Projekt Moravskoslezského kraje z roku 2017, tzv. „chytrý region“, se dále rozrůstá. Vítězové soutěže o nejlepší chytrá řešení uvedli v roce 2018 v život sedm chytrých řešení, které občanům kraje šetří čas a peníze.
foto: krajskenabijecky.cz
autor: Radovan Burkovič, aktivní propagátor elektromobility ASEP
Byly mezi nimi i nabíječky pro elektromobily. Jako bonus je po celý rok 2018 mohli využívat majitelé elektromobilů a elektrokol zcela zdarma. Vybudování krajské sítě 11 nabíjecích stanic pro elektromobily vzbudilo tehdy velké vášně mezi elektromobilisty. Jak o tom svědčí ostrá a dlouhá diskuse pod článkem z ledna 2018.
Zatímco je potěšila 1 rychlonabíjecí stanice 50 kW v Karviné, která doplnila tamní letitou pomalou 22 kW od ČEZu,tak 10 pomalých, rozmístěných napříč krajem, je vyloženě zklamalo.
Jednak umístěním, většinou v neatraktivních místech bez jakéhokoliv zázemí, za druhé neoznačením parkovacích míst před nimi a blokováním spalovacími vozy a za třetí tím hlavním – wallboxem Siemens s nabíjecím kabelem s koncovkou Mennekes.
Většina vozidel v kraji totiž byla (a dnes ještě je) japonské provenience s konektory Yazaki a CHAdeMO. Nebo evropské s konektorem Mennekes, ale se zoufale pomalou palubní nabíječkou auta 3,6 kW, sem tam 7,2 kW.
Takže z nabízeného příkonu 22 kW využily v lepším případě třetinu, v horším jen sedminu. Což znamenalo nabíjení v řádech hodin stejně, jako z běžné domácí zásuvky. Jejíž instalace na fasádě či na plotě krajem vlastněných nemovitostí by stála pár stokorun, ne pár desítek tisíc korun.
To paradoxně donutilo elektromobilisty investovat další soukromé peníze v řádech tisícikorun do kabelových redukcí. Ale jen na stávající vozidla, protože mezitím japonský Nissan i korejské duo Hyundai-Kia nahradily zásuvky pomalého nabíjení Yazaki ve svých elektromobilech evropským standardem Mennekes. S ohledem na budoucnost tedy volba dobrá.
Kraj na kritiku reagoval tím, že opravdu primárně nešlo o nabíječky a technikálie jako takové, ale o vypsanou výzvu a záleželo na každém, s čím přispěje. A tento projekt bral kraj jako podporu čisté dopravy.
Aby v prakticky každém městě kraje bylo k dispozici alespoň jedno veřejné nabíjecí místo a elektromobilista měl pokrytý celý kraj. Od velkých měst až po okrajové části v horách. Pokrytí bylo hlavní myšlenkou vítězného projektu.
Ano, na zmíněný příkon 22 kW, prakticky vždy šlo o vyvedení zásuvky 400V 32A (červený pětikolík) ven do veřejného prostoru, by se dala pověsit i rychlonabíjecí stanice CCS/CHAdeMO výkonu 20 kW, ale ta byla několikanásobně dražší a žadatelé ji v projektu neuvedli. Hodnotitelé vycházeli jen z podaných řešení a nehodnotili technické provedení.
V rámci pokračování kraj navázal na původní myšlenku vítězného projektu o pokrytí. Už bez své finanční účasti poskytl jen objekty ve správě kraje k montáži nabíječek.
Už bez své přímé finanční účasti, poskytl jen objekty ve správě kraje k montáži. Což na druhé straně přineslo nabíjecí místa i do oblastí, kde komerčně ještě asi dlouho nebudou. Budování sítě nabíjecích stanic bylo přenecháno komerční sféře s financováním ze soukromých, vládních a evropských peněz.
K lednu 2020 tak elektromobilisté naleznou v Moravskoslezském kraji k původním jedenácti dalších 20 nabíjecích míst. Tentokráte s nabíjecími stanicemi Kebo a pořízených a spravovaných firmou Elektro projekce s přispěním dotace Ministerstva dopravy na budování nabíjecích sítí mimo ty páteřní.
Od Města Albrechtice či Rýmařova v Jesenících, až po lyžařské středisko Bílá v Beskydech nebo město Jablunkov. Nově instalované jsou nyní zdarma, nabíječky z roku 2018 pak placené obvykle 5,- Kč/1 kWh přes systém evmapa.cz. V roce 2020 by měla přibýt ještě necelá desítka dalších. Kéž by se i ostatní kraje inspirovaly dobrou praxí v tom Moravskoslezském a elektromobilista měl jistotu veřejné zásuvky prakticky všude.
Snažím se u nás v obvodě Ústí nad Labem Střekov
Snažím se u nás v obvodě Ústí nad Labem Střekov vybudovat pomalé, veřejné zásuvky případně nabíječky, u panelových domů, pro noční nabíjení a chtěl bych k placení využít systém evmapa.cz ideálně propojený s kartou našich městských služeb případně jen přes mobil. Bohužel se mi nedaří s evmapou spojit a domluvit se. Na webu mají jen email info@evmapa.cz, nikdo neodpovídá, telefon nikdo nezvedá 🙁 Nemáte někdo přímý kontakt? Pošlete mi prosím na mejl starosta@strekov.cz. Díky
Odeslano.
Drzim palce aby to vyslo. Byl by jste nejspise prvni
Odeslano.
Drzim palce aby to vyslo. Byl by jste nejspise prvni komu by se podarilo zpristupnit lidem ze sidliste elektromobilitu.
+1
1 ***
Držím aspoň 4pěsti ať se zadaří
1 ***
Držím aspoň 4pěsti ať se zadaří
Správný přístup – nepřed kde, potom co 🙂
Správný přístup – nepřed kde, potom co 🙂
zkuste tinka@evmapa.cz
Dřív komunikovali celkem normálně,
zkuste tinka@evmapa.cz
Dřív komunikovali celkem normálně, ale od cca poloviny ledna se mi taky nedaří ani emailovat, ani se tam nedovolám…. Snad budete mít víc štěstí.
chválím za výběr Menekes/Type2 … zřejmě koukali do
chválím za výběr Menekes/Type2 … zřejmě koukali do budoucnosti … po Chademo/Yazaki za pár let nestěkne ani pes
Ano, proč ne. Ale měli tam dát mennekes zásuvky a né
Ano, proč ne. Ale měli tam dát mennekes zásuvky a né šlauchy, tak jak to má např. ČEZ. Případně to doplnit normální zásuvkou 230V.