Kavárna na elektrických kolechKOLO
Kavárna na elektrických kolech
Peugeot 308 e-HDi mikrohybridTEST
Peugeot 308 e-HDi mikrohybrid
Veritas RS III - nejrychlejší hybridAUTO
Veritas RS III - nejrychlejší hybrid
O auto na vodík je v Japonsku zájemVODÍK
O auto na vodík je v Japonsku zájem

Tesla: giga-továrna na baterie bude stát 100 miliard

Jan Horčík - 27 Únor 2014

Jak Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, minulý týden slíbil, poodhalil konečně roušku tajemství nad plánovanou obří továrnou na lithium-iontové baterie. Ta má být hotova do roku 2017 a bude stát v přepočtu téměř 100 miliard korun ($5 mld.).auto Tesla Motors giga-továrna na lithium-iontové baterie

Prvotní představa jak bude vypadat připravovaná giga-továrna na lithium-iontové baterie společnosti Tesla Motors
foto: Tesla Motors

Připravovaná giga-továrna na lithium-iontové baterie společnosti Tesla Motors a jejích partnerů by měla být uvedena do provozu v roce 2017. Tedy přesně v době, kdy se v automobilové továrně Tesla ve Fremontu začne vyrábět třetí generace elektromobilů této značky - levné elektrické auto pro každou domácnost, pravděpodobně označené jako Model E.

V současné době probíhá výběr finální lokace. Tesla se dnes rozhoduje mezi čtyřmi americkými státy: Nevada, Texas, Nové Mexiko a Arizona. Továrna by se měla začít stavět ještě během letošního roku s tím, že investice dosáhne hodnoty až $5 mld., v přepočtu 100 mld. korun.

Samotná automobilka Tesla Motors je připravena investovat přímo až $2 mld. Další financování by měli obstarat partneři. Dokončení stavby továrny se očekává v roce 2015/2016, následně bude probíhat výbava strojním zařízením. Celkem by měla továrna zaměstnat až 6500 lidí.

V roce 2020 by měla továrna podle plánu vyrábět až 35 GWh bateriových článků za rok/50 GWh kompletních packů za rok. Tyto počty jsou ale navázány na předpokládaný objem výroby automobilů Tesla v hodnotě 500 000 vozů za rok. V roce 2020 by tak továrna měla vyrábět více baterií, než kolik DNES vyrobí všechny světové továrny dohromady.

Z předběžného renderu je zřejmé, že Tesla pro provoz továrny využije nákladní železniční dopravu a obnovitelné zdroje energie - zejména obří solární elektrárnu (odhadem o výkonu 10-15 MW) a středně velkou větrnou farmu (odhadem o výkonu 100-150 MW).

tisková zpráva
 

Zaujímavé je, že pre plnú kapacitu budú ešte stále dovážať vonkajšie obaly článkov. 50GWh a 500.000 áut je priemer na jedno auto 100kWh. S akou minimálnou veľkosťou packu pre Model E tesla podľa toho počíta? Bolo by super ak by štartovací pack mal veľkosť 85 kWh, to by som si hneď priplatil 7-8k navyše za niečo okolo 100 KWh a AWD k tomu a keby to bolo so slušným interiérom okolo 45-50k EUR bez DPH + nejaký príplatok za autopilota, tak nie je o čom rozmýšľať a kupujem:)Počítam, že do 2018 budú superchargery aj u nás na východe a auto nebude škaredé.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No, oni ty baterky chtějí taky prodávat jako 8 kWh balíčky s FV panelům. Už to mají nasmlouvané se Solar Power (instalují asi 40% FV panelů v USA). Jejich CEO je Muskův bratránek.

Myslel si asi Solar City nie Solar power. Elon Musk je tam najväčší akcionár - nie zlé pretože trhová hodnota k dnešnému dňu je 7,23mld USD:) Solar city má plánovaných len nejakých 800 inštalácií záložných zdrojov http://www.forbes.com/sites/uciliawang/2013/12/05/solarcity-next-move-bundling-teslas-batteries-with-solar/ Samozrejme to je len pilotný projekt a na základe jeho vyhodnotenia budú ponúkať tento produkt asi vo väčšom.
Tých veľkostí ako záložné zdroje je viac. Tu je video JB Straubela, ktorý hovorí aj o batériách ako záložných zdrojoch okolo 19 minúty http://www.youtube.com/watch?v=ShJuKTmtHjY
Podľa toho videa je plán Tesly v 2020 vyrobiť viac ako 500.000 áut, takže tých batérií určite nebude na rozdávanie. Ja si myslím, že budú chcieť do niekoľkých rokov začať so stavbou ešte jednej gigatovárne.
Ak budú dávať tie 600kWh batérie do väčšiny superchargerov, tak do 2020 budú potrebovať okolo 2GWh len na ne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Elon Musk by rovnou mohl využít svůj projekt Hyperloop. Zrychlil by dopravu materiálu z a do továrny a prokázal životaschopnost projektu, což by určitě přitáhlo investory a síť Hyperloop by se mohla rozšiřovat. Navíc jsem někde četl ze továrna má být někdo v poušti... Takže čím rychlejší doprava jak lidí tak materiálu, tím lépe.

Obrázek uživatele Hyperloop

Hyperloop? Ano, jsem pro ;)

Obrázek uživatele Jan Horčík

:D

---

šéfredaktor magazínů Hybrid.cz a Ekologické bydlení

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pride mi trosku zavadzajuce udavat sumu v korunach, ked sa jedna o investicne plany mimo CZ. Je zvykom, ze sa v clankoch podobne informacie udavaju v dolaroch a prepocet na koruny sa uvadza len ako doplnkova informacia. Takto sa clanok opat priblizil blizsie bulvaru...

Kazdopadne som zvedavy ako tovarna roztoci bateriovy priemysel a ake dosledky to bude mat pre spotrebitelov (mysliac na cenovy vyvoj, obmedzene zdroje surovín a pripadny pokrok vo vyvoji)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co tady picujes? V clanku to tak prece je!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ehm... Pokial aktivne sledujes dianie, tak mnohokrat ti staci precitat len nadpis, pripadne perex a nezdrzovat sa citanim celeho clanku. V tomto pripade ma zaujala enormna suma, hlavne kvoli ktorej som clanok otvoril. Nakoniec som zistil, ze nadpis len zbytocne ohuroval;)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články