Komunikace mezi auty: povinnost pro všechny nové vozy v USA?

Jan Horčík - 07 Leden 2014

V americkém Las Vegas začal veletrh spotřební elektroniky CES. Kupodivu tam narazíte i na spoustu aut. Google tam ohlásil přípravy na příchod robotických aut. A dnes už je konečně jasné proč a jak zhruba se to celé bude vyvíjet.auto komunikace mezi auty podle představy amerického ministerstva dopravy

Komunikace mezi auty podle představy amerického ministerstva dopravy
foto: U.S. Department of Transportation

Dne 1. ledna 2014 informovaly přední americké noviny o tom, že , tamní organizace zodpovědná za silniční provoz, opět nestihla rozhodnout v otázce, kterou předtím sama přislíbila rozřešit do 31.12.2013.

Ta otázka se týká bezpečnosti provozu na silnicích; konkrétně jde o vehicle-to-vehicle (V2V) komunikaci, tedy vzájemnou komunikaci mezi auty. NHTSA chce totiž navrhnout, aby V2V komunikace byla pro všechna nově vyrobená auta v USA dříve či později povinná.

Motivace je jasná: snížení nehodovosti, zvýšení propustnosti silnic, snížení spotřeby, snížení časových ztrát. V roce 2013 zemřelo na amerických silnicích 34 000 lidí. Po šesti letech jde o první zvýšení, nejspíš související s oživením prodejů nových aut a celkově ekonomiky.

Vyplatí se to

Dopravní zácpy každý rok tvoří ekonomice USA ztráty kolem $88 mld. Lidé v nich stráví 4,2 mld. hodin a "propálí" 10,6 mld. litrů paliva. Podle NHTSA by V2V technologie v automobilech dokázaly tyto ztráty výrazně snížit. Ba co víc, měly by dokázat předejít až 80 % nehodám osobních automobilů.

Americké federální úřady chtějí nařídit automobilkám, aby do svých vozů kromě V2V povinně montovaly většinu nových bezpečnostních prvků z luxusních vozů jako je adaptivní tempomat, automatické brzdy, varování vybočení z jízdního pruhu a další.

Automobilky pochopitelně oponují: bude to drahé! A nevyřčeno zůstává: za co si budeme účtovat prémiové ceny u luxusních modelů? Neustálé oddalování rozhodnutí NHTSA je díky tomu alespoň z části pochopitelné. Jsou tu ale také další úskalí, zejména ve spojitosti s V2V komunikací.

Problémy? Zákony

Předně, bezpečnost a ochrana soukromí. V2V vlastně nejsou nic jiného než komunikační sítě mezi jednotlivými automobily na silnici. A ty vyžadují zabezpečení a odolnost proti zásahu zvenčí. Navíc je tu i otázka legislativní, podobná té u čistě robotických aut: kdo ponese zodpovědnost za škody, pokud se přeci jen nějaká nehoda i automobilu vybavenému V2V komunikací přihodí?

Ve stotisícovém městě Ann Arbor v americkém státě Michigan probíhal po dobu jednoho roku velký test 3000 automobilů vybavených právě chytrými V2V a V2I (vehicle-to-infrastructure) technologiemi. NHTSA tak získala tolik potřebné praktické výsledky, které by jí měly pomoci v rozhodnutí o dalším postupu v této otázce.

Rozhodnutí o tom které pokročilé bezpečnostní/V2V technologie by měly být montovány do nových automobilů v by tak mělo padnout už během následujících týdnů. Nejbližší datum odkdy by mohlo platit je ovšem rok 2017.

I tak bude ale masivnější nástup těchto technologií trvat dlouhé desítky let, než se obmění většina vozového parku na amerických silnicích. Výsledkem by však mohlo být výrazné snížení nehodovosti a ztrát na životech, času i majetku.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

která norma nebo standardizační organizace by v případě povinného V2V měla specifikovat komunikační protokol? V2V je jenom blábol, neříká to nic o tom co to má umět a co to má dělat, takže kde jsou ony specifikace nebo alespoň jejich předběžný návrh? Pokud totiž speicifikace nebude zašťitovat mezinárodně uznáváná organizace jako třeba ISO, OASIS a podobně tak to fungovat prostě nebude

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

abych to vysvětlil řečí peněz. Pokud totiž V2V nebude nějaký mezinárodní veřejně zdrokumentovaný bezlicenční standard, stane se pouze to že všechny vozy do US budou de fakto zdaněny licenčními poplatky (patenty, licence) právě na proprietární technologii která nejspíš bude v rukou americké firmy. Evropa na tom bude velmi ztrátová a měla by začít okamžitě pracovat na vlastním návrhu V2V který bude schopen v případě tohoto scénáře okemžite nabýt platnosti a de fakto podobně zatížit poplatky za petenty a licence na V2V i ze strany evropy a ztrátu tak vyrovnat. Nedělejte si iluze že tu jde o životy, to až v druhé řade, ... v první řadě jde jen o peníze a hlavně znevýhodnění dovozců mimo US.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pouze pokud i evropa na tom začne rychle pracovat, je tu jakási šance že USa raději přistoupí na dohodu a s EU de domluví na používání společného bezlicenčního protokolu pro V2V.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podobné byrokratické zákazy a příkazy bych očekával spíš v Evropě než v USA. Tyto technologie se stejně časem prosadí samy, dávat to direktivně příkazem ničemu nepomůže.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jistěěěěě, pásy by taky měli být dobrovolnéééé, přeci se prosadííí samíííí. A ta sviňa president USA to dal befelem, určitě jsi na něho naštvané a každý den v hospě to říkáš každému.

P.S.:
Jde o to jaká technologie a proč. Evropa jde ve stylu dáme vám GPS+GSM+jejich záznamy a ve výsledku jednou ročně půjdem na PČR platiti pokuty... USA tam dávají systém, aby zlikvidovaly zácpu či zabránili srážkám kdy někdo nedobrzdí apod. což je trochu jinde.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?