TEST: Jak si elektromobil BMW i3 s 33kWh baterií poradil s tuhou zimou?

Koncem roku 2014 jsme v testu BMW i3 prohlásili tohle auto za „elektromobil pro moderní město“. Aktuálně jsme dostali možnost vyzkoušet si na týden v pořádné lednové zimě novou verzi s 33kWh baterií.

Elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov. Nabíjení už je od ledna zpoplatněno, platí se za minutu podle rychlosti nabíjení.
foto: Hybrid.cz

Příchod 33kWh baterie přivítali fanoušci vozů BMW i3 s nadšením, které se jasně projevilo na zvýšení prodejů. BMW dokonce nabízí i upgrade původní 22kWh verze na 33kWh baterii. Tato možnost je k dispozici i v Česku za cenu kolem 10 000 €.

auto elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov

foto: Hybrid.cz

Větší baterie se vyplatí

Cena základní verze nového BMW i3 s 33kWh (94Ah) bateriíí poskočila na 969 800 Kč. Cena původní verze se mezitím zvýšila z původních 900 000 Kč na 936 000 Kč, takže rozdíl není nijak velký a rozhodně se vyplatí si za zvýšenou kapacitu připlatit.

Vyplatí se zainvestovat také do příplatkové výbavy: stejnosměrné rychlonabíjení (15 860 Kč), tepelné čerpadlo (17 446 Kč), třífazové AC rychlonabíjení (26 182 Kč). K zahození není ani vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (8736 Kč). Bohužel v nabídce stále citelně (protože v zimě to opravdu nepříjemně pocítíte) chybí vyhřívaný volant.

auto elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov

foto: Hybrid.cz

Výkon BMW i3 94 Ah zůstává na 125 kW/250 Nm (170 koní), oficiální spotřeba je 12,6-13,1 kWh/100 km podle zvolených kol. Z nové kapacity 33 kWh je využitelných 27,2 kWh, u původní 22kWh baterie bylo využitelných maximálně 18,8 kWh. Elektromobil umí zrychlit z 0 na 100 km/h během 7,3 sekundy. Max. rychlost zůstává na 150 km/h. Hmotnost se zvýšila na 1320 kg.

Mráz pod koly

Auto jsme testovali během tuhé lednové zimy, kdy teploty klesaly i pod -10 °C. Jezdili jsme s prakticky neustále zapnutým topením. To se výrazně odrazilo na spotřebě. Na celkově najetých 492 km jsme dosáhli průměrně spotřeby 21,2 kWh/100 km s tím, že jsme asi 50 % strávili na dálnici při rychlostech kolem 90-110 km/h.

auto elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov

foto: Hybrid.cz

Zbytek připadá převážně na meziměstskou přepravu. Zimní provoz při vysokých rychlostech dal tedy autu pořádně zabrat a je jasné, že v létě by byl výrazně lepší. Ale každé auto musí jezdit v zimě i v létě.

BMW i3 stále disponuje třemi jízdními módy: Comfort, Eco Pro a Eco Pro+. V prvním módu jsme ale prakticky nejezdili – nabízí totiž extrémně silné zrychlení i silnou rekuperaci.

Agresivní rekuperace ve spojení s brutální akcelerací vytváří, zejména v případě nezkušených řidičů a při pohybu v městském provozu, nepříjemně kolíbavou jízdu. Šlápnutí na plyn vás zatlačí do sedačky, ale jakmile ho povolíte, odpinkne vás sedačka dopředu silou rekuperace. Samozřejmě můžete zvolit jízdí režim Eco Pro nebo Eco Pro+, které akceleraci omezují.

auto elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov

foto: Hybrid.cz

Jenže Eco Pro+ omezí také veškeré spotřebiče včetně klimatizace a stáhne vám nakonec i max. rychlost na 90 km/h. Jezdili jsme proto převážně v módu Eco Pro. Při něm nám auto ukazovalo po plném nabití dojezd 150 km, ale na konci 100km trasy už ukazoval pouze zbývajících 15 km. Vnější teplota byla asi -10 °C. Topení přitom neběželo zcela naplno a tepelný komfort v autě nebyl ideální.

Plyn a brzda dohromady? Zvyknete si!

Na citlivý pedál, která de-facto slouží jako plynový i brzdový, je nutné si zvyknout. I v tom ohledu, že tenké pneumatiky (standardně 155/70 R19 84) si prostě nedokážou poradit s přenosem tak velké síly a často hrabou i na asfaltu, natož na sněhu. Velká kola a krátký rozvor (2570 mm) znamenají i nezvykle velký náklon při prudkém zatočení a horší pocit z jízdy na méně kvalitních silnicích.

auto elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov

foto: Hybrid.cz

BMW i3 má nejradši kvalitní poloprázdnou silnici, tam si s ním užijete spoustu skvělé zábavy. Jakmile se naučíte citlivě ovládat plynový pedál, má i3 mezi elektromobily za cenu kolem milionu korun bezkonkurenční odpich a skvělou manévrovatelnost.

Na dálnici bychom se však s autem stále raději příliš nepouštěli. V některých momentech jsme totiž, podotýkáme, že za tuhé zimy a tedy se zapnutým topením, mohli téměř v reálném čase na linkovém indikátoru pozorovat úbytek energie.

Ani s vybavením už to v roce 2017 u BMW i3 není tak horké jako před třemi lety, kdy jsme byli z auta nadšeni. Bavorská automobilka stále lpí na ovládání chytrým kolečkem umístěným na panelu v tunelu mezi řidičem a spolujezdcem a po dotykových displejích není ani vidu ani slechu. Přesně tam, kde bychom mnohem raději viděli řadící páku, kterou má BMW i3 vpravo za volantem.

auto elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov

foto: Hybrid.cz

Jsme rádi, že se BMW nebojí přiloženou 230V nabíječkou pustit víc, než dnes obvyklých 10 A. Běžně jsme ze zásuvky nabíjeli výkonem 2,8 kW. Na konci nabíjení kdy auto stálo venku v zimě nás ale čekalo nepříjemné překvapení. Nabíjení téměř vybitého auta (zbývající dojezd asi 20 km) nám ze zásuvky vycuclo 42 kWh! Nemalá část elektřiny tedy byla spotřebována k zahřátí baterie na vhodnou nabíjecí teplotu.

Co na to konkurence?

Když jsme před měsícem testovali nový elektromobil Hyundai Ioniq Electric, zanechal v nás velmi příjemný dojem a pocit, že elektromobilita statečně směřuje kupředu. Ač jde o auta rozměrově i konceptuálně odlišná, srovnání s novou verzí BMW i3 se nabízí – už jen kvůli podobné ceně.

auto elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Humpolec-Vystrkov

foto: Hybrid.cz

U BMW i3 je proti Hyundai Ioniq Electric cítit rozdíl v lehkosti jízdy. BMW i3 je proti klidnějšímu Hyundai jako nezbedná hračka, kterou je potřeba zkrotit. Navíc se ve srovnání s Ioniqem jasně ukazuje, jak výhodné je plachtění proti rekuperaci, a také možnost nastavit si rekuperaci zcela podle sebe.

Odstavce výše možná vyznívají vůči BMW i3 poněkud kriticky a čtenář by mohl získat dojem, že jde o špatné auto. Tak to není, BMW i3 je zábavný, hravý vůz, který plní to, co se od něj očekává. Zůstává také nevšedním a stylovým autem do města. Zostřující se konkurence na poli elektromobility nám ale dává možnost se na auto podívat s větším odstupem.

vlastní

138 Comments on “TEST: Jak si elektromobil BMW i3 s 33kWh baterií poradil s tuhou zimou?”

  1. Neviem či je patričné porovnávať i3 s IONIQom. IONIQ má
    Neviem či je patričné porovnávať i3 s IONIQom. IONIQ má základnú výbavu podstatne lepšiu ako i3 s príplatkami a rozdiel v cene je tam nezanedbateľný. Naviac IONIQ je plnohodnotné rodinné auto a jediné čo mu chýba je dojazd. A hlavne rýchlonabíjanie má v cene. Je vyložene trapné že u „prémiovej“ značky si za to musí používateľ priplácať ! Okrem toho že je i3 vyrábané z rádoby ekologických materiálov v podstate všetky ostatné elektromobily na trhu sú v tejto kategórii lepšie, s väčším dojazdom a lacnejšie. Ale je fakt že nemajú na kapote BMW :).

    1. V tom videu není naprosto nic vidět! Odmontujou jedny dveře
      V tom videu není naprosto nic vidět! Odmontujou jedny dveře a kolo a pak hop na nějaké prošívání netkaný texilie, která vypadá jak z odřezků z výroby a ne z recyklování staré karosérie. Video úplně na prd, to ať si strčej za klobouk.

    1. Dobrý den přeji, nespletl jste se, právě že to byl Ioniq,
      Dobrý den přeji, nespletl jste se, právě že to byl Ioniq, který najel po Soulu 280 km, ale jezdil jen ve městě a nejvyšší rychlost 50 km/h a neustálá rovina. Jinak nová i3 v létě po městě těch 250 určitě dokáže udělat.

  2. Moje poznámky k i3:
    – s upgradem firmwaru (ale to už by ta

    Moje poznámky k i3:
    – s upgradem firmwaru (ale to už by ta testovaná verze měla mít) se zvýšila využitelná kapacita. Mě to v servisním menu ukazuje 29,6 kWh.
    – Pokud jezdím přes den v zimě hodně krátkých jízd, tak neustálým zahříváním mám průměrnou spotřebu kolem 23 kWh/100km. Když jedu v zimě delší trasu, tak spotřeba spadne pod 20.
    – Nabíjení přes dodávanou „nouzovou“ 230V nabíječku je poměrně neefektivní. Když jsem si nainstaloval wallbox, tak nabíjením přes 3 fáze je celková ztráta menší. Nevím proč, ale je to tak a mám to vyzkoušeno.
    – Plachtit se dá přes plynový pedál, nevím, kde to furt redaktoři berou, že se nedá. Tím, že puštěním plynu rekupuruji, tak šetřím brzdy. Jsem schopen projet Plzní, aniž bych dupnul brzdový pedál. Ten je potřeba opravdu jen v nepředvídatelných situacích.
    – Pokud si nainstalujete nižší pružiny, tak auto se ve vyšších rychlostech výrazně zklidní. To byla pro mě nejlepší investice do auta.

    1. Me by to zajimalo s temi brzdami – ja mivam na autech prave
      Me by to zajimalo s temi brzdami – ja mivam na autech prave problem s tim, ze pi svem defenzivnim stylu jizdy pouzivam brzdy prilis malo a kotouce mi vesele koroduji – u EV by mi tak musely odejit uplne.
      Ted jsem dopadl tak, ze na prvnich mam na uate po 120 000km porad puvodni i desticky (ty zabirajim mnohev vice), na zadnich jsem musel ted menit desticky i kotouce kvuli prilisne korozi…

        1. Máte nejnovější software v autě? Mě totiž přijde, že
          Máte nejnovější software v autě? Mě totiž přijde, že občas se ty brzdy při rekuperaci sami lehce stisknou, aby se vyčistily. Zrovna před pár dny, jsem po dvou dnech stání vyrazil do místního Tesca, kotouče byly pokryté rzí a když jsem dojel k Tescu, tak kotouče byly krásně čisté. A to jsem ani jednou nezmáčkl brzdu, vše jen na rekuperaci.
          A i jsem před pár měsíci četl na fóru na FB, že se toto děje lidem, co se vrátili ze servisu, kde jim upgradovali sw v autě.

          1. Mám. Tohle úterý mi ho přehrávali v BMW 🙂 Brzdy nejsou
            Mám. Tohle úterý mi ho přehrávali v BMW 🙂 Brzdy nejsou vysloveně moc orezlé, ale jelikož stále ještě parkuji venku, tak vždycky přes noc trochu oreznou. A i přes snahu na nich zůstanou po intenzivnějším brzdění tečky po korozi.

            1. Tak to mě čeká asi taky. Přece jen mám kotouče staré
              Tak to mě čeká asi taky. Přece jen mám kotouče staré jen pár měsíců, takže se snáž vyčistí než když budou staré x let.
              Nicméně nikdo si ve fóru na FB nestěžuje a to je tam přes 10 tisíc majitelů, takže se toho moc nebojím.

                1. Ano, u mě se jedná o pravidelnou prohlídku. S jakým
                  Ano, u mě se jedná o pravidelnou prohlídku. S jakým servisem máš dobrou zkušenost?

      1. Tak pokud Vám nevadí si šahat na pádla za volant, tak do N
        Tak pokud Vám nevadí si šahat na pádla za volant, tak do N můžete i3 při jízdě házet taky. Sám to někdy dělám.
        Ale rozumím tomu, že na ten plyn se to chce naučit po delší době. Vidím to vždy, když někomu půjčím volant a skáčeme dopředu, dozadu jako na pouti. 🙂

          1. Jak jsem psal v původním příspěvku, je to nejlepší
            Jak jsem psal v původním příspěvku, je to nejlepší investice do i3 (ještě taky LED dálkové světla).
            i3 na nižších pérech tolik neskáče po dlažebních kostkách jako horská koza a hlavně na dálnici už při svých tempomatových 140 km/h nemusím neustále korigovat boční vítr.
            Fotku teď nemám, jsem na dovolené. Ale inspiroval jsem se tady:
            http://www.bmwblog.com/2016/10/04/bmw-i3-gets-hr-sport-springs-led-high-beams/

            1. Jj, led jsem take nakonfiguroval…. Tento odkaz uz jsem take
              Jj, led jsem take nakonfiguroval…. Tento odkaz uz jsem take na netu nasel, bohuzel je na obrazky velice strohy 🙁 Mohl bych poprosit az budete mit cas a chut o nejakou fotku… moc by me zajimalo zda auto snizeni slusi… nemel s neorig. pruzinami problem dealer – zaruka? Jake mate kola? Ja mam 20″

              1. LED jste si sice nakonfiguroval, ale to se týká pouze
                LED jste si sice nakonfiguroval, ale to se týká pouze potkávacích světel. Dálková světla a přední blikačky jsou stále klasické halogenky/žárovky. Ty jsem měnil za LED, protože ty dálková potom svítí fantasticky a ne jako bludičky.
                Fotku máte v tom odkazu. Případně ve skupině „BMW i3″ na facebooku. Tam se tím občas někdo pochlubí. Jestli si vzpomenu po návratu z dovolené, tak fotku udělám.
                Invelt s tím nemá žádný problém. Po týdnu ježdění na nových pružinách jsem se pro jistotu objednal do Inveltu na kontrolu/seřízení geometrie podvozku a nic neříkali. Ostatně ani nemá co. Na záruku na zbytek auta to nemá žádný vliv a pružiny mají atest pro tento typ auta.
                Kola mám 19“. V tom odkazu z minulého příspěvku vidíte přímo fotku s 20″ koly.

                1. Aha, a posledni otazka, ted dalkova svetla lze sehnat kde?
                  Aha, a posledni otazka, ted dalkova svetla lze sehnat kde? Dekuji za odpověď

                2. Perfektni… moc dekuji za pomoc
                  Perfektni… moc dekuji za pomoc

  3. Pro představu, jak je také možné jezdit s BMW i3. Dnes
    Pro představu, jak je také možné jezdit s BMW i3. Dnes ráno kolem půl 10 jsem sednul do auta a vyrazil do Jičína. Auto nebylo předehřáté, pouze baterka, jezdím v režimu EcoPro, nepotřebuji prudké zrychlení, topení na 21 °C, venku -5 °C. Jedu normální rychlostí s provozem na silnici 35 mezi HK a Jičínem. Dojedu do Jičína, tam auto odstavím, jdu vyzvednout zboží cca 15 minut, a zase sedám do auta a jedu zpět, stejná rychlost, stejné podmínky. Cestou ještě koupím rohlíky v samošce a dojedu domů. Ujeto 78 km, na dojezdu svítí ještě asi reálných 48 km vypočítaných podle aktuálního stylu jízdy. Celkem bych tedy tímto stylem ujel 126 km. Upozorňuji, že mám starší BEV s 22 kWh baterií (19 kWh využitelných)! Ale mám přehraný nejnovější firmware. Spotřebu si spočítejte sami. Ano, nejezdím po dálnicích… Dodal bych, že cestou tam jsem jel z větší části na tempomat, cestu zpět to nešlo kvůli provozu.

  4. Pozdrav všem diskutujícím. Pokud Vám to nevadí, přidám
    Pozdrav všem diskutujícím. Pokud Vám to nevadí, přidám též krátké info o Kia Soul EV. Jezdím s ní zhruba 9 měsíců. Využitelná kapacita baterie 27 kWh. Za tu dobu najeto 35 tis km. Když jsem chtěl vyzkoušet maximální dojezd po městě v létě, podařilo se ujet rovných 230 km a v autě zbývalo 1% dojezdu. Při opětovném plném nabití na stojanu čez přes mennekes ukazoval odběr 27,260 kWh. Jinak při běžném městském užívání není problém ujet 190-200 km na jedno nabití. Nyní tedy z opačného úhlu pohledu v zimních měsících. Test při mínus 18 C. Ráno nasedám do nevyhřátého auta ! Je zmrzlé na kost. Vedle mne soused s naftovým vozem nemohl nastartovat a musel jsem ho hodit na zastávku MHD. Kia během 60 sec velmi dobře topila a nebylo nutné používat jakoukoliv škrabku na zamrzlá okna. Dojezd v takto tuhých mrazech podobný jako BMW v testu cca 120 km bez předehřevu. Venkovní nabíjení při zhruba minus 10 C opět na stojanu čez a zbývající kapacitě baterie 5% odebráno 25,470 kWh. Toto měření během ledna 2017. Soul měl najeto celkově nějakých 48 tis km. S předehřevem jsem odběr nezkoušel. Minulý víkend, kdy mráz povolil a teplota byla cca plus 5 C jsem ujel s autem po městě nějakých 160 km. Vozidlo je standartně vybaveno tepelným čerpadlem a vyhříváným volantem. Aerodynamika určitě horší nežli BMW. i3 jsem též jezdil a najel s ní kolem 1000 km, jak starší verzí, tak novou. Akorát jsem dostal vždy verzi s REXem, který v krajních situacích dává 100% jistotu dojezdu. Akorát mi přijde cenově trošku přehnané dávat navíc cca 122 tis (u starší verze to bylo dokonce cca 150 tis) za 2 válec z motorky o objemu nějakých 600 cm3. Jinak pro milovníky zrychlení úžasné auto.

  5. Hm, mě se to nezdá. Podle mého názoru jste s tím jezdili
    Hm, mě se to nezdá. Podle mého názoru jste s tím jezdili v redakci jako ponocní. Používali jste tempomat? Protože jestli ne a nedostali jste jednopedálové ovládání do krve, tak se nedivím, že vám to žralo 22 kWh/100 km. Taky mi připadá, že jsou na tom příplatkové dvacítky, ale možná se pletu (značně zvyšují spotřebu). Jo a taky by mě zajímalo, jestli to auto mělo poslední verzi firmwaru. Udělali tam pár změn a v režimu Eco-Pro jsou teď všechny verze výrazně úspornější. Hyundai ioniq je skvělé auto, ale BMW nikdy nebylo koncipováno na dálkové jízdy. Je to auto na ježdění do práce a po městě a v nouzi meziměsto po okreskách. Na dálnice nebylo stavěné. Proto srovnávat ho s Hyundaiem není tak úplně fér, jsou to úplně na něco jiného určená auta. A upřímně, i když mám starší verzi s malým dojezdem, druhé auto jsem už měsíc nevytáhl ani teď v zimě. Prostě to není potřeba.

    1. Sorry Josefe, ale mě přijde, že to na co si stěžujete je
      Sorry Josefe, ale mě přijde, že to na co si stěžujete je v článku také tak napsané. Takže nevím co vlastně kritizujete? V článku jasně píše několikrát, že auto je vhodné do města, že nee na dálnici, že srovnání s ioniqem není fér, protože to jsou jiná auta, ale částečně stejnou cenou…

      Přečetl jste si vůbec článek do konce?

    2. Mno, já tedy se svým leafem si myslím že už jsem se
      Mno, já tedy se svým leafem si myslím že už jsem se trochu naučil a když pojedu v -10, rozumně(myšleno nezdržovat ostatní) a budu lehce topit tak to mám taky přes 20Kw.(cca 100km dojezd)a když to trochu urychlím („abych se nenachladl- samozřejmě nadsázka“) tak to klíďo zkrátím na 75km, což je půlka dojezdu letního..

  6. tepelné čerpadlo by mělo mít při cca -10stC spotřebu cca
    tepelné čerpadlo by mělo mít při cca -10stC spotřebu cca 3kW tj cca 10% z kapacity a z dojezdu tzn stále zaplé topení nemohlo mít tak fatální dopad na snížení dojezdu na polovinu.
    Moc nerozumím výhodě s dojezdem při plachtění proti jízdě s vyšší rekuperací pokud stejně mám stále nohu na pedálu….

    1. Starší verze firmwaru zapínaly i přes aktivní čerpadlo
      Starší verze firmwaru zapínaly i přes aktivní čerpadlo odporové topení. Nové to řeší jinak a lépe. A co se týče plachtění, s BMW i3 se dá plachtit úplně stejně, jak píšete. Jenom to chce trochu citu v noze a ten se u i3 nedá za týden získat. Popravdě se nedá získat ani za měsíc.

            1. Hm, popravdě nevím, nekoukal jsem do servisního menu. Mrknu
              Hm, popravdě nevím, nekoukal jsem do servisního menu. Mrknu se a dám vědět, až půjdu do auta. Na ten software to byla svolávací akce, určitě platí i pro vaše auto. Je to kvůli autům s větším nájezdem, aby ukazovaly správně dojezd.

              1. Zítra ráno zrovna jedu do Inveltu na kontrolu geometrie
                Zítra ráno zrovna jedu do Inveltu na kontrolu geometrie (měnil jsem pružiny za nižší, aby to nebyla taková uskákaná koza na kostkách a na dálnici to lépe sedělo), tak se na to přeptám. Budu rád, když mi dáte tu aktuální verzi, abych se měl případně o co opřít.

                1. Kouknul jsem do svýho a moje verze auta je I001-16-07-506.
                  Kouknul jsem do svýho a moje verze auta je I001-16-07-506. Tak jsem zvědav, co tam máte Vy.

                2. Hm, mohu se zeptat, kde jste toto konkrétní číslo v tom
                  Hm, mohu se zeptat, kde jste toto konkrétní číslo v tom menu sebral? V servisním (tajném) menu vidím pouze číslo HMI začínající dvojkou a v systému vidím verzi softwaru pro média a telefon a ty začínají trojkou. Mimochodem, použitelná kapacita u mého auta činí 19,5 kWh.

                3. Vemte flashku, vražte ji ve středovém tunelu do usb portu.
                  Vemte flashku, vražte ji ve středovém tunelu do usb portu. V Nastavení->Profily zvolte export profilu. Ten se uloží na flashku. Flashku vražte do compu, otevřte v nějakém textovém editoru soubor, který je v adresáři BMWDataMobileProfile. Je to XML soubor a verzi softwaru nalezte v položce < i-step >verze softwaru< /i-step >.

  7. BMW i3 stále disponuje chlupatou ekodekou místo čalounění
    BMW i3 stále disponuje chlupatou ekodekou místo čalounění a Vyhřívaný volant není nutný při standartní zimě -10 protože opravdová zima je v Rusku standartně -40 aby bylo jasno ;)) No a nevíte někdo kdy se brambora konečně chystá namontovat tomu normální palubovku, zaslechl jsem něco o 2018 v kombinaci s verzí 44kWh 😉

          1. Jojo, nicméně, já mám Convierge i RTTI, ale nemám BMW
            Jojo, nicméně, já mám Convierge i RTTI, ale nemám BMW connected services, což je přístup na internet apod. A když máte tuto službu, můžete do auta instalovat i další vybrané aplikace. Já ji nemám, tak nevím, jestli to jde nebo ne.

    1. Je to zřejmě tím, že se sešlo několik okolností. -18
      Je to zřejmě tím, že se sešlo několik okolností. -18 °C, auto stihlo po dojetí vychladnout, protože se zřejmě nezačalo nabíjet hned (odložené nabíjení, navíc z třífázové zásuvky, které je méně účinné, protože je rychlé), pak znovu vychladlo a pak se sepnulo předehřívání baterie a interiéru před vyjetím… V podstatě nejhorší možná kombinace.

        1. Což je ovšem k ničemu, když se celé auto nabije během 3
          Což je ovšem k ničemu, když se celé auto nabije během 3 hodin. Přijedete odpoledne v 17:00, zapíchnete auto do 3f nabíječky a nastavíte nabíjení s nočním proudem. Auto tedy chladne, během 5 hodin do NT je v podstatě studené. Pak se nahřeje a během 3 hodin nabije. Jsou tedy asi 2–3 hodiny ráno. A pak auto znovu 4 hodiny chladne…

      1. Takže podle článku najeto 100 Km dojezd 20 Km a nabití 42
        Takže podle článku najeto 100 Km dojezd 20 Km a nabití 42 KWh
        spotřeba 2x násobná než podle palubního počítače …
        Navíc i kdyby bylo -18 jako že asi nebylo tak proč se pustilo vyhřívání článků? Miev ohřívá články při nabíjení -18 až -25.
        Osobně se mi letos dohřev článků nepustil-dobití 16 KWh baterie po 90 Km max 14-16 ze zásuvky v mrazech i s ranním ohřátím interiéru.
        Rás se nechám poučit od přítomných o tepelném čerpadle jak funguje. Něco málo vím o tč. v domě kde určitě lepší vetší atd. a při -10 už nic moc a při -15 se pouští topné patrony.
        Podobně to musí být i v autě při teplotě 0-10 st OK ,ale v Zimě v lednu tomu moc nevěřím.
        Proč nemají za příplatek topení normálně na palivo? /líh,benzín nafta/ . Webasto stojí taky kolem 17 tis.
        a poskytne nesrovnatelný komfort.

          1. Cituji z článku:
            „ale na konci 100km trasy už ukazoval

            Cituji z článku:
            „ale na konci 100km trasy už ukazoval pouze zbývajících 15 km“ a dále „Nabíjení téměř vybitého auta (zbývající dojezd asi 20 km) nám ze zásuvky vycuclo 42 kWh!“

            Já to protě vidím tak 100 Km 42 kWh.

        1. s tím Webastem je odpověď nasnadě. Tak jak existují
          s tím Webastem je odpověď nasnadě. Tak jak existují extrémisté vzývající čmoud, tak existují opační extrémisté, kteří nechtějí používat spalování ani na výrobu tepla. Normální (čti průměrný) člověk koupí vůz bez čerpadla a klimy avšak s šíbrem, nechá dodělat nezávislé topení, nabije v garáži (v relativním teple) po dojezdu…..
          Prostě takováto recenze správně ukazuje extrém aby lidé mohli zapnout mozek a rozhodnout se co jim reálně stačí a kam namířit peníze místo příplatkové výbavy výrobce.

          1. Žena ho v bazarovém Ionu má a jsou s tím od začátku jen
            Žena ho v bazarovém Ionu má a jsou s tím od začátku jen potíže. Dali ho tam od novoty ČEZáci, protože s ním jezdili v Havířově. Je tam tedy domontováno a buď to topí blbě a pere se to s elektrickým nebo tam přetéká nafta ven z trubek. Dokonce nás kvůli něho vyhodili z STK, museli jsme umýt vzadu motor a měnič, jak to bylo zastříkané a jít znovu (závada – únik provozních kapalin). Podle prohlídek tomu ale nic není, ovšem když po dojetí do garáže a hodině stání je na podlaze litr nafty, tak to není normální. Uniklý přes přepad nádržky. Čert nám to tam byl dlužen. A to nemluvím o smradu, co to vydává, horší než Avie neblahé paměti. Na to člověk fakt nemusí být extrémista, aby Webasto do elektromobilu nechtěl :-(.

            1. Máte pravdu kvůli smradu to je blbý (při červený když
              Máte pravdu kvůli smradu to je blbý (při červený když stojím musím dávat vnitřní okruh),ale unik nafty to musí být problém konktétního kusu. To máte to topení vzadu u měniče? Nějak mi nejde do hlavy proč, když topný okruh je ve předu ,nebo se tam táhnou hadice? Já ho mám ve předu a to zapojeno v serii s elektrickým, můžu topit jak elektricky typicky po městě a na kratší tratě, když mám dost proudu. Nebo čistě na naftu na dálku, nebo dokonce když potřenuju rychle rozmarazit auto, tak na obojí. Při stání doma v garáži nahřeju elektricky kabinu i webasto a to i rychle chytne a za minutu topí. Nemám s tím problém.
              Podle mě i když to není eko, tak mnohem lepší než spálit 0,5l nafty na 100 Km než v zime jezdit někde za 6-7 v naftáku. neumím si představit jezdit v zimě v -10 st když sněží jezdit 90-100 trasy bez toho topení. V tom BMW to evidentně jde,ale zase za neskutečnou spotřebu elektřiny.

            2. já měl benzinové Webasto v P106E a byl jsem s tím
              já měl benzinové Webasto v P106E a byl jsem s tím maximálně spokojen. Během cca 1min. už to začalo pěkně foukat teplý vzduch, po 5min. už mi hořela ponožka 🙂 – krásné teploučko, měřil jsem to a při plném výkonu šel z výdechů vzduch teplý 75stC. A když jsem si k tomu udělal ovládání přes mobil, tak to nemělo chybu. V P106E to bylo montováno jako originál – asi záleží na způsobu provedení montáže, protože normálně by z něj nic unikat určitě nemělo.

    1. Samozrejme že Hyundai pretože v zime má neporovnateľne
      Samozrejme že Hyundai pretože v zime má neporovnateľne lepší dojazd. A najväčší rozdiel je pri väčších rýchlostiach. Ešte že som sa rozhodol správne a nenechal sa zlákať výkonom na i3.
      Ioniq má výhody: lepší dojazd asi za každých podmienok – reálny neskorumpovaný test by to dokázal.
      Je väčší priestrannejší , väčší odkladací priestor, krajší, rýchlejší na maximálku, plná výbava v ktorej sú veci ktoré i3 nemá !!!
      Využitelná kapacita až 28 kWh, výrazne úspornejší

          1. keď postavia čo sto kilometrov (skutočné)
            keď postavia čo sto kilometrov (skutočné) rýchlonabíjania, ionik podporuje az 70 kW cez zastrcku CCS, 30 minut z 10%-94%, a ak skutočná nabíjačka, potom: 00 kw charger : Takes about 23 minutes at room temperature when charged to 80% – to sa posádka ani nestihne …

            1. Ale stihne… Protože přijede třetí do fronty na CCS…
              Ale stihne… Protože přijede třetí do fronty na CCS… 🙂
              A v zimě na maximální proudy mohou zapomenout, když byly mrazy kolem -10 a měl jsem nezahřátý baterky, tak CCS mi dával místo obvyklých 45-48 kW pouhých 10-11 kW.
              U Leafa kolegovi dávalo CHAdeMO dokonce jen kolem 4 kW…
              Takže když v zimě přijedou třetí do fronty na rychlonabíječku (ne často, ale stává se. V Plzni u ČEZu už jsem zažil 3 EV za mnou ve frontě), tak se v klidu i prospí, než se dostanou ke konektoru. 🙂

              1. Přesně tak. A pak si plaťte za minutu bez FCP slevy a na
                Přesně tak. A pak si plaťte za minutu bez FCP slevy a na Vystrkově se pak dostáváme třeba i na 15 Kč za kWh (třeba i výše?). Nakonec se tak Vystrkovu začneme vyhýbat. Určitě v zimě si to budeme muset rozmyslet, jestli náhodou nedojedeme bez „mezipřistání“. ERÚ se nelíbí FCP slevy – proto to tak je!

                1. Nesouhlasím. ERÚ nemá nic proti minutovým sazbám na bázi
                  Nesouhlasím. ERÚ nemá nic proti minutovým sazbám na bázi FCP. Mám i od nich vyjádření, když jsem zjišťoval, kdy při provozu veřejné nabíjecí stanici potřebuji licenci na prodej elektřiny.

                2. Super info. Díky! Já mám info přesně obrácené, a to
                  Super info. Díky! Já mám info přesně obrácené, a to prý bylo velké jednání. Nebudu to tady šířit.

                3. Na ERU sere pes, na regulaci prodeje stejnosměrného proudu
                  Na ERU sere pes, na regulaci prodeje stejnosměrného proudu nemají žádné kompetence.

                4. A když dám k dispozici obyčejnou zásuvku nebo pětikolík,
                  A když dám k dispozici obyčejnou zásuvku nebo pětikolík, tak to nesmím prodávat na kWh. Podle mých info prý ERÚ vyhrožuje, že FCP slevy jsou v podstatě opět prodej podle kWh i když účtujete minuty. Že prý údajně, když bude chtít, může za to zkásnout. Jde jen prý o to, jak si to vyloží.

                5. Se střídavým proudem je podle aktuálně platného zákona
                  Se střídavým proudem je podle aktuálně platného zákona problém, ale SS je vpohodě:

                  Dobrý den,

                  odpověď na Váš jednoduchý dotaz nemusí být zcela jednoduchá.

                  Především je třeba rozlišit:

                  a) zda se jedná o dodavatele, který má licenci – potom musí plnit povinnosti podle energetického zákona

                  b) pokud dodavatel licenci nemá a dodává (např. v rámci nějakého areálu), potom může pouze přeúčtovat vyúčtování licencovaného dodavatele – nesmí si přidat a nesmí v tomto směru podnikat.

                  Jinak pro nabíjecí stanice a SSproud tato pravidla neplatí – tento způsob dodávky elektřiny není zákonem regulován a nepodléhá pravomoci a kompetencím ERÚ.

                  JUDr. Jiří Procházka
                  Energetický regulační úřad
                  Oddělení ochrany spotřebitele
                  Masarykovo náměstí 5
                  586 01 Jihlava
                  Tel.: 564 578 685
                  Email: jiri.prochazka()eru.cz

                6. A z Mennekesu mi teče co, Kefalín?
                  A z Mennekesu mi teče co, Kefalín?

                7. Účtujte to jako stejnosměrný proud soudruhu majore!
                  Účtujte to jako stejnosměrný proud soudruhu majore!

                8. Aha. Takže když budu v hospodě účtovat místo piva vývoj
                  Aha. Takže když budu v hospodě účtovat místo piva vývoj softwaru, abych obešel EET, tak mi to projde?
                  Kdyby to šlo takto snadno obejít, tak se všichni obchodníci s elektřinou vykašlou na získání licence a budou „prodávat“ stejnosměrný proud.
                  Nevím, jestli trollíte nebo jste tak naivní. 🙂

                9. Vojín Kefalín si myslí, že kde není žalobce, tam není
                  Vojín Kefalín si myslí, že kde není žalobce, tam není soudce.

                10. Hehe, máte pravdu.
                  Ale věřte mi, že do pár dnů od

                  Hehe, máte pravdu.
                  Ale věřte mi, že do pár dnů od spuštění tohoto fíglu by ERÚ dostal podnět (ať už od konkurence nebo uživatele) a ERÚ by po tom šlo jako holub po flusu. To je naprosto jasný případ a pro úředníka velmi lacino získané body a čárka pro nadřízeného.

                11. Dobrá, tak prodávám minuty. A že dávám zákazníkům
                  Dobrá, tak prodávám minuty. A že dávám zákazníkům slevy, to nemůže vadit ani ČOI-ce natož ERU, prodávám přece minuty parkování a elektřinu dávám zdarma!

                12. Minuty jsou v pořádku. V tom se shodneme (i s ERÚ).
                  Už aby

                  Minuty jsou v pořádku. V tom se shodneme (i s ERÚ).
                  Už aby se to novelizovalo, tyhle fígle jak to obejít je furt drbání se levého ucha pravou rukou.

                13. Děkujeme za vysvětlení. Zásuvka Mennekes typ 2 je v
                  Děkujeme za vysvětlení. Zásuvka Mennekes typ 2 je v podstatě chytrý pětikolík CEE 400V/32A (ideálně). Tato zásuvka bývá i součástí DC rychlonabíječky, tedy je tam i AC proud. Jak toto řešit? Jen přeúčtováním kWh a další platit třeba za minutu „parkování“ – nabíjení? Pak to bude v pořádku? Děkuji.

                14. Nový zákon by v tom měl udělat pořádek, bohužel není
                  Nový zákon by v tom měl udělat pořádek, bohužel není jasné, kdy projde legislativním procesem a bude platný.

                  Budoucí znění:

                  ZÁKON 458/2000

                  § 3
                  Podnikání v energetických odvětvích

                  (4) Licence se nevyžaduje

                  c) na využití elektřiny při provozování dobíjecí stanice podle zákona o pohonných hmotách.

                  Novela o pohonných hmotách pak definuje, co je to dobíjecí stanice a povinnost provozovatele nahlásit ji do registru ministerstva (a odhlásit při jejím zrušení).

              2. 🙂
                všetko sa dá, pozrite na YB elektrickyautomobil ako sa v

                🙂
                všetko sa dá, pozrite na YB elektrickyautomobil ako sa v mraze zohrieva batéria a ako sa skracuje nabíjacia doba.
                počas aktívneho života som pracoval v podniku, kde ma učili, že každá nevýhoda sa dá obísť, a platí to všade.
                toto fórum je fajn, ale s nostalgiou spomínam na derdojčeštrássenfrkér, kde boli návody ako obísť …

                1. Každá nevýhoda se dá obejít? Já třeba vidím jako
                  Každá nevýhoda se dá obejít? Já třeba vidím jako obrovskou nevýhodu současných baterek velmi nízkou hustotu energie na objem i váhu. Dokážete toto nějakým fíglem třeba ztrojnásobit? 😉

                2. Hustotou dobíjecích stanic a rychlostí nabíjení.
                  Hustotou dobíjecích stanic a rychlostí nabíjení.

                3. To mi připomíná vyléčení pacienta jeho usmrcením. 🙂
                  To mi připomíná vyléčení pacienta jeho usmrcením. 🙂

                4. vráťme sa na začiatok vlákna – hustota nabíjacích bodov,
                  vráťme sa na začiatok vlákna – hustota nabíjacích bodov, potom ako zohriať batériu, aby sa nepredlžovala doba, pridal by som zdieľanie skúseností v akom režime, jazdiť, …
                  pretože som za skoro celý rok, čo sledujem EV našiel iba jeden jediný článok, v ktorom sa píše ako (leaf-om) jazdiť po diaľnici – písalo sa v ňom o tom, koľko stláčať akcelerátor, koľko znesie bez väčšieho úbytku dojazdu.
                  prvý (SK) majiteľ ioniq-u má videá o tom, ako jazdí 135km/hod po diaľnici, aká je spotreba, ako dosiahnuť, aby teplota batérie nebránila rýchlosti nabíjania, … a to jazdí od 11/2016, teploty málokedy nad +10°C … a stále sa spotrebou pohybuje v deklarovaných 200kilometrov na 28kWh batérii
                  takže reči o liečbe treba nahradiť rečami o „AKO na vec“.
                  🙂

          2. až bude za původně slíbených 666.000 s 44kWh, normální
            až bude za původně slíbených 666.000 s 44kWh, normální palubovkou a volitelnými 195 gumy tak to teprv bude pořádný auto. Takhle je to hybrid přifouklý brambo 1dničky a francozký kachny :DDDDDD

            youtube.com/watch?v=3tI4Yeg9HvA

            youtube.com/watch?v=fTE4Y_mDM50

              1. S Fiaty sice nejsou v rodině dobré zkušenosti, ale Multipla
                S Fiaty sice nejsou v rodině dobré zkušenosti, ale Multipla byla ideální rodinný vozík. I přes ten vzhled, byla tak škaredá, až byla hezká. Asi jako buldoček. Ono se to nezdá, ale v modelu rodiny 2 dospělí + 2 děti, když vezmete sebou dědu a babi, tak prostě musíte jet ve 2 autech. Takhle Vám stačí jedno. Má 6 míst. To samé když vezete spolužáky dětí. Podobná vychytávka je Dacia Logan MPV sedmimístný, kolega má 3 děti a taky s prarodiči v klidu drandí na výlety v 1 autě.

                1. Tak já bych Multiplu nebral ani kdyby uvezla 9 lidí, to bych
                  Tak já bych Multiplu nebral ani kdyby uvezla 9 lidí, to bych radši Traffica 🙂 Ale rozumím tomu, že někomu se líbí. 100 lidí, 100 chutí.

          1. No to je otázka, prý ještě letos by se měl objevit
            No to je otázka, prý ještě letos by se měl objevit facelift Kia Soul EV s větší baterií, kde proběhne upgrade na úrovni článků. Je tedy možné že Ioniq ji dostane třeba už příští rok také. Fyzicky by tak nemělo výměně baterie také nic bránit tak jako u BMW i3.

            1. Nikdy nevíte. Pokud to výrobce nepodporuje, je možné, že
              Nikdy nevíte. Pokud to výrobce nepodporuje, je možné, že to jednoduše nepůjde. U BMW je aspoň jisté, že to půjde minimálně přes oficiální kanál. A když něco jde oficiálně, jde to zpravidla i neofiko. U Soulu a Ioniqu bych se bál, že se k tomu výrobce postaví negativně. V podstatě stejně jako Nissan, který výměnu za větší baterii nepodporuje. Ono jde i o to, že větší baterie nemusí být stejně velká. U BMW to platí, ty články jsou předem připravené a jenom se marketingově čeká.

        1. Na Ioniqu je pro mě blocker, proč to auto nekoupit, pouze
          Na Ioniqu je pro mě blocker, proč to auto nekoupit, pouze jednofázové nabíjení. Nejčastěji nabíjím na Mennekesu (doma, v práci) a když přijedu k rychlonabíječce ČEZu, kde už zrovna někdo nabíjí (ať už CCS nebo CHAdeMO), tak mohu aspoň nabíjet paralelně s 11 kW palubní nabíječkou. A i to se mi zdá pomalé a uvítal bych 22 kW.
          Nedovedu si představit, že bych nabíjel méně. Když tam přijedu a visí na CHAdeMO kamarád s Leafem, tak to hodím na Mennekes a pak se prostřídáme. Když tam ale přijede on až po mně (a já jsem na CCS), tak to na Mennekes ani neháže, protože to nemá cenu, jak je to pomalé.
          Tohle kdyby Ioniq upgradnul v rámci nějakého faceliftu, tak to bude suprový EV.

          1. To záleží od podmienok. Pre niekoho je jednofázové
            To záleží od podmienok. Pre niekoho je jednofázové nabíjanie blocker, pre niekoho výhoda.

            Ja mám doma aj na firme fotovoltaiku 3kW, takže pomalé nabíjanie je výhodou – čerpám elektrinu čo vyrobím, kdežto pri väčšom výkone by som väčšinu ťahal zo siete a potom fotovoltaika by išla zadarmo do siete.
            A keď je človek na cestách, má rýchlonabíjačky, kde je rýchlonabíjanie úplne v pohode na Ioniqu.

            Takže jednofáz doma je výhoda

            1. Připomínáte mi prodavače, který mi chce prodat jednu
              Připomínáte mi prodavače, který mi chce prodat jednu botu, že když mi uříznou jednu nohu, tak mi ta bota sedne.
              Ne, opravdu to nemá jedinou výhodu. Protože:
              – Výkon palubní nabíječky lze měnit směrem dolů (nahoru to nelze)
              – I auto s třífázovou palubní nabíječkou můžete nabíjet doma z jedné fáze a pomalu.

              Ano, když máte rychlonabíječku, tak je to v pohodě. Problém bude, když bude obsazená a bude volný třeba jen ten Mennekes. Tak se silnou palubní nabíječkou můžete mezitím i nabíjet z Mennekesu, než se uvolní CCS. Přesně, jak jsem psal v předchozím příspěvku.

              Ale to chce zkušenosti. Za mě, pokud by mi BMW nabídlo možnost upgradu palubní nabíječky na 22 kW, tak do toho jdu hned. Nabíjení EV je stále bolest… :-/

              1. Naprostý souhlas úplně ve všem. Nejcennější je pro mě
                Naprostý souhlas úplně ve všem. Nejcennější je pro mě možnost mít na palubě 22kW. Dolů jdu vždy podle možností. Se Smartem nebylo problém přes noc ujet 500km (dojezd 100+, max 130). Už jsem potkal pár „nešťastníků“, co jim někdo prodal 3,3 kW na palubě místo příplatkových 6,6 (Nissan Leaf a e-NV) a vždy to pak řeší. Moje slova: prostě prodejce by ani neměl brát na krám nejslabší palubní nabíječky. Že bude někdo jezdit jen kolem komína, není argument – vždy se dá jet dále. Pak teprve člověk tuší, co má v EV vlastně tu největší praktickou cenu.

                1. Silná palubní nabíječka je obrovská výhoda. Směrem
                  Silná palubní nabíječka je obrovská výhoda. Směrem dolů se to omezit dá vždy, ale směrem nahoru k tomu musíte mít v autě HW i SW.
                  Proto bylo super svezení v malém Renaultu ZOE s brutální palubní nabíječkou CHameleon 43 kW, která dokázala vycucnout z každého Mennekesu nebo velkého červeného 5kolíku po cestě za hodinu 22 kW, tedy plně auto nabít.
                  A proto byl opruz cestovat luxusním Mercedesem B elektro, který uměl jen 11 kW a svou 28 kWh baterii nabíjel přes 3 hodiny. Jinými slovy dojedete 135 km/hod z Ostravy do Olomouce s klimou na +22 C ve venkovních tuším +5 C a musíte si v OL najít 3 hodinové rozptýlení, aby jste mohl pokračovat do Brna :-(. Rychlonabíječku to nemá a palubní slabota.

                2. přesně.
                  Dával jsem na opravu po nehodě Leaf a půjčili mi

                  přesně.
                  Dával jsem na opravu po nehodě Leaf a půjčili mi náhradního po dobu opravy. Samozřejmě s kvalitou služeb, na kterou jsem u AutoIN Pardubice zvyklý tzn náhradní Leaf byl špinavý a nenabitý. Nabil jsem u nich na Chademo na cca 80% (už tam šlo jen cca 5A) s tím, že se naobědvám a přitom dobiju na SmokeHouse u Vys. Mýta. Po cca hodině a dobrém obědě jsem se vrátil autu a zjistil, že autu vlastně přibylo cca 15%, má jen 3,3kW nabíječku. Tak jsem se vrátil do hospody, dal jsem si ještě něco dobrého a místo do práce jel nejkratší cestou domů… 🙂
                  Slabé nabíječky nebrat.

          1. Kde jsem tvrdil, že i3 dá přes 280km?
            Jediné co tvrdím

            Kde jsem tvrdil, že i3 dá přes 280km?

            Jediné co tvrdím teď, že dojezd u Ioniqa bude sice o něco větší, ale ne zas o tolik.
            Když srovnám mezi sebou i3 a Ioniq:
            1) Ioniq má baterku 28 kWh (nevím jestli skutečná kapacita je o něco větší/menší, neměl jsem Ioniq v ruce, beru to jen z papíru). i3 má využitelnou kapacitu 29,6 kWh (u 33 kWh verze)
            2) Ioniq má (z mého laického pohledu) lepší aerodynamiku, i3 je zase lehčí o 2 metráky. Nevím, když se tohle „zamíchá“, co zvítězí vcelku jako lepší.
            3) Vámi uváděná spotřeba 11,2 kW/100 km je na i3 dosažitelná také, ostatně Josef Vám to může potvrdit. U mě tedy ne, já si vychutnávám dynamiku, co mi poskytuje 125 kW. 🙂
            4) U Ioniqa je NEDC 280 km, u i3 je NEDC 312 km. O reálném dojezdu to nic neříká, ale dá se použít pro srovnání mezi sebou.

            Takže z pohledu těchto 4 mých argumentů se domnívám, že reálný dojezd bude +- podobný, u i3 asi o něco menší, protože to provokuje k dynamické jízdě.

            1. Bolo to v teste ktorý sa tu pred časom spomínal. Tých 200
              Bolo to v teste ktorý sa tu pred časom spomínal. Tých 200 kg naviac je nič oproti horšie airodynamike. I3 je super autíčko mal som možnosť šoférovať no Ioniq je okrem výkonu lepší snáď v každom ohľade.
              Prajem veľa km 🙂

              1. V každém ohledu ne. 🙂 U mě Ioniq především prohrává
                V každém ohledu ne. 🙂 U mě Ioniq především prohrává v pouze jednofázové palubní nabíječce (zásadní problém) a i3 vede v menších rozměrech a špičkovém rejdu (používám dneska i3 především jako city-car a dokážu ho zaparkovat do 4,5 m mezery)
                Pokud by v rámci faceliftu Ioniq dostal 3 fázovou palubní nabíječku (a ideálně 22 kW), tak už bych ho vzal i na milost (ne jako city-car, tam i3 vede, ale jako normální univerzální auto). 🙂

    2. To je dobrá otázka. V podstatě bych i souhlasil s tímto
      To je dobrá otázka. V podstatě bych i souhlasil s tímto závěrem v článku. Podle mne je i3 poplatná době vzniku, kde letěl marketingový žvást že elektromobil je teď něco úplně jiného. Takže vzniklo něco co bych popsal jako „hodě emocí za každou cenu“. A dle mého názoru i3 platí za emoce hodně. I když se BMW opravdu snažilo tak ta použitá koncepce je z pohledu konstrukce vozidel (kombinace jízdních vlastností a praktičnosti) prostě nesmyslná.

      Na druhou stranu mě překvapuje, že se marketing většiny automobilek této hovadiny vzdal tak brzy a aktuální či nastupující generace už jsou vesměs zase normální vozidla. Tedy návrat k praktičnosti a jízdním vlastnostem.

Napsat komentář