Evropa chce vlastní síť Superchargerů, propojuje providery

Na konferenci Connecting Europe v estonském Tallinu byla oznámena dohoda dvou velkých evropských prozovovatelů nabíjecích stanic. Chtějí propojit své sítě a vytvořit panevropské pokrytí.

Konference Connecting Europe probíhá pod záštitou Evropské komise a hledá řešení celoevropských problémů v oblasti dopravy
foto: Connecting Europe

Zatímco Tesla už léta buduje svou jednotnou síť nabíječek Supercharger, a to jak doma v USA, tak i Evropě a dalších regionech, v Evropě vznikají nejrůznější konkurenční regionální, národní i nadnárodní sítě nabíječek pro elektroauta.

Není divu, že právě síť Tesla Supercharger, jejíž nejnovější evropská stanice byla mimochodem v sobotu otevřena v Praze, považují mnozí za hlavní konkurenční výhodu proti německým a japonským automobilkám.

Na konferenci Connecting Europe v estonském Tallinu aktuálně oznámily záměr propojit své nabíjecí sítě finské Fortum a nizozemské Allego. Fortum asi zná málokdo, ovšem o Allego jsme psali v souvislosti s budováním evropské sítě ultra-nabíječek a nabíjecích stanicí u benzinek Shell.

I samotný šéf Allego Anja van Niersen k uzavření dohody řekl, že „současná evropská síť nabíječek pro elektroauta je fragmentovaná“. Díky tomu jsou přeshraniční a dálkové cesty pro řidiče obtížné.

Spojením sil dosáhnou Fortum a Allego právě zjednodušení těchto cest a poskytnou jednotné služby v celé Evropě.

37 Comments on “Evropa chce vlastní síť Superchargerů, propojuje providery”

  1. Takova průmyslová 3x64A zasuvka muze dodavat 44kW ovšem
    Takova průmyslová 3x64A zasuvka muze dodavat 44kW ovšem každý měděný lanko musí mít 6mm !!

    A když už si uvědomíš kraviny cos napsal Leodendula!! tak ty příspěvky po sobě alespon smaž!! A ne že je necháš být jak vodpadky v lese co ti vodpadly vod huby, aby obtěžovaly, kazili povědomí a mystifikovaly další návštěvníky !! To ses za tu dobu ješte nenaučil používat klávesu DELETE bo co??

      1. nj moje chyba zapoměl jsem tam připsat „průměr“ 6mm…
        nj moje chyba zapoměl jsem tam připsat „průměr“ 6mm… kerej používám automaticky 😉 Trapný Průřez se prostému občanovi blbě měří i představuje… to používají jen elektrikáři aby mohli zákazníka voblbnout, zahrát si na machry a nenahraditelný a tím měli práci a drbání 😉 Průměr se měří snadno šuplérou ! :))

        x-idea.cz/prurez-vodicu-dle-proudu/

        … ale mam tady jen dráty, u lanka je potřeba trochu průměru vodvoka přihodit 😉 každopádně dík

      1. ale ja nesu tak blbýýý jak ty myslet 🙂 ja vědět že
        ale ja nesu tak blbýýý jak ty myslet 🙂 ja vědět že když další příspěvek tak pak už nedat smazat. Ale on uznal chybu v jednom svým příspevku, ale ty další kde psal ty samy kraviny nechal být 🙂 Já být u toho ja sledovat 😉 Každopádně se na titulce nenecháváji kraviny typu 3x63A = 75kW echt v roce 2017!! ;))

  2. Takova 3x63A zasuvka muze dodavat 75kW. Takze 75% za 60 minut.
    Takova 3x63A zasuvka muze dodavat 75kW. Takze 75% za 60 minut. Vetsina EV ma baterku pod 40kWh, takze by to uplne stacilo. Kdyz jsem psal o milionech 5-ti koliku, tak se jedna hlavne o 3x16A nebo 3x32A. I tak se da s tim slusne nabijet a jezdit. Porad lepsi nez usmolenych 1x16A.

    Edit:mela byt odpoved na prispevek dole.

  3. Díky elektromobilům se blíží doba lithiová a
    Díky elektromobilům se blíží doba lithiová a kobaltová

    Tiskové agentury nyní informují, že o dlouhodobé dodávky kobaltu má zájem například jedna z největších automobilových korporací Volkswagen, pod jejíž křídla patří i Škoda Auto

    connect.zive.cz/bleskovky/diky-elektromobilum-se-blizi-doba-lithiova-a-kobaltova/sc-321-a-189693/default.aspx

      1. Takova 3x63A zasuvka muze dodavat 75kW. Takze 75% za 60 minut.
        Takova 3x63A zasuvka muze dodavat 75kW. Takze 75% za 60 minut. Vetsina EV ma baterku pod 40kWh, takze by to uplne stacilo. Kdyz jsem psal o milionech 5-ti koliku, tak se jedna hlavne o 3x16A nebo 3x32A. I tak se da s tim slusne nabijet a jezdit. Porad lepsi nez usmolenych 1x16A.

          1. Prakticky lze jistič trvale přetížit o 10 % a krátkodobě
            Prakticky lze jistič trvale přetížit o 10 % a krátkodobě (několik hodin, cca 3) i o 15 %. Při přetížení o 30 % by měl ten jistič vypnout do hodiny. Trvalé přetížení znamená navýšení skoro na 50 kW, to využitelné zhruba tříhodinové asi na 52 kW. Tento jistič určitě stačí pro 50 kW rychlonabíječky.

            1. Celé je to o přístupu automobilek. Buď klasickém
              Celé je to o přístupu automobilek. Buď klasickém spalovacím = domácí nabíjení 1f 16A 230V 3,6 kW, doplněném obvykle o rychlonabíjecí zásuvku CHAdeMO či COMBO CCS 50 kW. Jste tedy závislí na rychlé infrastruktuře nebo si holt počkáte. U malého Ionu 4,5 hodiny z 0 do plna oproti CHAdeMO 15-20 minut z 0 na 80%.
              Nebo nezávislém elektromobilním, kdy si auto veze v kufru u motoru silnou palubní nabíječku. Pak sice nemá rychlonabíjení, ale zbaští každý červený pětikolík až po ty průmyslové. Od 11 až po 43 kW výkonu. Smart ED 11 nebo 22. Tesla 11 nebo 16,5 nebo 22. Renault ZOE 22 nebo 43, vždy záleží na verzi auta. Pro jejich majitele má smysl uzavřený celoevropský klub poskytovatelů třífázových zásuvek. Jako majitel nemovitosti ji dáte ostatním projíždějícím k dispozici zdarma a užíváte si téhož. Pak se Vám dostane přístupu k jejich mapě. A brázdíte Evropu za cenu, kterou u Vás doma nabijí jiní.

          1. Nemyslíte snad:
            √3*400V*32A*cosφ (cosφ odhadem asi 0,9

            Nemyslíte snad:

            √3*400V*32A*cosφ (cosφ odhadem asi 0,9 ??)
            √3*400V*32A*0.9=19953,22 W (19,9kW)

            U 3f výkonu neze počítat 1f výkon krát 3, ale jako odmocninu ze tří, protože nejdou všechny tři fáze naráz. Jsou vůči sobě o 120° posunuty.

            1. Pro zajímavost
              Při Us=400V a I=32A s účiníkem cosφ=0,9

              Pro zajímavost
              Při Us=400V a I=32A s účiníkem cosφ=0,9 proteče obvodem

              Činný výkon P(W):
              P=√3*Us*I*cosφ
              P=√3*400V*32A*0.9
              P=19,9kW

              Zdánlivý výkon Ps(VA):
              Ps=√3*Us*I
              Ps=√3*400V*32A
              Ps=22,1kVA

              Jalový výkon Pq (VAr):
              Pq²=Ps²-P²
              Pq²=22,1²-19,6²
              Pq=9,6kVAr

              Pro výpočet 1f výkonu se sdružené napětí Us=400V, nahradí fázovým napětím Uf=230V. A vynechá se odmocnina √3. Jinak vzorečky platí i zde.

                1. tyoe bloumáš tady už dost dlouho a nemáš nastudován
                  tyoe bloumáš tady už dost dlouho a nemáš nastudován základní manuál elektromobilisty??

                  kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-model-s

                  No tak to sou ale pak sváma plky voničem vy amatéři!! Masírujem vám to tady na zlatým kuřata rovnou dohuby a ještě se vodvolávej na wikipédiji ty experte

                2. Máš tam to samé u Tesla S tedy 22 kW což už není úplně
                  Máš tam to samé u Tesla S tedy 22 kW což už není úplně pravda. Netušil jsem že Tesla downgraduje, tolik se zase o detaily nezajímám. Důvod moc nechápu, ale budiž. Když už jsme u těch stránek, tak Kia Soul EV má max. nabíjecí příkon 90 kW nikoli 100 kW, experte.

                3. Já to chápu. Baráky v Evropě obvykle nemají jističe
                  Já to chápu. Baráky v Evropě obvykle nemají jističe přesahující 3×32 A. A když byste auto nabíjel plným výkonem jističe, tak by to občas mohlo ten jistič shodit.

                4. Hlavní důvod změny nabíječky byl nástup TMX, do kterého
                  Hlavní důvod změny nabíječky byl nástup TMX, do kterého se do té doby standardní řešení u TMS v podobě dvou modulů 11kW palubní nabíječky fyzicky nevešlo. Proto byla vyvinuta nová nabíječka v jedné krabici (menší něž dvě 11kW krabice) s výkonem 16,5kW. No a pak po příchodu faceliftu TMS ji už nějaký ten pátek mají oba vozy kvůli sjednocení výroby.

                  edit: Ještě poznámka k rozdílně udávaným výkonům té nové nabíječky. Ta nabíječka se velmi pravděpodobně skládá uvnitř ze tří 24A jednofázových modulů, které jsou v USA na vstupu připojeny paralelně na jednu fázi, kdežto v EU je každý modul zapojen na jinou fázi. No a jelikož v USA počítají se vstupním napětím 240V tak mají i trochu vyšší výkon 17,2kW než v EU s 230V a 16,5kW.

Napsat komentář