Toyota informovala o úspěšném vyvinutí stacionárního generátoru energie na bázi palivových článků, využívající systém palivových článků vodíkového auta Toyota Mirai.
foto: Toyota
FC generátor energie využívá klíčové komponenty systému, který najdeme na palubě Toyoty Mirai, tedy sadu palivových článků (tzv. FC stack), jednotku řízení energie (PCU) a sekundární baterii, vždy ve dvou provedeních.
Komponenty ze systému palivových článků modelu Mirai nasazuje Toyota s cílem nabídnout vysoce výkonný generátor energie za rozumnou cenu. Vývoj generátoru energie probíhal ve spolupráci Toyoty a společnosti Toyota Energy Solutions, Inc.
NEPŘEHLÉDNĚTE Dálková autobusová přeprava budoucnosti? FlixBus chce testovat vodíkové palivové články
V rámci ověřovacích testů se bude elektřina vyrobená FC generátorem energie využívat v závodu Honsha. Samotný generátor energie má být v provozu 24 hodin denně při jmenovitém výkonu 100 kW.
Technici plánují ověřovat a vyhodnocovat energetickou účinnost (množství elektřiny vyprodukované na jednotku vodíku), stabilitu výkonu na výstupu, odolnost a náročnost údržby generátoru.
Na základě výsledků ověřovacích testů pak bude Toyota používat FC generátory energie v dalších svých závodech. Generátory energie bude pohánět vodík získávaný během výroby komponent systému FC i ve fázích vyhodnocování a testování, Toyota chce tímto způsobem vyvinout a implementovat technologie nabízející efektivní využití vodíku.
V roce 2015 oznámila Toyota strategický plán Toyota Environmental Challenge 2050, jehož cíle zahrnují i výrobní závod s nulovými emisemi CO2. V rámci naplňování tohoto cíle bude Toyota i nadále usilovat o snižování množství emisí CO2, které produkuje v rámci svých výrobních procesů.
Ve snaze o širší využití systému palivových článků, který Toyota vyvinula pro FCEV, chce automobilka zvážit praktické možnosti používání FC generátoru energie.
To zahrnuje výzkum, vývoj a projednání možných obchodních modelů zaměřených na podporu zájmu o tento generátor energie v komerční sféře, např. cestou zvyšování energetické účinnosti a odolnosti s cílem generátor dále zmenšovat a zlevňovat.
Základní specifikace FC generátoru energie
Šířka × Délka × Výška: 2,3 × 4,5 × 2,5 m
Hlavní systémy FC převzaté z modelu Mirai: Sada palivových článků (FC stack), jednotka řízení energie (PCU), sekundární baterie, vzduchový kompresor
Jmenovitý výkon: 100 kW
Účinnost výroby energie (na výstupu): Cílová hodnota nejm. 50 %
Jmenovité napětí / počet fází / kmitočet: AC 210 V / 3F, tři vodiče / 50/60 Hz
Typ palivového článku : Tuhý polymerní elektrolyt
Čistota vodíku: Čistý vodík (99,97 %)
Doba najíždění: 40 sekund (k dosažení jmenovitého výkonu)
Jak se podporuje vodík v Německu.
Jak se podporuje vodík v Německu. https://www.wiwo.de/unternehmen/auto/wasserstoffautos-millionen-subventionen-fuer-fragwuerdige-wasserstoff-projekte-der-autobauer/25045780.html
nóojo ropací jedou, fšema klikama jak jen prosadit ten 60%
nóojo ropací jedou, fšema klikama jak jen prosadit ten 60% ztrátový vodík co si fgaráži nenatankuješ 😉
„vodík získávaný během výroby komponent systému FC“ –
„vodík získávaný během výroby komponent systému FC“ – to bych chtěl vědět při výrobě čeho vzniká taková množství vodíku aby to mělo smysl někam vozit a používat.
Nemusí se to nikam vozit. Už se dělají i jednotky
Nemusí se to nikam vozit. Už se dělají i jednotky all-in-one. Elektrolýza – zásobník – FC článek. Pořád je to ale dost drahé a celkovou účinnost to má asi jako spalovací motor. Teď aktuálně, se to může vyplatit, pokud chceme využít levnou energii při přebytcích.
Zajímala by mě ta životnost. Je klíčová k tomu, aby se to vyplatilo i dlouhodobě, tj. nejen při extrémech, ale i v běžném provozu.
„Na základě výsledků ověřovacích testů pak bude Toyota
„Na základě výsledků ověřovacích testů pak bude Toyota používat FC generátory energie v dalších svých závodech.“
Ve všech závodech asi odpadní vodík nemají.
Takže to se napojí na veřejný vodovod a slouží to jako
Takže to se napojí na veřejný vodovod a slouží to jako akumulátor nočního proudu?
Voda vení problém, spíš se to umisťuje do míst, kde jsou
Voda vení problém, spíš se to umisťuje do míst, kde jsou intermitentní zdroje pro vyrovnávání špiček. Spouští se to, když je nadbytek ELE, reverzní mód naopak, když je nedostatek.
Já se spíše obávám té efektivity a pořizovací ceny. To
Já se spíše obávám té efektivity a pořizovací ceny. To už vyjdou lépe baterie.
To závisí na tom, v jakém režimu se to bude provozovat.
To závisí na tom, v jakém režimu se to bude provozovat. Baterie se vyplatí tam, kde potřebujete neustále vyrovnávat krátkodobé výkyvy, ale nemá cenu si v létě nabít baterky na zimu. To se prostě nevyplatí. Uskladnit vodík, nebo metan na zimu ale smysl dává. Pokud by tyhle zdroje jely v režimu středně a dlouhodobého pokrývání přebytků a spotřeby, tak se budou dobře s bateriemi doplňovat.
Da se vodik skladovat na tak dlouho? Driv jsme tu cetl, ze
Da se vodik skladovat na tak dlouho? Driv jsme tu cetl, ze kdyz je v aute, po par mesicich mate prazdnou nadrz. Nestane se v zime tak i u stacionarnich zaloznich zdroju s vodikem, ktery jsme si ulozili v lete?
Dá se ve velkých podzemních zásobnících.
Dá se ve velkých podzemních zásobnících. Nejjednodušší je to jako příměs do zemního plynu, tak do 5% podílu.
Ale mnohem jednodušší je skladovat vodík ve formě methanu, methanolu nebo amoniaku. Jenže pak už je výhodnější tyhle látky rovnou prodávat jako chemické suroviny.
Diky, o te primesi jsem pred par lety cetl, ze prave v tak
Diky, o te primesi jsem pred par lety cetl, ze prave v tak male pomerovem mnozstvi je to bez problemu. Clanek je ale o pouziti 99,97% cistoty a to me prave zajima, kdyz Hariprasad psal, ze tato technologie ma byt pro dlouhodobejsi akumulaci. Transformaci na methan a jeho ulozeni se mi uz zda jako realne. Jen jaka tam je pak ucinnost celeho cyklu jao dlouhodobeho zalozniho zdroje? Odhaduji bez jakychkoliv ekonomickych analyz, ze nejakych 30 % by mohlo byt zkousnutelne.
Já si před časem dělal na tohle téma ekonomickou rozvahu
Já si před časem dělal na tohle téma ekonomickou rozvahu a vyšlo mi z toho v současnosti je to ekonomicky nesmyslné. A hlavně není důvod to hrotit někdy do doby, kdy bude podíl OZE (s krátkodobou akumulací) někde okolo 80%, možná i 90% pokud se schválně přežene výstavba FVE a VtE (obětuje se část výroby při dobrých podmínkách, aby se lépe pokryly průměrné a podprůměrné podmínky) a elektrifikuje se teplo a doprava, kde by byl k dispozici obrovský a levný prostor pro akumulaci energie, ne nutně elektrické.
Co rozhodně smysl má, je produkce vodíku jako chemické suroviny (a vytlačení zemního plynu z kšeftu). Než se saturuje tenhle trh, máte ekonomickými zákonitostmi zaručené nižší ceny a vyšší účinnosti příslušných elektrochemických aparatur na expanzi do jiných oborů. Druhá na řadě budou paliva z ropy (vodík jako vstupní surovina pro výrobu methanolu), lidi si málo uvědomují jak strašně drahá je oproti jiným primárním zdrojům energie ropa. Dlouhodobé skladování energií pro potřeby výroby elektřiny nebude aktuální, počítám, před rokem 2030 možná 2035.
Dekuji, pekne jste to popsal. Ja jsem se zapomnel zminit, ze
Dekuji, pekne jste to popsal. Ja jsem se zapomnel zminit, ze ten muj lajcky odhad mel byt prave pro temer plne pokryti OZE. A navic muz ebyt hodne prestreleny, zvlast kdyz cim dal vetsim rozsirenim (od urciteho procenta silne za pulkou mixu) OZE bude elektrina zlevnovat (si myslim).
Super. Jaká je životnost (střední doba do poruchy) a cena?
Super. Jaká je životnost (střední doba do poruchy) a cena?