Veteráni z Tesly chtějí postavit gigatovárnu ve Skandinávii

Jan Horčík - 17 Březen 2017

Peter Carlsson pracoval v letech 2011-2015 v Tesla jako vice-prezident dodavatelského řetězce. Nasbírané know-how teď hodlá zúročit ve své vlastní firmě Northvolt.auto gigatovárna Tesla gigafactory 2015

Zhruba takhle má vypadat gigatovárna Tesla po dokončení v následujících letech. Zatím je hotova zhruba z jedné třetiny, přesto už se tam rozjela výroba.
foto: Tesla

Nový švédský podnik Northvolt založili Peter Carlsson a Paolo Cerruti, jeho bývalý kolega z Tesly, asi rok po odchodu z Tesly. Zainvestoval je švédský kapitál. A jejich plány nejsou vůbec skromné.

Carlsson & spol. totiž plánují postavit svou vlastní obdobu gigatovárny Tesla, a to buď ve Švédsku (vzhledem k cenám práce ale pochybujeme) nebo ve Finsku (schůdnější, ale přeci jen je to pořád Skandinávie). Ambiciózní cíl je o to zajímavější, že plánují stlačit cenu baterií pod $100/kWh.

Své plány aktuálně Northvolt prezentoval na tiskové konferenci ve Stockholmu. Pánové věří, že letos se jim podaří získat důvěru ve velkolepý projekt a brzy i kopnout do země.

Odhadované náklady jsou 40 mld. švédských korun (v přepočtu asi $4,25 mld. = asi 110 mld. Kč) ve čtyřech vlnách. Do roku 2023 má být továrna schopna vyrábět 32 GWh baterií. Pro srovnání, gigatovárna Tesla počítá s 50 GWh a výhledově až 150 GWh.

Švédská energetická agentura zatím do Northvoltu vložila 4 miliony eur. Dalším investorem na například švédský energetický kolos Vattenfall.

Odvážný nápad celkově vůbec nezní špatně ani bláhově. Baterie budou potřeba na všech kontinentech, včetně Evropy. Výroba baterií se už dnes profiluje jako jedno z nových klíčových průmyslových odvětí.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výhodnost stavby továrny ve Švédsku závisí hodně na tom, jak moc lze výrobu baterií automatizovat. Pokud potřebujete jen "pár stovek" inženýrů a operátorů výrobních linek, tak může být výhodou dostupnost kvalifikované pracovní síly.

Obrázek uživatele Cipísek D

Tesla Inc řekl v pátek že zvýšil o 1,2 miliardy $, což je zhruba o 20 procent více, než měl v plánu, prodejem kmenových akcií a konvertibilních dluh. před zahájením klíčové Model 3 sedan.

Společnost, vedená Elon Musk, řekl, že prodal 1,3 milionu běžných akcií za 262 $ za kus získat 350 milionů $ a že vyvolává další 850 milionů $ přesto, že prodej konvertibilních seniorních dluhopisů díky 2022.

1,3 milionu prodaných akcií představuje asi 0,8 procenta akcií Tesla

http://finance.yahoo.com/news/tesla-raises-1-2-billion-130815230.html

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Mlask sám nakoupil za 25 milijonů $

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obrázek uživatele honza.t

Tesla s velikosti Gigafattory nastavila latku hodně vysoko Postavit tak obrovskou továrnu je velká výzva i pro zkušené zavedené výrobce .

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Gigafactory bude velká jen coby jedna budova. Po světě je ale stovky továren které jako komplex tvoří mnohem větší výrobní celek, než jaký bude mít Gigafactory po dokončení. Je to dobře zvládnuté PR Tesly která vše co dělá prezentuje jako něco nejlepší, největší a vlastně úplně jedinečné.

Třeba komplex Hnůjdaj v Koreji je docela masivní.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No zajimalo by me o co je velka fabrika tohoto typu vetsi vyzva nez mensi? Na stavbu je to uplne na jedno brdo, jen to proste trva dele... a tak velke fabriky se nestavi, protoze pro to moc nebyl duvod

Myslite ze budou stacit nerostne suroviny na vsechny ty EV? Pokud se zacnou vice vyrabet EV?

---

25 v automobilce.20 let astronom.Sleduji vyvoj vedy techniky a astronomie cca 30let. Fandim EV hybridum atd. ale vsimam si pozitiv i negativ.
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá.

Přesně v momentu kdy na elektroauta dosáhnou i uklizečky ze Škodofky tak dojdou ;D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dnešní ceny surovin jsou již na takové úrovni, že se finančně vyplácí recyklace baterií sama o sobě. Suroviny ve složení baterií se také postupně mění.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak jde vývoj, tak se mění i suroviny potřebné pro výrobu baterií. Tak 10 let zpátky byl grafen jenom v labáku. Dnes se začíná běžně používat. Takže je docela možné, že v roce 2020 se bude lithium podílet na výrobě baterie jenom pár procenty.....

Ono se Li podílí na celkové hmotnosti baterií už teď je pár procenty. Samozřejmě, že je snaha snížit množství na minimum nebo přejít na cenově i energeticky dostupnější materiál.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Michelin

Elon uvadel konkretne 2%. Zbytek je nikl a grafit tusim.
Mimochodem nekde jsem cetl, ze lithium se ze starych baterii da zase extrahovat a znovu pouzit. Pouze je to zatim drazsi nez vytezit a zpracovat nove.

---

To Tesla dává křídla. 25tis.km

Samozřejmě že dá extrahovat. Dokonce se extrahovat musí. Recyklace je povinná nejen v EU ale i v Americe. Pokud se týče ceny za extrakci lithia (a dalších surovin) při recyklaci, bude to zřejmě otázka technologie a co s čím srovnáváte. Cena se bude lišit podle způsobu recyklace a místa těžby. :-)

---

hariprasad

Obrázek uživatele Michelin

Souhlas.

---

To Tesla dává křídla. 25tis.km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Možná by jste je na to měl upozornit, možná vůbec netuší, že jsou pro výrobu vůbec nějaké suroviny potřeba.

Obrázek uživatele Cipísek D

to nic, on začíná mít jenom strach o svou práci montéra rakovinometů TSI & TDI ;) a uvědomuje si že lži o tom jak to pořád elektronejde jsou pravdu jemom lži ;))

http://kcc-hho.webnode.cz/ropa/lithium/

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na druhou stranu ti elektromobil a elektrické spotřebiče pomalu ničí mozek.

Pravda :)

---

25 v automobilce.20 let astronom.Sleduji vyvoj vedy techniky a astronomie cca 30let. Fandim EV hybridum atd. ale vsimam si pozitiv i negativ.
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobily