Toyota: úkolem robotů je pouze usnadnit lidem práci

Technický vývoj se nedá zastavit, ale jak je to s neustále diskutovaným nahrazením lidské pracovní síly roboty? Dominantní trend ve světovém automobilovém průmyslu ukazuje, že robotizace již doslova klepe na dveře.

V továrnách Toyota vládne ‚kaizen‘ – tedy neustálé zdokonalování, na kterém se podílejí všichni zaměstnanci
foto: Toyota

Toyota má ovšem jiný přístup – podíl člověka na výrobním procesu je podle ní nezbytný, úkolem robotů je pouze usnadnit jim práci. V největší a nejvyspělejší továrně japonské automobilky se s lidskou sílou počítá více než kdy dříve.

Americká továrna Toyota Motor Manufacturing Kentucky v Georgetownu je největší a nejmodernější podnik japonského koncernu. V halách o ploše více než 750 tisíc čtverečních metrů vzniká každoročně 550 tisíc automobilů – sedanů Toyota Camry a Avalon, a dále limuzín Lexus ES.

Letos Toyota dokončila modernizaci závodu v hodnotě $1,33 miliardy a zaměstnala 700 dalších pracovníků, aby mohla spustit výrobní proces nové generace a produkovat v USA nejpopulárnější model Camry založený na nové platformě TNGA.

Bez invaze robotů

I přes tyto investice byste dnes na montáži vozů našli stejný podíl zaměstnanců jako dříve. Neklesl. Wil James, předseda představenstva Toyota Motor Manufacturing Kentucky má pro to následující vysvětlení:

Továrna Toyota

Továrna Toyota
foto: Toyota

„Úroveň automatizace výrobního procesu se za posledních 15 let nezvýšila. Stroje sice skvěle vykonávají opakující se činnosti, nejsou ovšem schopny samy zvýšit efektivitu, ani kvalitu práce. To umí jen lidé.“

Právě proto, ačkoli podíl robotů na výrobních procesech již deset let zůstává v podnicích Toyoty průměrně na úrovni 8 %, efektivita prodeje stále stoupá.

Klíčem k úspěchu je tu japonský výraz kaizen, jenž znamená stálé zdokonalování, na němž se podílejí všichni zaměstnanci Toyoty. Jsou to oni, kdo zblízka sledují každodenní práci, takže jsou schopni si všimnout nedostatků v procesech a navrhnout jejich zlepšení. Lidský postřeh, nápaditost a selský rozum zkrátka žádný robot nahradit nemůže.

Jako příklad může posloužit racionalizace metody montáže palivových nádrží v Kentucky. Dříve zvedal těžkou nádrž dopravník a dělníci ho následně upevňovali pomocí objímek a šroubů.

Pracovalo se jim značně nepohodlně, s rukama zvednutýma vzhůru, a tak vymysleli chytré zařízení, které jedním pohybem zvedne nádrž, umístí ji v příslušné pozici a pak ji upevní ke karosérii.

Myslíte si, že se tím dělníci sami připravili o pracovní místa? Nikoliv, dostali nový, důležitý úkol. Nyní provádějí kontrolu kvality montáže nádrží, pozorně prověřují všechny spoje. Žádný stroj to nedokáže lépe než oni.

TNGA – kaizen na druhou

Mohlo by se zdát, že tím, že Toyota rezignuje na nahrazování lidí roboty, snižuje svoji konkurenceschopnost v porovnání s firmami, které právě takto zmenšují svoje výrobní náklady.

Výroba automobilů Toyota

Výroba automobilů Toyota
foto: Toyota

Japonský koncern se ovšem rozhodl pro jiný způsob redukce nákladů, totiž rozvojem technologií. Jedná se o přirozené rozšíření slavného výrobního procesu Toyoty, spočívajícího v optimalizaci řízení zdrojů.

K tomu slouží nová architektura TNGA (Toyota New Global Architecture), která zahrnuje nejen modulovou, unifikovanou konstrukci prvků vozidla, především podlahové desky, struktury karosérie, pohonné jednotky a řízení, ale také technologie a organizace výroby.

Při práci na TNGA kladla Toyota důraz na lepší využití materiálů a projektování vozidel způsobem umožňujícím snížit hmotnost a rozměry prvků, a přitom docílit optimálního umístění těžiště, což zajistí nejen lepší jízdní vlastnosti a výsledky, ale sníží se i spotřeba pohonných hmot.

Pozornost se obrátila i k unifikaci konstrukčních dílů, včetně motorů a struktur – počet platforem se snížil z cca 100 na méně než deset. Současně byly zavedeny výrobní procesy, které umožňují vyrábět několik modelů vozů na stejné výrobní lince, aniž by bylo třeba přerušovat výrobu.

Změnil se dokonce i tvar výrobní linky. Velké dopravníky zavěšené na kolejnicích upevněných pod střechou byly nahrazeny automatickými vozíky, které převážejí motory po trasách elektronicky vyznačených na podlaze.

Řešení tohoto typu umožnila omezit rozměry výrobních hal, takže klesly náklady na osvětlení, vytápění a klimatizaci a u nových výrobních závodů také na jejich výstavbu.

V koncepci TNGA rozhodně nehrají roboti hlavní roli, spíše zaměstnancům pomáhají, usnadňují jim práci a nechávají více prostoru na inovace. Stimulují tak další zdokonalování v duchu kaizen, díky němuž se Toyota stala největší a nejinovativnější automobilovou firmou na světě.

tisková zpráva

12 Comments on “Toyota: úkolem robotů je pouze usnadnit lidem práci”

  1. Robotizace s malými roboty teprve začíná.
    Toyota měla

    Robotizace s malými roboty teprve začíná.

    Toyota měla dlouho náskok ve velkých robotech, ale tam se to pak na desetiletí zastavilo, když je měli všude kam se smysluplně vešli.
    V článku popisovaná modernizace továrny bylo jen přejití na standarty běžné ve VW, pár maximálně univerzálních automobilových platforem a v továrně pohyb spodem místo dřívějšího vrchem „lanovkami“.

    Ohledně počtu lidí hraje i to, že do teď se auta přidáváním hybridů jen dále zesložiťují, teprve čistá elektra přinesou zlomové obří zjednodušení návrhu, výroby a hlavně údržby.

    1. za to není pochvala, to je naprosto normální
      za to není pochvala, to je naprosto normální nezkorumpované. Pochvala by byla za elektromobil, jenže za vodík mají na triku tak leda flastr jak Brno debiuní zaprodanci ;)) A co s japonskou zhnojenou ekonomikou vázanou na Bitconu provede Trumpeta se nechme překvapit :)))

        1. reklama pekna .. smutne je ze do aurisa nedavaju adaptivny
          reklama pekna .. smutne je ze do aurisa nedavaju adaptivny tempomat ani sledovanie mrtvych uhlov,druha vec co je naprd je ze neupgradovali hybridny system nakolko novy prius je o generaciu v predu s hybridnym pohonem voci aurisovi ..

          dalsie smutne je ze sa kazdy rok tvaria ako novy auris 2017 2018 atd
          a nic nove ziadna zmena len cana kazdy rok aspon +1000€

Napsat komentář