Nové robotické vozy pro londýnské metro

Jan Grohmann - 13 Říjen 2014

Londýnský starosta Boris Johnson tento týden představil nové vozy pro londýnské metro. Poskytnou lepší komfort, rychlejší cestování, větší kapacitu a především zcela autonomní provoz. Poprvé se jimi cestující svezou již v roce 2022.Londýnské metro

Design nového metra navrhlo pro Londýn studio PriestmanGoode. Design přeberou vítězové soutěže na dodávky vozů.
foto: PriestmanGoode

Londýnské metro (London Underground) je nejstarší pozemní dráha na světě. První trasa byla otevřena již v roce 1863.

V současné době se pod Londýnem nachází 11 linek o celkové délce 408 km. V minulém roce metro přepravilo 1,23 miliardy cestujících.

V Londýně, ostatně jako i v dalších velkoměstech, neustále roste počet obyvatel. Nárůst samozřejmě klade zvýšené nároky na dopravní obslužnost. Jen londýnské metro počítá s nárůstem pasažérů o 20 % do roku 2020.

Londýnské metro

Pohodlný nástup/výstup zajistí široké dveře.
foto: PriestmanGoode

Londýnské metro však již brzy získá novou posilu – 250 zcela nových jednotek metra. Londýn požaduje po nových vozech větší kapacitu, větší cestovní rychlost a rychlejší intervaly mezi jednotlivými spoji. Vozy získají široké dveře pro snadné a rychle nastupování/vystupování a bezbarierový přístup.

"Nové soupravy kompletně změní cestování metrem. Rychlejší spojení, kratší intervaly a spolehlivější servis nám umožní udržet tempo s rostoucí londýnskou populací," říká generální ředitel londýnského metra Mike Brown.

Londýnské metro

Cestující se mohou těšit na nový, nehořlavý, odolný a špíně odolný interiér.
foto: PriestmanGoode

Nové vlaky začnou jezdit nejprve na lince Piccadilly (71 km, otevřeno 1906), později vyjedou i na linky Central (74 km, otevřeno 1900), Bakerloo (23,2 km, otevřeno 1906)a Waterloo & City (2,5 km, otevřeno 1898). U linky Bakerloo kapacitu zvýší o 25 % a u linky Piccadilly o 60 % - zvýšení o 12 600 cestujících za hodinu. .

"Tyto inovativní a elegantní vlaky jsou pro modernizaci londýnského metra klíčové. Pro miliony lidí bude doprava po městě pohodlnější, spolehlivější a stylovější než kdy předtím," prohlásil starosta Londýna Boris Johnson.

Vizualizace nového metra.
video: YouTube

Výjimečný není jen design vozů od studia PriestmanGoode, ale i nejnovější technologie. Ze začátku se soupravami budou jezdit řidiči, po několika letech v provozu je však nahradí automatické řízení.

"Londýnské metro má jedny z nejikoničtějších vlaků na světě. Jsme pyšní na to, že jsme mohli navrhnout něco, co bude součástí této tepny londýnského života a oslavou všeho, co je na Londýně tak úžasné: nejnovějších technologií, bohaté historie a diverzity," prohlásil spoluzakladatel studia Paul Priestman.

Tendr na výrobu 250 vlaků za 2,5 miliardy liber (v přepočtu 87 miliard korun) vypíše Londýn na začátku příštího roku. Zakázka je součástí většího projektu modernizace metra, který má celkem vyjít na 16 miliard liber (558 miliard korun). Nové soupravy poslouží 40 let.

Uvidíme, zda o zakázku bude mít zájem například také česká Škodovka.

Transport for London
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A vždyť metro v Praze taky jezdí samo, ne?

Obrázek uživatele Hyperloop

O tom se uvažuje teprve u nové trasy D.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ne.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak jako v letecké dopravě - do první nehody. Pak tam bude "řidič" opět vrácen.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč by to dělali? Londýn na rozdíl od Čechystánu je dost pokrokové město. Vlaky bez řidiče tam jezdí už dost dlouho. Tohle je jen rozšíření i na metro.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vida, tak už to začíná. Automatizace jede...


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil