Plastové silnice lze skládat jako LEGO

Jan Horčík - 20 Červenec 2015

Solární cyklostezka v Nizozemsku má obrovský úspěch. Tamní společnost VolkerWessels aktuálně přichází s další novinkou: plastové silnice PlasticRoad.auto plastové silnice PlasticRoad

SIlnice budoucnosti budou z (recyklovaného) plastu
foto: VolkerWessels

Nizozemská cyklostezka, která vyrábí energii má překvapivý úspěch. V zase úspěšně pokračuje projekt solární silnice. Právě ty mají s konceptem PlasticRoad mnoho společného.

Podobně jako solární silnice Solar Roadways, jsou i nové plastové silnice PlasticRoad postaveny z jednolitých prefabrikovaných bloků. Následně se spojují podobně jako kostičky .

Stejně tak jsou již vybaveny další infrastrukturou, například pro vedení elektrických nebo datových/telefonních kabelů, případně pro odvádění vody. Jednou z hlavních výhod tohoto řešení je, že silnice lze jednoduše opravovat prostou výměnou jednoho bloku.

Další kritická výhoda je, že tyto bloky lze vyrábět z recyklovaného plastu. Kterého je všude okolo nás až až. A už vznikají i projekty, které chtějí od milionů tun plastů vyčistit oceány.

Plastové silnice přečkají veškeré povětrností podmínky a teplotní rozdíly od -40 °C do 80 °C. Celkově mají mít životnost až třikrát delší než běžná asfaltová vozovka, čímž také výrazně snižují nároky na údržbu.

Prozatím jsou plastové silnice stále jen "papírovým nápadem" a firma VolkerWessels momentálně hledá partnery pro výrobu a realizaci. Nizozemský přístav Rotterdam již ale údajně projevil zájem o pilotní testování.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale no určitéeee, lebo moderne suvisle betónové cesty (skor primesove) s mimoriadne dlhou vydrzou a vlastnostami sa nerobia že ?

casto sa hovori ze mame na slovensku najdrahsie dialnice, ale nikto sa nepozastavuje z coho mame vozovku. a ked tam na dovazok a protest ludi koli vysokej cene tada niekam daju obycajny beton, po ktorom su tam casom kolaje a diery, uz im nevadi ze ho nakoniec musia aj tak vymenit za zmes s betonom.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Recyklovaný plat určitě dobrý materiál. Ale na silnici bych ho asi taky nepoužil. Možná tak na chodníky. Všechno je otázka ceny (když se to vhodně za dotuje ...)

Obrázek uživatele JIP

Jakoby nestacilo, ze jsme obklopeni jedovatym plastem uz ted.
Jeden priklad za vsechny: mnoho z nas ma doma PVC, ktere je mekcene 30-50% podilem jedovatych ftalatu. Vime co to je a stejne do dame detem do skol at se toho nabazi..
Plast ma tu chybu, ze se ho neda zbavit a navzdory vseobecnemu nazoru prakticky nejde rozumne recyklovat. Uz slozeni v prvovyrobe je velke tajemstvi a z koktejlu v podobe "recyklovaneho" plastu je jisty priblizny tvar a jistota, ze se ty jedy budou dal uvolnovat do prostredi.
Doporucuji shlednout film http://www.csfd.cz/film/275258-planeta-plna-plastu/

---

Můj článek o tom jak jsem navštívil Tesla Motors ;)

S tím souhlasím, i když jsou plasty a plasty nejde všechny házet do jednoho pytle.
Ale co myslíte, že je asfalt? Nevím jestli to je úplně správně, ale podle mého je to jen jiný druh plastu, možná s příměsí písku. Ale je to vyrobené z ropy stejně jako plasty.

Takže pokud pez plastů, tak se vrátit ke starým dobrým kamenům :-)))))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A ten kdo to vymýšlel zdá se s ničím jiným, než s papírama nedělal. Ty vzduchové kampsly by měly za následek vyšší riziko namrzání (jako na mostě).
Navíc plast podléhá únavě. Pokud jej těžké auto neprasklo, jistě by se za rok prohnul až k druhé stěně.
Možná pokud by nebyl plast dutý, byl silný min. 20cm a silnice měla bytelnější podklad.
A hlavně, vleze se ten plast pod 500Kč/m2?

Namrzání bych se nebál.
Únavě podléhá všechno, ne jen plasty. Ale plast ten kvalitní vydrží o hodně víc než asfalt.
A co se týká nosnosti, tak plný materiál je daleko horší, proto se používají například na lešení trubky a ne tyče, zkuste si ohnout tyč o stejném průměru jako trubku, s tou trubkou budete mít daleko větší problém, to je přeci základní vlastnost. To ví každý.

Otázka je samozřejmě to kolik to bude stát kvalitní plast bude asi o hodně dražší než asfalt.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To já tedy jo, pokud je vozovka spojena s podkladem bez izolace, dotuje ji podzemní teplo a jen tak nějakej mrazík ji neohrozí (cca 3m pod zemí u nás již nemrzne).
Jakmile tam dáte vzduch, jako izolant, máte problém.
Skuste si vzít desku a konce podepřít. Dřevěná, ocelová, betonová, keramická se Vám neprohne. Z plastu máte za dva roky luk:). A to vlastní vahou.
U silnice záleží na podkladu, kolik toho unese. To tu moc dobře známe.
Měl jsem na mysli prohýbání mezi jednotlivými přepážkami. (Vyjíždění kolejí) za čas by šlo vidět obrysující se přepážky.
Položte si tedy trubku a tyč na silnic a přejeďte přes ni, uvidíte. Každý ví, co spíš se promáčkne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přechody by nevadily, ale ty materiály to prostě nevydrží. Plast je sice super materiál, ale působení UV záření v kombinaci s dešti a mrazem a poměrně velkým zatížením ho úspěšně zlikviduje.

Myslím, že dnešní plasty už hodně pokročili co se týká stálosti proti UV. Dnešní plastový okna už taky nejsou co byvaly ty první plastťáky, dneska okno i po 5 letech na přímým slunci je stále jako nové.
Že to ten plast nevydrží toho bych se nebál.
Podle mě plast vydrží daleko víc než asfalt.

A bude to vypadat jako naše D1.
Drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn, drn......

Podle me je toto nesmysl, ještě nikdo nemyslel jak udělat přechod mezi panelama dokonale hladký. Protože jakýkoli zub, díra bude v autě cítit. A dopadne to jako výše. Drn, drn, drn vstříc budoucnosti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Plast by měl jednu obrovskou výhodu, jde svařovat ultrazvukem, nebo lepit. přebytečný materiál se dá obrousit, možná tam bude drubná prohlubeň, ale ne schod


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil