Autobusy na CNG: milionové úsporyBYZNYS
Autobusy na CNG: milionové úspory
iMiEV Cargo - elektrický pick-upAUTO
iMiEV Cargo - elektrický pick-up
Elektrické auto Toyota EV v premiéřeŽENEVA
Elektrické auto Toyota EV v premiéře
Ruský hybrid zvládá plyn, benzin i elektroVIDEO
Ruský hybrid zvládá plyn, benzin i elektro

MoRE Zero: Palivové články jako prodlužovač dojezdu

Jan Grohmann - 29 Říjen 2014

Švédská technologická firma PowerCell, dceřiná společnost Vovo Group, získala od švédské energetické agentury grant na dokončení vývoje pokročilých vodíkových palivových článků v rámci programu MoRE Zero. Kompaktní palivové články a nově vyvinuté příslušenství poslouží jako prodlužovač dojezdu ("range extender"). Palivový článek

PowerCell již nabízí kompaktní palivové články o výkonu 1 až 6 kW.
foto: PowerCell

Kde je problém? Automobilová doprava v Evropě se na evropské spotřebě ropy podílí z téměř 80 %. Obecným snažením programu MoRE Zero je nejen snížit emise produkované automobilovou dopravou, ale také snížit závislost Evropy na dovozu ropy a především vybudovat desítky let udržitelnou dopravu lidí a zboží po evropském kontinentě.

Evropská unie se zavázala do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů o 80 %. K takovému cíli však musí poklesnout emise produkované automobilovou dopravou o 95 %. Pokud Evropa chce tohoto cíle dosáhnout, musí co nejrychleji opustit technologii spalovacích motorů.

Technickým cílem programu MoRE Zero je vyvinout škálovatelné palivové články s polymerní membránou PEM (Polymer Electrolyte Membrane) pro nejrůznější elektrické dopravní prostředky. Palivové články mají zajistit čistou výrobu elektrické energie v případě, kdy nebude stačit zásoba elektrické energie v bateriích.

Palivové články PEM využívají jako palivo vodík nebo methanol, jako okysličovadlo pak kyslík nebo vzduch. Funkci elektrolytu zde plní polymerní membrána vodivá pro vodíkové ionty (protony), někdy se proto používá termín „proton exchange membrane“.

V rámci programu MoRE Zero jsou vyvíjený palivové moduly o výkonu 20 až 25 kW. Moduly lze velmi snadno skládat do výkonnějších celků. Kromě samotných palivových článků program řeší také kontrolní a monitorovací systémy článků a také velikostně škálovatelné nádrže na vodík.

Palivové články budou otestovány na třech typech elektrických vozidel. Společnost IDIADA pro testování dodá elektrický lehký nákladní automobil do hmotnosti 3,5 t, Hexagon Studio dodá 5t minubus a 10t autobus a E-Trucks Europe poskytne těžký elektrický nákladní automobil o hmotnosti 18 tun.

V současné době existuje řada palivových článků různých výrobců, především do výkonu 20 kW. Články jsou však určeny především pro nehybné použití, například jako malé decentralizované zdroje elektrické energie pro obří výrobní podniky, nebo jako záložní systémy elektrické energie.

„Palivové články, které jsou vyrobené pro malé výkonové třídy (< 30 kW), jsou většinou určeny pro stacionární aplikace, kde objem balení a finančních nákladů nejsou zdaleka tak přísné jako v automobilovém průmyslu," řekl Magnus Henell, generální ředitel společnosti PowerCell. 

"Stacionární palivové články vyžadují menší počáteční investiční náklady, než články v automobilové dopravě, ale nikdy nebudou tak nákladově efektivní při tak vysokém výkonu. Palivové články PowerCell jsou vyvinuty dle norem pro vozidla a pro použití v automobilové dopravě,“ vysvětluje Magnus Henell.

PoweCell rozhodně nezačíná od začátku. Již na konci tohoto roku společnost na trh dodá vlastní palivové články o výkonu 5 až 25 kW. V současné době například nabízí palivové články o výkonu 1 až 6 kW.

PowerCell
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Držím všem lidem palce ,kteří pro nás vyvíjejí nové možnosti přepravy v čistějším prostředí a našim dětem uberou problémů rakovin a jiných chorob se zamořených měst.
Doufám že lidstvo nebude potřebovat válku aby se posunulo dál.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výhledově by bylo fajn mít čistý EV a pro těch pár situací za rok, kdy by bylo třeba najet delší štreku, by zajel člověk do servisu a nějaký takový range extender by si za rozumný peníz pronajal.
Je mi celkem jedno jestli to bude dieselagregát, palivový článek, plynový motor nebo Al-air jednorázová baterie.

To mi přijde stejné jako s výměnou akumulátorů. Než by se taková služba použitelně rozjela a vytvořila nějakou síť, tak už zase kvůli novým generacím aut s větším akumulátorem a hustší sítí dobíječek nebude potřeba.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články