Prius c - nejšetrnější hybrid do městaAUTO
Prius c - nejšetrnější hybrid do města
Elektromobily - La Jamais ContenteHISTORIE
Elektromobily - La Jamais Contente
Rekordní prodeje elektromobilůNORSKO
Rekordní prodeje elektromobilů
EU zakáže autům vjezd do centraEVROPA
EU zakáže autům vjezd do centra

Letadla budoucnosti s chytrou kůží

Jan Grohmann - 17 Říjen 2014

Britský gigant BAE Systems pracuje na revoluční koncepci, neoficiálně nazývanou „chytrá kůže“ (smart skin). Počítá s využitím desítek tisíc senzorů umístěných na povrch letadel, lodí nebo aut, odkud budou sledovat integritu trupu a okolní prostředí.BAE Systems

Miniaturizace senzorů umožní vytvořit „živé“ materiály.
foto: BAE Systems

Cílem projektu „chytrá kůže“ je zlepšit především situační povědomí vojenských pilotů o vlastním letadle i o okolním prostředí.

V současné době piloti nedokáží zjistit fyzické poškození nebo extrémní namáhání konstrukce svého letadla. V případě vojenský letadel je ukázkovým příkladem poškození nepřátelskou palbou.

Praktičtější problém je údržba a servis letadel. Každé letadlo nebo vrtulník musí po přesném počtu odlétaných hodin zamířit do hangáru, kde je provedena kontrola všech jeho důležitých částí. Po skončeni předepsané životnosti je pak nutná generální oprava.

To, zda se v trupu vyskytují mikrotrhliny, které mohou znamenat pro letadlo a pilota katastrofu, lze zjistit až pomocí speciálních přístrojů. Během letu nebo provozu nelze podobné vady odhalit.

Odborníci z laboratoří Advanced Technology Centre z BAE Systems pracují na technologii umožňující monitorovat fyzikální změny v trupu do nejmenších podrobností. Podobný pokrok je možný díky raketové miniaturizaci senzorů.

Desítky tisíc senzorů umožní na každém „milimetru čtverečním“ trupu sledovat nejrůznější fyzikální vlastnosti – rychlost okolního prostředí, teplotu, tlak, fyzické namáhaní a pohyb, velikost magnetického a elektrického pole nebo přímo fyzické poškození.

Modelovým příkladem je zvýšené namáhání (mechanické, tepelné) jednotlivých částí trupu letadla díky únavě materiálu nebo po zásahu cizím předmětem.

Stejně tak lze teplotními senzory odhalit anomality v pohyblivých mechanických částech (hydraulika, ložiska, pohyblivé části, atd.), které vlivem zvýšeného mechanického namáhání produkují více tepla.

Podle BAE Systems lze již nyní vyrábět senzory o velikosti menší než 1 mm³. Senzory si dokáží pro sebe vyrábět elektrickou energii a připojit se do bezdrátové sítě.

Zdrojem elektrické energie může být například piezoelektrický jev, ve kterém fyzicky namáhaný (například pomocí vibrací) materiál produkuje elektrické napětí.

Současný stav technologie umožňuje konstrukci natolik malých senzorů, že se zkoumá možnost v budoucnu nanášet senzory na trup postřikem, podobně jako barvu. V takovém případě se otevírá možnost vytvářet „chytrou kůži“ nejen na letadlech (civilní i vojenská), ale i na automobilech a další technice.

BAE Systems
 

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group Půjčte si elektromobil Nissan Leaf!

zajímavé články