Toyota nainstalovala do závodu Honsha generátor energie na bázi palivových článků

redakce - 23 Září 2019

Toyota informovala o úspěšném vyvinutí stacionárního generátoru energie na bázi palivových článků, využívající systém palivových článků vodíkového auta Toyota Mirai.FC generátor energie byl nainstalován v prostorách závodu Honsha v Toyota City a započaly ověřovací zkoušky.

FC generátor energie byl nainstalován v prostorách závodu Honsha v Toyota City a započaly ověřovací zkoušky.
foto: Toyota

FC generátor energie využívá klíčové komponenty systému, který najdeme na palubě Toyoty Mirai, tedy sadu palivových článků (tzv. FC stack), jednotku řízení energie (PCU) a sekundární baterii, vždy ve dvou provedeních.

Komponenty ze systému palivových článků modelu Mirai nasazuje Toyota s cílem nabídnout vysoce výkonný generátor energie za rozumnou cenu. Vývoj generátoru energie probíhal ve spolupráci Toyoty a společnosti Toyota Energy Solutions, Inc.

V rámci ověřovacích testů se bude elektřina vyrobená FC generátorem energie využívat v závodu Honsha. Samotný generátor energie má být v provozu 24 hodin denně při jmenovitém výkonu 100 kW.

Technici plánují ověřovat a vyhodnocovat energetickou účinnost (množství elektřiny vyprodukované na jednotku vodíku), stabilitu výkonu na výstupu, odolnost a náročnost údržby generátoru.

Na základě výsledků ověřovacích testů pak bude Toyota používat FC generátory energie v dalších svých závodech. Generátory energie bude pohánět vodík získávaný během výroby komponent systému FC i ve fázích vyhodnocování a testování, Toyota chce tímto způsobem vyvinout a implementovat technologie nabízející efektivní využití vodíku.

V roce 2015 oznámila Toyota strategický plán Toyota Environmental Challenge 2050, jehož cíle zahrnují i výrobní závod s nulovými emisemi CO2. V rámci naplňování tohoto cíle bude Toyota i nadále usilovat o snižování množství emisí CO2, které produkuje v rámci svých výrobních procesů.

Ve snaze o širší využití systému palivových článků, který Toyota vyvinula pro FCEV, chce automobilka zvážit praktické možnosti používání FC generátoru energie.

To zahrnuje výzkum, vývoj a projednání možných obchodních modelů zaměřených na podporu zájmu o tento generátor energie v komerční sféře, např. cestou zvyšování energetické účinnosti a odolnosti s cílem generátor dále zmenšovat a zlevňovat.

Základní specifikace FC generátoru energie

Šířka × Délka × Výška: 2,3 × 4,5 × 2,5 m
Hlavní systémy FC převzaté z modelu Mirai: Sada palivových článků (FC stack), jednotka řízení energie (PCU), sekundární baterie, vzduchový kompresor
Jmenovitý výkon: 100 kW
Účinnost výroby energie (na výstupu): Cílová hodnota nejm. 50 %
Jmenovité napětí / počet fází / kmitočet: AC 210 V / 3F, tři vodiče / 50/60 Hz
Typ palivového článku : Tuhý polymerní elektrolyt
Čistota vodíku: Čistý vodík (99,97 %)
Doba najíždění: 40 sekund (k dosažení jmenovitého výkonu)

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Tomáš

Jak se podporuje vodík v Německu. https://www.wiwo.de/unternehmen/auto/wasserstoffautos-millionen-subventionen-fuer-fragwuerdige-wasserstoff-projekte-der-autobauer/25045780.html

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 15000 km.

Obrázek uživatele ozana

"vodík získávaný během výroby komponent systému FC" - to bych chtěl vědět při výrobě čeho vzniká taková množství vodíku aby to mělo smysl někam vozit a používat.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Nemusí se to nikam vozit. Už se dělají i jednotky all-in-one. Elektrolýza - zásobník - FC článek. Pořád je to ale dost drahé a celkovou účinnost to má asi jako spalovací motor. Teď aktuálně, se to může vyplatit, pokud chceme využít levnou energii při přebytcích.
Zajímala by mě ta životnost. Je klíčová k tomu, aby se to vyplatilo i dlouhodobě, tj. nejen při extrémech, ale i v běžném provozu.

---

hariprasad

Takže to se napojí na veřejný vodovod a slouží to jako akumulátor nočního proudu?

Voda vení problém, spíš se to umisťuje do míst, kde jsou intermitentní zdroje pro vyrovnávání špiček. Spouští se to, když je nadbytek ELE, reverzní mód naopak, když je nedostatek.

---

hariprasad

Já se spíše obávám té efektivity a pořizovací ceny. To už vyjdou lépe baterie.

To závisí na tom, v jakém režimu se to bude provozovat. Baterie se vyplatí tam, kde potřebujete neustále vyrovnávat krátkodobé výkyvy, ale nemá cenu si v létě nabít baterky na zimu. To se prostě nevyplatí. Uskladnit vodík, nebo metan na zimu ale smysl dává. Pokud by tyhle zdroje jely v režimu středně a dlouhodobého pokrývání přebytků a spotřeby, tak se budou dobře s bateriemi doplňovat.

---

hariprasad

Da se vodik skladovat na tak dlouho? Driv jsme tu cetl, ze kdyz je v aute, po par mesicich mate prazdnou nadrz. Nestane se v zime tak i u stacionarnich zaloznich zdroju s vodikem, ktery jsme si ulozili v lete?

Obrázek uživatele Jan Veselý

Dá se ve velkých podzemních zásobnících. Nejjednodušší je to jako příměs do zemního plynu, tak do 5% podílu.
Ale mnohem jednodušší je skladovat vodík ve formě methanu, methanolu nebo amoniaku. Jenže pak už je výhodnější tyhle látky rovnou prodávat jako chemické suroviny.

Diky, o te primesi jsem pred par lety cetl, ze prave v tak male pomerovem mnozstvi je to bez problemu. Clanek je ale o pouziti 99,97% cistoty a to me prave zajima, kdyz Hariprasad psal, ze tato technologie ma byt pro dlouhodobejsi akumulaci. Transformaci na methan a jeho ulozeni se mi uz zda jako realne. Jen jaka tam je pak ucinnost celeho cyklu jao dlouhodobeho zalozniho zdroje? Odhaduji bez jakychkoliv ekonomickych analyz, ze nejakych 30 % by mohlo byt zkousnutelne.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Já si před časem dělal na tohle téma ekonomickou rozvahu a vyšlo mi z toho v současnosti je to ekonomicky nesmyslné. A hlavně není důvod to hrotit někdy do doby, kdy bude podíl OZE (s krátkodobou akumulací) někde okolo 80%, možná i 90% pokud se schválně přežene výstavba FVE a VtE (obětuje se část výroby při dobrých podmínkách, aby se lépe pokryly průměrné a podprůměrné podmínky) a elektrifikuje se teplo a doprava, kde by byl k dispozici obrovský a levný prostor pro akumulaci energie, ne nutně elektrické.
Co rozhodně smysl má, je produkce vodíku jako chemické suroviny (a vytlačení zemního plynu z kšeftu). Než se saturuje tenhle trh, máte ekonomickými zákonitostmi zaručené nižší ceny a vyšší účinnosti příslušných elektrochemických aparatur na expanzi do jiných oborů. Druhá na řadě budou paliva z ropy (vodík jako vstupní surovina pro výrobu methanolu), lidi si málo uvědomují jak strašně drahá je oproti jiným primárním zdrojům energie ropa. Dlouhodobé skladování energií pro potřeby výroby elektřiny nebude aktuální, počítám, před rokem 2030 možná 2035.

Dekuji, pekne jste to popsal. Ja jsem se zapomnel zminit, ze ten muj lajcky odhad mel byt prave pro temer plne pokryti OZE. A navic muz ebyt hodne prestreleny, zvlast kdyz cim dal vetsim rozsirenim (od urciteho procenta silne za pulkou mixu) OZE bude elektrina zlevnovat (si myslim).

Obrázek uživatele ozana

"Na základě výsledků ověřovacích testů pak bude Toyota používat FC generátory energie v dalších svých závodech."

Ve všech závodech asi odpadní vodík nemají.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Super. Jaká je životnost (střední doba do poruchy) a cena?

---

hariprasad

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

nóojo ropací jedou, fšema klikama jak jen prosadit ten 60% ztrátový vodík co si fgaráži nenatankuješ ;)

---

*Za klima/Sněhuláky/Gretu/Greenpeace Deutschland Umwelthilfe/Písek fpřevodofce/Extinction Rebellion a BostonDynamics ;)
Jonathan Pie : "Partička hipíků, co páchnou čajovnou, je naštvaná, protože naše planeta umírá."
https://www.facebook.com/XRczech/videos/524372114767499/
"Německý Klimatický balíček je dokumentem politického zoufalství" a TM3 má od 05/19 tažný ;))
*když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)))
*holt zpátečníky zaprděnce a čuchače fosilního fetu budoucnost nemiluje, kdo nejde s dobou jako by debyl ;)))
1.liga MISTŘI : Kuk/Saman/Jiří_Švarc/ePavel/Radovan/Jan Veselý/e-LUKY/Josef/UDA/No_name
2.liga UČNI: TakyMartin/Kerosin/Tomáš / 3.liga PŘICMRDÁVAČI : Bob-an/Vondrak/hybrid6/Marek_ / 4.liga AUTSAJDŘI :
5.kolona ROPÁCI : runner42/rs/Kukjeopičípotrat/Ing. Robert Šrámek/Teslalicker


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil