Rusky hybrid Jo-Mobil patří ruské vládě

Tvůrci konceptu ruského hybridu Jo-Mobil slibovali auto s nízkou spotřebou za bezkonkurenční cenu. Nad projektem se však stahují mračna. Miliardář Michail Prochorov prodal projekt ruské vládě za pouhé jedno euro.

Koncept plynového hybridu Jo-Mobil
foto: Jo-Auto

Při představení hybridního konceptu Jo-Mobil zavládlo v ruských médiích nadšení. Zdálo se, že skomírající ruský automobilový průmysl dostal konečně pořádnou vzpruhu v podobě moderního automobilu. Podporu projektu vyjádřil dokonce i nynější ruský prezident Vladimír Putin.

Jo-Mobil pohání benzín, plyn i elektřina. V hybridním módu je proklamovaná spotřeba pouze 3,5 l/100 km při dojezdu 400 km. Neméně lákavá je i udávaná cena – pouze 200 000 Kč. Nová továrna navíc měla každoročně chrlit 45 000 automobilů.

Odborníci však příliš projektu nevěřili. Vývoj nového automobilu stojí stovky milionů dolarů a je k němu zapotřebí obrovská finanční, technická a lidská základna. Na druhou stranu, i automobilka jako Tesla ukazuje, že i nové automobilky bez zkušeností mohou prorazit ve světě.

Majitelé si s automobilem značně věřili. Podobně jako Tesla, nebo nově americká automobilka Elio Motors, začala Jo-Auto v roce 2011 přijímat předobjednávky na automobil ještě před prvním sériovým automobilem. Podle Michail Prochorova, citovaného ruskou televizí Russia Today, automobilka obdržela objednávky na deset let dopředu!

Avšak v projektu došlo k velmi očekávaným technickým (a posléze i finančním) potížím. Yo-Mobile se měl začít prodávat již na konci roku 2012. Na začátku roku 2013 však automobilka odložila uvedení prvního sériového auta Yo-Mobile až na rok 2015.

Nyní však projekt dostal další ránu. Investiční skupina ONEXIM Michaila Prochorvoa, pod jejíž křídla Jo-Auto spadá, se rozhodla prodat projekt a technická práva státem vlastněné agentuře NAMI za pouhý jeden dolar.

„Od roku 2010 se parametry projektu změnily, náklady mohly dosáhnout až 450 milionů euro,“ říká Valerij Senko, ředitel ONEXIM. „V podmínkách prudce klesající poptávky na automobilovém trhu nevidíme možnost prodávat dostatečný počet automobilů, aby byl projekt ziskový.“

Přeloženo z marketingového slangu do češtiny: “Přepočítali jsme se, je to komplikované a stojí to moc peněz.“ Vyjádření Senka je navíc poněkud v rozporu s vyjádřením Prochorova z roku 2011, který proklamoval objednávky na deset let dopředu.

Jaký bude další osud automobilky Jo-Auto je ke hvězdách. Stejně tak je nejasné, zda ruská vláda bude ochotna do dokončení vývoje Jo-Mobilu investovat další stovky milionů euro s nejasným výsledkem.

7 Comments on “Rusky hybrid Jo-Mobil patří ruské vládě”

Napsat komentář