Chevrolet Bolt EV: degradace baterií až o 40 % po 160 000 km

Elektromobil Chevrolet Bolt EV, v Evropě prodávaný jako Opel Ampera-e, se rozjíždí k zákazníkům. A z manuálu k autu se dočítáme opravdu zajímavé novinky. K nedávnému 80kW nabíjení nyní přibyly informace o degradaci baterie.

GM v manuálu straší, že degradace baterií v jejich novém elektromobilu Bolt může dosáhnout až 40 % během osmi let. Doufejme, že praxe potvrdí střídmější hodnoty.
foto: Chevrolet

Na straně 322 objemného online manuálu se lze dočíst, že jako u všech baterií, i u baterie Boltu bude postupem doby klesat využitelná kapacita.

„V závislosti na využití baterie může využitelná kapacita degradovat o 10 % až o 40 % během záruční doby,“ píše se tam doslova. Dlouhodobé statistiky Tesla Model S přitom ukazují degradaci zhruba 4 % po 100 000 km. Výjimečně více.

Běžná degradace kapacity baterií se během osmi let/160 000 km pohybuje maximálně kolem 10 % až 20 %. Ztratit během té doby téměř polovinu kapacity představuje ale skutečný problém.

Automobilka GM se slovem „až“ možná jen snaží předejít případným problémům. Jak je to opravdu s degradací baterií elektromobilu Bolt EV, které vyrábí jihokorejská LG Chem, ale uvidíme až za pár let.

79 Comments on “Chevrolet Bolt EV: degradace baterií až o 40 % po 160 000 km”

  1. Chevrolet Bolt EV: degradace
    Chevrolet Bolt EV: degradace baterií až o 40 % po 160 000 km.
    Ano mají bohužel pravdu. Jak bude baterie vypadat po 160tis.km má totiž vliv mnoho faktorů, které automobilky nemůžou ovlivnit.
    První faktor je teplota baterií. Jinak se budou baterie chovat například v Emirátech a jinak například v Norsku. Čím vyšší teplota, tím rychlejší degradace.
    Druhý faktor je vybíjení a doba po kterou jsou baterie vybité.
    Ano i „odborníci“ kteří testují dojezd aut do nuly baterii velmi škodí.
    A teď si představte průměrného uživatele EV, který přijede domů a nechá přes víkend barerii prázdnou, protože proč by to nabíjel v pátek, když pojede až v pondělí.
    Chevrolet se jen brání případným reklamacím při nesprávném užívání.
    Mimochodem pokud se někdy někdo setkal s tím, že koupil novou nabíjecí baterii prázdnou, tak ví o čem mluvím.

    Zeptejte se jakéhokoliv prodejce baterií, zda ta aku vrtačka má nabitou baterii. Do elektro obchodů chodíme všichni. Dostanete jistě zajímavé odpovědi.

  2. Parametr poklesu kapacity s
    Parametr poklesu kapacity s časem bude jeden z prvních parametrů, který marketingová oddělení standardních automobilek odepíší na účet vyšších prodejů. Poctivý elektromobil má přebytek kapacity, tak aby nikdy nevybíjel k nule a tak prodlužoval životnost baterky. Jenomže taková kapacita navíc je marketingový problém. Je drahá, neprojeví se na vyšším dojezdu, jen na nějakém pofidérním parametru „životnost baterie“, která se ukáže až za mnoho let. Jednoduše se těžko prodává.

    Tesla – průkopník elektromobility, si nemohla dovolit postavit auto, které za pár let potřebuje výměnu baterek. Tím by elektromobilitu zabili. Standardní automobilky až tak úzkostlivé být nemusí. Podle mne životnost baterií bude jeden z parametrů, který bude odlišovat výrobce, který má mnohaleté knwhow, od těch, kteří zaspali.

  3. Je to podobne jako pribalovy
    Je to podobne jako pribalovy letak u leku. Uvadi se tam co vsechno vas pri uzivani muze potkat, treba i zemrit. Muze, ale nikomu se nic vazneho nestane, nikomu to nevadi a vsichni zijou dal. To same u baterek. Pisou to tam aby nekdo nerikal ze mu neco zatajili. Pravnici nas zabijou.

      1. nabizi se takova spiklenecka
        nabizi se takova spiklenecka uvaha. ale podle meho by to byl dost hloupy tah. Investovat miliony mozna miliardy a pak z toho vycouvat s tim, ze baterky nevydrzi. Vzdyt se ty auta uz prodavaji a majitele budou referovat jaka ta degradace doopravdy je. No a navic pochybuju o tom, ze by LG Chem podporil takovou strategii, ktera by je privedla na buben. Cela trakcni elektrika je od LG Chem.

  4. Ako nový majiteľ Hyundai
    Ako nový majiteľ Hyundai Ioniq môžem potvrdiť že aj toto auto je plne použiteľné aj na väčšie vzdialenosti. Dnes 160 km najazdených z klimátizáciou na 21C ale ventilátor na minimum a dojazd ešte 35 km s tým že po asi 80 km som chvýlu nabíjal a doplnil 5%
    V utorok cesta zo Žiliny všetko v teplotách -4 až -2C a prešiel som 105 km a dojazd ešte 105 km no išiel som výrazne úspornejšie
    S autom maximálna spokojnosť je super

    1. Vyborne moc diky za info
      Vyborne moc diky za info mohl by jste psat nejaky blog nebo na elektroforum poznatky protoze jste asi prvni majitel cz sk.Bylo by to velice prinosne.Proc tady vubec nikdo nedela nejake prubezne info o svych EV? Ja az si poridim ev tak budu delat youtube i blog.Protoze informace majitelu je defacto nula:Hlavne ze se tady vedou zhave diskuze..

      1. Je to váš názor 🙂 mna
        Je to váš názor 🙂 mna to auto po fleetovej a dodatočnej zľave a štátneho príspevku a odrátaní DPH víde len 22385€ aj na zimných aj s letnými pneu.
        A auto je super.
        Keď potrebujem dám teraz v zime aj s kúrením 200 km čiže viem s jednou zástavkou po ceste spraviť aj Košice z Nadlíc. Takú Blavu mám ako malinu a množstvo iných veľkých mést – ok

  5. Toto je opravdu
    Toto je opravdu kouzelne:
    „Dlouhodobé statistiky Tesla Model S přitom ukazují degradaci zhruba 4 % po 100 000 km.“ – odkaz na clanek, kde se pise 1 aute, ale vysledek se vam libi, tak to prohlasite za bezny stav.
    „Výjimečně více“ – odkaz na statistiku z nekolika aut, temer vsechna auta mezi 50 000 km a 100 000 km maji vetsi nez 4% pokles, ale protoze se vam tato statistika nelibi, tak ji prohlasite za vyjimku.

    🙂

    1. Alebo ste si to iba zle
      Alebo ste si to iba zle vysvetlil. Napr. take slovo zhruba relativizuje 4%. Autor teda chcel povedat ze degradacia baterii bude v jednotkach % a nie v desiatkach ci dokonca 40%. Zbytocne sa rozculujete. Statisktika hovori jasne, ze degradacia baterie nie je problem ani na konci zivotnosti samotneho auta.

      1. Ja tam desitky opravdu
        Ja tam desitky opravdu nevidim, ja vidim 1 auto jisteho Bjorna Nylanda. Asi ten clanek nejak spatne ctu.
        I za predpokladu, ze pokles je nejvetsi na zacatku a potom pozvolnejsi plati, ze vetsinou casem nedojde k rustu, takze pokud jsou auta z vyjimkoveho odkazu v clanku pod 96 % jiz drive nez ve 100 000 km, tak se prilis neda predpokladat, ze jim kapacita do 100 tisic opet stoupne.

        1. Ve 100tis. je prumer kolem
          Ve 100tis. je prumer kolem 6% a dle krivky je videt, ze degradace je zprvu rychlejsi nez pozdeji, takze o nejakych 40% po 160tis. nemuze byt rec.

          Je to stejne jako kdyz zacinali spalovaci motory. Kazdy podzim se musel menit olej za ridsi a voda v chladidi za fridex, na jare pak naopak a spousta dalsich pravidel, ktere u dnesnich motoru nezname.
          Kdo pak tyto pravidla dusledne dodrzoval, mel jeho motor vyrazne lepsi zivotnost nez motor lajdaka co na vsechno kaslal.

          U dnesnich baterii je to stejne. Kdyz budete jezdit s ev jako se spalovakem, jednou za tyden si „natankovat“ na nabijeci stanici do plna a v zime ho budete parkovat v mrazech na ulici, tak skutecne muze degradace vasi baterky dosahnout neprijemnych hodnot. Pokud budete dodrzovat pravidla, tedy pripojit na nabijecku kazdy vecer a nenabijet do plna pokud hned nejedete nekam dal, pak se muze vase baterka tesit dobremu zdravi i po spouste kilometrech a letech.

          Verim navic, ze budoucnost prinese (stejne jako u spalovacich motoru) novejsi baterie, o ktere se uz nebude muset tak pecovat a na jejich zivotnost to nebude mit vliv.

          1. No ale u Boltu nikdo
            No ale u Boltu nikdo netvrdi, ze bude pokles baterky o 40% za 160 tis km… osobne bych si tipl, ze ta degradace bude podobna jako u tesly (a i u jinych EV neni nejak zasadni).
            Jediny rozdil mezi teslou a boltem, ktery zatim neni cistou spekulaci je ten, ze u boltu je zaruka na pokles kapacity baterky, u tesly jen zaruka na vady….
            Bohuzel na marketignu GM to nekdo zase tezce neodhadl, protoze v zasade lepsi garanci nez ma tesla si ted lidi prekladaji jako „baterka v boltu je na nic a po 160 tisicich bude prakticky na odpis“…
            Jak je videt v grafech tesly – baterky zda trpi ztratou kapacity minimalne, presto tesla z nejakeho duvodu odmita dat garanci napriklad 80% kapacity na 8 let (i kdyz podle grafu by to melo byt naprosto v pohode), rekl bych ze se tim automobilky brani proti tomu, aby lidi ty baterky zbytecne drtili s tim, ze pak si po 8 letech prijdou pro novou….

            1. Ale tohle prece nema vubec
              Ale tohle prece nema vubec co delat s marketingem. Tu vetu si temer urcite prosadilo legal („pravni“) oddeleni stejne jako tunu jinych ve vsech moznych americkych navodech (varovani typu „nesuste psa v mikrovlnce“ nebo „kava muze byt horka“). Jen tady se toho chytly anti-GM (pro-Tesla?) stranky a delaji z toho katastrofu skoro rovnou treti svetove…

            2. Zastávám stejný
              Zastávám stejný názor.

              Baterky postavené na stejné technologii budou mít stejnou životnost.
              Jen to rozpětí může být poměrně velké podle chování-se k té baterce a proto u GM zvolili tak brutální procento nejhorší možné ztráty kapacity aby se kryli před případnými spory zákazníků, kteří budou s baterkou zacházet blbě a pak si přijdou pro tu novou jak napsal kolega níže.

              Každopádně ani u Tesly a jejích horších záručních podmínek se neobávám, že pokud dojde k nějaké větší ztrátě kapacity a ze záznamů uvidí, že zákazník dodržoval jimi doporučená pravidla tak se k tomu nepostaví pozitivně a baterku nevymění.

              Jejich servis je mezi zákazníky vyhlášený jako to co dělá z Tesly něco výjimečného.

              Já se zatím setkal třeba s tím, že po objednání dvou aut, na která bychom již neměli mít doživotní nabíjení zdarma, protože nebudou dodaná před 31.3.2016 (pozor to co se psalo na Českých serverech včetně Hybridu, že auta objednaná do konce roku mají ještě nabíjení zdarma je nesmysl, ve skutečnosti (a na zahraničních serverech se to dá najít) je ta podmínka, že musí být objednána do 31.12.2016 a dodána do 31.3.2017), nám po konzultaci s Vídeňskou pobočkou přislíbily (i písemně), že doživotně nabíjet zdarma budeme u obou aut.

              Takže jedna věc jsou podmínky ve smlouvách, ošetřující případné spory s problémovými zákazníky a druhá věc je reálný individuální přístup k jednotlivým případům.

              1. Zasadni otazka je, jestli se
                Zasadni otazka je, jestli se jim „Jejich servis je mezi zákazníky vyhlášený jako to co dělá z Tesly něco výjimečného.“ podari udrzet i po prechodu z exkluzivniho zbozi na „masovku“. Bohuzel takovy prechod typicky znamena zhorseni kvality sluzeb zakaznikum.

                1. I to se muze samozrejme
                  I to se muze samozrejme stat. Jsou to uz, ale opravdu spekulace. Takze vyckejme se soudy co prinese cas.

            1. Psal jste, že z jednoho
              Psal jste, že z jednoho kusu někdo odvodil, že Tesly ztrácí po 100tis. 4% a vyznělo to jaký to byl hrozný lhář, jako kdyby to mělo být ve skutečnosti nejméně 10%.
              Tak jsem poukázal, že ze statistiky více aut vychází 6% (s tím, že křivka degenerace se navíc s přibývajícími kilometry vyrovnává). A to mi připadá naprosto v pohodě, tedy není důvod kvůli tomu dělat kolem baterek nejen Tesly nějakou paniku.

              1. Jde o tu demagogii, kdy
                Jde o tu demagogii, kdy autor tohoto clanku tvrdi, ze skoro vsichni jsou vyjimka. Pracuje se 2 odkazy, v jednom z nich 1 majitel Tesly nameri 4 %, tak to autor prohlasi za standard. Ve druhem clanku je vice mereni a skoro vsichni jsou na tom hur, tak ho zmini, jako vyjimecny. Je to jako bych hodil kostkou a padla mi 6 a sepsal bych o tom clanek potom bych se na nej odkazal: „na zaklade experimentu bylo zjisteno, ze bezne pada na kostce 6“ s odkazem na svuj clanek, „vyjimecne jina hodnota“ s odkazem na clanek, ktery bude ukazovat, ze priblizne v 5/6 pripadu pada jina hodnota.

                1. Jo to napsal autor hloupe,
                  Jo to napsal autor hloupe, to mate pravdu. Kdyby napsal rovnou, ze ze statistik u Tesly vychazi tech 6% v prumeru nic by to na myslence clanku nezmenilo a nedrazdilo by to tolik antiTeslare.

    1. Teď jsem koukal na web
      Teď jsem koukal na web Tesly a nějak ty podmínky změnili.

      Pamatuji si, že dříve tam byly konkrétní údaje – něco jako 70% (80%) na 100 tisíc mil. Dneska tam vidím jen neurčité „8 year, infinite mile battery and drive unit warranty“.

      Což v překladu do normální řeči může znamenat „dokud baterka nebude totálně zničená a ujede to i jen pár mil na nabití, tak máte smůlu, protože to stále něco ujede“.

      I Musk se musí nechat jistit právníky. 🙂

    1. No ještě že jsi jenom
      No ještě že jsi jenom anonym bez ověření, protože za normálních okolností za takové plácání nesmyslů bych Ti i něco napsal!!

      Je vidět, že politika GM chce na 100% předejít případným komplikacím s reklamacemi, oproti Tesle kde to vede Musk by toto nikdy nepřipustil!
      Možná to může hrát roli při rozhodování o koupi EV u zákazníků nevím.
      Každopádně pochybuji, že degradace od různých výrobců by mohli mít tak výrazné rozdíly.

            1. Problém Tesly je to, že se
              Problém Tesly je to, že se ani po ujetí těch 300 000km nezaplatí. Pokud je někdo fanda El. mobilů a je při penězích, tak proč by si Teslu nekoupil to chápu, ale pro běžného člověka co se chce dopravovat z bodu A do bodu B není auto typu Tesla výhodné – zatím. Proto má také u nás Tesla minimální podíl na prodejích nových aut. Ostatně to platí i všech el. mobilech. Samozřejmě díly Nissanu leaf , který lze jako ojetinu koupit v Německu od 250 000 s dojezdem 150 km se nelze odvolávat na to ,že el. mobily jsou nedostupné, problém je v tom ,že ta technologie ještě nemá na to ,aby pokryla potřeby běžných lidí. Pro mě by bylo výhodné mít el. mobil s dojezdem 300 km za jakýchkoli podmínek a je pro mě výhodné koupit takovou ojetinu , která stojí max o 120 000 více než klasika. Jinak je pro mě koupě neekonomická.

        1. Jinak stačí si přečíst
          Jinak stačí si přečíst záruku, jak ji specifikuje tvoje zbožňovaná Tesla:
          „The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty.“

          Takže stáhni ocas zpátky mezi nohy…

                1. ty jsi citoval aniz by jsi
                  ty jsi citoval aniz by jsi uvedl zdroj. Proc ja bych mel hledat tvuj citat?
                  A odkud vite ze jsem spinavy?

        2. No já si klidně ojetého
          No já si klidně ojetého Opl ampéru -e koupím až bude nebo Nisana se 40kWh baterií. V rychlou degradaci baterií moc nevěřím a Teslu si nekoupím , protože je drahá a také proto, že na ní není servis. Nicméně rozhodně si koupím el. mobil až se mi to vyplatí, jinak zůstanu u LPG.

        3. Bolt je po Tesle prvy
          Bolt je po Tesle prvy skutocny elektromobil, z technickeho hladiska by som si kludne Bolta/Amperu-E kupil.
          Ale nekupim si ho len z jedineho dovodu, ciste netechnickeho, GM vyrobilo v rokoch 1996 – 99 1117kusov eletromobilov GM EV1 a vsetky ich zosrotovalo.
          GM si jednoducho nezasluzi aby som ich kupou elektromobilu podporil.
          A kecy o tom, ze GM preraba na kazdom Bolte neviemkolko tisic dolarov nech si nechaju pre blbcov. Verim len tej statistike ktoru si sam sfalsujem a verim len tym nakladom ktore si sam vymyslim.

          1. I kdyby to byl zivotu
            I kdyby to byl zivotu nebezpecny krap?

            Nez nejake konspiracni teorie o sabotazi elektromobility mi prijde daleko pravdepodobnejsi, ze se objevil nejaky prusvih, ktery nesel napravit; mozna to dokonce nekoho malem zabilo, takze dostal drzhubne a auta se v tichosti stahla a zlikvidovala.

            Ale to samozrejme nikdo z nas nevi…

    2. Chytá Vás fantasmagorie.
      Chytá Vás fantasmagorie. Tohle je čistě právnická klička. BMW deklaruje záruku ztráty 40% (30? – nevím přesně) na 100 tisíc km (v USA 100 tisíc mil) a co jsem zatím viděl servisní menu prvních 60 Ah verzí, tak po 100 tisících km jsem viděl ztrátu kapacity velmi malou – z 20 kWh na 19,5 kWh byla asi největší ztráta, co jsem zaznamenal. Dokonce si BMW asi dost věří, protože s novějšími verzemi firmwaru i3 uvolňuje uživatelům více nevyužitelné kapacity.

      Přirovnal bych to asi k normálním autům, kde v manuálu se dočtete, že auto může žrát až 1 litr oleje na 1000 km.

      Takže bych v tom nehledal nic zvláštního, zvláště v anglosaském právu USA. Je to jen pojistka.

Napsat komentář