Na silnicích v České republice již jezdí přes 8 500 automobilů na stlačený zemní plyn CNG, které mohou tankovat v 67 plnicích stanicích. Spotřeba paliva se v letošním roce zvýší o zhruba 25 %. Vyplývá to z předpokladů energetické společnosti E.ON.
Letošní rok byl pro CNG rekordní hned v několika ohledech. „Výrazný byl nárůst nejen z pohledu infrastruktury, kdy došlo k otevření rekordního množství nových plnicích stanic. Svou roli sehrál také celkově rostoucí zájem o tento alternativní pohon. Vozy na CNG už nejsou jen výsadou firem, ale začínají si je pořizovat také koncoví zákazníci,“ vysvětluje Jiří Šimek, člen představenstva E.ON Energie, a.s., a místopředseda Českého plynárenského svazu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Cena CNG v roce 2015? Levnější než benzín nebo nafta
Celkem došlo v České republice ke zvýšení počtu vozidel z loňských 6 710 na letošních zhruba 8 500. To činí meziroční nárůst přes 20 %. Podobně rostlo i množství plnicích stanic, kterých je u nás aktuálně 67. Loni to bylo pouze 52.
„Spotřeba samotného paliva CNG vzroste zhruba o 25 %. Z našeho pohledu je také zásadní podpora v oblasti hromadné dopravy, kde počet autobusů na tento pohon vzrostl meziročně z 423 na necelých 550. To je dobrá zpráva ve snaze snižovat množství emisí ve městech,“ vysvětluje Jiří Šimek.
Společnost E.ON zveřejnila také odhad dalšího růstu CNG na rok 2015. „Podle našich odhadů se počet vozů v příštím roce zvýší na zhruba 11 000, počet plnicích stanic pak na 85. Díky zájmu měst a krajů je pravděpodobné, že například autobusů na CNG u nás bude jezdit na konci příštího roku o zhruba 300 více. Je to dáno zejména podporou v rámci 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí,“ dodává Jiří Šimek.
Statistiky CNG za rok 2013-2015
2013 | 2014 | 2015 | |
Vozidla | 6710 | >8500 | cca 11 000 |
Autobusy | 423 | 550 | 820 |
Plničky | 52 | 67 | 85 |
Spotřeba CNG (m3) | 21 951 900 | 27 500 000 | > 35 000 000 |
CNG je zajímavá varianta,
CNG je zajímavá varianta, i když osobně si myslím, že v této formě bude pohon spalovacího motoru na CNG stále minoritou. Postupně ho vytlačí elektromobilita (v širším slova smyslu). Možná, že by se to mohlo více uplatnit jako extender v hybridech. Zajímavé by bylo, pokud by nějaký výrobce přišel s palivovým článkem na metan. 🙂
Osobne nechapu, jak to, ze v
Osobne nechapu, jak to, ze v praze nejsou vsechny nove kupovane autobusy vyhradne na CNG.
nedávno se k tomu
nedávno se k tomu vyjádřili z pražského DP. Prej nemaj tu infrastruktůru a její vybudování včetně servisního zázemí a proškolení personálu by stalo kopu peněz. Otázka je, zda jim to uvěříte, když vidíte všechny ty tunely a odklony financí. A když pod pojmem alternativní pohon rozumí maximálně měsíční testování elektroautobusů různých značek, přičemž většinu doby se ona vozidla fotí se všemi možnými potentáty a prezentují veřejnosti. Párkrát jsem absolvoval Prahu na kole či skútru a ty busy jsou z hlediska smradu fakt děs. Hezky je to vidět na koncových uzlech metra, kde mívají konečnou. 3-5 odjezdů busu naráz a můžete rovnou začít rockový koncert. Mlhu už máte.
presne tak 🙁 ono se neni
presne tak 🙁 ono se neni cemu divit, kdyz ty dieselove autobusy maji realnou spotrebu 50-60litru nafty na 100km, to vonet opravdu nemuze. Krome toho u takove spotreby musi byt navratnost CNG v radu maximalne let.
Ano, to též nechápu,
Ano, to též nechápu, zvláště pokud jim Praha jako největší zákazník platí nehorázné peníze na pokuty které jim za služby sama dává! Jinak ale je též jednou z odpovědí porovnání zástavby klasickým mediem naftou a mediem CNG. Až bude pro výrobce lukrativnější montáž opačná – priorita CNG a doplnková nafta bude problém částečně vyřešen.
protože všude je to SAMÝ
protože všude je to SAMÝ zatracený ropák co čech to zaprodANEC!
JE POTŘEBA PSÁT STÍŽNOSTI NA MAGISTRÁTY. DOSLOVA JE BOMBARDOVAT JAKO TO DĚLAL Andy Dufresne VE FILMU Vykoupení z věznice Shawshank
Navíc v jednotě je síla
chodit na schůze zastupitelstev a řvát
Nejedná se ani tolik o
Nejedná se ani tolik o ropáky jako o obecních rozpočtech. KROMĚ PRAHY!!!! Nakonec si toto můžete převést na obecnou rovinu – kolik v ČR využívá CNG nejen soukromníku ale i firem. Vše se točí kolem těch kulatých věcí jimž se říká peníze.
Nikdy nebude nikde síla,
Nikdy nebude nikde síla, jež by na pár let zmrazila a upravila politické platy poslancu vlád a parlamentu a ušetřené prostředky investovat do zlepšení životního prostředí. Pokud by se někde našla skupina nepodplatitelných ke kontrole oprávněné výši politických platu, možná by se ČNB divila!!! Ale co vím tak takové měl POUZE Antonín Čermák v době svého starostování Chicaga!
Jo, těch pár desítek
Jo, těch pár desítek milionu to určitě vytrhne.