Norsko není pro železniční dopravu dvakrát dobře „stavěné“. Poměrně hornatý stát je velmi nerovnoměrně osídlen. Přesto se tam ale vysokorychlostní trati budují.
foto: Jernbaneverket
V současné době v Norsku funguje jediná vysokorychlostní trať, a to mezi hlavním nádražím v Oslu a nádražím Eidsvoll v oblasti Akershus přes mezinárodní letiště v Oslu. Vlaky zde jezdí max. rychlostí 210 km/h.
Už od roku 2010 se ale počítá s dalším rozšiřováním vysokorychlostních tratí. Aktuálně byla například vybrána firma, která postaví rychlotrať Follo. Kontrakt v hodnotě 20 mld. NOK (v přepočtu asi 60 mld. Kč) spojí Oslo a municipalitu Ski, opět v oblasti Akerhus.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elon Musk postaví testovací dráhu Hyperloop, nejspíš v Texasu
V Kalifornii začala stavba první americké rychlotrati
Magnetický rychlovlak svezl první cestující rychlostí 500 km/h
Nová rychlotrať bude měřit 22,5 km a plných 19 km povede v tunelu. Max. rychlost tu bude 250 km/h a linka pomůže zkrátit cestu vlaků ze Ski do Osla z 22 minut na 11 minut. Ze silnic také „odstraní“ 750 nákladních aut denně. Hotovo má být kolem roku 2020/21.
V dlouhodobějším plánu je vysokorychlostní propojení Norska a Švédska. Konkrétně Oslo-Göteborg (asi 300 km, autem 3 h 14 min, vlakem 4 hodiny).
Během posledních desetiletý norské železnice neprodělaly nijak zásadní vývoj s ohledem na zvyšování rychlosti dopravy. Švédsko je proti Norsku napřed a řada páteřních úseků umožňuje rychlost až 230 km/h.
Co nějaké tratě blíže k
Co nějaké tratě blíže k Rusku. Musí ale unést americké humanitární tanky
no s humanitárnímy tanky
no s humanitárnímy tanky zde zatím operují především ruští okupanti
A jakou to má souvislost s
A jakou to má souvislost s Norskem kromě potřeby nesmyslně ventilovat antipatii k USA? 😉
Asi jako se zatměním
Asi jako se zatměním slunce a mozku některých českých lidí…..prostě:žádnou…vadí to snad?