ČEZ zdražil paušál pro nabíječky, elektromobilisté se bouří

Velké pozdvižení vyvolalo mezi českými elektromobilisty nedávné zdražení paušálního přístupu k nabíječkám ČEZ. Většina považuje trojnásobný nárůst ceny za příliš drastický.

Elektromobil Nissan Leaf u rychlonabíjecí stanice ČEZ v Praze u sídla firmy v Duhové ulici.
foto: ČEZ

S účinností k 1.1.2017 dochází k úpravě ceny za službu ČEZ Elektromobilita, která bude činit 450 Kč bez DPH za kalendářní měsíc a aktivovanou kartu. zdůvodňuje tento krok „nezbytností přiblížit cenu za službu Elektromobilita reálným nákladům na dobíjení“.

ČEZ už v minulosti dával najevo, že svou službu postupně bude zdražovat a postupně také přejde z paušálního na jiný typ zpoplatění. Přesto jsou mnozí majitelé elektromobilů na rozpacích.

„Lidé začnou hodně počítat. Hlavně pak ti, co jezdí většinově kolem komína nebo mají malé baterie v autech. Což je většina,“ říká Radovan Burkovič, známý propagátor elektromobility z Ostravska.

„Používání elektromobilu třeba pro mne znamená úplně jiné provozní náklady, násobně nižší nebo nulové. Jak u prohlídek, tak samozřejmě u paliva. Pro mé občasné nabíjení na rychlonabíječkách je tak každé zdražení paušálů citelné,“ dodává.

Trojnásobné zdražení paušálu je podle něj v kontextu elektromobility vysoké. Na druhou stranu, na Moravě a ve Slezsku už dnes roste síť soukromých nabíjecích stanic, kde se platí za kWh i dobíjecí čas, kde jsou ceny ve srovnání s ČEZ podobné nebo ještě vyšší.

Vždy ovšem záleží na konkrétním využití elektromobilu. Pro ty, kdo s elektromobilem s relativně malým dojezdem často jezdí dlouhé trasy a několikrát do měsíce nabíječky ČEZ využijí není zdražení stále ještě tak citelné.

Naopak pro ty, kdo by je měli využít pouze např. jednou dvakrát měsíčně už se to nevyplatí. „Zřejmě bude pro mne výhodnější placení u soukromníků v případě potřeby, než držet si paušální čip. Pokud by zavedl ČEZ i jednotlivé příležitostné placení nebo více paušálů dle počtu odebraných kWh, asi to bude pro mne lepší cesta,“ dodává Burkovič.

Tento záměr ostatně ČEZ v reakcích na rozhořčené reakce elektromobilistů nedávno potvrdil. „Jsme si vědomi toho, že paušální částka možná není optimálním řešením pro všechny skupiny zákazníků, nicméně pracujeme na produktech, které budou pro zákazníky komfortnější. Např. rozšířené možnosti úhrady, zejména jednorázové platby zohledňující skutečný odběr energie při dobíjení,“ odpověděl ČEZ jednomu ze čtenářů Hybrid.cz.

Zavedení nového systému podle zástupců ČEZ rovněž dovolí sledovat vytíženost jednotlivých stanic a současně umožní eliminovat některé negativní jevy, např. zbytečné stání na dobíjecím stanovišti dlouho poté, co byl elektromobil plně dobit.

vlastní

167 Comments on “ČEZ zdražil paušál pro nabíječky, elektromobilisté se bouří”

  1. Dobrý den
    Dobrý den vážení,

    někteří zde v diskuzi nám říkají křiklouni, věčně nespokojení šetřílci apod.

    Na konci roku vracíme čip a od 1.1.2017 již nebudeme využívat služeb elektromobility od společnosti ČEZ.

    Dále jsem požádal předsedu představenstva pana Ing. Baneše o jeho názor a na základě jeho reakce budeme postupovat dál.

    Pokud to všichni myslíme s elektromobilitou vážně, musíme pro dosažení cíle také přinést určité oběti. Jelikož není válka nemusíme za to pokládat život, ale zájem a osobní angažovanost postačí.

    Přeji Vám za naší společnost příjemné Vánoce a do nového roku si popřejme nové smysluplné tarify ČEZ, které zajisté připraví, až jim čipy hodíme na hlavu.

    S pozdravem

    Honza (i3)

  2. Vážení
    Vážení zákazníci

    Dovolujeme si Vás upozornit, že zítřejším dnem 21.12.2016 skončí lhůta pro Vaše případné odstoupení od Smlouvy o poskytování služby elektromobility.

    Pokud nesouhlasíte s novým ceníkem a službu si nepřejete od 1.1.2017 dále využívat, prosím nezapomeňte nám včas zaslat podepsané Odstoupení od Smlouvy, jehož vzor naleznete na http://www.elektromobilita.cz/edee/content/file-other/elektromobilita/ke-stazeni/cez-form_smlouvaemobilita_odstoupeni_cj_20161231_unlock.pdf.

    Pokud chcete od Smlouvy odstoupit, prosím vyplňte tento formulář, podepište a zašlete scan emailem.

    Prosím nezapomeňte, že s Odstoupením je nutné zároveň vrátit čipovou kartičku.

  3. pro Anonym a pod, nevím za
    pro Anonym a pod, nevím za koho zde lobujete, za ČEZ nebo jste jejich zaměstnanec a máte to v popisu práce?? Je pravda,že jeden dva elektromobilisté, kteří vrátí Čip Žez nepoloží, ani se to nikde moc nepromítne, ALE to, co zde tato ze 75% státní firma předvádí, je HUMUS!! Přez 10 let jezdím s elektrovozy, nikde se nepresentuji jako pp. Vegr,Radovan ,ALE vracím Čip. Jsem nespokojen s touto firmou, která ode mě vykupuje nadbytečnou elektřinu za O,2,- Kč!!! a chpová se jako ekologické prase. Bohužel za vším musíte vidět lidi, ne nějakého Beneše, SERE mě současná situace, nikdo za nic nemůže,je to hrůza. Přez Eltry, Iony. Leafy jsem se prokousával elektromobilitou. Kde jsou doby, kdy PRE měla kartu grátis a dobíjení taktéž?! …..to samé u CNG jako zákazník PPAas jsem ještě asi před 5. lety dostával s každým vyúčtováním 300,- Kč kartu na benzín nebo diesel k Benzině…a ještě sleva 10% z celkové faktury. Dnes max 5% slevy z faktury. To je vývoj ekologicky smýšlejících řekl bych státem vlastěných firem?? Stát sosá paníze z lidí a k tomu dostatečné dotace. Já jsem z těch co sice bydlí u Mělníka, vrací kartu ČEZu, kterou budu využívat do 31.12.2016 a nejspíš, jako rezervu přejdu na PRE, kde je platba pro mě reálnější.Jak skončil ČEZ v Bulharsku,tam dostal výprask, jen my tady pomalu jen bečíme……..papá čipe od ČEZu!!!

  4. Ať se to elektromobilitům
    Ať se to elektromobilitům líbí nebo ne, pokud emobily vytlačí auta se spalovacím motorem, bude elektřina pro použití v emobilech stejně daňově zatížena jako dneska benzín a tedy bude dosahovat řádově stejné ceny jako dneska benzín, protože státní kasa si takový výpadek příjmů nemůže dovolit a že si na tom provozovatelé dobíjecích stanic také patřičně naplnit kapsu, tak to je jisté – proto to také dělají, aby jejich činnost generovala zisk…nadšenci budou časem zatlačeni do ústraní, jakmile velké společnosti pocítí, že je to pro ně zajímavý obor, kde se dá vydělat.

      1. Samozřejmě cítím a
        Samozřejmě cítím a vidím ten výsledek, pokud domácnost bude spotřebovávat xy a víc kWh/den, měsíc, rok, bude platit daně jako z paliva…je to jenom o tom, jak se chtějí lidi chovat…není problém stejným principem zdanit i samovýrobce energie, prostě stát ty prachy z daní s pohonných hmot ať už je to nafta, benzín, elektřina, vodík, jádro, stlačený vzduch potřebuje pro svoji existenci..

          1. Dobře, tak zrušíme daně
            Dobře, tak zrušíme daně na pohonné hmoty (jedno to co je, i stlačený vzduch to teoreticky může být, je to akumulací uskladněná energie, která chce provést expanzi, kterou může odvést práci), jak pokryje stát výdaje veřejné správy, pokud i s daněmi máme záporný rozpočet? No může buď zpoplatnit něco jiného (nevím, co), nebo zrušit sociální systém…pokud tento systém zrušíme, tak to teprve uvidíme, jak lidi vyjdou do ulic, to není sraní na hlavu, to je prostě makroekonomická realita – rozhodně bolí míň platit daně za pohonné hmoty, než platit za druhý stupeň základní školy dětem, za použití mostu, přechodu pro chodce atd….stát jednoduše peníze pro svůj chod potřebuje a naše současné zdanění sice není zanedbatelné, ale rozhodně není šílené.
            Mimochodem byly doby, kdy se platila daň z luxusu za auto, motorku, rádio…

            1. Drahý pane, náklady na to,
              Drahý pane, náklady na to, co jste vyjmenoval, jsou naprosto zanedbatelné s tím, jaké jsou náklady na zdravotnictví a důchody. To jsou hlavní černé díry tohoto státu. Tak tu prosím neplácejte nesmysly. Zdanit elektřinu nepůjde. Spíše se zavede silniční daň.

                1. Sorry, ale když plácáte
                  Sorry, ale když plácáte nesmysly, abstraktní myšlení je vám k ničemu.

            1. Problém bude prokázat
              Problém bude prokázat „načerno“ natankovanou elektřinu. U pálení lihu je to jednoduché. Přijdete na kontrolu a zajistíte jednoduše jak pálenku, tak i výrobnu.
              U elektřiny to asi těžko budete dělat. Když budete mít doma „zaplombovaný wallbox“, tak stačí píchnout auto do zásuvky vedle a stát utřel. Tudy cesta nevede.
              Pokud EV bude víc a víc, až to pocítí státní kasa, tak se zavedou paušální daně na vlastnictví EV a je to pořešeno. Jiné řešení (jednoduše realizovatelné bez jednoduchého obejití) asi nebude.

  5. Kurvy zasrany s Teslama !
    Kurvy zasrany s Teslama ! Jenom to ničí nabíječky !! V Brne na AAA Máme týden novou nabíječku a už je rozbita !! Dnes na ni nabijel chlap s Teslou, nabíječka smrdětla jak se v ni něco pálilo a od ty doby nejede Chademo! !! Posrany chademo adaptéry, Furt nam budou ochcavat nabijecky a ničit je !!!!

      1. Bohužel, jsem
        Bohužel, jsem přesvědčen ze Tesly moc žerou, odebírají příliš vysoký proud a nabíječky ničí. Ten chademo adaptér asi ne přivede nabíječce všechny informace. U čistého chademo se nabíječka odpojí při každé drobnosti zatímco s adaptérem jede furt az zhori zdroje. Stara DBT se taky nakazila sama od sebe ale tim ze ju přetěžovli Tesly. Stále opakovaný problém, neverim, že je to nabíječkou.

        1. Milý anonyme, je vidět že
          Milý anonyme, je vidět že o nabíjení možná něco tušíte, ale alespoň základní principy funkce vám unikají. Když to člověk čte, tak by řekl, že tesly nabíjí jen u AAA. Teče tam max. 120A jako do ostatních aut. Kdyby to byla silnější nabíječka, tak naopak to tesly přes chademo adaptér poteče max 125A, na rozdil od jinych EV.

        2. auto si rika jake napeti a
          auto si rika jake napeti a kolik proudu mu ma nabijecka dodat. A kdyz to nabijecka neumi splnit tak budto ma omezit proud/napeti anebo se vypnout uplne. Jestli ma ta nabijecka tak blby software ze se neumi omezit tak at klidne vyhori 😀
          Delam si srandu samozrejme, ale to je proste chyba vyrobce nabijecky, ze nabijecka nevi kdy ma dost. DBT stanice se aspon umely omezit kdyz se zacly prehrivat.

          1. mistře elektronku,
            mistře elektronku, míchačka co žere 32A je nějaká superobří míchačka 🙂 Každá třífázová zásuvka má na štítku uvedený čas po kterou ji lze špičkovým proudem ( v tomto případě tedy 32A )zatěžovat. Většinou je to u klasické 3F zásuvky 5-6 hodin. Jde o to, že pokud takový velký proud je trvalý dojde k přehřátí kontaktů a zásuvka/zástrčka vyhoří nebo se alespoň speče, tak že už to nejde rozpojit.
            Baterie, ale nejsou míchačka ! Mají specifickou VA nabíjecí charakteristiku. Nikdo neznáme žádné ůdaje o ABB Tera 53 a ABB nic neprozradí. Nevíme pro jaké vozy jsou konstruovány, pro jakou nabíjecí charakteristiku, po jakou dobu mohou dodávat špičkový proud. Je obrovský rozdíl v VA charakteristice moderních baterií 24kWh- Nissany a 95kWH-Tesla. Nissan nejprve nabíjí nižším proudem, který rychle vyjede až na 120A a pak klesá, nabíječ je tedy zatížen špičkovým proudem cca jen 10 minut a pak proud padá na 50% a méně. U Tesly odebírají baterie maximum proudu co dokáže dát nabíječka, berou obrovský proud a je to způsobeno nízkým vnitřním odporem baterie a množstvím paralelně řazených malých článků a nabíječka jde téměř do zkratu a doba po kterou baterie odebírají špičkový proud a kdyby nabíječka mohla brali by ještě více, ale po dlouhou dobu a to bude ten problém.
            Pravděpodobně konstruktéři nabíječek nepočítali s takovými parametry baterií, podcenili chlazení a výkonovou rezervu zdrojů. Dnes se šetří všude a na všem. Je fakt, že ABB Terra 53 nabíječe prostě smrdí spáleninou neboť použité polovodiče jedou na maximum a pálí se, myslím že se pálí více jak DBT a životnost zdrojů ABB asi nebude dlouhá, po neustálém grilování se polovodiče budou rozpadat… a bude se to kazit a opravy budou sakra drahé.

            1. Laďo, pokud má nabíječka
              Laďo, pokud má nabíječka jmenovitý výkon 50kW (čili při napětí 400V Tesla odebírá cca 125A – to potvrzují majitelé Tesel), tak to je výkon, který nabíječka musí vydržet trvale nebo řekněme po delší dobu. Mělo by být jedno, jestli tam nabíjí Tesla třeba hodinu, anebo se tam za tu hodinu vystřídají 3 Leafy s prázdnýma baterkama a všechny pojedou těch svých 20min na plný výkon. Prostě nabíječka to musí vydržet.

            2. To je naprostý nesmysl.
              To je naprostý nesmysl. Nabíječka dodává maximální proud 120A. Žádný téměř zkrat tam není. To je jako u laboratorního zdroje, taky tam může člověk výstup zkratovat a poteče tam pořád jen nastavený proud. Pro jaké vozy jsou konstruovány? No pro ty co používají určitý standard, v tomto pžípadě CHAdeMO. Takže tesla ani jiné EV s větší baterií, které v budoucnu na těchto nabíječkách nabíjeny budou ji neohrozí. Naopak nabíječka si ten proud ještě může stáhnout, tak jak to třeba DBT skutečně u tesel třeba po půl hodině v létě dělali.

    1. Dnes jsem tam nabíjel,
      Dnes jsem tam nabíjel, konektor šel z jiného Leafa přímo do našeho a bez problému. Ano, ABB Terra 53 je při nabíjení trochu cítit, ale dělají to tak všechny T53, na kterých jsem nabíjel, zvlášť ty čerstvě nainstalované. No a vzhledem k lhůtám oprav bych si tipl, že pokud problém vůbec byl, tak byl přechodného charakteru. Pochybuji, že kdyby opravdu odešlo CHAdeMO, že by to za 2 dny opravili.

      1. No já bych se naopak těm 2
        No já bych se naopak těm 2 dnům oprav u ABB vůbec nedivil, oni se trvalým monitoringem stavu a rychlým servisem dost chlubí (což je zřejmě důvod proč ty stanice stojí to co stojí) a další důvod proč vyhrávají výběrka kde se jen dá. Přeci jen po zkušenostech s DBT si většina provozovatelů uvědomila že minimálně stejně důležitá jako hustota sítě je její spolehlivost.

    1. jezděte více, v tom
      jezděte více, v tom nevidím přece žádný problém.
      práve to je problém – viac áut bude potrebovať nabíjať na dnešnom počte nabíjačiek, čo vytvorí neustále rady.
      dnes okrem pár áut (modelov i kusov) čo nabíjajú skutočne rýchlo a majú aj podstatne iný dojazd sú BEV na denno denné jazdy „okolo komína“, k čomu im postačuje najnižší základ – 230V10A zo zásuvky ku kosačke. do rána bez problémov nabitá denná spotreba.
      to, čo čítam je tak pre taxikárov, rozvážkovú službu, … stále sa imn to oplatí, …
      človeku, ktorý potrebuje DVAKRÁT mesačne niekam o desať kilometrov ďalej ako je kapacita batérie je to kardinálny problém.
      prečítajte si článok – debata s „tvorcom“ evmapa, ale CELÝ, do konca!

  6. Mě by zajímalo to tvrzení
    Mě by zajímalo to tvrzení o té většině, co píše pan Burkovič. On si dělal nějaký průzkum mezi zákazníky ČEZu? Nebo to probral s pár kolegy a ví, jak to je, protože on všechno ví?
    Je to článek redakce nebo pana Burkoviče?
    Když čtu hybrid, tak se tady strhla diskuse s řadou negativních reakci, ale v zásadě od pár jedinců, navíc část z nich známých firem. Dá se z toho usoudit, jak je na tom portfolio zákazníků ČEZ? Dost těžko… ČEZ má několik set zákazníků, to jste se všemi mluvili?
    Klíčové podle mě bude, kolik lidí reálně smlouvu ČEZu vypoví. Až to bude většina zákazníků, tak bude jasné, že ČEZ udělal chybu. Až to vypoví malá skupinka jezdící kolem komína, tak je to nemusí trápit.
    Tuhle diskusi vždycky ovláde několik lidí, k tomu názor elektromobilního „guru“ Burkoviče a hned je jasné, jak to je a jak by se to mělo dělat…
    V nadpisu článku by podme mě bylo korektní napsat „někteří“ se bouří…

    1. Ano, většina
      Ano, většina elektormobilistů, které za skoro 3 roky znám a mám na ně kontakty, jsou zákazníky ČEZu a mají malá auta. Ostatně i ČEZ jich měl do jara 2016 úplně největší flotilu a to těch nejmenších – Peugeotů Ion.
      A většina z nich čip už podle svých slov vrátila nebo tak hodlá udělat. Po 21.12.2016, což je datum pro výpověď a vrácení, bude jasno. Pokud se dozvíme férově čísla, ale osobně bych se tím moc nechlubil.
      Za elektromobilního guru se opravdu nepovažuji, moje účinkování je ve srovnání s panem Végrem, Marušincem, Kubišem a dalšími nestory české elektromobility pouhé příštipkaření.

    2. Zapomínáte na další
      Zapomínáte na další skupinu elektromobilistů do které se řadím například já a o které se ČEZ s takovýmto přístupem ani nedoví.

      Doposud jsem si chip ČEZ nepořídil a čekám až ČEZ zavede férové zpoplatnění podobně jak to udělala Pražská energetika. Pod pojmem férové zpoplatnění chápu, že zaplatím za odebranou elektřinu + případný parkovací poplatek. Takový přístup totiž přirozenými regulačními mechanizmy zajistí, že se zbytečně netvoří fronty na nabíjecí stanici ani se neblokuje nabíjecí stanice autem, které je již nabito tak jak se to děje na nabíjecích stanicích ČEZu.

  7. je vidět, že jsme v
    je vidět, že jsme v Čechách.
    na svoje nadáváme a že Putinovi platíme miliardy za ropu to nikomu nevadí.
    Když už se konečně začaly stavět nabíječky (mimochodem za desítky milionů), tak několik desítek elektromobilistů brečí jak si za jejich čtyřistapade měsíčně bude ČEZ dělat ukrutný zisky. To se asi finanční ředitel ČEZu musí potrhat smíchy.
    Dřeváky a trakaře na vás pitomci, protože si žádný pokrok nezasložíte.

    já mám najeto 55.000km v elektrice za dva roky a jsem za to rád

    1. Nesmíte holt myslet jen na
      Nesmíte holt myslet jen na Putina a na sebe 😉 !
      Mám najeto za rok a půl přes 35 000 (a znám lidi, co tohle na Tesle udělali za necelého půl roku). Takovým se jistě paušál bohatě vyplatí…
      Ale je tu jednak spousta lidí, kteří dobijí jednou dvakrát do měsíce pár kWh, za druhé ČEZ čerpá desítky milionů dotací z vežejných zdrojů na pár desítek stanic a za třetí většinu stanic má u svých provozů (takže náklady na provoz a elektřinu nebudou nijak drastické). Bylo by jenom fér, kdyby udělal nějaký rozumný program s účtováním za kWh, jako má například PRE (cca 2,30/kWh) v Praze.

      1. Jen tak pro zajimavost, proc
        Jen tak pro zajimavost, proc by mela byt cena za vyrazne zhodnoceni auta (zvyseni efektivniho dojezdu diky rychlonabijeci siti) smesnych 2,30/kWh (u PRE je to taky propagacni cena)? Proc ne treba 10 (jako EVmapa)? Proc ne 30 (jako Greenway)?

        Takovy maly vypocet, kdyz si vsech 1000 elektromobilistu ten pausal koupi (a cela castka pujde do site, nebudou zadne naklady typu najem, servis, energie), tak zaplati JEN zhruba jednu rychlonabijecku mesicne (a to ji pocitam hodne levne) – kdyz budeme ocekavat zivotnost stojanu 3 roky, penize vybrane za tu dobu staci na obnovu 36 nabijecek.

        1. 36 nabíječek je teda na
          36 nabíječek je teda na můj vkus docela dost ne?

          Kolik ji ČEZ vlastně dnes má? 50? Ale to navíc nejsou nabíječky ale pouze zásuvky za pár korun.

          Skutečných nabíječek tedy ty co dávají alepoň 50kW má jen asi 10 kusů. Takže sory ten Váš výpočet jen dokazuje jak ČEZ lže a krade z naších daní bere dotace ale přitom zpátky lidem nedává nic.

          A navíc ty stanice mají určitě daleko větší životnost než 3 roky. Podle mne vydrží určitě víc jak 5 let, nebo 10 let. Proč by taky neměli, že?

          Jestli jsem dobře opčítal, tak 450,- a 1000 lidí co to platí měsíčně to dává za rok 6,5 miliónu korun !!!

          Sory ale tohle plus dotace několik miliónů korun z našidh daní je tolik, že by měli opstavit 20 rychlonabíječek po repoublice a dávat na nich proud zdarma všem.

            1. Jasny. Stanic od DBT meli
              Jasny. Stanic od DBT meli 10, DC rychlodobijecek je v provozu dneska 25. Pocet ale v podstate nenavysili…
              To je tak smutne, az by clovek brecel.
              Prispevk nekterych elektromobilistu si neskryvaji uprimne nadseni, ale vyznacuji se znacnou davkou debility, napriklad v tom, ze placate nesmysly, ale o to spravedliveji se rozcilujete…
              Jesteze ta mlcici vetsina (co sem neprispiva) je normalni…

                1. Aha. Ale porad mi to nejak
                  Aha. Ale porad mi to nejak nevychazi. Loni jich meli 10. Dneska 25. Pristaveli ale jen 4. To da rozum.

              1. Ceska norma nepouziva
                Ceska norma nepouziva terminologii, ktera je (bude) v zakone a ktera vychazi z prekladu evropske smernice. Termin dobijeci stanice je v souladu se smernici a jeji implementaci do ceske legislativy, ale ne v souladu s normou. Nabijeci stanice je v souladu s normou, ale ne se zakonem… podle vyjadreni Ministersva prumyslu a obchodu by se norma mela prizpusobit zakonu, ne obracene.
                Toz asi tak… v techto diskusich je to myslim jedno,ne, i kdyz chapu autorskou hrdost tech, co normu prekladali…

                1. jak se do anglictiny prelozi
                  jak se do anglictiny prelozi nabijet a jak dobijet?

                2. Copak o to, angličtina zná
                  Copak o to, angličtina zná oba výrazy: nabíjet-charge a dobíjet-recharge, ale zas také používá výraz charge pro útok/zteč 🙂

                  pro „tužkové“ akumulátory (nabíjecí baterie) zase používá výraz rechargeable batteries

                  shrnuto a podtrženou v tomto duchu si nemáme co závidět a bordel v tom mají také…

          1. Hobite – typicky prispevek.
            Hobite – typicky prispevek. Nezjistite si fakta, ale vite, ze cez lze a krade…
            Stanic ma 25 DC a neco jako 50 AC. Tusite, kolik stoji stanice na porizeni vcetne instalace a kolik stoji jeji provoz?
            Zatim zadnou stanici za dotace nepostavili…teprve budou.
            Sorry, ale vite o tom prdlajs, delate dementni zavery, ale mate jasno v tom, kdo by mel co davat zadarmo…
            Bohuzel jak typicke…

  8. „Lidé začnou hodně
    „Lidé začnou hodně počítat. Hlavně pak ti, co jezdí většinově kolem komína nebo mají malé baterie v autech. Což je většina,“ říká Radovan Burkovič,

    Takže v číslech : Za rok 2016 se prodalo v CZ
    BMW i3 – 71 ks
    Kia Soul – 4 ks
    Mercedes Benz – 2 ks
    Nissan – 61 ks
    Peugeot – 2 ks
    Volkswagen – 29 ks

    Za rok 2015
    BMW i3 – 94 ks
    Kia Soul – 10 ks
    Mercedes Benz – 4 ks
    Nissan – 60 ks
    Peugeot 1 ks
    Smart 8 ks
    Volkswagen – 91 ks

    Dále je tu Tesla, kterých se v čechách prodalo určitě minimálně mezi 50 – 100 kusy.

    Pokud by tu byla většina lidí, která má malá auta s malými bateriemi, což je pouze trojice i-Miev, C-Zero a iON a ještě asi Smart, tak by asi statistiky, měli mít absolutně odlišná čísla. To že čez od ledna zdražil je pro některé asi nemilé chápu, nicméně pokud se podíváte do německa, rakouska, slovenska, tak zjistíte, že čez prodává elektřinu za babku a u nás si stále všichni jen umí stěžovat a ničeho si neváží. Zajímavé je, že je tu spousta majitelů Tesel, BMW, VW a Nissanů, kterých je většina a nikdo z nich si nestěžuje, takže přestaňte sedět u počítačů, podívejte se jak to vypadá ve světě a teprve potom si stěžujte !!!!
    Nevděčná menšinová parta !!!!

    1. S mym Ionem a baterkou
      S mym Ionem a baterkou 14,4kWh bydlim bez dosahu kterekoliv nabijecky CEZ. Proto ani jejich chip nemam. Zato nabijim v DE za 0,5€/30 minut. To odpovida 8,50Kc/kWh. Ion bere maximalne 14A. Leaf 16A, pak by cena byla lepsi. I tak si nestezuju, protoze muzu jezdit dal nez kolem komina. Dokud CEZ nepostavi pobliz nejakou nabijecku, tak me jako zakaznika urcite neuvidi. A az bude nekde nabijecka, tak doufam ze bude uctovana dle kWh, protoze casove je to pro male baterky nevyhodne.

    2. V ČR je registrována cca
      V ČR je registrována cca tisícovka osobních elektromobilů, zdaleka ne všechny jsou kupovány v oficiální síti dealerů. Buďme za to rádi, protože elektromobilita v budoucnu pomůže nám všem (snižování závislosti na ropě, šetření životního prostředí, stabilizace sítě, rozvoj technologií…).
      ČEZ je natolik velká firma a výpočetní technologie jsou dnes natolik levné, že by neměl být problém udělat nějaký rozumný program s počítáním kWh, který vyjde vstříc i někomu, kdo nabije jednou dvakrát za měsíc.

    3. Jen na oficiální nákupy
      Jen na oficiální nákupy se nedívejte, mnoho lidí si dovezlo – díky nesmyslné cenové politice českých prodejců i ignoraci českého trhu některými automobilkami – vozy zvenčí.
      Prakticky všechna auta kolem 20 kWh jsou auta s malými bateriemi. Tedy BMW i3, Nissan Leaf, Peugeot Ion/Citroen C Zero/Mitsubishi iMiev, Smart ED a z VW minimálně eUP a eGolf taky není žádná sláva. Jmenovaných se, jak vidno ve Vaší statistice, i oficiálně prodala většina. Prostě tady máme přes 1 tis. elektromobilů, z toho cca 150 Tesel. Zbytek jsou auta s malými bateriemi okolo 20 kWh. Výjimky jsou blíže 30 kWh a jen pár nejnovějších letošních – nebo teprve ohlášených modelů – má nad 30.
      Pokud takovým autem nenajezdíte alespoň 30 tisíc km ročně s převážným využíváním rychlonabíječek na Vašich trasách, tak je pro Vás trojnásobné zdražení prostě moc.

    4. Tak třeba já si jako
      Tak třeba já si jako majitel Tesly nestěžuju, ale rovnou vypověděl smlouvu – i starý roční poplatek byl výrazně vyšší než moje spotřeba u ČEZu (mj. protože CHAdeMO doslova nikdy nikde nefungovalo, když jsem skutečně potřeboval). Bral jsem to jako OK cenu za čip pro případ nouze, to ale s novou cenou a rozšiřováním EVmapy padá.

    1. Ale bude… jsme takový
      Ale bude… jsme takový ovečky až se stydím 🙁 ČEZ nám bude srát na hlavu pořád a navždy… Holt MONOPOL JE MONOPOL.. Já teď vyřizuju jen hloupej Elektroměr a čekám na něj už 3 měsíce…bordel, hrůza a arogance ale musím držet hubu a krok, protože dráty má pouze slavný a úspěšný ČEZ :-(( už z nich fakt bleju… Omlouvám se za příspěvek ale už to nedávám… ta bezmoc je hrozná…

  9. Já věděl, že mám
    Já věděl, že mám počkat, než si nějaký elektro-auto koupím. No je rozhodnuto, protože když jsem si to všechno spočítal, tak mě auto na elektriku, který jezdí každýmu „zadarmo“, vyjde i tak dráž, než benzínovej 4,0 l. Tak a je to, ani to nebolelo 🙂

    Já fandim elektromobilitě, ale rozhodně ne za aktuální ceny dobíjení, ne za ceny nových (některých) elektromobilů a hlavně ne s dnešními typy baterií, rychlostí jejich dobíjení a aktuální infrastrukturou. Radši ještě zůstanu u benzínu (mám rád jeho vůni a miluju řev silnýho motoru – jsem zvíře, no) a raději ještě počkám, jak a kam se tenhle kolotoč ještě roztočí.

    1. Nemáte dojem, že si
      Nemáte dojem, že si protiřečíte?
      Na jedné straně fandíte elektromobilitě na druhé počítáte jestli je levnější … já to chápu tak, že fandíte ekonomicky výhodnějšímu řešení. Myslím, že když něčemu fandím, tak jsem pro to ochoten něco obětovat.

      Kdybychom všichni fandili elektromobilitě tak, že bychom čekali až elektromobil bude levnější než spalovák, tak jí budeme fandit až do doby než se spálí všechna ropa a atmosféra bude pro vyšší živočichy nedýchatelná.

  10. Ľudia neplačte a radujte
    Ľudia neplačte a radujte sa, že ste v CZ. Na Slovensku u Greenway túto cenu 450 CZK= 17 € zaplatíte za jedno nabitie na 100km jazdy. V lete nabijete 15 kWh na Nissan Leaf za 30 min a v zime za 45 min. Podľa ich programu ZERO vychádza leto 30min x O,50€/min = 15€/100km a zima 45min x 0,50€/min = 22,50€/100km !!! Tak vidíte. Buďte radi za ten paušál…

    1. Greenway v SK je soukromá
      Greenway v SK je soukromá firma. Její byznys, její problém. Faktem je, že slovenské energetiky jsou na tom ještě ostudněji, nedělají skoro nic, ale přece se nebudeme srovnávat s těmi špatnými, že?
      V ČR je ČEZ největší výrobce elektřiny a veřejná akciová společnost ze 70% vlastněná vládou, tedy námi všemi občany ČR. Navíc distribučně má zákonný monopol na skoro polovinu území. Rozvoj elektromobility má jako dominant a praktický výrobní monopol na trhu jaksi v popisu práce. Protože tímto způsobem mj. zvyšuje své zisky už dnes a do budoucna si buduje silnou zákaznickou skupinu, která od něj bude nakupovat do svých vozidel elektřinu.
      Ostatně děláme to už teď. Při mých průměrných 12 kWh/100 km a ujetých 41 tis. km jsem už odebral 4.920 kWh. Jako nově vzniklý, předtím neexistující zákazník. A odebírat budu dále a pravidelně. Dokonce jsem po 2 letech pořídil další vůz na elektřinu, další podobný spotřebič, další zákazník. A to mám skoro nejmenší auto na trhu. Je nás minimálně tisíc a to číslo dále roste.
      Proto rozvojem sítě stanic ČEZ nedělá nic extra pro elektromobilisty, ale hlavně přesměrovává peníze za benzín a naftu, končící dnes v kapsách šejků a Putina, do své kapsy. A prostřednictvím dividend přes státní rozpočet do kapes nás všech. A takovou politiku od něj očekávám.
      Čím jste větší, tím máte větší moc i odpovědnost. Pětiletým slibováním nikdy nedokončené sítě 200 nabíječek po celé ČR, tříletou výstavbou nedokončené rychlonabíjecí sítě rychlostí 1 stojan za čtvrt roku a dvouletým pomalým nevyměňováním poruchových stojanů DBT za nové, dovršeným ziskem EU dotace na jejich další výstavbu spolu s trojnásobným zdražením služeb, nelze o nějaké zodpovědnosti nebo rozvoji trhu mluvit. To je celé.

      1. Ja myslim, Radovane, ze je
        Ja myslim, Radovane, ze je potreba, abyste se do toho vlozil a konecne tem molochum ukazal, jak se to dela. Mate celkem jasno v tom, jak by se to melo delat, pomocniku tady na hybridu najdete radu, jiste sezenete i penize, pojede to jak po masle, co rikate?
        Az nekdo bude stavet jednu rychlodobijecku tydne a vsechno bude klapat, tak je na miste se CEZu vysmat. Zatim ale pro vas elektromobilisty nikdo nedela vic nez on. Chapu, ze byste si to predstavovali asi jinak, ale to se asi neda nic delat. Schvalne – cim to asi tak bude? Vsichni jsou uplni pitomci a nenapadne je se podivat na hybrid.cz, kde je nekolik jedincu, kteri to maji po teoreticke strance naprosto zmaknuty?
        Zkusil jste si treba spocitat, jak to vychazi v cislech, jak hodne mu ta silna skupina vas elektromobilistu vydela v porovnani s tim, kolik do toho zainvestoval? Zjistil byste totiz, ze z pohledu zisku by pro CEZ v tuto chvili bylo nejlepsi do elektromobility nestrkat ani korunu…
        A ze to je jako jeho moralni povinnost? Tak to se zajdete zeptat Andreje Babise, co vam k tomu rekne…
        Tyhle amatersky naivni plky jsou fakt usmevny, nezlobte se…

        1. Zase nebuďte tak útočný.
          Zase nebuďte tak útočný. ČEZ skutečně dělá pro elektromobilitu hodně. Co by ovšem bylo ještě lepší je, kdyby nesázel svoje rychlonabíječky do velkých měst, ale na strategická místa podél jedniček. Přece jen mi přijde, že koncept rychlonabíječek je hlavně pro delší příležitostné cesty. Ne pro taxikáře, kteří je v podstatě zneužívají a pak je samozřejmé, že ČEZ chce zdražit, což ovšem postihne hlavně ty jednorázové uživatele. Já bych se nebránil klidně desetinásobnému zdražení paušálu, kdyby byl zároveň zaveden tarif podobný tomu od PRE.

          1. No,ono je to slozitejsi. CEZ
            No,ono je to slozitejsi. CEZ – stejne jakk kdokoliv jiny – bude chtit stavet rychlodobijecky hlavne tam, kde si na sebe vydelaji, tj. kde budou dostatecne vytizene a zaplati se.
            Kontrolni otazka: mate moznost postavit (jako investor) rychlodobijecku ve meste, kde se u ni otoci deset taxikaru denne a nebo na dalnici, kde si u ni dobiji ctyri prilezitostni elektromobiliste tydne, co zrovna pojedou kolem. Kde ji postavite? Tam, kde bude vytizena? Nebo tam, kde si na sebe nevydela, ale zato vas na hybridu.cz pochvali, ze stavite stanici tam, kde je potreba (rozumej v miste, kde by ji nekdo chtel, aby ji mohl prilezitostne pouzit)?
            Rada z vas furt nechape, ze je dost rozdil se na sit divat pohledem (prilezitostneho) uzivatele, tj. kde je podle vas zcela zasadni stanice mit, aby bylo co nejlepsi pokryti, a investora, kterymu to musi vychazet a kazda stanice, ktera si na sebe nevydela, zhorsuje ekonomiku cele site, tj. musi na ni vydelat nejaka jina stanice nebo se musi zadotovat.
            Zasitovani hlavnich silnicnich tahu je nasnade, ale je to asi slozitejsi nez stavet stanice ve mestech. Proto jich je na dalnicich zatim tak malo.

            1. Jsem dominantní hráč na
              Jsem dominantní hráč na trhu, držím výrobní kapacity, dokáži těžit úspory z rozsahu, mohu vytvořit nový trh a nové zákazníky, mohu si je dlouhodobě zavázat k odběru mé produkce. Už chápete v čem je to kouzlo?
              Vy se bavíte stejně, jako argumentuje ČEZ, brutálně úzkým pohledem – Děs, divize Čistá mobilita prodělává! Jenže proč prodělává? Protože kecy (většinou) negenerují peníze. zejména pokud prodáváte hmotné statky, ne sliby á la pojišťovna.
              Chci vyrábět a prodávat elektřinu? Pak by mi mělo záležet na odběratelích, nikdo jiný mne neživí. Vidím potencionální odběratele se stovkami kWh měsíčně? Vidím, že rostou jako houby po dešti? Mám možnost ten růst podpořit? No tak do toho sakra jdu, ne?
              Kontrolní odpověď: A kde podle Vás dělají soudruzi ze slovenského Greenwaye chybu, když osadili prvotně hlavní tahy a postavili celostátní soukromou síť rychlonabíjecích stanic na myšlence, že z jakéhokoliv místa na Slovensku bude max. 80 km k nejbližší rychlonabíječce? Nebo méně?
              Zasíťování hlavních tahů je o dohodě s jedním větším hráčem na trhu čerpacích stanic. Minimálně 22 kW volného výkonu má každá benzínka, protože na každé je volný červený pětikolík. Takže Mennekes zásuvky na wallboxech už dávno mohly všude být, když vozovka nebo parkoviště prakticky vždy bezprostředně přiléhá k objektu.

              1. Ja nevim, to je furt
                Ja nevim, to je furt dokola.
                Vy tvrdite, ze investice do rychlodobijecek se zaplati. Ze vybudovane stanice budou natolik stimułovat trh, ze novi zakaznici (elektromobiliste) a jejich odbery udelaji takovou marzi, ze to zaplati vybudovani a provoz site. Zaznely tady i argumenty, ze stavet sit dobijecek se vyplati uz jen proto, ze se zvedne spotreba elektriny, ktera to preci cele zaplati.
                Znova se ptam – tohle tvrdite na zaklade nejake ekonomicke kalkulace a nebo je to takova intuitivni uvaha smyslu „to je preci jasne, ze to tak je“.
                Napriklad – jak si lze zakaznika dlouhodobe zavazat k odberu produkce CEZ?
                Vite, kolik ma CEZ odberatelu elektriny? Opravdu novi elektromobiliste rostou jako houby po desti? Kolik jich je kazdy mesic? Kdyz investuju do site stanic miliony, o kolik vic jich bude? Dvakrat? Desetkrat? Tisickrat? Z logiky veci jaksi nedava smysl investovat do ziskani noveho odberatake vic nez kolik na nem vydelam. To je jak kdyz Vladimir Mensik vypravoval, ze zkouseli padelat stokoruny, ale kazda je vysla na 103 korun, tak toho nechali.
                Greenwayem bych uplne neargumentoval, existence teto firmy je zalozena primarne na dotacich. Bez dotaci do roka zkrachuje…jsou ake sikovni a tak se jim dari do toho sypat dalsi a dalsi verejne penize.

                1. A jak vychází ekonomická
                  A jak vychází ekonomická kalkulace „budeme sedět s rukama v klíně, proč bychom se starali o budoucnost firmy ČEZ“?

                2. Elektromobilita rozhodne
                  Elektromobilita rozhodne nebude neco, na cem bude v nasledujich 10-20 letech bude stat budoucnost firmy CEZ…nejspis ani pozdeji.
                  Mrknete do rocenky, na cem CEZ vydelava a kolik, spocitejte si, kdyby bylo v CR 100tisic elektromobilu a jak velkej objem elektriny spotrebuji, jaky to muze mit dopad do vysledku… samozrejme az potom, co se zaplati sit, kterou jsem pro ne vybudoval…
                  Cez asi logicky nemuze elektromobilitu ignorovat, ale v kontextu hospodarskych vysledku firmy je to margináni…a jeste dlouho bude.

                3. Jenže systémem kdo nic
                  Jenže systémem kdo nic nedělá nic nezkazí se taky může stát, že tu do 20 let nebude ani ČEZ. Ročenky neročenky. Čísla všichni znají. Např. počet aut (nedávné číslo 6 milionů), autobusů, spotřebu paliv v dopravě atd. atd.
                  Je velmi jednoduché pak zjistit, co pro mne, jako výrobce a distributora paliva zvaného elektřina, bude znamenat jaký počet elektrovozidel.
                  Asi pak půjdu od oněch MHD a rozvážek s největšími nájezdy směrem k obcím a firmám a přitom umožňovat občanům, aby si svoje v průměru 15 leté vozidla měnili ne za nové či ojeté spalováky, ale nové či ojeté elektriky. Budu spolupracovat s výrobci, aby takové vozy uváděli na trh, který jim budu pomáhat tvořit. Odbyt pro jejich auta a moji elektřinu a služby. A pak mohu tento koncept třeba vyvážet do jiných zemí. Jinak to bude ještě dlouho marginální…..

                1. Má na fasádě pětikolík
                  Má na fasádě pětikolík 400V/32A (t.j.22kW), co je na tom k nepochopení?

                2. Snazil jsem se naznacit, ze
                  Snazil jsem se naznacit, ze existence zasuvky nekde vubec neznamena, ze je pro ni volny (stale k dispozici) jeji maximalni vykon…

                  Maly priklad, mam doma v kuchyni 4 volne zasuvky. Znamena to, ze tam mam (4*230*10)W vykonu k dispozici (treba pro 4 rychlovarne konvice)? Ne, protoze jsou za jednim 16A jisticem.

                  Stejne tak na te pumpe muze byt plnych 22kW k dispozici treba jen, kdyz se vypne automycka. Stejne tak muze byt v garazi nakupaku „zasuvka na kazdem druhem sloupu“, ale vubec to neznamena, ze je tam k dispozici dost vykonu, aby v kazde z nich bylo zapojene nabijejici EV (nebo treba myci stroj)

                3. Pan Kubiš přesně umí
                  Pan Kubiš přesně umí řešit tento problém – sleduje velikost aktuálního proudu do objektu a když se jeho hodnota blíží hodnotě jističe, sníží max. odebíraný proud pro EV (lze bez problémů na Mennekes typ 2). Když je zase k dispozici více výkonu, zvýší se i max. výkon zásuvky. Máme tak k dispozici max. možný výkon bez jeho výpadků.

                4. Jasne, chytre wallboxy tuhle
                  Jasne, chytre wallboxy tuhle funkcionalitu maji (ani tak z principu nezaridi „Minimálně 22 kW volného výkonu“).
                  Radovanem okazovane „cervene petikoliky“ ovsem tuhle funkci rozhodne nemaji…

                5. Jsem vděčný za jakýkoli
                  Jsem vděčný za jakýkoli pětikolík (popřípadě čtyřkolík bez chrániče – chránič v přenosném wallboxu nebo kabelu s pětikolíkem). Pokud jistič vypadává, snížím odběr max. proudu. Chválím každého, kdo pětikolík poskytne. Takže s Radovanem mám stejný názor. Kdo je ochoten investovat do Mennekes typ 2, to už musí být fanda a děkuji mu.

                6. Plně s Tebou souhlasím,
                  Plně s Tebou souhlasím, jsem podobně vděčný. Ale uvědom si, že časem se začne elektromobilita rozšiřovat i mezi týpky, kterým je vlastní drzé čelo a jsou ochotni kohokoli a to i veřejně poplivat za to, že jim třeba i nezištně pomáhá. Takže páchat dobro ano, ale dobře si rozmyslet možné následky.

            2. Pokud by to bylo tak, jak
              Pokud by to bylo tak, jak mluvíte, tak stále nedává smysl stavět rychlodobíječky ve městě. To je mnohem výhodnější tam postavit mennekesy a třeba 20. Zvláště při stávající úrovni účtování paušálem. Uvědomte si, že ČEZu se ten taxikář vůbec nevyplatí. Naopak se mu vyplatí člověk, který využívá jeho dobíječky příležitostně na delší cestě. Zasíťování hlavních tahů vůbec není složitější, na každé benzínce máte dotažené trafo s VN sítí. To co tu tvrdíte nedává vůbec žádný smysl.

              1. S kolika benzinkami jste na
                S kolika benzinkami jste na toto tema hovoril?
                Zase – kdyz je to tak jednoduche a to co tvrdim nedava smysl, tak proc uz neni davno na benzinkach sit rychlodobijecek? CEZu by zbyly oci pro plac…
                Tipuji, ze o tom, co to znamena na benzince postavit rychlodobijecku, vite kulovy… pred nejakou dobou jsem se o to zajimal v detailu a tvrzeni „zasitovani hlavnich tahu vubec nebi slozite“ je naivni predstava nekoho, kdo to nikdy nezkusil. Kdyz uz jsou na miste vhodne technicke podminky (a zdaleka ne vsude tomu tak je), tak se mj.musite s provozovatelem benzinky a majitelem pozemku (pozor, zpravidla nejde o stejnou osobu) dohodnout na spolupraci… ale jasny, pri pohledu zvenku je to jasny jak facka

                1. Hm, a já měl dojem, že
                  Hm, a já měl dojem, že majitelem většiny odpočivadel u silnic je stát. Stejně tak majitelem rozvodné sítě, včetně trafa je opět stát. Tedy ČEPS. Benzínky bych do toho netahal, ano, bude se to stavět u nich, ale ty zpravidla nejsou majiteli okolních pozemků a nemají do toho vůbec co kecat. A co se týče toho, že vaše tvrzení nedávají smysl, to se mělo týkat hlavně té části s ČEZem.

                2. No, s odpocivkami mate
                  No, s odpocivkami mate pravdu, vlastni je RSD… CEZ na jakesi konferenci rikal, ze je problem se s nimi na pronajmu dohodnout. Nevim co je na tom pravdy, ale neprekvapilo by me to, kdyby stat nedokazal pronajem vyresit. Pokud vim, tak na dalnicni odpocivce zatim zadna stanice nestoji…
                  S tim zbytkem nemate pravdu. CEPS rozhodne nevlastni trafa. Je rozdil mezi prenosovou siti (CEPS) a distribucni siti (jednotlivi distributori). U trafa zalezi na tom, do jake napetove hladiny jste pripojeni, jestli jde o velkoodber nebo maloodber. U velkoodberu si trafo plati ten, komu se odberne misto zrizuje. Takze kdyz budu nekde na dalnici stavet misto treba se tremi rychlodobijecimi stanicemi, musim krome stanic zainvestovat i do trafa…
                  Tohle je prave ono – delate zavery aniz znate fakta…

                3. Mně se hrozně líbí, jak
                  Mně se hrozně líbí, jak přesně víte, proč to nejde.
                  Až bude mít ČEZ pitomou zásuvku 230V 16A přístupnou veřejně u každého svého objektu zdarma, jako to mám třeba já již několik let u svého domu, tak se možná začne něco měnit. Ale on není schopen po 5 letech slibů osadit ani jím vlastněné objekty normální veřejně přístupnou rozvodnou deskou se 3 zásuvkami 230V 16A, 400V 16A a 400V 32A. Vždyť to je do nebe volající neschopnost. Nekřivděme ale jen CEZu, neumí to ani EON nebo RWE, aspoň ne v ČR.

                4. Hm, a vy si opravdu
                  Hm, a vy si opravdu myslíte, že benzina je brána jako velkoodběr? Podle mého názoru je to pitomost. Podmínkou velkoodběru je odběr 300 MWh za rok. To benzínka neudělá, pokud teda nemá někde pod zemí zahrabanou tavicí pec. Prostě hovadina.

        2. To už máme s panem
          To už máme s panem Chmelíkem z ČEZu předjednáno z Amperu v Brně, že až mi stát zruší dalšími regulacemi po 26 letech moje podnikání, tak se nechám u nich zaměstnat. Budu chtít elektromobil se slušnějším dojezdem a jednoho schopného elektrikáře, s nímž budeme prostě objíždět zemi a u každého navštíveného objektu s jeho majitelem nebo provozovatelem hledat, jak to jde. Příklady třeba z Polska jak na to máme.
          Jinak opět se díváte na elektromobilitu úzkým pohledem jak se nám vrátí zainvestované rychlonabíječky. Vrátí se nám v rozvoji elektromobility a vzniku nového trhu, jemuž budeme prodávat naši výrobu a služby. Já jsem vedoucí na trhu, já si mohu dovolit to celé rozjet. Když si jen vezmu potenciál elektromobility v MHD, rozvozech, autech úřadů celé země (jen větších obcí je 6 tisíc), tam všude se má ČEZ dnes a denně dobývat a ukazovat, jak to jde. Zatím sedím 15 minut na rychlonabíječce Teplárny Vítkovice a kolem mne projede několik spalovacích aut ČEZu a pokud tam jsem koncem směny, tak všichni zaměstnanci ve spalovacích vozech. Ani ten pitomý plyn v nich nepoužívají, přitom jejich zaměstnavatel už ho taky dávno prodává. Omlouvám se výjimkám, co odešly po svých nebo odjely na kole.
          Zajímalo by mne, co asi víte o investicích, komplexním řešení a dalších věcech, jak zdánlivě ztrátovou investicí akcelerovat zisk jinde.

          1. Tak hodne stesti 🙂
            To jste

            Tak hodne stesti 🙂
            To jste az tak presvedcen, ze postavit sit je tak jednoduche, resp.v cezu jsou az takovi idioti? Jen se ptam…
            Jak jsem psal nize – vase tvrzeni je zalozeno na predpokladu, ze investici do site stimuluju trh natolik, ze se mi sit zaplati. Zni to na prvni pohled logicky, ale mate to podlozeno nejakou kalkulaci? Muze to totiz byt uplna blbost, resp. faktoru co ovlivni rozvoj elektromobility je vic. Stimulovat ho investici do stanic je asi nejdrazsi zpusob jak to delat… To je jako kdyby chtel provozovatel benzinky stimulovat spotrebu benzinu tim, ze bude rozdavat lidem auta…
            Stanice musi trh predbihat, ale nesouhlasim s tim, ze a) mezi investici do site a rozvojem elektromobility je jednoducha prima umera a b) koruna investovana do site se vrati tim, ze generuji noveho zakaznika stimulaci trhu.

            1. Samozřejmě, že se mu
              Samozřejmě, že se mu síť zaplatí. Proč by pak budoval další transformátory a stanice u průmyslových zón a v místech se zvýšeným odběrem, byť předpokládaným?
              Stavět nabíječky ovšem nestačí, pořád jste nepochopil tu komplexnost. Musíte jít za zákazníky a ukázat jim, jak to jde. Musíte především Vy sám přijet elektromobilem, ukázat jak jde nabít ze stejné zásuvky, jako mobilní telefon. svézt lidi, nechat je řídit, ukázat jim nabíjecí místa v jejich objektu, ukázat jim směšné náklady na dobíjecí místo atd. atd. …..
              Pokud jim ukážete náhodně rozeseté rychlonabíječky v nedojízdné vzdálenosti, wallboxy za desítky tisíc a kabely atakující deset tisíc, přičemž dojedete ve spalováku, asi nikoho nepřesvědčíte.

              1. Fascinuje me vase jistota.
                Fascinuje me vase jistota. Paralela s prumyslovymi zonami je spatne. To je prave ten problem, ze casto srovnavate nesrovnatelne a tak trochu po broukpytlikovsku mate pocit, ze to je jednoduchy jak facka.
                Posilovani site je neco, co dela distributor v ramci sveho regulovaneho businessu. Takze ma ze zakona garantovanou navratnost investice (naklady na to se mu zaplati v distribucnich poplatcich, takze je prenese na konciveho uzivatele). Transformator je bud soucasti distribuce (navratnost=viz predchozi veta) a nebo je jeho investorem ten, kdo prumyslovou zonu postavil nebo kdo si tam postavi nejakou tovarnu,sklad atd. Rizika distributora jsou vpravde minimalni.
                Sit stanic je investice, ktera neni nijak garantovana nicim. Jde o standardni investicni rozhodnuti jako do elektrarny nebo cehokoliv komercne jineho, kdy verite, ze trh bude fungovat tak, ze se vam to zaplati. Ale nikdo vam na to negarantuje ani korunu. Rizika zde jsou maximalni, sazite na budouci trh, ktery se muze, ale taky nemusi vyvijet dle vasich predstav a odhadu.
                Prestante pouzivat paralely s prenosovkou (CEPS) a distribucnimi spolecnostmi, stavbou elektrickych vedeni a transformatoru. To je uvaha uplne mimo a jenom ukazuje, ze energetice nerozumite, ale chcete jim radit…
                Rozumim tomu, ze verite, ze vybudovani site stanic v hodnote radove desitek, mozna az stovek milionu korun se da osetrit tim, ze diky samotne existenci stanic mi pribude tolik zakazniku, ze se to zaplati a muzu to dale stimulovat tim, ze budu delat osvetu, pujcovat jim auta a presvedcovat je a presvedcovat je a ukazovat a ukazovat. Tj.to, co na rade akci delate (coz neni mineno jako dehonestace). Jakkoliv ma jakakoliv stimulace trhu smysl, tak touhle praci v terenu si business nezajistite. Ale o tom vas tezko presvedcim.
                Nehlede na to, ze elektromobiliste jsou pomerne nevdecna banda, usuzuju aspon podle rady prispevku zde na foru…

      1. Tak si blboune zvykni na to,
        Tak si blboune zvykni na to, že když nemohu nacpat sousedovi hlavu do jeho na můj pozemek čmoudícího komína neb by to bylo „nelidské“ což naštěstí jeho smrad u mne není, nediv se, že souseda prásknu tomu, kdo s ním zatočí. Pěkně oko za oko, zub za zub. A je mi jedno zda po bolševicku, nebo ekonomisticky. Ve výsledku rozdíl v těch zřízeních není. Obé jsou organizované násilí.

          1. přesně tak! a ještě k
            přesně tak! a ještě k tomu paušál! Od mobilních operátorů sme na ty paušální zlodějny alergický, horko těžko se vybouchávalo převádění nevyužitých volných minut a oni fóknou na stojany kde lidi dobíjejí dvakrát ročně DEFAKTO na nouzovku pitomí teď už ovšem drahý paušál.

            12 měsíců v roce X 550 včDPH = 6600 CZK ročně ?? za co?? co sme komu udělali?? :))

            Bolbost! navíc když nabíječek mají
            1) málo
            2) poruchový
            3) věčně obsazený

            to je podpora českýho vzduchu to by se jeden posr :))

        1. Ach jo…. Někteří to
          Ach jo…. Někteří to pořád nechápou…. Nejde o výši paušálu, jde o to, že někteří nabíjejí jen příležitostně (dle mě tak min.80% uživatelů a tak to má i být, aby nemuselo být rychlých nabíječek 5x tolik). A právě těch 80% lidí nabíjí třeba jen párkrát do roka a proto musí platit paušál? Musí snad mít každý neomezený tarif na mobilní telefon aby si mohl párkrát za rok zavolat z telefonu….

          1. To je sice fakt, ale kdyz se
            To je sice fakt, ale kdyz se to veme kolem a kolem, tak realne dneska je drtiva vetsina nakladu na stojany fixni – tj CEZ ma velmi podobne naklady s clovekem co tankuje denne i s tim co tankuje jendou za mesic.
            Jinak nove tarify by snad mely prijit relativne brzo a ty uz budou zohlednovat spotrebovane kWh…

          2. No a tohle je možná to
            No a tohle je možná to riziko, kterého se všichni provozovatele nabíječek vlastně bojí. Že tady elektromobilisté budou vehementně volat po husté síti co nejrychlejších stanic, ten kdo to nebude chtít dělat, bude pomalu za zrádce národa a až ta síť vznikne, tak tam elektromobilisté budou jezdit jenom občas, příležitostně, protože budou hlavně dobíjet doma…
            Pokud někdo dobíjí veřejně jednou za měsíc, tak pro něj se cokoliv stavět nevyplatí. Resp. kdyby se takhel chovali všichni elektromobilisti, tak jich bude muset být řádově víc, aby se vybudování a provozování nějaké sítě vyplatilo.
            Sto elektromobilistů, co dobíjejí denně, má pro provozovatele větší smysl než tisícovka, co dobíjí jednou za měsíc…
            Nic to nemění na tom,že paušál je nevhodný produkt, ale netvrdil bych, že pro naprostou většinu, jak se tady píše.
            Jen abyste se nedivili, až ČEZ zavede ty jednorázové platby. Tipuji, že cena nebude malá. Zajásají ti, co dobíjejí jednou za měsíc a ti, co dobíjejí pravidelně zase budou řvát a křičet, jak vypovědí smlouvy.
            Problém zdejších diskutérů je v tom, že to každej vidí zcela subjektivně (mě paušál nevyhovuje, takže je paušál špatně) a máte problém (až na výjimky) se na to podívat z druhé strany. Pořád totiž platí, že ČEZ výstavbu a provoz sítě dotuje, tak mi kecy o ziscích přijdou mimo…

            1. Viz moje odpověď výše.
              Viz moje odpověď výše. ČEZ výstavbu a provoz nabíječek nedotuje, ČEZ jen špatně a pomalu investuje. Pokud by to rozjel – a na to má jak sílu, ta kapitál, lidi a struktury – mohl nejen z větší části ovládnout trh, ale vyrobit si tisíce nových zákazníků v tuzemsku i zahraničí, když by nabíjení v ČR používali i elektromobilisté z okolních zemí, kde je jich řádově více.
              Já, při mých průměrných 12 kWh/100 km a ujetých 41 tis. km jsem už odebral od ČEZu 4.920 kWh. Většinu doma, menšinu na nabíječkách. Ale jako nově vzniklý zákazník, předtím neexistující. A odebírat budu dále a pravidelně. Dokonce jsem po 2 letech pořídil další vůz na elektřinu, další podobný spotřebič, dalšího zákazníka. A to máme skoro nejmenší auta na trhu. Je nás v ČR minimálně tisíc a to číslo dále roste.

              1. Radovane, je to jednoduche.
                Radovane, je to jednoduche. Kazda firma -CEZ nevyjimaje – pri kazde nove investici rozhoduje na zaklade neceho, cemu se rika business plan. Tj.jestli se dana investice vrati v horizontu nebo s parametry, ktere investor pozaduje. CEZ ma jako energetika asi lepsi vychozi pozici, ale kdyz jsou tak zkostnateli, tak nic nebrani tomu, aby kdokoliv v roli investora do site zainvestoval a vydelal na tom. Kde je psano, ze to musi byt zrovna CEZ?
                Tady je rada lidi, vcetne vas, kteri vi, jak o cez dela blbe a jak by to mel delat lepe a opakovane tvrdi, ze se to ekonomicky vyplati, jenom na cezu jsou tak blbi, ze to jaksi nechapou, moloch atd.
                Co vam proboha brani, abyste sepsal business plan, kde na cislech dokazete, ze si to na sebe vydela a presvedcil nejakeho investora, aby tady do site stanic investoval a vypalil cezu rybnik? Penize jsou na trhu levne, je rada dravych investoru, kteri se pousti do novych high-tech odvetvi.
                Tady je nekolik lidi, kteri se k tematu vyjadruji s jistotou, ktera evokuje, ze to maji do detailu spocitane a rozmyslene. Tak konecne prestante plkat a ukazte jak se to ma delat!
                A nebo je to typicka situace, kdy nekdo, kdo ma elektromobil a zajima ho to, ma pocit, ze tomu rozumi, rozdava rozumy na vsechny strany, vi kdo co kde dela blbe a jak on by to dokazal levou zadni, ale nemuze protoze….
                Bohuzel vetsina z tech, co tady ma jasno jak kdo na cem vydelava, vi o veci naprosty prd…

                1. Takže před lety bylo
                  Takže před lety bylo vedení ČEZu plné idiotů, kteří si neudělali byznys plán a vyhlásili, že postaví 200 stanic. Tak jste to myslel?

                  Staví i jiní – pan Tinka, pan Rýznar a další

                2. No mozna prave proto, ze
                  No mozna prave proto, ze meli na zacatku velke ambice zalozene na nerealnych predpokladech, tak k tomu nyni pristupuji opatrneji. Navic ten puvodni plan byl na AC stanice, rychlodobijecky jsou za jine penize.
                  Ale treba byli pitomci, to se nevylucuje. Tim spis jim mate moznost ukazat, jak to delat,ne?
                  Pan Tinka, Ryzner – super, kolik stanic a kde se chystaji v blizke dobe postavit? Jak pomuzou rozhybat trh?

                3. No mozna prave proto, ze
                  No mozna prave proto, ze meli na zacatku velke ambice zalozene na nerealnych predpokladech, tak k tomu nyni pristupuji opatrneji. Navic ten puvodni plan byl na AC stanice, rychlodobijecky jsou za jine penize.
                  Ale treba byli pitomci, to se nevylucuje. Tim spis jim mate moznost ukazat, jak to delat,ne?
                  Pan Tinka, Ryzner – super, kolik stanic a kde se chystaji v blizke dobe postavit? Jak pomuzou rozhybat trh?

                4. Dělají Moravu, jeden
                  Dělají Moravu, jeden převážně jižní a druhý severní. Nevyhlašují velkolepé plány, ale rovnou staví.

                  ČEZ má v plánu Bravantice a Ostravačice už více než 2 roky!
                  Poslední Předpokládaný termín spuštění Q4/2016 určitě zase nestihne.

                5. Třeba bude stačit, když
                  Třeba bude stačit, když si o té věci něco málo zjistíte, třeba na evmapa.cz 🙂

                6. Pořád jste nepochopil, že
                  Pořád jste nepochopil, že ať přesvědčím koho chci, tak prostě nebude mít ani ty elektrárny, ani tu distribuční síť, kterou má ČEZ historicky a zákonem. Ale to je Vám asi zbytečné opakovat.
                  Co ovšem může ČEZu – a nejen jemu jako výrobci – zakroutit u občanů a menších firem krkem, je fotovoltaika a vítr v kombinaci s bateriemi a elektromobily v každém domě. Některé větší firmy už mají díky kogeneraci kromě tepla a teplé vody i svůj proud a ještě mají přebytky. Prostě decentralizace výroby a akumulace. Pokud k tomu máme jako elektromobilisté podmínky (například vlastní objekt), už na tom děláme, neplkáme.

                7. Anonyme, zase jste napsal blbost!
                  Skoro dva roky provozuji

                  Anonyme, zase jste napsal blbost!
                  Skoro dva roky provozuji veřejnou rychlonabíjecí stanici a můj business plán je: zaplatit nabíjecí stanici, přípojku, instalaci, revizi, opravy nabíjecí stanice, vyměny opotřebovaných konektorů, spoutu telefonátů se zákazníky, kteří z nějakého důvodu nemohou nabít a dostanu zlomek toho co ČEZ. Prostě každý elektromobilista, který u mně nabíjí, přináší ČEZu několikanásobek toho co mně.
                  Navzdory tomu jsem do toho šel a věřím, že se moje investice vyplatí … když ne mně, tak těm, kteří díky ní nedostanou rakovinu, nebo nějakou plicní nemoc.

              2. „Tisice novych zakazniku“
                „Tisice novych zakazniku“ tezko nastanou, dokud se nestane neco zasadniho s cenou aut. Potencial cistych (trosku se mi chce rict fanatickych) nadsencu (kteri jdou do toho bez ohledu na cokoliv) je podle me plus minus vycerpan, pribyvaji spise ti normalni nadsenci, pro ktere se vydanim novejsiho modelu s vetsi baterii zmensi opich s pouzivanim EV… “ (to jsou ty 100-200 rocne). Pro „bezneho“ masoveho zakaznika nebude EV primarni volbou jeste hodne dlouho.

                1. To je problém vejce a
                  To je problém vejce a slepice. Až budou vyráběny elektromobily velkosériově, tak budou levnější a bude si je moci dovolit více zákazníků. Až bude více zákazníků, bude výroba EV zisková.
                  A aby se to zlomilo, k tomu slouží dotace a pobídky.

                2. Tisíce nových zákazníků
                  Tisíce nových zákazníků jsou už nyní, jen není síla, která by jim chtěla elektromobily prodat. Protože všechny firmy, úřady a instituce vedou knihy jízd a jde velmi jednoduše říci které jejich vozidla lze elektromobilem ihned nahradit. Asi tak, jako si to řekla německá pošta a nyní bude mít svůj účelový poštovní elektromobil v tisících kusech, později snad uvolněný i do prodeje. Pak je možné i zlevnění pro masového koncového zákazníka občana, jak v cenách ojetin, tak v nových elektromobilech. Zatím je ovšem chrlí jen Nissan a Tesla a to je pořad sakra málo. Ostatní jen příštipkaří.

            2. Věřte, že jediný v ČR
              Věřte, že jediný v ČR co na síti nabíjecích stanic nemůže prodělat je ČEZ.

              Když propaguji elektromobily a vozím lidi tak dominantní argument, který od nich slyším proč si nepořídí elektromobil je, že se bojí, že nebudou kde mít nabít. Přitom když si koupí elektromobil tak i kdyby ani jednou za celou životnost auta nenabili na rychlonabíječce tak na nich ČEZ vydělá minimálně 10 000Kč ročně na elektřině, kterou odeberou navíc ze zásuvky … jinak řečeno kdyby pro každých deset elektromobilistů, kterí si díky existenci rychlonabíjecí sítě pořídí elektromobil, postavil jednu rychlonabíjecí stanici tak se mu ta investice za životnost auta vrátí a to i v případě, že ten elektromobilista ani jednou na tu rychlonabíječku nepřijede.

              Ovšem pokud ČEZ nepostaví síť rychlonabíječek tak si lidi elektromobily nekoupí a ČEZ na jejich elektromobilech nevydělá.

            3. To si nemyslím, většina
              To si nemyslím, většina populace v čr žije v panelácích, pokud tito lidé budou chtít vlastnit elektromobily a dobíjet je, tak budou odkázáni na veřejné dobíjení – protože z jedenáctého patra si prodlužku k autu 100m od baráku každý nehodí… v nových rodinných domech to také bude problém, protože většina domů na satelitech nemá 400V – to je řekněme příplatková výbava… a ostatně pokud elektromobil nebudu používat jen kolem komína, potom musím veřejné sítě využít také, nicméně ano nebude to jako s benzínkama dnes, bude to napřed jako s benzínkama před 50 a více lety, bohužel náhradní baterka není tak jednoduché zařízení jako dvacetilitrový kanystr, který byl součástí většíny starých spartaků a Octavií

                1. Ja bych tomu klidne veril.
                  Ja bych tomu klidne veril. Je to pro uzivatele pohodlnejsi kdyz nemusi resit co ma na jake fazi a proste ma na baraku 1x63A misto treba 3x25A.

                2. Na baráku obvykle mají na
                  Na baráku obvykle mají na patním rozvodu 3×63 A a jednotlivé byty mají 1x25A nebo i méně.

                3. Zapnu elektrickou troubu a
                  Zapnu elektrickou troubu a pak už nemůžu žehlit, prát ani vařit vodu v rychlovarné konvici?

                4. Hm, já mám doma 1×25 A.
                  Hm, já mám doma 1×25 A. Překvapivě máme indukční sporák, troubu, bojler, varnou konvici a ještě na to nabíjím elektromobil. A jaksi v pohodě, párkrát se stalo, že když se sepnul bojler, manželka zapla troubu, nabíjelo se auto a ještě někdo zapnul konvici, že to vyletělo. Ale to bylo v součtu asi 40 A. Jistič 25 A ve skutečnosti vydrží poměrně dlouho velké přetížení. Je to ochranný prvek, neurčuje vám maximální odběr…

                5. převzato z
                  převzato z elektrika.cz

                  Vypínací charakteristiky, neboli meze vypínacích proudů, jsou uvedené v ČSN EN 60898 (35 4170). Společná hodnota pro všechny charakteristiky (B, C, D) je, že jistič nesmí vypnout do 0,1 s, při 3xIn pro „B“, 5xIn pro „C“ a 10xIn pro „D“.

                  jinak 25A x 230V je 5,750kW, ale nevěřím tomu že delší dobu přes jistič 25A poteče 40A a jistič nevypadne, teda pokud není vadný

                6. Jistě, při přetížení o
                  Jistě, při přetížení o 100 % by měl vybavit cca do 2 minut. Při mém uváděném asi cca 10 minut. Při přetížení o cca 20 % to jsou 2 hodiny. Konvice nahřívá ale jen asi 3 minuty. A pak klesně proud k lehkému přetížení, které jistič trvale unese. Samozřejmě ho takto nelze zatěžovat trvale a navíc tímto trpí a půjde rychleji do kytek (vyhřeje se), ale při jeho ceně je mi to jedno.

                7. byla rec o novych rodinnych
                  byla rec o novych rodinnych domech a jake maji pripojeni – nebo aspon na to jsem reagoval

                8. Ok, já jen, že v tom
                  Ok, já jen, že v tom příspěvku výše byla diskuze o panelácích, ale i rodinných domech.

                9. Najděte mi jediný nový
                  Najděte mi jediný nový RD, kde nemají do rozvaděče přitažené 3 fáze. To je nesmysl.

                  Varnou desku asi připojíte jak na 1 fázi (pokud se nejedná o byteček, kde běží 1 plotýnka)?
                  Nehledě na to, že je levnější platit 3×25 jistič (a rozdistribuovat okruhy v baráku na jednotlivé fáze) než platit 3×63 a použít jen jednu fázi.

                10. Bydlím v ulici dvacet let
                  Bydlím v ulici dvacet let starých řadovek, jsme jediní, kdo má 400V doma…nemyslím, že u rozpočtovek, které vznikaly po nás je to jinak..ostatně, proč by lidi v nových domech potřebovali 3×400? kutit nekutí, cirkuli nepotřebují, kotel na plyn utáhne levou zadní 230V, sporák mají 230 nebo plyn, vodní čerpadla nepotřebují jsou na městské vodě….ne každej je maniak typu lidí z hybridu, co řeší tepelná čerpadla soláry atd…prostě chtějí barák za rozumnou cenu a jsou ochotni akceptovat jeho náklady

                11. Jen technická, není to
                  Jen technická, není to 3×400, ale 3×230. To jen na okraj.
                  Jinak jsem prošel hodně nových RD za poslední léta a každý z nich měl od antoníčka do baráku přivedeny všechny 3 fáze. Ostatně cenově kabel se 4 žílama (místo dvou) prakticky nijak neovlivní cenu baráku.
                  Je možné, že RD s přivedenou jednou fází existuje, ale je to vyjímka, ne pravidlo.

                12. Taky bych řekl. Hlavně už
                  Taky bych řekl. Hlavně už při stavbě se běžně motorový proud využívá a když už máte kvůli stavbě dotažen 3fáz, nedává smysl pak dávat jednofáz.

                13. za dnešní situace nee, ale
                  za dnešní situace nee, ale pokud by prošel loňský pokus ERÚ na paušální platbu za jistič, tak si piš, že by se distribučním společnostem už loni rozjel kšeft s jednofázovými elektroměry přestože máš do baráků většinově dovedený 3-fáz. A věř tomu, že zatím není dobojováno. Rok 19 se blíží.

                14. Tak řešíme tady co je
                  Tak řešíme tady co je teď a ne coby kdyby.

                15. technická technické – je
                  technická technické – je to ~3x230V/400V obé je pravdou. ~230V je v Y (hvězda) a ~400V je v D (trojúhelník). Tvou technickou ale částečně staví na druhou kolej jiný údaj a tím je 3x25A. Tento proud je právě na vrcholech oněch zapojení a pokud máš symetrickou zátěž, pak je možno dosáhnout vyššího součtu proudů v jednotlivých ~230V větvích než by odpovídalo 25A jističi. Ale to už je zapotřebí vysvětlovat nad obrázkem.

                16. Vím, že mezi fázemi je
                  Vím, že mezi fázemi je díky fázovému posunu až 400V, připomínka byla k tomu, že se neuvádí 3x400V.

                17. 3×400 jsem ještě
                  3×400 jsem ještě neviděl… To jako že má v RD někdo 1x25A? To je cca 5,8kW. Takže když v neděli pustí pračku a troubu, tak po zapnutí dalšího spotřebiče letí jistič?

                18. pračka jede v noci na
                  pračka jede v noci na noční proud, bojler má příkon 800W, takže k Tebou zmíněné kombinaci nedojde. V noci většinově nikdo nepeče. A pakliže peče, tak ne v troubě ;-)A to již nepočítám dnes stále častější FVE na RD. A v neposlední řadě si projdi vypínací charakteristiky jističů.

                19. No právě, v sobotu se
                  No právě, v sobotu se peče v troubě, k tomu se smaží na plotýnce a při dalším podobném spotřebiči dochází kapacita. Je to prostě vymyšlený nesmysl. A i ten nejmenší 5l bojler na ohřev vody pod umývadlo má 2000W.

              1. Nejrozšířenější
                Nejrozšířenější připojení domácnosti v ČR je 3x25A. Jednofázové připojení 1×25 je typické pro paneláky ve kterých se vaří na plynu. U rodinných domů je předpoklad, že tam lidé budou mít točivé stroje, jako třeba cirkulárku či tepelné čerpadlo, takže trojfáz se většinou dává. Ale i kdyby ne, tak EV mají možnost nabíjet i z jedné fáze. Například pokud budu mít přípojku 1x100A tak z ní můžu naplno nabíjet i teslu s 22kw nabíječkou. Pro domácí = noční nabíjení ale není potřeba mít velký příkon. Z obyčejné 16A zásuvky jsem schopen za 8 hodin, kdy platí pro EV nízký tarif nabít cca 29kWh.

Napsat komentář