Česká republika zaostává o 50 letŽELEZNICE
Česká republika zaostává o 50 let
Elektroletadlo přeletí světSVĚT
Elektroletadlo přeletí svět
E-Scooter - elektroskútr od BMWVIDEO
E-Scooter - elektroskútr od BMW
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi TEST
Mikrohybridní Citroen C4 e-HDi

BYD veze do Evropy elektrické vysokozdvižné vozíky

Jan Horčík - 20 Květen 2014

Pojem "vysokozdvižné vozíky" má asi většina z nás uložený v hlavě díky hodinám zeměpisu. Která země je jejich hlavním vývozcem? Pokud už tomu tak není, brzy to nejspíš bude Čína.auto elektrické vysokozdvižné vozíky BYD

Elektrické vysokozdvižné vozíky BYD
foto: BYD

Vysokozdvižné vozíky jsou spolu s těmi golfovými asi nejrozšířenějším "elektromobilem" v České republice. A dost možná i v dalších zemích. Čínský průmyslový koncern BYD před devíti měsíci doma v Číně otevřel továrnu na jejich výrobu.

A dnes už se elektrické vysokozdvižné vozíky značky BYD hrnou do Evropy, resp. zatím pouze do Německa. Jde o 3,5t stroje vybavené stejnými LiFePO4 bateriemi, jako elektrobusy či elektromobily této značky.

Zatím bohužel nejsou známy podrobnější specifikace ani cena.

P.S.: Abyste si nemysleli, že neděláme domácí úkoly, pak vězte, že největšími vývozci vysokozvižných vozíků jsou Německo, Japonsko, a Jižní Korea. Předními výrobci jsou Toyota, Kion , Jungheinrich a NACCO. Tak, a teď to máte.

 

Teoreticka kapacita katody PbO2 je 230mAh/g co znamena ze olovene baterie maju perspektivu do buducnosti. Aj ked je teoreticka kapacita LiFePO4 katody 170mAh/g vacsia a ma vyssie napatie ako PbO2 aj tak ma Pb baterie este velku buducnost.

Len pre porovnanie projekt olovenej baterie LeaPol ktory sme podali do Horizon 2020 vyzvy ma za sebou 9 krajin EU a Izrael. Laboratorne olovene baterie s kapacitou 100Wh/kg vykonom 1000W/kg a cyklovatelnost lepsiu ako 5000x na 90% DoD. V ramci testovania sa prihlasila firma ktora vyraba vysokozdvizne voziky ale prioritou bol smart-grid a energy storage. Uspesne sa testovalo aj nabijanie/vybijanie prototypov Pb baterii pri 20C co nedokazu ani aktualne Li-ion baterie. Pre porovnanie Li-ion baterie s LTO anodou maju priemerne 65Wh/kg tieto olovene 90Wh/kg.

Obrázek uživatele Jolinar

no prave ze olovene baterie jsou strasne tezke... i ty laboratorni jak uvadite maji jen 100Wh/kg, zatimco Li-ion maji 260Wh/kg (Tesla-Panasonic 18650).

U elektromobilu neni problem s vykonem, ale s hmotnosti a kapacitou, no a mozna jeste s casovou zivotnosti. Co se tyce cyklovatelnosti taky neni treba 5000 cyklu, to bychom mohli ujet treba 3-400*5000=1.5-2.000.000 km :-)

Verim ze olovene maji potencial, ale ne v soucasne dobe a ne do elektromobilu...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale u VZV je vysoká hmotnost výhodou.Ba přímo cílem.Pokud by nebyla těžká baterie,musela muselo by být součástí vozíku zavaží,aby se vozík při zdvyženém břemenu nepřevrátil.Jejich slabina je spíš to,že po fajrontu se dává na nabíječku i když není úpúlně vybitá.

Dobrý, ta poznámka po ránu pobavila.

mimochodem, když už jsme u toho je i u takovýchto vozíků znatelná praktická výhoda v použití Li-ion baterií oproti olovu? Já jsem s tím nikdy nejezdil, tak netuším jestli je v provozu třeba problém s častým nabíjením pro nedostatečnou kapacitu, servisem, či tak něco?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je znatelna jen v zivotnosti a vyssim vykonu pri akceleraci... nebo zdvihaní. Olovene baterky jsou v dnesni dobe dobre pouzitelne ve vysokozdviznych vozicich, svou praci odvedou, ale zvladaji jen 200-400 nabijecich cyklu a nesmi se vyuzivat cela jejich kapacaita, navic se velmi dlouho dobiji: 3-8 hodin coz nemusi byt v jedno, nebou dvousměnném provozu problem kdyz je cela noc na dobijeni. Oproti nim mají Lithiové mnohem delsi zivotnost´= kolem 2-3 tisic cyklu a pote maji jeste pres 80%nominalni kapacity, a pak se daji pouzivat dale az do 60-70% puvodni kapacity... a takovy pocet cyklu je dostatečný téměř na celou životnost samotného vysokozdvižného vozíku. Oproti olovu bude take absolutne bezudrzbovy (aspon co se tyce pohonu) protoze u olovenych baterek se musi dolevat kapalina nebo pridavat kyselina, jednou za cas se musi cyklovat, a kazdych par let menit battery pack, a to neco stoji

Asi jste chtěl napsat spíše nejen... Jinak ne nadarmo se říká nohy jako z olova. Hmotnost baterií, doba nabíjení, všechno hraje pro lithium. Kromě ceny, ta je bohužel také někde jinde.

---

hariprasad

Už ani moc ne. Ty čínské Lifepo4, přestože jejich cena poslední roky spíš pořád mírně stoupá už vychází při stejné kapacitě na podobné peníze jako nějaké značkovější trakční olověné. Na druhou stranu nejsou zase o tolik lehčí a menší.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že zrovna váha u VZV nebude to hlavní. Ono kdyby to bylo zase příliš lehké - bude se to muset dovažovat!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Presne tak. Tie olovene baterky maju tu vyhodu ze su dostatocne tazke, co je pre vysokozdvizny vozik nutnost. Vo firme mame Toyoty, BT aj Linde vsetko s olovenymi baterkami. Vzdy cez noc sa to musi dobijat cca 6-8hodin. Destilovanu vodu treba dolievat podla vytazenosti a teploty na halach. V letnych mesiacoch je to aj 2x do tyzdna.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, proto je rozdíl mezi akumulátorovým, naftovým a plynovým jestliže u akumulátorového je váha zajištěna akumulátory u naftových a plynových to musí být řešeno litinovým závažím v podobě zádě vysokozdvižného vozíku. Zdvihací schopnost je částečně upravena délkou zdvihacích vidlí a částečně i hydraulickými hadicemi, jež při nadměrném překročení prasknou a je pruser a maler.

Pravda, vysokozdvižný vozík potřebuje dostatečnou stabilitu, aby se nepřekotil. :-)

---

hariprasad

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.
Ekologický oskar - hlasování
EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články