Rychlonabíječky ČEZ dodaly loni elektromobilistům 500 MWh elektřiny

Objem elektřiny spotřebované na veřejných rychlodobíjecích stanicích Skupiny ČEZ loni meziročně vzrostl téměř čtyřnásobně. Nejvytíženější byly stanice v Praze a Brně.

Elektromobil Volkswagen e-Golf u rychlonabíječky ČEZ. Nová infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z  programu Connecting Europe Facility.
foto:

Síť stanic veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala loni do baterií elektromobilů celkem 487 322 kWh elektřiny. Jde o téměř čtyřnásobný nárůst oproti odběru 128 600 kWh v roce 2016.

V lokalitách, které díky parametrům výkonných 50kW stanic umožňují většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut, proběhlo celkem 35 902 dobíjecích seancí.

Nejvytíženějšími stanicemi se mohou pochlubit pražské lokality Corso Court Karlín (52 171 kWh) a Brumlovka (40 584 kWh), resp. Černovická v Brně (37 868 kWh). Včetně klasických dobíjecích stanic odebrali zákazníci Elektromobility ČEZ v loňském roce 640 426 kWh elektřiny.

Projekt Elektromobilita ČEZ provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR – vedle aktuálně 41 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i 53 tzv. stanic normálního dobíjení.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Výstavba veřejných stanic rychlého dobíjení je z části financovaná díky prostředkům z dvojice grantů evropského programu CEF (Connecting Europe Facility), v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

„V rámci dvou etap projektu ČEZ – „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ – vznikne do roku 2020 více než 100 rychlodobíjecích stanic. Nad rámec těchto lokalit samozřejmě průběžně stavíme i stanice z vlastních prostředků,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Elektromobilita Skupiny ČEZ provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB Česká republika. K jejich standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW.

Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. V České republice je v současnosti registrováno více než 1500 elektromobilů. Jen loni se nově registrovalo 400 vozů na elektrický pohon. Za letošní leden přibylo dalších 25 elektromobilů.

tisková zpráva

51 Comments on “Rychlonabíječky ČEZ dodaly loni elektromobilistům 500 MWh elektřiny”

  1. O jakém zneužívání mluvíte? Když je něco za jednotnou
    O jakém zneužívání mluvíte? Když je něco za jednotnou cenu bez rozlišení objemu a já si odeberu více než je průměr, jsem zloděj? Kde je nastaveno kolik je ještě v pořádku a od jaké hranice už je to zneužívání systému?
    Vždyť každý má u svého operátora neomezené minuty a sms a nikdo nemluví o zneužívání!
    Já mám jednotnou sazbu za jízdu vozem taxi po Olomouci za 88,-Kč a nikdy nepohlížím na klienta, který jeden křížem přes celé město jako na někoho, kdo zneužívá službu.
    O zneužívání se dá mluvit pouze v případě, kdy někdo ty nabíječky blokuje svým nabitým vozem a neumožní využívat službu ostatním.

    1. Jen se zeptám, protože čip od Ćezu nemám a nečetl jsem
      Jen se zeptám, protože čip od Ćezu nemám a nečetl jsem podmínky.

      Může se použít čip na více aut, nebo systém si vyčte vin připojeného auta? Podle mě když se nabíjí AC tak to snad ani vyčíst nejde.

      Jinak souhlasím s vámi, že o zneužívání nemůže být ani řeč , to je jako když máte permanentku na sjezdovku, do bazénu atd.Taky využíváte služby podle libosti

      Ale nabíjet s tím více aut se asi nesmí ne? To by si firma koupila jeden čip a jezdilo by tam 5 aut na rotaci.

          1. Tak ono je nutné vzít v úvahu, že na čip zpravidla
            Tak ono je nutné vzít v úvahu, že na čip zpravidla nemůžete nabíjet více aut najednou, protože není kde. Takže postupné nabíjení více aut na jeden čip je v pořádku, neb nabíjí osoba, na kterou je čip registrován. Čip není na auto, ale na osobu. A nelze ho používat na více místech najednou, protože jeho okopírování je poměrně komplikované.

            1. Řada lidí čip na firmu, tak je tam osoba jen pro kontakt,
              Řada lidí čip na firmu, tak je tam osoba jen pro kontakt, tedy může nabíjet kdokoli. Smlouva ČEZ je v tomto velmi vágní, nikde žádné omezení, tedy legálně může jedna firma nabíjet celý autopark. Přijedou 3 lidi do Vestce obsadí stojany a jedním čipem začnou všechna auta nabíjet.

                1. Ve Vestci u Prahy je Supercharger, takže Tesly tam asi
                  Ve Vestci u Prahy je Supercharger, takže Tesly tam asi nabíjet CHAdeMO s redukcí nebudou, jedině ty s omezením nabíjení nebo dovezené z USA, co evropské SC neumí. Otázka, kolik jich tady jezdí.
                  Pokud tam nabíjejí borci z okolních firem na ČEZu s paušálem, tak OK. Těžko asi budu mít třeba firemního Leafa s 6,6 kW palubní nabíječkou a po příjezdu na firmu čekat 4 hodiny na nabití (nebo i 6, když má 30 kWh baterku). Šupsne ho na rychlonabíječku a než dá oběd nebo vyřídí emaily, pokračuje v práci a jízdě.

                2. My jsme se Radovane o Teslách nebavili, měli jsme namysli
                  My jsme se Radovane o Teslách nebavili, měli jsme namysli obecnou flotilu aut. Nicméně Tesly se zrovna ve Vestci dost často na nabíječkách ČEZ nabíjí.

                3. Tak to budou ty americké Tesly nebo nové, co už nemají SC
                  Tak to budou ty americké Tesly nebo nové, co už nemají SC doživotně zdarma ale s omezením. Jiné vysvětlení pro to není.

                4. Tesly S a X dostavaju stale nabijanie zadarmo cez refferal
                  Tesly S a X dostavaju stale nabijanie zadarmo cez refferal code. Zase to predlzili. Len blbec co kupuje teslu s/x by si kod nezohnal, kedze kazdy majitel tesly S a X ma 5 kodov a ponukaju sa zadarmo. Takze EU tesly s platenym nabijanim zrejme vobec neexistuju.

                5. Neni free SC u novych aut nahodou jen pro prvniho majitele?
                  Neni free SC u novych aut nahodou jen pro prvniho majitele?

                6. Free unlimited Supercharging will only apply to the original
                  Free unlimited Supercharging will only apply to the original vehicle owner and only for the duration of original vehicle ownership.

                  Takze je to tak – cili pro ju: takova vozidla v EU vzniknou, jakmile je nekdo poprve proda.

                7. resp. sa budu predavat len tak, ze ostanu napisane na
                  resp. sa budu predavat len tak, ze ostanu napisane na povodneho majitela a teda nevzniknu, alebo ich ich vznikne len velmi malo… tesly kupene do 4/2017 maju sc viazane na auto, takze tie mozu aj menit majitela bez straty sc.

                8. Je jiné vysvětlení, prý si chtějí nabíjet pomaleji,
                  Je jiné vysvětlení, prý si chtějí nabíjet pomaleji, platí si ČEZ paušál, tak proč by ne….

        1. Tak to je hustý co tu popisujete. TO JSEM NETUŠIL
          Je možné

          Tak to je hustý co tu popisujete. TO JSEM NETUŠIL

          Je možné že těch čipů prodali jen pár, není přece problém udělat omezení , že po nabití baterie, bude čip neaktivní třeba 2 hodiny (něco jako permice na vleku nefunguje než by jste se stihnul znovu vrátit sjezdovkou)

          To mě napadadlo, to by si mohl majitel přilehlé benzínové pumpy z toho udělat byznis a půjčovat třeba za 50 Kč čip na nabití?

          Nebo nechci ani domýšlet ten čip jestli to je běžná RF ID technologie ..

          1. Pořád se bavíme o paušálu. ČEZ ho už trojnásobně
            Pořád se bavíme o paušálu. ČEZ ho už trojnásobně zdražil a při paušálu prostě musí počítat s tím, že si čip lidi mohou předávat v rodině nebo firmě atp.. Ale zase moc to nejde, protože odemknout i zamknout stojan lze jen tím samým čipem. Takže někomu rozjet nabíjení lze, ale už se neodpojí (kabel Schuko, Mennekes) a dokonce ani z rychlonabíječky (leda po nouzovém restartu celého stojanu).
            Kdyby majitelé na pumpě byli chytří, tak už to dávno dělají. Ale nejsou. Protože minimálně 10 kWh vezme na rychlonabíječce každý. Museli by mít taky obraty, protože 500 měsíčně ten čip stojí. Takže alespoň 10 takových zákazníků a pořád by byli na nule, respektive se starostí o to všechno v mínusu. Proto dobré pro hlavní tahy a navíc by to museli inzerovat, což by se asi ČEZu nelíbilo. Navíc se bavíte pro pumpaře o drobných, při cenách paliva a marži na něm, když pár lidí vezme plnou.
            Čip není běžná RFID, už se ho pokoušelo pár lidí hacknout a nic.

            1. Hackovat čip je přinejmenším neslušné, ČEZ si za svou
              Hackovat čip je přinejmenším neslušné, ČEZ si za svou službu určitě odměnu zaslouží. Má svou službu postavenou na paušálu, což nemusí vyhovovat úplně všem. Třeba já bych ocenil, kdybych paušál platil pouze v ten kalendářní měsíc, kdy jsem nabíjení alespoň jednou využil. Pro ČEZ jsem přespolní a on pro takové lidi službu postavenou nemá, což je škoda. Proč nemít spící klienty? Určitě by se jich našlo dost i v zahraničí. Když jednou nabiju, tak holt zaplatím. Většinou neprodělám, protože budu nabíjet po cestě víckrát, když už v regionu ČEZu jsem. A i kdybych už nenabíjel, stále to nejsou nijak velké peníze – mou prioritou je mobilita a také neplatit za něco, co aktuálně nepoužívám. Pokud bych měl Leafa nabíjet za měsíc desetkrát, což obvykle udělám, cena už je docela dobrá. Pokud bych dobíjel jednou denně, cena je fantastická.

              1. Nojo, jenže to by chtěli i chataři neplatit jistič, když
                Nojo, jenže to by chtěli i chataři neplatit jistič, když tam celou zimu nejsou apod., to asi není reálné.

                Radovan napsal: Takže někomu rozjet nabíjení lze, ale už se neodpojí (kabel Schuko, Mennekes) a dokonce ani z rychlonabíječky (leda po nouzovém restartu celého stojanu).

                Soul to umí se odpojit od stojanu sám. Někteří řidiči jsou dokonce tak drzí, že si restartem odpojí kabel právě nabíjejícího a začnou si nabíjet sami.

                1. S jističem je to přece jen trochu jiná situace. Tam
                  S jističem je to přece jen trochu jiná situace. Tam paušál chápu. I kdybych ale měl platit nějaký udržovací paušál (jako si platím třeba u PRE), neměl bych s tím žádný problém. Jen mi přijde líto platit každý měsíc takové peníze, když by se mi šikovalo nabíjet třeba jen 4-6 měsíců v roce. No, byl to jen takový návrh :-).

                2. No řekněme si to upřímně – když tu chatu pravidelně
                  No řekněme si to upřímně – když tu chatu pravidelně zazimuje a půl roku tam posledních 10 let nebyl, je nemravné po něm chtít platit jistič, tedy rezervovaný příkon, když stejně víme, že nic neodebere. Ale to je zase práce pro byrokraty z ERÚ a tam to jde s jejich přístupy ode zdi ke zdi. Chvíli nadržují lidem spotřebitelům, chvíli firmám a výrobcům elektřiny, rozumně programy ne a ne nastavit.

                  To odpojení restartem je samozřejmě nouzovka. Když dorazíte k rychlonabíjecímu stojanu, kde nějaký zoufalec – místo aby to už dávno přepnul na kabel Mennekes – nabíjí na rychlonabíječce celou hodinu posledních 20% své baterky výkonem menším, než dává domácí zásuvka. Kontakt na sebe samozřejmě žádný a kolem dokola ani noha. Když máte v autě poslední dílek baterky nebo želvu a vzadu děti nebo nákup, tak je drzost spíše na jeho straně a nic jiného Vám nezbude než ho natvrdo odpojit. Bohužel. Je samozřejmě něco jiného, pokud jsou na místě 2 rychlonabíječky. Ale to je zatím výjimka.

              2. Jste v ČR, vždycky to tady někdo zkusí……
                ČEZ prostě

                Jste v ČR, vždycky to tady někdo zkusí……

                ČEZ prostě není schopen spustit jednotlivé platby ani v roce 2018, když o elektromobilitě mluví od 2011. Když si vezmu, že už v roce 2014 to uměla karta Wien energies, později Greenway, PRE to umí stále atd. atd., tak je to prostě o neschopnosti. Jen tak na okraj, za Greenway kartu v SR a PL neplatím, až nabíení, totož u Wien energies, New emotion, pouze za PRE a to jen 10 Kč měsíčně.

                1. Podobnou sbírku dobíjecích karet, čipů a účtů má
                  Podobnou sbírku dobíjecích karet, čipů a účtů má bezesporu mnoho z nás. Ale máte pravdu, u žádné z nich nic neplatím, pokud je nevyužívám. Výjimkou je PRE, ale těch 30 korun za 3 měsíce mě rozhodně nezabije, a to přesto, že jsem u PRE ještě nikdy nenabíjel. Rád bych dal něco i ČEZu, ale zas tak moc se mi nechce. Aspoň ne tehdy, kdy mi za ty peníze nic nedávají. Třeba se někdy dočkáme. Buďme rádi za ČEZ, ten alespoň něco vybudoval, EON má skóre mnohem menší a polehčující okolností není ani nulová cena.

  2. celkem 487 322 kWh dodaných do baterií elektromobilů
    celkem 487 322 kWh dodaných do baterií elektromobilů vypadá na první pohled hodně. Já najedu ročně zhruba 50 tis km a když to zaokrouhlím nahoru a budu brát průměrnou spotřebu 20 kWh na 100 km jízdy, tak mi vychází při výše zmíněném nájezdu zhruba 10 MW spotřebované elektřiny. Chápu, že asi ne všichni najedou ročně 50 tis km, ale znám dost lidí a firem u kterých to není vůbec problém, ba naopak najedou spíše více. Takže suma sumárum těch necelých odebraných 500 MW dokáže spotřebovat za celý rok bez problémů 50 elektromobilů. Tzn. že kdybych to udělal obráceně a počítal že tu jezdí 1500 elektromobilů, tak by podle těchto údajů najel každý elektromobil respěktivě spotřeboval denně pouze 1 kWh, což je velmi velmi málo.

    1. Máte pravdu je to hrozně málo na takovou síť nabíjecích
      Máte pravdu je to hrozně málo na takovou síť nabíjecích stanic a to se dokonce už někde tvoří i fronty…

      Přepočtem na benzín to je nějakých 160 m3 benzínu v hodnotě cca 5 milonů Kč. To je denně nejakých 438 litrů benzínu to dá snad i ta nejmenší benzinka co vůbec existuje.

      Zajímavý by byl údaj o počtu platících zákazníků a tržby.

      Pokud budu počítat že z 1500 majitelů aut má kartu 1/2 tj.750

      tak by měly roční trzbu skoro přesně 5 milionů. Jinými slovy průměrný zákazník čezu jim za nabíjení platí stejně jaky by jezdil na benzín.

      Zlatý domácí dobíjení, užívejme si ho než nám ho zdaní ,nebo zakážou…

    1. 500 tisíc je to za burzovní cenu elektřiny. Pokud by ji
      500 tisíc je to za burzovní cenu elektřiny. Pokud by ji prodávali bude ta cena třeba 3 miliony, kupříkladu při ceně 6 korun za kWh či nějakém časovém dobíjení které by mělo obdobnou cenu na kWh/min. A ČEZ si sít prozatím buduje, fáze zisku může nastat klidně až za několik let kdy pravděpodobně klesnou ceny výstavby stojanů pro rychlé nabíjení a budou zavedeny platby jinak než paušálně za kartu.

  3. Kdy CEZ konecne vrati ty evropske penize? Proc stale lzou, ze
    Kdy CEZ konecne vrati ty evropske penize? Proc stale lzou, ze stanice jsou “verejne”? Stanic jsme si vsimli, ale nemohli nabijet, protoze je nutno predem uzavrit nevyhodne dlouhodobe smlouvy s CEZ. Pro lidi z jinych zemi EU, kteri na tyto stanice financne prispeli (fondy EU), zcela neakceptovatelne! Proc tyto penize nedostala osvedcena spolecnost EVMapa? EVMapa s EV nadsenci z cele CR vybudovali fukcni sit davno pred molochem a bez dotaci. Navic pocitam, ze by z tech EU milionu postavili tech stanic podstatne vice.

        1. Ty půjčovny nemusíte mít rád. Ale paraziti bych jim
          Ty půjčovny nemusíte mít rád. Ale paraziti bych jim neříkal. Jsou členové pilotního projektu a ČEZ ty data opravdu sbírá a potřebuje pro zachování kvality distribuce.
          V rámci účtování za odebranou energii teda taky čekám nějakou dobrou cenu asi jako PRE.
          Jinak ČEZ by měl lobovat za 3f palubní nabíječky v EU, ale nevím jestli opravdu něco v tomto udělal. Třeba to nejde tak rychle…

  4. Jižní Čechy také čekají na ČEZ. Jak to tak vypadá,
    Jižní Čechy také čekají na ČEZ. Jak to tak vypadá, EONu se nedočkáme. A já si ten čip ČEZu moc rád koupím, až budu mít rozumně dosažitelné aspoň jedno místo.
    Také by stálo za to už nějak rozjet tarif podle odebraných kWh.

      1. Připusťme, že ČEZ za absenci rychlonabíječek na jihu
        Připusťme, že ČEZ za absenci rychlonabíječek na jihu nemůže. Jih je distribučním územím EONu, tak by se tu měl realizovat spíše EON. Ale moc se nepředřel. Kdyby se tu vyskytl jediný rozumný stojan ČEZu, ač se mi jejich čip za paušál moc nevyplatí, stejně bych si ho už jen pro pohodlí pořídil. Protože tempem EONu se těžko dočkáme chybějících stanic v ČB, Táboře, Kaplici, Prachaticích, Dačicích… Ale pro ČEZ by mohla být výzvou Příbram.

        1. Podle mě EON čeká na dotace, jinak to stavět nechce.
          Podle mě EON čeká na dotace, jinak to stavět nechce. Např. nedávno postavil v rámci dotačního programu Fast-E v Čestlicích nabíjecí stanici, kde je 1x 43kW AC a 2 x 50 kW DC a nabíjení je tam zdarma. Stejná stanice byla otevřena v Jihlavě o týden dříve.

          1. A v Písku taky. Všechny jsem měl tu čest vyzkoušet a
            A v Písku taky. Všechny jsem měl tu čest vyzkoušet a fungují dobře. Jen je jich zoufale málo, hlavně ve srovnání s ČEZem, který elektromobilisty alespoň nehodil přes palubu. Ano, vím, cena je vysoká (jak pro koho, pro ty, kteří paušálu skoro zneužívají je naopak směšně nízká), ale já oceňuji možnost nabíjení. Tu mají v distribučním území ČEZu lidé na asi 41 stanicích, kdežto v distribučním území EONu je jen Písek, Jihlava, Vystrkov, jinak nic. Stanice EONu kromě Vystrkova jsou zdarma – to je skvělé, ale ani to po nikom nepožaduji. Klidně si zaplatím, ale rád bych nějakou důstojnou mobilitu. Když bude v budoucnu možnost nabíjet u ČEZu AdHoc, bude tu určitě mnoho spokojených lidí, když EON postaví ještě tak aspoň tři nabíječky v JČ, taky to hodně elektromobilitě pomůže.

              1. Tak asi počkáme na LIDL, nebo na ČEZ, jestli se mu tady
                Tak asi počkáme na LIDL, nebo na ČEZ, jestli se mu tady něco bude chtít budovat. On EON nějak všeobecně nechvátá, minulý týden jsem jim psal mail ohledně domácí přípojky a hned mi přišla automatická odpověď, že nestíhají, tak mi odpoví později. A včera přišla další, že ještě pořád nestíhají. Tak je nemůžeme zatěžovat ještě s dobíjením.

                1. Že by i EON pociťoval docházející čas k vyčerpání
                  Že by i EON pociťoval docházející čas k vyčerpání dotace?

                2. Asi nijak výrazně :-). A i kdyby, je zvláštní, že buduje
                  Asi nijak výrazně :-). A i kdyby, je zvláštní, že buduje mimo své distribuční území. Čestlice i Toužim jsou pro něj trošku za hranicemi, ale přece jen existují. Díky za ně. Ale kdyby budovali tady na jihu, bylo by to asi více znát. Vím, že v Čestlicích je to super místo, ale v Praze už je toho přece jen skoro dostatek, kdežto tady na jihu není zhola nic.

Napsat komentář