První závody elektrické Formule E: velkolepé bouračky!

Vítězem prvního závodu šampionátu Formula E, který se před dvěma dny jel v Pekingu, se stal Lucas di Grassi z týmu Audi Sport ABT. Vítězství získal díky velkolepé záverečné nehodě dvou vedoucích vozů.

Historicky první závod Formule E v Pekingu právě startuje
foto: Formula E

Nicolas Prost a Nick Heidfeld se řítí do poslední zatáčky prvního závodu šampionátu elektrických formulí Formule E v Pekingu. Druhý Heidfeld se rozhodne předjíždět, jenže Prost si to nechce nechat líbit a do vozu konkurenta najíždí.

Heidfeldova elektrická formule se po kontaktu vznese do vzduchu a rozbije na kousky o bariéry. Heidfeld vyvázne bez zranění, ani jeden ze zmíněných jezdců ale nedokončí závod. Pro vítězství si jede třetí v pořadí, Lucas di Grassi.

„Byl jsem ve správný čas na správném místě,“ říká následně bez okolků di Grassi v rozhovoru. Druhý v závodu skončil Franck Montagny z týmu Andretti a třetí Brazilec Daniel Abt, taktéž z týmu Audi Sport ABT.

Další závod Formule E se pojede 22. listopadu v Putrajaya, nově budovaném hlavním městě Malajsie.

Formule E

10 Comments on “První závody elektrické Formule E: velkolepé bouračky!”

  1. Už jsem se bál že tady o
    Už jsem se bál že tady o prvním závodu Formule E nepadne ani zmínka:-) Naštěstí se tak nestalo, ale nezlobte se na mě, shrnout celý závod pouze nehodou v posledním kole a ještě jí nazvat velkolepou, to mi připadá trochu jako bulvární článek. Očekával bych trochu víc propagace Formule E, když je to de fakto vrcholová sportovní disciplína elektricky poháněných vozidel. Inu, kdyby se konal závod elektromobilů Tesla S, myslím že by byl článek o dost obsáhlejší:-)

    1. Presne tak, pritom pod
      Presne tak, pritom pod hlavickou FIA.
      Ako elektro fanusik, som rano o 6-tej pozeral kvalifikaciu a potom o 10-tej zavod. Vacsinou to bola nuda ala Formula Renault (destinove rozdiely medzi jazdcami), ale ten svuk formul bol zaujimavy. Ako auticka na ovladacku alebo elektricke motorkary na ktorych som jazdil. Zaujimavy bol teda len zaciatok, stred, koniec a BMW i8 v ulohe Safety-Car *v kvalifikacii jazdila i3).
      Najvacsia sranda bola samozrejme v boxoh, ked jazdci striedali formule v polovici zavodu a napr. Heidfeld na tom dost ziskal. Cize sa viac predbiehalo sikovnostou zapinania bezp.pasov ako jazdeckym umenim 🙁 Tak ci onak, je to podla mna zaciatok novej ery a som rad, ze mozem byt pritom.

        1. Tak to by nemělo chybu,
          Tak to by nemělo chybu, kdyby měnili jen baterky, ale na to by musela být konstrukce formule E koncipovaná už od začátku, což se bohužel nestalo. Možná někdy ve vzdáleném budoucnu se toho dočkáme, ale každá změna koncepce stojí v motorsportu těžký prachy a vzhledem k tomu že FIA jde poslední dobou cestou maximálních úspor, proto jsou taky všechny díly formule E od jednoho výrobce, tak jsem v tomto ohledu spíš pesimista. Ale jak je možná vidět i na zkrachovalé firmě Better Place, je v současnosti výměna baterek místo jejich dobíjení slepá ulička, škoda. Možná mě v títo souvislosti napadla jiná myšlenka: první formuli by měli na startu nabitou, druhou v garáži s nenabitou baterií a v okamžiku startu by jí začli nabíjet. Pak by se v půlce závodu vystřídali a vzali by si tak tu nabitou formuli, která by měla takový stav nabití, jak kvalitní/rychlou nabíječku by měli, no a tenhle cyklus výměn nabitých formulí by si mohli zopakovat i několikrát:-)

      1. Tak na Heidfeldovi je
        Tak na Heidfeldovi je vidět, že je to profík. Hned v první zatáčce si smlsnul na Chandokovi, no a v boxech urval další dvě místa. Sice si nemyslím, že by to bylo rychlostí zapínání pásů jeho mechaniků (apropó, ještě že mu je pořádně dotáhli, v závěru se mu to moc hodilo), jelikož minimální čas v boxech je daný pravidly, ale spíš možná vydělal na umístění boxového stání nebo na provozu v boxech (nemusel třeba pouštět okolo projíždějící soupeře). Pak měl Heidfeld po výjezdu z boxů na Prosta docela velkou ztrátu, ale mazáckou jízdou jí do konce závodu stáhnul na minimum. V posledním kole jsem už ani nedoufal, že se o něco ještě pokusí, ale on to kupodivu zkusil na rovince před poslední zatáčkou. Bohužel Prost v tu chvíli 2x po sobě koukal do opačného zpětného zrcátka (což vůbec nechápu – jak nějakej začátečník) a místo aby se kouknul ještě do druhého zrcátka, rovnou vjel Heidfeldovi do dráhy a ten už tak neměl žádnou šanci se mu vyhnout. Ještě že se mu po pár přemetech ve vzduchu a nárazu do bariér nic vážného nestalo, ta nehoda v první chvíli vypadala dost hrozivě. Pak se mi ještě líbilo, jak Heidfeld poté co vylezl z převrácené a totálně rozflákané formule, běžel hned za zkoprnělým Prostem a vyskakoval na něj jako čertík z krabičky:-), ani jsem se mu v tu chvíli nedivil. Ještě je docela škoda Senny, ten měl myslím v kvalifikaci problém s formulí a tak nezajel žádný čas (a přitom druhý trénink vyhrál) a tak startoval až zezadu, načež hned v prvním kole mu někdo v tlačenici rozstřelil zavěšení předního kola, uvidíme příště, snad se předvede líp. Zase jsme měli alespoň příležitost vidět BMW i8 v akci, takže i to je vlastně pozitivum těchto závodů. Jinak vcelku se mi líbilo, že tam bylo několik velmi pěkných předjížděcích manévrů a docela jsem kvitoval, ža mají jezdci většinou slušný odhad na rozměry formulí a dokážou se bez problémů ve dvou naskládat do poměrně úzkých zatáček a šikan trati. Abych to shrnul, už se moc těším napříští závod v Malajsii a jsem rád, že nejsem sám:-)

Napsat komentář