Středoškolský závod RC modelů s vodíkovým pohonem se pojede v areálu technických univerzit

redakce - 24 Březen 2017

Třetí ročník soutěže Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) se blíží do finále. Dvacet zúčastněných týmů středoškolských studentů se 8. dubna utká v šestihodinovém vytrvalostním závodě dálkově ovládaných modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem, který se letos odehraje v prestižním vysokoškolském prostředí. auto vodíková auta

Závod představuje vyvrcholení programu Horizon Educational Group, jehož smyslem je přiblížit středoškolským studentům STEM obory (Science, Technology, Engineering, Mathematics) a nadchnout je pro technologie obnovitelných zdrojů energie.
foto: H2AC

Studenti se s pomocí Horizon Energy Boxu seznamují s obnovitelnými zdroji energie a teoretické znalosti pak použijí při sestavení dálkově ovládaného závodního auta, poháněného vodíkovými palivovými články. Pedagogové získávají speciálně vytvořené studijní plány pro použití v hodinách chemie i fyziky. Efekt programu H2AC je tedy dlouhodobý.

„Vzdělávání ve vědních oborech se do budoucna neobejde bez praktické výuky postavené na řešení konkrétních problémů,“ je přesvědčen Timo Lukkarinen, generální ředitel Horizon Educational.

A souhlasí s ním i Mojmír Kašprišin, člen představenstva Moravia Steel, která je i letos hlavním partnerem projektu: „H2AC vnímám jako smysluplný program, který studentům umožňuje zábavným způsobem získat poznatky a hlavně praktické zkušenosti, jež jim pak pomohou lépe se prosadit v oboru.“

O renomé H2AC vypovídá kromě zvyšujícího se zájmu škol také přemístění finále závodu ze středoškolského prostředí do Kampusu Dejvice, kde studenti v rámci doprovodného programu (interaktivní přednášky, ukázky a diskuse s VŠ studenty) poznají akademické prostředí prestižní technické univerzity, v Praze.

„Jsem nadšený z toho, že se akce přesunula do areálu ČVUT v Praze. Líbí se mi prolnutí středoškolských studentů s akademickým prostředím. Tyto dvě skupiny se vzájemně inspirují. Vnímám tuto akci jako praktickou motivaci studentů ke studiu. Zde reálně vidí výsledky svého studia a práce“ říká děkan Fakulty strojní, ČVUT v Praze, Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc.

auta na vodík závody modelů soutěž

I letošní vítěz českého finále H2AC pojede reprezentovat ČR na mezinárodním klání a pokusí se tak navázat na loňský úspěch týmu Škoda Auto. Ten v závodu 24 hodin St. Jo ve Francii skončil v konkurenci 26 týmů na skvělém druhém místě.

Martin Slabihoudek, ředitel Škoda Auto Středního odborného učiliště strojírenského vítá především neocenitelné zkušenosti, které studenti účastí v projektu získali a zužitkují je při studiu i v profesi. A jak dodává: „I v tomto roce strávili naši žáci stovky hodin stavbou dvou nových soutěžních modelů a tak pevně věřím, že se nám podaří navázat na loňský úspěch.“

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vážení, jsou to modely v měřítku 1/10 s pohonem na NiMH akumulátor 7,2 V 3,6 Ah se standardním DC motorem velikosti 500-550. Úkolem je mimo mnoha dalších úkolů kolem výroby elektrické energie, upravit model dle pravidel daných pořadatelem (podvozek, nápravy, převody, karoserie atd) a instalovat cca 20-30 W vodíkový palivový článek s řídící elektronikou. Ten předpokládám dobíjí, či případně přidává energii akumulátoru. Proto hybridní. Vzhledem k tomu, že je to model, nedosáhne to parametrů skutečného auta, které dnes dokáže ujet až 800- na nádrž. U modelu jsou dvě metalhydridové nádrže po 10 litrech vodíku, který se naváže pod tlakem 30 kPa na houbu v nádrži. Ten si musíte na závod naplnit z vyvíječe a máte k dispozici celkem 20 ks nádrží a 4 ks akumulátorů. Jede se 6 hodin. Kdo neumí jezdit, končí nejpozději v půli závodu, pokud se mu nerozpadne model, protože to je zároveň trochu demoliční derby, když někteří studenti řídí takový model prvně v životě a trénují cca měsíc před závodem. My jsme dosáhli až dvou hodin na jeden akumulátor a 4 nádrže. Článek dokáže prodloužit chod motoru na téměř dvojnásobek, možná i déle. Druhá věc je, že oproti neosazenému modelu je to jen o cca polovinu. Model ztěžknul z cca 1,5 kg na necelých 2,5. Nebýt vadné součástky a zazmatkování člena týmu, brali jsme minimálně stříbro. Vítěz ujel cca 740 kol o délce odhadem cca 140-160 m.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Snůška blbostí.
RC modely aut jezdí na elektrické akumulátory, zpravidla Li-Pol.
Jaké tedy "hybridní"...?
A co tam míchají vodík...?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"A co tam míchají vodík...?"

Co třeba proto, že ty modely jezdí na palivové články, poháněné vodíkem?? Četl jste vůbec ten článek, nebo aspoň zhlédl to video?!

Obrázek uživatele ozana

RC modely jezdí i se spalovacím motorem, Ty chytráku.

RC je Remote Control, o elektrickém pohonu tam není ani slovo.

---

Jezdím na proud, najeto 80 tisíc km. G-E STROMOS 8 let a 83 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tyhle konkrétní modely jezdí na el. pohon.
Spalovací motor nemají.
Co je na nich hybridního?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Plýtvání času a budoucnosti studentů penězi rakovinových výrobců fosilů....
Nebo to jsou jen naše daně, jejichž použití opět určují nadnárodní koncerny jako posílání pěněz, zbraní a pomoci teroristům?

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicBUS2BUSKariéra EVC GroupProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil