Ford sdílí data z aut s ostatními výrobci, zvyšuje tak bezpečnost provozu

redakce - 21 Leden 2021

Vozy Ford budou varovat účastníky provozu – včetně řidičů vozů jiných značek – před potenciálním nebezpečím.Technologie informování o nebezpečí v okolí již funguje mezi vozy Ford, nyní z ní bude těžit ještě více motoristů. Vzájemná dohoda je výsledkem partnerství Data for Road Safety, zaštítěného Evropskou komisí. Dalšími partnery jsou BMW, Volvo, Mercedes-Benz, TomTom, HERE Technologies a střediska řízení silničního provozu v EU.

Technologie informování o nebezpečí v okolí již funguje mezi vozy Ford, nyní z ní bude těžit ještě více motoristů. Vzájemná dohoda je výsledkem partnerství Data for Road Safety, zaštítěného Evropskou komisí. Dalšími partnery jsou BMW, Volvo, Mercedes-Benz, TomTom, HERE Technologies a střediska řízení silničního provozu v EU.
foto: Ford

Ford bude poskytovat řidičům automobilů několika různých značek předběžné varování před potenciálním nebezpečím. Vyplývá to z přelomové smlouvy o sdílení dat souvisejících s bezpečností silničního provozu.

Funkce informování o nebezpečí v okolí debutovala začátkem roku 2020 v novém Fordu Puma a nyní je postupně zaváděna do dalších modelů značky Ford včetně nové Kugy. Dokáže varovat řidiče před nebezpečím, které může číhat za zatáčkou.

Nová smlouva povede k tomu, že informace o rizikových místech a situacích bude možné sdílet mezi vozy různých značek, což povede ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu pro široký okruh motoristů.

„Vozy vybavené online připojením pomáhají řidičům předjímat nebezpečí, které může číhat hned za další zatáčkou,“ řekl Peter Geffers, vedoucí oddělení automobilové konektivity ve Ford of Europe. „Ekosystémy sdílející data o bezpečnosti provozu jsou tím účinnější, čím více vozidel a telematických zdrojů je do nich zapojeno; rozšíření přínosů této technologie na ty, kdo nejezdí vozem Ford, představuje významný krok vpřed.“

Smlouva je výsledkem partnerství Data for Road Safety, zaštítěného Evropskou komisí. Přichází v návaznosti na 16měsíční ověřovací zkoušky, při nichž si automobily vyměnily desítky milionů zpráv standardu SRTI (Safety‑Related Traffic Information, dopravní informace související s bezpečností).

Tyto zprávy mohou obsahovat informace o odstavených vozidlech, kluzkých silnících nebo snížené viditelnosti. Vedle Fordu jsou mezi partnery rovněž automobilky BMW, Mercedes-Benz a Volvo. Ekosystém je nicméně nyní otevřen i dalším účastníkům.

Impulsem k vyhodnocení nebezpečnosti situace může být zapnutí mlhových světel, prudké brzdění nebo aktivace airbagů. Na základě údajů z různých systémů vozu se přímo na jeho palubě zjistí přítomnost rizika a poloha nebezpečného místa.

Data jsou pak v anonymizované formě odeslána prostřednictím palubního modemu FordPass Connect na zabezpečený server Fordu, který je distribuuje k partnerům SRTI. Ti shromažďují zprávy z několika zdrojů a rozesílají je do automobilů různých značek.

Relevantní zprávy SRTI jsou prostřednictvím mobilní komunikace neprodleně rozeslány všem vozům v blízkosti potenciálního nebezpečí a zobrazí se na jejich přístrojových štítech. Vedle varování ostatních motoristů mohou tyto zprávy posloužit rovněž k upozornění složek záchranného systému, jimž do několika sekund po vzniku události poskytnou informaci o její přesné poloze.

„Ekosystém Data for Road Safety je partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem, které přináší rozšířená data zlepšující bezpečnost silničního provozu velmi hmatatelným způsobem. Pro společnost jako celek se tedy jedná o win-win situaci,“ řekl Joost Vantomme, předseda nového ekosystému SRTI.

„Výrobci automobilů zapojených do tohoto projektu jsou ochotni sdílet data na denní bázi a společně s dalšími partnery budou pokračovat ve svém úsilí přispívat do datového ekosystému SRTI.“ Asistenční funkce jako informování o nebezpečí v okolí jsou nicméně pouze podpůrné.

Nenahrazují úsudek řidiče a nezbavují ho povinnosti věnovat pozornost provozu a ovládat vůz. Funkce informování o nebezpečí v okolí využívá palubní modem FordPass Connect a je poskytována bezplatně po dobu jednoho roku od pořízení vozu; poté je zpoplatněna jako součást online služeb.

Palubní modem bude aktivován při předání vozu zákazníkovi. Zákazníci mohou s konkrétními způsoby sdílení dat vyjádřit souhlas nebo nesouhlas (opt-in/opt-out). K využívání funkcí dálkového přístupu je zapotřebí modem FordPass Connect (u vybraných modelů výbava na přání), aplikace FordPass a bezplatné online služby (podrobnosti viz Podmínky používání FordPass).

Online služby a funkce jsou závislé na dostupnosti kompatibilní mobilní sítě. Postupný vývoj technologií, mobilních sítí i samotných automobilů může v budoucnu omezit funkčnost některých online funkcí.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Pokousel jsem se zjistit, ktera EV se muzou pripojit k domaci Wifi siti a nabizi moznost zapinat topeni pres wifi. Jsou totiz pripady, ze mobilni pripojeni je slabe. Z prospektu se clovek kloudne veci nedozvi a tak se obracim na majitele ruznych EV.
Na zacatek muzu prispet info, ze Peugeot Ion a Leaf 1 wifi neumi. Tesla 3 domaci pripojeni pres wifi umi. Pak je jeste dalsi sluzba a to je vytvoreni wifi hotspotu pres mobilni pripojeni auta pro spolujezdce. Starsi TM3 hotspon vytvorit neumi, ale nove by mely umet dokonce 5G pripojeni.
Kdo poskytne info?

Obrázek uživatele PaRi

CitigoE - Wifi neumí, připojení LTE/VPN do Škoda Cloudu.

---

www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (11000 km)

Diky. Jsem zvedav, zda to id3/4 bude umet. Wifi by mel byt uplna samozrejmost, kdyz uz i lednicky to umi.
Udajne novejsi verze Leaf 2 by mela umet pripojeni k domaci wifi i mobilni hotspot pro cestujici.

Peugeot ION neumá vůbec nic.
Se vůbec divím, že je v autě bluetoth handfree :)

---

30 tis km elektricky od roku 2018


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.