodiku za smesnych 610000000 kacek a tedy asi 90 kacek za kilicko jen z dotaci a bez zapocteni dalsich vyrobnich nakladu ktere budou z energie z OZE jiste strasne „male a zanedbatelne“ 😀
Pouzivat vodik k vytapeni domacnosti?! To uz jsou snad lepsi
Pouzivat vodik k vytapeni domacnosti?! To uz jsou snad lepsi akumulacni kamna na elektrinu, ne?
Fajn, tak to nám sem na Barrandov budou z Kolína vozit ten
Fajn, tak to nám sem na Barrandov budou z Kolína vozit ten levný vodík cisternama.
Já si říkal, že podle příspěvků jste pražák a ono
Já si říkal, že podle příspěvků jste pražák a ono jo…díky vysvětleno mnohé (nic ve zlém, jen většina pražáků má trochu jinou realitu, než zbytek republiky).
A co má pražák společného s neekonomickou výrobou
A co má pražák společného s neekonomickou výrobou vodíku?
Pražáci se používají jako katalyzátor :)))
Pražáci se používají jako katalyzátor :)))
🙂 ještě, že už nésu Pražák !!! 🙂
🙂 ještě, že už nésu Pražák !!! 🙂
Nejsem přímo pražák, ale na Barrandově má být postavena
Nejsem přímo pražák, ale na Barrandově má být postavena plnící stanice pro vodíkové elektromobily.
Co se týká ostatních příspěvků okolo cyklistiky, tak byste měl zažít to co se děje v Praze, kdy rok co rok ubývají jízdní pruhy, staví se do silnic betonové bloky, různé gumové sloupky, které zmenšují schválně radiál oblouku, retardéry, ostré betonové ostrůvky, cyklistické pruhy se rozšiřují tak, že i na širokánké ulici pruh pro auta má šířku 2m. Potkat ale v kopcovité Praze cyklistu je skoro zázrak. Je to opravdu horor a málokdo, kdo do Prahy nemusí autem jezdit si to neumí představit. Opravdu tam člověk nejede autem z pohodlnosti.
U nás na horách tu máme pražáky na elektrokolech všude.
U nás na horách tu máme pražáky na elektrokolech všude. A popravdě nevíte, jaký je to horor vidět pražáka „co má na vše právo“ na elektrokole klidně v první zóně národního parku…
Ale to je obecný cyklistický jev, že jezdí všude a
Ale to je obecný cyklistický jev, že jezdí všude a všechno je jejich. Jede po silnici, po chodníku, po cyklostezce, pak zahne před vámi na přechod, serpentinu, kde ho nemůžete předjet se valí rychlostí chůze a nezastaví, asi proto že by se už nerozjel. Nedivím se vůbec ničemu, protože to neučí ani ty děti, aby dodržovali nějaké rozumné meze co se smí a co ne.
K tomu vodíku 1300 tun ročně, 3,56 tun denně, 60 kWh na 1kg je 213600 kWh denně.
Pro elektromobil jedoucí po dálnici cca na 1 000 000 km
Pro vodíkový elektromobil na 360 000 km
To je jen základ bez ztrát, stlačováním na 700 bar, rozvozem a další
Aby toto množství denně mohli načerpat do aut, je potřeba minimálně 100 plnicích stanic, spíš více.
Jedna za bratru 70 000 000,- Kč
1kg H2 cca 250 Kč
Takže přepdokládám, že vy když jedete na kole, nebo
Takže přepdokládám, že vy když jedete na kole, nebo pomaleji autem, než okolí, tak vždy při nejbližší možné příležitosti pustíte rychlejšího ano nebo ne?
Ano, pokud překážím tak ano. Nejsem sobec jde mi o to
Ano, pokud překážím tak ano. Nejsem sobec jde mi o to nikomu zbytečně nepřekážet. Podle mne je to normální ohleduplnost.
Být cyklistou, tak v některých místech v Praze se jezdit
Být cyklistou, tak v některých místech v Praze se jezdit bojím. Hlavně se jedná o nově vzniklé cyklostezky např. v Holešovicích, které vymýšlí Čižinský a jeho parta. Absolutně bez přemýšlení, jestli se tam hodí, jak se tam bude jezdit a pod., hlavně, že stezky vznikly, plán byl splněn a někdo dostal zakázku. Taky jsem tak za léta nepotkal jediného cyklistu, ani teď v létě. Jo, dnes jednoho člověka na elektrokoloběžce, ale ten s ní frčel tak 30-40, skoro jako auta.