Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit dojezdovou vzdálenost a výrazně zkracují dobu nabíjení středně velkých elektromobilů.
foto: BASF
Po evropských silnicích jezdí už více než 550 000 aut na elektrický pohon, zájem o elektromobilitu se stále zvyšuje a ruku v ruce s tím sílí poptávka po bateriích. Efektivní, ekonomicky udržitelná akumulace elektrické energie bude pro komerční úspěch elektromobilů rozhodující. Vše tedy stojí na chemii.
„Společnost BASF bere elektromobiliu jako velkou příležitost. Očekáváme, že trh bude nadále růst, proto jsme již loni oznámili investice ve výši až 400 milionů eur do posílení svých výrobních kapacit pro katodové materiály v Evropě. Oddělení výzkumu a vývoje BASF se nyní soustředí na inovace v chemickém složení, morfologii i výrobním procesu. Naše vize do roku 2025 je následující: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze současných 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut,“ vysvětluje Dr. Martin Brudermüller, předseda představenstva a hlavní technický ředitel (CTO) BASF.
foto: BASF
„Zmíněná zlepšení by měla motivovat řidiče k tomu, aby namísto vozů na klasický pohon začali upřednostňovat auta na elekřinu. To by mělo ulevit metropolím či oblastem kolem dálnic, které s příchodem letních měsíců trpí silným provozem a smogem. Pokračujeme tak v trendu snižování emisí, k němuž přispíváme již 45 let: od uvedení prvního katalyzátoru v roce 1973 pomohly katalytické technologie společnosti BASF eliminovat více než miliardu tun znečišťujících látek z ovzduší. Bereme to jako skvělý výsledek, na nějž chceme navázat,“ doplňuje Filip Dvořák, jednatel BASF spol. s r.o.
Bateriové materiály budoucnosti
Lithium-iontové baterie se používají do většiny dnešních elektromobilů. Jednou z nejdůležitějších součástí těchto baterií představují katodové materiály, které určují jejich výsledné vlastnosti, jako je spolehlivost, trvanlivost a velikost.
foto: BASF
Od těchto charakteristik se následně odvíjí zrychlení a výkon elektromobilů – baterie jsou tak vhodné pro kompaktní vozy, SUV, přes nákladní automobily až po autobusy. „Díky aktivním katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupnější. Největší příležitost vidíme ve zvyšování výkonu při co nejnižších nákladech, a právě to je oblast, kde chemie nabízí řešení,” dodává Martin Brudermüller.
BASF provozuje centra výzkumu a vývoje po celém světě. Snaží se tak být co nejblíže koncovému zákazníkovi a co nejlépe pochopit specifika místního trhu. Zároveň udržuje dlouhodobou spolupráci se společností Karlsruhe Institute of Technology (KIT) a jejich společně financovanou Laboratoří pro baterie a elektrochemii (BELLA).
foto: BASF
Spolu s akademickými institucemi a soukromými partnery se BASF rovněž zabývá četnými výzkumnými projekty, jež částečně financuje německé Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum a německé Spolkové ministerstvo pro ekonomiku a technologie.
„ČEZ významnou část těchto investic financuje z
„ČEZ významnou část těchto investic financuje z evropských peněz. Z dotačního programu na propojení Evropy (CEF) společnost získala téměř pět milionů eur na postavení 105 rychlonabíjecích stanic.“
Taky bych stavěl jednu nabíječku za 1.2 mil. Nabíječka i se ziskem zaplacená, takže jim malé příjmy z nabíjení tričko netrhá.
To jsem četl v ABC v roce 1980.
To jsem četl v ABC v roce 1980.
Žiaden skokovy pokrok sa nekoná. Energiu na kilogram aj liet
Žiaden skokovy pokrok sa nekoná. Energiu na kilogram aj liet ostatný výrobcovia len dotiahli k Panasoniu 18650 3400mAh z roku 2018..za 6 rokov sa ostatný len dotiahli max prekonali o par%.Problem s batériami je cena… Nie je problém dat aj pri dnešných rozmeroch a váhe do auta 60-100 kWh.. A to je dostatočny dojazd. Len batéria sa musí dostať na rozumnu cenu.. A nie rozprávka o 100USD za kWh u výrobcu.. Ale na 120-140 USD v konečnej cene pre zákazníka.Zatial všetky elektrimobily z batériou 40+.stoja cez 30000EUR..A to je hlavný problém. Skutočne by ma zaujímalo rozdelenie výrobných nákladov na jednotlivé časti elektromobilu…
Pardon.. Panasonic z roku 2012
Pardon.. Panasonic z roku 2012
Baterie v TM3 jsou ekvivalentní 3850 mAh při přepočtu na
Baterie v TM3 jsou ekvivalentní 3850 mAh při přepočtu na 18650.
Zdroj? Link? Test?…. Ja som teda oficiálne parametre Tesla
Zdroj? Link? Test?…. Ja som teda oficiálne parametre Tesla článkov 2170 nikde nevidel.
Také jsem ještě neviděl test samostatného článku Tesla
Také jsem ještě neviděl test samostatného článku Tesla 2170 v TM3. V každém případě ta hodnota ekvivalentu 3850mAh je na 99,99% silně nadnesená, to by odpovídalo cca 5750mAh v 21700.
TMS/X mají dnes články 18650 s jmenovitou energii 12,4Wh, což odpovídá kapacitě cca 3450mAh. Dnes už jsou na maloobchodním trhu k dispozici i fous lepší články.
TM3 mají články 2170 s pravděpodobnou jmenovitou energií 18Wh, což by odpovídalo jmenovité kapacitě cca 5000mAh. Články co toto dokáží jsou již nějaký čas k dispozici na maloobchodním trhu (LG, Samsung, Panasonic, Sony). Nic moc lepšího zatím není k dispozici.
V TM3 LR baterii je určitě 4416 článků s pravděpodobnou celkovou energii 80,5kWh (75kWh je z toho využitelných – to již bylo potvrzeno uživateli).
Takže ako som písal.. Ta 6 rokov žiaden skokov posun ak tak
Takže ako som písal.. Ta 6 rokov žiaden skokov posun ak tak o par%.. Batérie sú ok.. Kapacita.. Dojazd.. Všetko ok.. Len ta cena.. Ta cena to ešte brzdí.
A cenu vyřeší kusovost. Bude to zpočátku drhnout, ale
A cenu vyřeší kusovost. Bude to zpočátku drhnout, ale stejně jako u ceny FV panelů je do deseti let vymalováno. Pravda, domácí úložiště to možná ještě trochu zbrzdí, ale už se to roztáčí a točí 😉
kusovost?
masová/hromadná výroba!
kusovost?
masová/hromadná výroba!
čemuž se říká kusovost. I v hromadné výrobě se
čemuž se říká kusovost. I v hromadné výrobě se vyrábějí miliardy kusů. A je takové pravidlo milý ožano, že každé zdvojnásobení produkce (tedy vyrobených kusů – nikoli masa ani jejich hromad) může snížit fixní náklady na výrobu KUSu na 68% původních. Inu i všeobecné znalosti mají význam.
Oficiálně zatím ne. Vycházel jsem
Oficiálně zatím ne. Vycházel jsem z:
https://electrek.co/2018/05/03/tesla-model-3-battery-cells-rare-data-energy-density-cobalt/?pushup=1
Ano, ta hodnota v článku vychází z odhadů nadšenců
Ano, ta hodnota v článku vychází z odhadů nadšenců založených na tom jak moc se Tesla před uvedením TM3 LR baterie „chvástala“.
Hned jak bylo uvolněno a ověřeno číslo počtu článků 4416ks v LR baterii a k tomu zpráva z NHTSA o energii 18Wh na článek, tak tento odhad byl okamžitě smeten ze stolu, ale kupodivu už nikdo neměl potřebu vydat opravný článek. Takže tato hodnota nyní v lidu žije jako další urban legend o zázračných bateriích stejně jako nesmrtelná teze o úžasné LFP technologii, která zachrání svět. Z lidí to už nikdo nikdy nedostane. 🙂
Ok, díky.
Ok, díky.
Moc nechápu takovýhle články, vypadá to jak reklama, ale
Moc nechápu takovýhle články, vypadá to jak reklama, ale není to označený jako reklama. Navíc se tam člověk moc nedozví, jen jakési vize, ale docela neobjektivní. A bez hmatatelných dat. Škoda času to číst.
V 2025???
Trápni sú. Už pred vyše 5 rokmi som čítal
V 2025???
Trápni sú. Už pred vyše 5 rokmi som čítal nejeden článok o budúcich batériách pre dojazd vyše 600km, s polovičnou hmotnosťou a nabíjaním do 15 minút ktoré budú na trhu uz v roku 2020. Jedine, že by neboli
Úžasné to sledovat. Kolik týmů se snaží o skokové
Úžasné to sledovat. Kolik týmů se snaží o skokové zlepšení bateriové technologie. Držím palce.
vodu z kohoutku má ve Spojených státech v kompetenci
vodu z kohoutku má ve Spojených státech v kompetenci Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA)
technet.idnes.cz/elon-musk-marketing-slib-kontaminace-voda-michigan-fwh-/veda.aspx?c=A180712_124143_veda_hege
TESLA MODEL F 2020
TESLA MODEL F 2020 😉
youtube.com/watch?v=SbYsOscPYE8
futurism.com/heres-list-everything-elon-musk-2030/
PR clanok? Vypada ako od VW. Ako keby ich rovnaka reklamna
PR clanok? Vypada ako od VW. Ako keby ich rovnaka reklamna agentura mala.
haha, vlhký sen všech současných vědátorů „nárůst
haha, vlhký sen všech současných vědátorů „nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze současných 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut“
Ale to prece neni problem.
Staci dat baterii 200kWh a maji
Ale to prece neni problem.
Staci dat baterii 200kWh a maji dojezd 600km a dobiti 15 minut. Jen se musi dobijet vykonem 500kWh.
no měl jsem spíš na mysli tu poloviční velikost a
no měl jsem spíš na mysli tu poloviční velikost a dvojnásobnou velikost. Udělat 200kWh baterku není problém to nabíjení… i když bych vzal dnešní maxima 150kw – pořád asi ok pokud by byly podobně jako supercharger dost hustě…. ale tu poloviční hmotnost při zachování kapacity a ještě zdvojnásobení počtu cyklů (což se zdá jako zbytečnost vzhledem ke zkušenostem TESLA majitelů, kdy životnost bude pravděpodobně za životností zbytku vozu).
Já to myslel trochu jinak
při baterii 200kWh, jste schopni
Já to myslel trochu jinak
při baterii 200kWh, jste schopni ji nabít na 50% za 15 minut.
Těch 100 kWh co tam dostanete vám na ujetí 600 km stačí.
Samozřejmě že takto navržené řešení není ekonomicky optimální. Navíc se nedá použít ve slibovacím PR článku, protože je okamžitě funkční 😀
200kWh bateria by mala dojazd asi 1000km v pripade, zeby bola
200kWh bateria by mala dojazd asi 1000km v pripade, zeby bola zachovana hmotnost ako pri 100kWh. To je uz aj zbytocne, hlavne pri tak rychlom nabijani. To co pozadujete je baterie o velkosti zhruba 130kWh a pri vykone nabijania 500kW by stacilo asi tych 15 minut.
BASF? Ti dělali videokazety, ne?
BASF? Ti dělali videokazety, ne?
Jojo.
Jojo.
A cyklon B.
A cyklon B.
Cyklon se dělá i v draslovce c Kolívě pod názvem URAGAN
Cyklon se dělá i v draslovce c Kolívě pod názvem URAGAN 🙂
BASF je největší evropská chemička, takže toho budou
BASF je největší evropská chemička, takže toho budou dělat trochu víc.
Tech chemických průšvihů mají na kontě dost. Naposledy,
Tech chemických průšvihů mají na kontě dost. Naposledy, co jsem o nich četl, tak se snažili koupit Monsanto, kterému teče do bot kvůli žalobám na otravy při používání a aplikaci Roundupu.
Monsanto nakonec koupil koncern Bayer. Dost husta fuze.
Monsanto nakonec koupil koncern Bayer. Dost husta fuze.
Výrobce atomovejch bomb a Agentu Orange koupil výrobce
Výrobce atomovejch bomb a Agentu Orange koupil výrobce Cyklonu B? :(((
Tydle 2 firmičky maj za nehtama spousty lidskejch životů.
Ano, nakonec to vyhrál Bayern, ale BASF se taky hodně
Ano, nakonec to vyhrál Bayern, ale BASF se taky hodně snažil. https://global.handelsblatt.com/companies/basf-winner-bayer-monsanto-merger-901801