Toyota: úkolem robotů je pouze usnadnit lidem práci

redakce - 20 Říjen 2017

Technický vývoj se nedá zastavit, ale jak je to s neustále diskutovaným nahrazením lidské pracovní síly roboty? Dominantní trend ve světovém automobilovém průmyslu ukazuje, že robotizace již doslova klepe na dveře. auto továrna Toyota výroba motorů aut

V továrnách Toyota vládne 'kaizen' - tedy neustálé zdokonalování, na kterém se podílejí všichni zaměstnanci
foto: Toyota

Toyota má ovšem jiný přístup – podíl člověka na výrobním procesu je podle ní nezbytný, úkolem robotů je pouze usnadnit jim práci. V největší a nejvyspělejší továrně japonské automobilky se s lidskou sílou počítá více než kdy dříve.

Americká továrna Toyota Motor Manufacturing Kentucky v Georgetownu je největší a nejmodernější podnik japonského koncernu. V halách o ploše více než 750 tisíc čtverečních metrů vzniká každoročně 550 tisíc automobilů – sedanů Toyota Camry a Avalon, a dále limuzín Lexus ES.

Letos Toyota dokončila modernizaci závodu v hodnotě $1,33 miliardy a zaměstnala 700 dalších pracovníků, aby mohla spustit výrobní proces nové generace a produkovat v USA nejpopulárnější model Camry založený na nové platformě TNGA.

Bez invaze robotů

I přes tyto investice byste dnes na montáži vozů našli stejný podíl zaměstnanců jako dříve. Neklesl. Wil James, předseda představenstva Toyota Motor Manufacturing Kentucky má pro to následující vysvětlení:

Továrna Toyota

Továrna Toyota
foto: Toyota

„Úroveň automatizace výrobního procesu se za posledních 15 let nezvýšila. Stroje sice skvěle vykonávají opakující se činnosti, nejsou ovšem schopny samy zvýšit efektivitu, ani kvalitu práce. To umí jen lidé.“

Právě proto, ačkoli podíl robotů na výrobních procesech již deset let zůstává v podnicích Toyoty průměrně na úrovni 8 %, efektivita prodeje stále stoupá.

Klíčem k úspěchu je tu japonský výraz kaizen, jenž znamená stálé zdokonalování, na němž se podílejí všichni zaměstnanci Toyoty. Jsou to oni, kdo zblízka sledují každodenní práci, takže jsou schopni si všimnout nedostatků v procesech a navrhnout jejich zlepšení. Lidský postřeh, nápaditost a selský rozum zkrátka žádný robot nahradit nemůže.

Jako příklad může posloužit racionalizace metody montáže palivových nádrží v Kentucky. Dříve zvedal těžkou nádrž dopravník a dělníci ho následně upevňovali pomocí objímek a šroubů.

Pracovalo se jim značně nepohodlně, s rukama zvednutýma vzhůru, a tak vymysleli chytré zařízení, které jedním pohybem zvedne nádrž, umístí ji v příslušné pozici a pak ji upevní ke karosérii.

Myslíte si, že se tím dělníci sami připravili o pracovní místa? Nikoliv, dostali nový, důležitý úkol. Nyní provádějí kontrolu kvality montáže nádrží, pozorně prověřují všechny spoje. Žádný stroj to nedokáže lépe než oni.

TNGA – kaizen na druhou

Mohlo by se zdát, že tím, že Toyota rezignuje na nahrazování lidí roboty, snižuje svoji konkurenceschopnost v porovnání s firmami, které právě takto zmenšují svoje výrobní náklady.

Výroba automobilů Toyota

Výroba automobilů Toyota
foto: Toyota

Japonský koncern se ovšem rozhodl pro jiný způsob redukce nákladů, totiž rozvojem technologií. Jedná se o přirozené rozšíření slavného výrobního procesu Toyoty, spočívajícího v optimalizaci řízení zdrojů.

K tomu slouží nová architektura TNGA (Toyota New Global Architecture), která zahrnuje nejen modulovou, unifikovanou konstrukci prvků vozidla, především podlahové desky, struktury karosérie, pohonné jednotky a řízení, ale také technologie a organizace výroby.

Při práci na TNGA kladla Toyota důraz na lepší využití materiálů a projektování vozidel způsobem umožňujícím snížit hmotnost a rozměry prvků, a přitom docílit optimálního umístění těžiště, což zajistí nejen lepší jízdní vlastnosti a výsledky, ale sníží se i spotřeba pohonných hmot.

Pozornost se obrátila i k unifikaci konstrukčních dílů, včetně motorů a struktur – počet platforem se snížil z cca 100 na méně než deset. Současně byly zavedeny výrobní procesy, které umožňují vyrábět několik modelů vozů na stejné výrobní lince, aniž by bylo třeba přerušovat výrobu.

Změnil se dokonce i tvar výrobní linky. Velké dopravníky zavěšené na kolejnicích upevněných pod střechou byly nahrazeny automatickými vozíky, které převážejí motory po trasách elektronicky vyznačených na podlaze.

Řešení tohoto typu umožnila omezit rozměry výrobních hal, takže klesly náklady na osvětlení, vytápění a klimatizaci a u nových výrobních závodů také na jejich výstavbu.

V koncepci TNGA rozhodně nehrají roboti hlavní roli, spíše zaměstnancům pomáhají, usnadňují jim práci a nechávají více prostoru na inovace. Stimulují tak další zdokonalování v duchu kaizen, díky němuž se Toyota stala největší a nejinovativnější automobilovou firmou na světě.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

off

Rozborka 2017 Priusácký Lion baterky a invertoru.
www.youtube.com/watch?v=BYSE4Yedeus
www.youtube.com/watch?v=qcW08Mh-eIc

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V Japonským Nissanu mají prý volaký bórdel ;)

auto.cz/automobilka-nissan-prerusuje-vyrobu-v-japonsku-evropy-se-to-pry-netyka-110660

chcelo by to více robotů!! a méně votroků :))

sťahujú, kontrolujú iba tie doma, tie v cudzine ich nezaujímajú. opačne ako fauwé,...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Robotizace s malými roboty teprve začíná.

Toyota měla dlouho náskok ve velkých robotech, ale tam se to pak na desetiletí zastavilo, když je měli všude kam se smysluplně vešli.
V článku popisovaná modernizace továrny bylo jen přejití na standarty běžné ve VW, pár maximálně univerzálních automobilových platforem a v továrně pohyb spodem místo dřívějšího vrchem "lanovkami".

Ohledně počtu lidí hraje i to, že do teď se auta přidáváním hybridů jen dále zesložiťují, teprve čistá elektra přinesou zlomové obří zjednodušení návrhu, výroby a hlavně údržby.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo a nejlepčí je zneužívat na robotizaci lidský votroky národnostně v nouzi ;) Mnohem levnější jak Čínská Kuka páč elektriku nežerou a na důchod se jim nespoří ;))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Každopádně za RAV4 hybrid jim patří obrovská pochvala... jak provedení tak cenová politika (stojí stejně jako diesel)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

za to není pochvala, to je naprosto normální nezkorumpované. Pochvala by byla za elektromobil, jenže za vodík mají na triku tak leda flastr jak Brno debiuní zaprodanci ;)) A co s japonskou zhnojenou ekonomikou vázanou na Bitconu provede Trumpeta se nechme překvapit :)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak ještě přidat nějaký ten elektromobil a více plug-in hybridů a bude to dokonalé.

Snad mají něco v šuplíku a vytáhnou to ještě letos.

Taky plug in auris v kombi :) by potesil ...

Obrázek uživatele Radovan

Zatím rozjeli docela dobrou reklamní kampaň na hybridy. Má to nápad, šťávu i autoritu redaktora autowebu:
Pravda o hybridech 1
Pravda o hybridech 2
Pravda o hybridech 3
Pravda o hybridech 4.
A road show po českých a moravských městech s nimi v rámci oslav 20 let hybridů.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 55 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 17 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

reklama pekna .. smutne je ze do aurisa nedavaju adaptivny tempomat ani sledovanie mrtvych uhlov,druha vec co je naprd je ze neupgradovali hybridny system nakolko novy prius je o generaciu v predu s hybridnym pohonem voci aurisovi ..

dalsie smutne je ze sa kazdy rok tvaria ako novy auris 2017 2018 atd
a nic nove ziadna zmena len cana kazdy rok aspon +1000€

Oslava 20 let Toyota hybridů bez Priusů je slušnej výsměch :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů Circontrol
185.66.36.26