Autosalon Ženeva 2013: první hybridy na vzduch v roce 2016

Jan Horčík - 14 Březen 2013

Na jsme využili příležitosti popovídat si s Karimem Mokkadem, vedoucím projektu HYbrid Air v rámci skupiny Peugeot Citroën. Prozradil nám, že nový typ hybridů bude o polovinu levnější než dnes běžné elektrické hybridy a že první auta budou na trhu v roce 2016.auto Karim Mokkadem autosalon Ženeva 2013 PSA Peugeot Citroen Hybrid Air

Karim Mokkadem mluví na autosalonu Ženeva 2013 o technologii HYbrid Air
foto: Hybrid.cz

Francouzský koncern PSA Peugeot Citroën se na autosalonu Ženeva 2013 blýsknul zcela novou technologií HYbrid Air – vzduchovými hybridy. Ty namísto baterie a elektromotoru využívají stlačený vzduch. Podrobnosti nám v rozhovoru prozradil Karim Mokkadem, vedoucí projektu.

Co přimělo koncern PSA zabývat se technologií stlačeného vzduchu, kterou poprvé zkoušel před více než 60 lety?

Karim Mokkadem: Za tímto projektem stojí samozřejmě snaha o další snižování emisí. Skupina PSA dlouhodobě investuje do technologií, jako jsou elektrické vozy či hybridy, a i díky nim dosahuje vynikajících výsledků z hlediska úrovně emisí. V roce 2012 se značka Peugeot stala jedničkou v Evropě s průměrem 121,6 g CO2/km na vůz. Ve snižování této hodnoty je ovšem třeba zajít ještě mnohem dál. A Hybrid Air je výborným prostředkem. Je cenově dostupný, použitelný do osobních i lehkých užitkových vozů segmentů malých a středních vozů a jeho efekt ve snižování spotřeby je mimořádný – cílem je 2,0 l / 100 km a 49 g CO2/ km.

Znáte společnost podnikatele Guy Négre a případně spolupracujete s ní nějak?

K.M.: Společnost MDI samozřejmě známe, ale s panem Guy Négre nijak nespolupracujeme. Jeho i naše technologie mají společné jen to, že využívají energii stlačeného vzduchu, jedná se ale a zcela rozdílné systémy, což říká i sám Guy Négre. Jeho systém spočívá v tom, že benzín je nahrazován stlačeným vzduchem, který se do nádrže čerpá pomocí kompresoru. Naše řešení žádný kompresor nepotřebuje. Stlačený vzduch zůstává ve vysokotlaké nádrži, spalovací motor funguje stále na benzín.

Jaký způsobem tedy váš systém konkrétně pracuje?

K.M.: Při brzdění a zpomalování vozu se rekuperuje energie. Ta je hydraulickými měniči převáděna, tedy hydraulické měniče způsobují cirkulaci oleje. Olej se dostane do akumulátoru a tlačí na píst, píst stlačuje vzduch. Jakmile se uvolní píst a vzduch se dekomprimuje, stlačí olej, který jde do hydraulického motoru, který je prostřednictvím převodovky spojen s koly a točí je. Hydraulický motor se točí oběma směry, tedy když auto jede setrvačností či brzdí, motor se točí jedním směrem, jakmile se nádrž naplní, točí se zpět. Systém rekuperuje energii velice rychle a velmi často, za míň než 10 s. Energii můžeme rekuperovat v 95 % případů zpomalování nebo brzdění. Ve městě to umožní ušetřit až 45 % paliva. Ekvivalent energie, která se uložena uvnitř, je 150 kJ, což sice není moc, ale výkon je až 30 kW. Je to proto, že máme přístup k této energii rychle a často, což umožňuje snížit spotřebu. Pokud bychom ovšem chtěli využít jen energii stlačeného vzduchu s vypnutým benzínovým motorem, ujeli bychom jen asi 500 metrů. Protože ale můžeme používat tuto energii velice často, dosáhneme stejné spotřeby jako u elektrického hybridu, ale za míň peněz.

auto Karim Mokkadem autosalon Ženeva 2013 PSA Peugeot Citroen Hybrid Air

Karim Mokkadem na autosalonu Ženeva 2013 technologii HYbrid Air také názorně demonstroval
foto: Hybrid.cz

Stlačování vzduchu je energeticky náročná činnost. Jak vychází energetická bilance pohonu HYbrid Air proti klasickému HEV, tedy elektrickému hybridu s baterií?

K.M.: Tato otázka souvisí s tou předcházející. Nepoužíváme vzduch z kompresoru, který dáme do motoru. Jediná věc, kterou děláme je, že energie, která se ztrácí při brzdění a zpomalování,používáme pomocí hydraulického systému pro stlačení vzduchu(zdůrazňuji hydraulického, protože u vozu závislém na kompresoru, se hydraulika nepoužívá). Energetická bilance je tedy obdobná jako u elektrického systému. Zde je tedy výhoda našeho systému vyplývající ze způsobu, jakým skladujeme a rekuperujeme energii, který je efektivnější než u elektrického systému, právě díky hydraulice.

Kdy bychom se mohli dočkat prvních HYbrid Air aut na trhu?

K.M.: První vozy vybavené touto technologií budou na trhu od roku 2016.

Předpokládám správně, že HYbrid Air vozy budou moct být výrazně levnější než klasická hybridní vozidla vybavená drahou baterií? Jak tuto cenu odhadujete?

K.M.: Ano, ve srovnání s klasickými hybridními vozy bude tato technologie asi o polovinu levnější.

Máte informace, že na podobné technologii pracují i další automobilky? Případně, plánujete tuto technologii HYbrid Air nabídnout licenčně?

K.M.: Jsme samozřejmě připraveni sdílet tuto technologii i s dalšími výrobci. Pro rozvoj této technologie v širokém měřítku je to nezbytné. V současné době probíhají jednání s potenciálními partnery. Přičemž spolupráce může mít různé formy – od prodeje práv k používání systému až po dodávky celého pohonného systému. Jednáme samozřejmě také se skupinou General Motors, která je v oblasti sdílení technologií našim privilegovaným partnerem.

Zpět na HybridPřidat komentář

Takže to sebou nese všechny nectnosti/ztráty kompresorového pohonu, a při krapet delší jízdě ustálenou rychlostí budou úspory veškeré žádné.
Nevelí tomu nějaký Čech? Typický tunel.
Po několika letech života jak "prase v žitě" se omluvně prohlásí že se to nezdařilo a hurá na další z cizích kapes prodělečný podnik.
Jak dlouho ještě bude fungovat strašák oteplování a humbuk kolem snižování emisí CO2?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

150kJ=147,6kWs (kiloWattsekund)
Takže při odběru 30kW to je energie asi tak na 5 sekund. To je tak akorát na rozjetí. Na nic jiného se to použít nedá.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vše jen pro to, aby se prodloužila výroba spalovacích motorů. Už aby Tesla Motors začala nabízet lidová EV vozítka, která plánují.
Možná do toho časem zasásáhne i technologie Ecat

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nesmysl, E-cat je podvod a nějaké EV se nekoná, jaksi nejsou vhodné akumulátory a hend tak nebudou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, auto na stlačený vzduch je to pravé. A když auto chcípne, hurá ven a pumpičkou se vzduch dohustí.Nebo to tak nejde???

Obrázek uživatele Jan Horčík

Zde nejde o "auto na vzduch" jako v případě vozů od MDI. Zde jde o hybrid, kde je místo baterie použit zásobník stlačeného vzduchu.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenže kdo trochu technice rozumí, ten ví, že je to nesmysl.
Rekuperace takovým způsobem nemá efekt, prože vzduch se při stlačování zahřívá a teplo uniká => velké ztráty a malý efekt takového přídavného zařízení.
Doporučuji méně honit senzace.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jistě jste pochopil, že šlo o žert. Nicméně vaše vysvětlení jsem nepochopil.Je mi jasné, že auto nejede na stlačený vzduch, ale vy to vlastně potvrzujete...

Obrázek uživatele Jolinar

Jede i nejede... Primarnim zdrojem je porad benzin, vzduch se pouziva pouze pro ulozeni (a pozdeji uvolneni) brzdne energie.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol