Tvůrci konceptu ruského hybridu Jo-Mobil slibovali auto s nízkou spotřebou za bezkonkurenční cenu. Nad projektem se však stahují mračna. Miliardář Michail Prochorov prodal projekt ruské vládě za pouhé jedno euro.
foto: Jo-Auto
Při představení hybridního konceptu Jo-Mobil zavládlo v ruských médiích nadšení. Zdálo se, že skomírající ruský automobilový průmysl dostal konečně pořádnou vzpruhu v podobě moderního automobilu. Podporu projektu vyjádřil dokonce i nynější ruský prezident Vladimír Putin.
Jo-Mobil pohání benzín, plyn i elektřina. V hybridním módu je proklamovaná spotřeba pouze 3,5 l/100 km při dojezdu 400 km. Neméně lákavá je i udávaná cena – pouze 200 000 Kč. Nová továrna navíc měla každoročně chrlit 45 000 automobilů.
Odborníci však příliš projektu nevěřili. Vývoj nového automobilu stojí stovky milionů dolarů a je k němu zapotřebí obrovská finanční, technická a lidská základna. Na druhou stranu, i automobilka jako Tesla ukazuje, že i nové automobilky bez zkušeností mohou prorazit ve světě.
Majitelé si s automobilem značně věřili. Podobně jako Tesla, nebo nově americká automobilka Elio Motors, začala Jo-Auto v roce 2011 přijímat předobjednávky na automobil ještě před prvním sériovým automobilem. Podle Michail Prochorova, citovaného ruskou televizí Russia Today, automobilka obdržela objednávky na deset let dopředu!
Avšak v projektu došlo k velmi očekávaným technickým (a posléze i finančním) potížím. Yo-Mobile se měl začít prodávat již na konci roku 2012. Na začátku roku 2013 však automobilka odložila uvedení prvního sériového auta Yo-Mobile až na rok 2015.
Nyní však projekt dostal další ránu. Investiční skupina ONEXIM Michaila Prochorvoa, pod jejíž křídla Jo-Auto spadá, se rozhodla prodat projekt a technická práva státem vlastněné agentuře NAMI za pouhý jeden dolar.
„Od roku 2010 se parametry projektu změnily, náklady mohly dosáhnout až 450 milionů euro,“ říká Valerij Senko, ředitel ONEXIM. „V podmínkách prudce klesající poptávky na automobilovém trhu nevidíme možnost prodávat dostatečný počet automobilů, aby byl projekt ziskový.“
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ruský hybrid Jo-mobil opět odložen, dočkáme se v roce 2015?
Přeloženo z marketingového slangu do češtiny: “Přepočítali jsme se, je to komplikované a stojí to moc peněz.“ Vyjádření Senka je navíc poněkud v rozporu s vyjádřením Prochorova z roku 2011, který proklamoval objednávky na deset let dopředu.
Jaký bude další osud automobilky Jo-Auto je ke hvězdách. Stejně tak je nejasné, zda ruská vláda bude ochotna do dokončení vývoje Jo-Mobilu investovat další stovky milionů euro s nejasným výsledkem.
Koncept to je zaujimavy,
Koncept to je zaujimavy, realizacia sa taha, ci tahala dlho, co bude dalej??? Na youtube je dost materialu k teme (davalo to pocit ze je to OK).
V Rusku už několikrát
V Rusku už několikrát dokázali že dokáží dělat velké projekty . Je tam největší továrna na li-ion akumulátory http://www.hybrid.cz/nejvetsi-tovarna-na-vyrobu-li-ion-akumulatoru-zahajila-vyrobu
Электромобиль Toyota Celica Финляндия Электромобиль
https://www.youtube.com/watch?v=uVZTmjNcnE4
Prodal za jedno Euro a
Prodal za jedno Euro a vůbec bych se nedivil kdyby i za život svých příbuzných.
I kdyby to dotáhli a to
I kdyby to dotáhli a to auto stálo 200 000 Kč. Je tu však důvod ho nekoupit. Je z Ruska…
Ruská vláda do toho nic
Ruská vláda do toho nic investovat nebude (alespoň prozatím) a je také dost dobře možné že v tom, jak to dopadlo mají prsty. Ruská vláda by si tímto automobilem akorát tak kazila kšefty s ropou a oslabovala svou moc.
Presne tak, naco by si
Presne tak, naco by si kazili ksefty s ich najvacsiou vyhodou na svete – nerastnym bohatstvom
Přesně tak, dopravní
Přesně tak, dopravní prostředky jako tyto jsou „darem z nebes“ pro každý stát, jenž má ekonomiku založenou na produkci nějakého nerostněho bohatství. A právě tam Rusko patří a nejen Rusko.