ZKUŠENOSTI: Jak se jede elektromobilem Hyundai Ioniq Electric do italských Alp

Matouš Ferenc je už přes rok majitelem elektromobilu Hyundai Ioniq Electric. A neváhá s nim podnikat výlety po celé Evropě.

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric v italských Alpách
foto: archiv autora

autor: Matouše Ferenc

Chtěl bych se zde podělit o své zkušenosti s cestou na dovolenou s „malobaterkáčem“, tedy elektroautem, které nedisponuje tak velkou baterií jako např. elektromobily značky Tesla. Jedná se o elektromobil Hyundai Ioniq Electric, se kterým jezdím od března 2018. Předtím jsem měl 1,5 roku Nissan Leaf ročník 2014 s baterkou 24kWh.

Protože najezdím asi 4000 km měsíčně, mám již s autem celkem slušné zkušenosti. Pro úplnost dodám, že moje předchozí auta byly Škodovky jak benzínové, tak naftové, s obdobným měsíčním nájezdem.

Letos nás s Ioniqem čekala dovolená v Italských Alpách, včetně velkých průsmyků. To ve mě vyvolalo obavy, zda s 28kWh baterkou zvládnu nekonečná alpská stoupání.

Proto jsem na facebooku vznesl dotaz ke zkušenějším. Ti mě celkem uklidnili, protože mi spočítali, že na 1000 výškových metrů mi stoupne spotřeba o 5 kWh na 100 km a musím říct, že to odpovídalo realitě.

Jeli jsme s rodinou z Prahy do Itálie na devět dní. Byli jsme ubytováni vždy 3 noci na celkem 3 místech. Nejdříve jsme jeli do vesnice Pecol asi 40 km od Cortiny di Ampezzo. Celkem 690 km.

Nabíjení elektromobilu Hyundai Ioniq Electric

Nabíjení elektromobilu Hyundai Ioniq Electric
foto: archiv autora

Následně jsem se přesunuli blíže k moři, do města Oderzo. Poslední naší destinací v Itálii byla vesnice Svatá Kateřina 13 km od Bórmia. Závěrečná etapa do Prahy měřila 710 km. Za celou dovolenou jsme ujeli 2300 km.

Auto šlapalo jak má a neměli jsme jediný problém. Na všech 3 místech jsem měl domluvené „noční“ nabíjení a využil jsem jen běžné zásuvky 230V. Pouze v prvním penzionu jsem při nastavených 8 A po necelé hodině vyhodil jistič.

Když jsem to zjistil, personál jistič znovu nahodil a nastavil jsem raději nabíjení jen na 6 A (mám kabel kde mohu nastavit nabíjení v rozsahu 6 až 32 A) a již nebyl problém. Po této zkušenosti jsem na dalším místě, kde mi pan domácí k autu natáhl cca 50 metrů kabelu (použil 3 prodlužováky), jsem také nastavil jen 6 A což mi pro nabití přes noc bohatě stačilo. V posledním penzionu jsem nastavil 8 A a problém nenastal.

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric
foto: archiv autora

Co se týče rychlonabíječek, měl jsem předem naplánovanou trasu a dle Chargemap jsem si našel, kde budu nabíjet tak, aby to bylo na trase cca po 150 km (musel jsem také brát v úvahu výškové převýšení mezi nabíječkami) a aby byla v okolí nějaká záložní pro všechny případy.

Vybíral jsem jen ty nabíječky, na které mám potřebný čip (to lze najít právě v aplikaci Chargemap). Celkem jsem byl na rychlonabíječkách 10x a vždy jsem tam byl sám a neměl jsem žádný technický problém.

Měl jsem na cestu připravené tyto karty:

Rakouská ELLA – protože se často pohybuji na severu Rakouska, mám tuto kartu. Jejich síť nabíječek je na rakouské poměry levná, bohužel mají pokryté víceméně jen Dolní Rakousko.

Německá Maingau Energie – tuto kartu jsem si objednal právě před touto cestou, protože mají slušné pokrytí a ceny (hlavně v Německu, v jiných státech mají různé příplatky, kupodivu v Rakousku vyšší jak v Itálii).

U nabíjecí stanice Ella

U nabíjecí stanice Ella
foto: archiv autora

Také jsem měl v záloze holandskou kartu NewMotion – tato karta má sice dobré pokrytí, ale vysoké ceny nabíjení. Za 3 roky co ji mám jsem ji použil jen jednou, když jsem ji omylem použil u nabíječky ELLA (tento přehmat znamenal cca 5x vyšší cenu než bych platil s kartou ELLA).

Měl jsem také připravenou aplikaci od italské Enel. Ale nakonec nebyla potřeba. Co se týká nabíjení, více přiblíží tabulka níže. A nakonec ještě dva postřehy: nejnáročnější stoupání jsem zažil z výšky 200 m n. m. do průsmyku 2650 m n. m., kde mi zbývalo jen 11 % kapacity baterie (to jsem trochu očekával a proto jsem před tím nabil do 100 %).

Cestou dolu k penzionu v nadmořské výšce 1750 m n. m. jsem ale zpátky dobil 10 %. V horách nedoporučuji nabíjet do 100 % když víte, že pojedete dlouho dolů do údolí, jinak budou trpět brzdy.

Očekávám diskuzi, jak jsou elektroauta na dlouhé cesty k ničemu. Ale já a moje rodina to vidíme jinak. Nabíjení je pro nás příjemná pauza na protáhnutí těla a občerstvení. Navíc na dovolené není kam spěchat.

Minimálně 20 let jsem jezdil se spalovacími auty, nyní tři roky s elektro a už bych neměnil. Tedy jedině za ještě lepší elektromobil.

vlastní

106 Comments on “ZKUŠENOSTI: Jak se jede elektromobilem Hyundai Ioniq Electric do italských Alp”

  1. Já jsem právě teď na cestě na podobné trase z
    Já jsem právě teď na cestě na podobné trase z národního parku Stelvio, máme to vzdušnou čarou dál, ale po dálnicích blíž než ta nesmyslná trasa autora článku, asi se vyhýbal dálnicím. Vsadím se, že to jeli celý den.

    My stavěli zatím jednou na 5 minut na záchod a budeme stavět ještě jednou na záchod a protáhnutí u Mnichova a pak až v Praze.
    Takže zastávky a výměna řidičů tak na 10 minut celkem a jsme za 7 hodin doma, jestli nás nezdrží ta omezení na A9 a A93, teď to ukazuje +60 minut.

    Celá cesta samozřejmě bez tankování.

    Ten elektromobilní masochismus nechápu.

    1. Bohuzial nie, novy Ioniq bude horsi. Kym tento nabija
      Bohuzial nie, novy Ioniq bude horsi. Kym tento nabija priemerne 60 kW vykonom, novy bude len 40 kW.
      A ako som sa presvedcil na niekolkych takto dlhych tripoch, kilometrova rychlost nabijania je to najpodstatnejsie pre rychle cestovanie elektromobilom, nie to ze po prvu nabijacku ma novy Ioniq 50 km k dobru.

          1. V databázi EV je uvedeno max 70 kW. Nechce se mi věřit, že
            V databázi EV je uvedeno max 70 kW. Nechce se mi věřit, že by to bylo 40 kW. U nás by to moc nevadilo na 50 kW nabíječkách, v zahraničí by to byl znatelný rozdíl. Naopak navýšili výkon palubní nabíječky na 7.2 kW.

            https://ev-database.org/car/1165/Hyundai-IONIQ-Electric

            https://insideevs.com/news/353953/new-hyundai-ioniq-electric-price/amp/

            1. Je taký rozdiel medzi 6,6 a 7,2 výkonom AC nabíjania ? Na
              Je taký rozdiel medzi 6,6 a 7,2 výkonom AC nabíjania ? Na dlhej ceste AC nepripadá do úvahy, vždy len DC a doma zasa aj tak kvôli domovým ističom, ktoré sú na SK väčšinou 25A, to človek nevyužije. Len pár ľudí čo nemajú plyn a kúria elektrinou a majú istič nad 32A.

              1. Já nabíjím na AC 22 kW každý týden, když jedu od
                Já nabíjím na AC 22 kW každý týden, když jedu od obchodního centra (většinou to je kolem 3 hodin), takže využívám palubní nabíječku naplno. Ideální by bylo, kdyby to mělo 2 fázovou nabíječku a v každé fázi 3,6 kW.

                1. Roky umí 11-22 kW maličký Smart ED, větší Renault ZOE
                  Roky umí 11-22 kW maličký Smart ED, větší Renault ZOE dokonce i 43 kW, Mercedes B 11 a Tesly 11-22 kW třífázově. Proč ostatní kriplí nabíjení fakt nechápu. Tedy chápu, aby se mohly dělat rychlonabíječky a kasírovat. Spalovací myšlení.

        1. Nový Ioniq dostane podobnú baterku ako menšia Kona 39 a tam
          Nový Ioniq dostane podobnú baterku ako menšia Kona 39 a tam je to preukázané meraniami. Tiež oficiálny čas nabíjania do 80% zverejnený výrobcom je raz taký ako u terajšieho Ioniqu. Aj Kona 64 začína znižovať výkon skorej ako Ioniq (pri 75% už nejde ani naplno na 50 kW nabíjačkách) ale tam to nevadí, lebo 75% je 1 a 1/2 baterky Ioniqu.

  2. Jen pro zajímavost jsem tu trasu (Praha-Pecola) hodil do
    Jen pro zajímavost jsem tu trasu (Praha-Pecola) hodil do tohoto plánovače:
    https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=20725e57-c126-402f-afb7-b4ab34626c70

    Tam to vybralo trasu přes Plzeň a Mnichov s celkovou dobou nabíjení 1:22, vy máte přes ČB a 1:50 nabíjení. A to by se u toho plánovače ještě dalo ručně optimalizovat a min. jendo nabíjení tam vidím jako úplně zbytečné. Ale je možné, že ten plánovač není moc realistický, nevím…

    Jak jste plánoval tu cestu? Dle toho jaké máte čipy od nabíječek?

    1. Tak vzhledem k tomu, že jsme s manželkou Alpy zcestovali
      Tak vzhledem k tomu, že jsme s manželkou Alpy zcestovali křížem krážem na motorce, tak jsem si cestu plánoval ručně podle klasické mapy a volil jsem kompromis dálnice versus klasické silnice abychom něco viděli a zároveň ušetřili čas. Teprve na naplánovanou trasu jsem si dohledal nabíječky a vzhledem k tomu, kolik jich je , jsem trasu ani nemusel upravovat. Teda vlastně v Itálii ano. Tam jsem musel zvolit méně zajímavou trasu, protože tu kterou jsem chtěl bych s Ioniqem nedal. V Itálii je síť nabíječek přeci jen slabší…

      1. ha, tak to jo, díky za info. Ono, pokud je síť hustá, tak
        ha, tak to jo, díky za info. Ono, pokud je síť hustá, tak ani není potřeba moc plánovat. Jen je potřeba mít ty správné karty.

        Co jsem tak koukal, tak na nabiječkách třeba v Německu je uvedena spousta karet, se kterými tam jde nabít. Cena je pak stejná bez ohledu na to, kterou kartou nabíjím a je závislá od nabíječky? Nebo je to tak, že na té amé nabíječce nabiju za různou cenu podle toho, co mám za kartu?

        1. Druhá varianta je bohužel (nebo bohudík?) správná. Dle
          Druhá varianta je bohužel (nebo bohudík?) správná. Dle karty je dána cena. Má to svoji logiku. Třeba Ella má svoji síť a s jejich kartou je dobrá cena a vlastně mě motivují jezdit k nim. Když použiju „univerzální kartu“, platím výrazně víc. A i mezi providery jsou velké rozdíly. Stačí porovnat ceny třeba Newmotion či Maingau….

          1. no třeba Nissan E-NV200 má nucené chlazení, jen Leaf ne.
            no třeba Nissan E-NV200 má nucené chlazení, jen Leaf ne. Spíš někdo šetřil nebo nedomyslel, že auto za cca mega člověk nebude chtít jen do města… U dodávky asi předpokládali častější dobíjení, tak tam to chlazení dali, ale proč to nemá ani druhá generace Leafu…. (?)

        1. Ioniq i Soul mají nucené chlazení vzduchem. Když ho
          Ioniq i Soul mají nucené chlazení vzduchem. Když ho deaktivujete, po určité době se baterie při nabíjení ohřeje natolik, že se omezí výkon nabíjení. Potud stejně jako standardní Leaf. Při opětovné aktivaci ventilátoru se do 5 minut obnoví plný výkon nabíjení. Takže vzduchem dostačující.

          1. To jako jde deaktivovat chlazení článků , normálním
            To jako jde deaktivovat chlazení článků , normálním uživatelským způsobem, nebo jste ručně odpojil ventilátor?

            Mám KIU NIRO PHEV, baterku to má podobně umístěnou i interiéru, vstup na chazení z kabiny je identický, ale že by to šlo nějak vypnout jsem si nevšiml.

              1. jo to tam má taky,ale nenapadlo mě to odpojovat, jinak co
                jo to tam má taky,ale nenapadlo mě to odpojovat, jinak co bylo minulý týden to vedro tak měli baterky po nabíjení v přehřáté garáži kolem 38-39 st. Po pár Km jízdy v EV modu s klimou ve voze to šlo 35 st. prakticky pod teplotu venku ve stínu, takže chlazení vzduchem pro posádku je velice dobrý nápad.

      1. To si taky vždy říkám, že všichni elektromobilisté
        To si taky vždy říkám, že všichni elektromobilisté mají problém s prostatou, když musí každou hodinu-hodinu a půl na WC a taky jsou všichni závislý na kofeinu 🙂

        Jen pro zajímavost…
        Minulý týden jsem se vracel z DE a tankoval jsem na Shell na D5 (tuším 123.km) a schválně jsem si stopnul čas. Od najetí na benzinku až po znovunajetí na dálnici to bylo přesně 8 minut. A to jsem stihl natankovat, zaplatit, WC a umýt přední okno. Nekecám, sám jsem se divil. V tomto kontextu pak i těch 20 minut připadá jako věčnost 🙂

        1. Já to spíš myslel tak, že těch 20 minut na kafe a
          Já to spíš myslel tak, že těch 20 minut na kafe a čurání mi nepřijde tak málo aby se to nedalo stihnout. Nicméně mám tu pro Radovana jeden typ. Stačí nabít a když nestíháš, auto přeparkuješ a pak můžeš být na wc a na kávě třeba pět hodin.

            1. Ale WC je v pohodě, taky si občas odskočím, když jedu
              Ale WC je v pohodě, taky si občas odskočím, když jedu přes 500 km. Ale když nechci/nepotřebuji, tak nemusím. A když musím, tak si odskočím tam, kde já chci/potřebuji a ne tam kde je nabíječka. A netrvá mi to 20-30 minut, ale 5.

              Pití vozím v autě, pro pitný režim je důležité pít pravidelně a v menších dávkách, je to lepší než se nárazově nalít půllitrem tekutin u čekání na nabíjení.

              Já vám váš způsob cestování neberu, je to vaše volba, resp. je to výsledek toho, že máte EV, kterému je potřeba přizpůsobit vaše cestovní zvyklosti. Ale když vám to vyhovuje, je to v pořádku. Jenprostě někdo to vidí jinak.

            2. A poradil už Vám někdo, že pít se dá i za volantem?
              A poradil už Vám někdo, že pít se dá i za volantem? 😉
              Na EV nedám dopustit, jezdím s ním denně. Ale když mám jet třeba do Alp, tak jedu spalovákem. Stavíme pouze na čůrání, při kterém se i vystřídáme za volantem, takže 500 km cestu zvládneme v pohodě za 4 hodiny a kousek (mimo špičku).
              Každý to má jinak, pro mě samotná cesta není cílem a je to jen „ztráta času“ mezi domovem a cílem.

    1. Máte vozidlo Hyundai Ioniq s dojezdem přes 200 km, jak
      Máte vozidlo Hyundai Ioniq s dojezdem přes 200 km, jak ukazuje baterie 28 kWh využitelných a spotřeba 10-13 kWh/100 km. Jednotlivé úseky jsou dlouhé 300 nebo 700 km. Tzn. po 200 km zastávku na v průměru 20 minut na rychlonabíjení. Tedy z Ostravy se zastavit až v Brně nebo z Prahy až v Brně. Co Vám na tom připadá jako úlet fakt nechápu.

          1. Neříkám, že to nejde, ale ne každý je ochoten to tak
            Neříkám, že to nejde, ale ne každý je ochoten to tak absolvovat.

            Předpokládám, že těch 120-130 km je tak min. 15 kWh. To znamená, že když to za 15 minut znovu dobijete, tak výkon nabíječky je 60 kW? Nebo na cestách dobíjíte jenom do 80% kapacity, pak by jste ale neměl dojezd 120-130 km, ne?

                1. S i3 se nechá v pohodě ujet 120km s klimou na 21*C, bez
                  S i3 se nechá v pohodě ujet 120km s klimou na 21*C, bez klimy je to 150km (mám verzi s REX, ten bez o cca 10-20km dále). Po 4 letech a 45.000km je využitelná kapacita 18kWh.

                2. Jo, díky. Teď jsem koukal, že v DE už jsou první kousky i
                  Jo, díky. Teď jsem koukal, že v DE už jsou první kousky i pod 400 tisíc.

                3. ano je to první generace, 18.5 je využitelná kapacita, v
                  ano je to první generace, 18.5 je využitelná kapacita, v létě když je teplota 20°+ tak 160km v pohodě, rekord mám 182km
                  viděl jsem v DE i 360t bez daně za slušný kousek

                4. Jo, v Německu v pohodě už pod 400 tisíc, resp. Holandsko.
                  Jo, v Německu v pohodě už pod 400 tisíc, resp. Holandsko.

                5. To vím, Ion se dá sehnat pod 200 v pohodě. Ale to by u nás
                  To vím, Ion se dá sehnat pod 200 v pohodě. Ale to by u nás neprošlo 🙂 Smůla je, že ja i manželka chceme, aby se nám auto i trochu líbilo. Pro někoho, kdo toto neřeší, je to v pohodě. Proto spíš ta i3, i když finančně je to nesmysl…

                6. i3 si nekupuj, to není pro idioty.
                  i3 si nekupuj, to není pro idioty.

                7. Proč mi nadáváš? Já ti snad nadávám?
                  No jo, no…

                  Proč mi nadáváš? Já ti snad nadávám?

                  No jo, no… primitivní taxikářská spodina se nezapře 🙂

                8. On to má v povaze. Aspoň víme kterým taxíkům se v
                  On to má v povaze. Aspoň víme kterým taxíkům se v Olomouci vyhnout. Ono i recenze jeho zákazníků stojí za to, teď jsem si je četl.

                9. Ty do Olomouce radši nejezdi. Teslu ani jiné EV stejně
                  Ty do Olomouce radši nejezdi. Teslu ani jiné EV stejně nemáš, takže si naši kupu nabíječek a SC nevyzkoušíš.

                10. Jsem v Olomouci každou chvíli. Je vtipný jak když člověk
                  Jsem v Olomouci každou chvíli. Je vtipný jak když člověk není fanaticky věřící tak ho začnete napadat že nemá EV, nebo že píše z dvaceti různých nicků. Ale ono to takhle v uzavřeném okruhu fandů bývá. Je jedno jestli jde o trampy, metalisty, gay fanoušky fistingu nebo nadšence do ev. Prostě kdo nejde s námi, jde proti nám.

                11. Vždyť to tak je. hybrid6 a runner42 je tatáž osoba.
                  Vždyť to tak je. hybrid6 a runner42 je tatáž osoba.

                12. Už s tím jste trapní. Jednou jsem si tu dovolil prohlásit
                  Už s tím jste trapní. Jednou jsem si tu dovolil prohlásit že ztráta tesly je ztráta a ani při okecávání z toho prostě zisk nebude a už jsem nepřítel. Nemáme s runnerem ani stejné názory, natož abychom byli tatáž osoba.

                13. To víš že jo, buřtíku 😀
                  To víš že jo, buřtíku 😀

                14. Záleží v jaké třidě aut se pohybujete, pokud máte
                  Záleží v jaké třidě aut se pohybujete, pokud máte druhé auto nějaký olítaný kus za 50 tis, tak ano nevyplatí.

                  Ale pokud kupujete nové, nebo zánovní vozy tak co dneska jako druhé auto v plné výbavě a automatu do 400 tis. seženete?

                  Občas se může stát ,že Vás elektrické auto stojí prakticky stejně, jen třeba slevíte a jdete do nižší třídy, což se u druhého auto do rodiny dá snést.

                15. Jsem socka, takže kupuji ojetiny 🙂 Manželka má ojetinu
                  Jsem socka, takže kupuji ojetiny 🙂 Manželka má ojetinu r.2007 (kupováno v 2015), samozřejmě automat. Kupováno za 140, dnes to nebude mít hodnotu ani 100.

                16. Já jsem taky socka, proto mě třeba neuráží jezdit v
                  Já jsem taky socka, proto mě třeba neuráží jezdit v I-Miev , také se nám nelíbí ,ale když se v tom projedete , tak už do spalováku stejné kategorie nechcete. Počítám že automat v benzínu z roku 2007 si vezme po měste 8-9 litrů a to už je pak o jiné návratnosti, když se započítají i opravy tak už to jsou zajímavá čísla.

                17. Pro spoustu lidí je to hodně o penězích že? Ani ne tak o
                  Pro spoustu lidí je to hodně o penězích že? Ani ne tak o ekologii, nebo vlastnostech auta.

                18. Kamarád si koupil dacii. A protože si byl vědom toho že je
                  Kamarád si koupil dacii. A protože si byl vědom toho že je socka, nechal si zvětšit blechy obecné (Pulex irritans), vyřezat je na fólii a polepil si jima auto.

            1. Víte, nám elektromobilistům jsou lidé typu „ne každý je
              Víte, nám elektromobilistům jsou lidé typu „ne každý je to ochoten absolvovat“ zcela ukradení. Když jsou ochotni akceptovat smrad, jedy, kravál a vibrace a ještě za to platit Putinovi a šejkům, jejich volba. Máme je na háku a nestaráme se o ně. Vždycky mne pobaví, kolik se najde v diskusi politiků se starostí o blaho ostatních – někoho to přejede, když je to tak tiché, co budou dělat lidé z rafinérek a od benzínek, co budou dělat továrny na spalováky, kde se budou lidé ze sídliště nabíjet……. Až po křiváky, zajímající se jen o to, z čeho se teda bez benzínu a nafty budou vybírat daně, tedy státem určené výpalné a násilní krádež, a jak tedy elektromobilisty zdanit. To už jsou úchyláci typu když mne chcípá koza, tak sousedovi taky.

    1. Leaf je fajn auto, ale Ioniq je lepší, tedy minimálně
      Leaf je fajn auto, ale Ioniq je lepší, tedy minimálně proti Leaf 1. Zásadní rozdíl je dojezd a stabilní rychlost nabíjení. Ono se to nezdá, ale vyšší dojezd o nějakých 50 až 80km je sakra znát. Nyní mám výrazně větší podíl cest, kdy nemusím řešit nabíjení.

        1. Díky oběma za postřehy. U Ioniqa mě mrzí chybějící
          Díky oběma za postřehy. U Ioniqa mě mrzí chybějící aplikace hlavně k ovládání topení, to se mi u Leafa mnohdy šikne. Ale právě třeba odhlučnění se z obrázků těžko okouká, to se musí zažít. Rychlosti nabíjení se právě všímám, je to dost podstatný benefit. Ani Leaf1 není žádný velký závodník, bohužel Leaf2 je ještě horší. I když má větší baterku než Ioniq, dost pravděpodobně bude Ioniq vítězit na čas. Takže asi zůstane mým favoritem pro upgrade z Leafa

  3. EV káry mají kopce rády. Letos vyzkoušeno vrchem přes
    EV káry mají kopce rády. Letos vyzkoušeno vrchem přes rakouské Alpy do Slovinska, Chorvatska a zpět. Vypadá to jako paradox, ale při přejezdu Alp jsem měl nejmenší spotřebu a nejvyšší dojezd na jedno nabití. Takže hurá do hor.

        1. Nižší průměrná rychlost, vysoký podíl rekuperace při
          Nižší průměrná rychlost, vysoký podíl rekuperace při brzdění do zatáček serpentin cestou do kopce a neustálá rekuperace při sjezdech z kopce. Když jsem sjížděl z Vysokých Tater ze Starého Smokovce do Ružomberoku a jel horami po vrstevnici, tak než jsem sjel u Liptovského Hrádku na dálnici, měl jsem po 50 km spotřebu 0.

      1. V tabulce je cena za nabíjení 616,72 KČ za tu první část
        V tabulce je cena za nabíjení 616,72 KČ za tu první část Praha-Pecol, za necelých 700 km. Ano, je to slušné, cca. na úrovni poloviny toho, co by spotřebovalo podobně velké spalovací auto.

        Pak už nabíjel většinou zdarma někde v penzionu, kde mu to dali jako bonus k ubytování.

          1. Ano, je to příjemný bonus, penziony se snaží přilákat
            Ano, je to příjemný bonus, penziony se snaží přilákat skupinu cestovatelů s EV. Pokud ten ioniq nabije nějakých 20 kWh, provozovatele to stojí pár euro, to je jako propagace dobrá cena. Dávat kanystr benzínu není potřeba, čerpačka je na každém rohu a jemu to nic nepřinese 🙂

        1. To jeste nema v tabulce cenu za nabiti na cezu CB protoze ma
          To jeste nema v tabulce cenu za nabiti na cezu CB protoze ma pausal a jeste se musi zapocist nabiti na 100% po konci prvniho useku cesty. Hybridem by to jel na stejno , spise levneji.

          Ja s phev pokud je nabijeni za vice jak 8 Kc kWh tam nenabijim se to nevyplati.

          Na druhou stranu kolega Matous si jiste Ioniqa nekupoval na to aby s tim kazdy vikend jezdil do alp. Takze jezdi jiste na domaci nabijeni ,jezdi za 1/5 cenu do spalovak. Ale kdyz je treba muze bez problemu i na dovolenou a nemusi si pujcovat jine auto.

          Ja kdyz bych nepotreboval tahat vleky , jdu do toho taky ovsem s vetsi baterkou. Bude udajnenza stejny penize.

        1. V Chorvatsku jsem byl jednou, tuším 2013? Bylo to celkem
          V Chorvatsku jsem byl jednou, tuším 2013? Bylo to celkem skoro 2500 km tam a zpátky a vyšlo mě to na nějakých 12.000 KČ. To jsou komplet náklady na auto – benzin, pojistka, gumy, servis, ztráta hodnoty při prodeji, atd… máte to taky takto kompletně spočítaní s elektromobilem 🙂

          1. Vůbec ne. A pokud musíš počítat tohle všechno, je mi tě
            Vůbec ne. A pokud musíš počítat tohle všechno, je mi tě líto.
            A nikdy si EV nekoupíš.
            Nepočítal jsem to ani s třílitrovým šestiválcem. Tak teď s tím fakt nebudu začínat.
            Ale po zamyšlení, teď je to pro mě 250,- ku 7,500,- Kč.
            Úspora na palivu ale skutečně nebyl důvod pro pořízení EV.

            1. Ty jsi začal s tím, kolik tě vyšlo Chorvatsko a pochopil
              Ty jsi začal s tím, kolik tě vyšlo Chorvatsko a pochopil jsem to tak, že jsi to sděloval proto, že to bylo za levno. Takže proto jsem přispěl se srovnáním, ale s tím, že beru do úvahy celkové náklady.

              Ne, nemusím to všechno počítat, ale vedu si záznamy v telefonu, jen pro zajímavost. A aplikace Fuelio mi to počítá sama 🙂

              Je mi jasné, že sis EV nekupoval kvůli úspoře, protože co člověk uspoří na palivu, zaplatí navíc v kupní ceně.

              1. Jak kdy a jak kdo. Kdybych 76 tisíc km, co mám za 5 a čtvrt
                Jak kdy a jak kdo. Kdybych 76 tisíc km, co mám za 5 a čtvrt roku s mým Ionem (439 tis. Kč pořizovací cena nový), ujel naším bývalým benzínovým Citroenem Berlingo s průměrnou spotřebou 8 L/100 km, tak při ceně 1 litru +-30,- Kč by jen palivo stálo 182.400,- Kč. Já ale zaplatil za 5 let jen 6.987,- Kč.
                V květnu 2016 jsme koupili další Peugeot Ion, manželce. 3 roky jetý, 14 tis. km za 280 tis. Kč (včetně sady zimních pneu a nezávislého topení Webasto). V červenci 2019 má najeto dalších 31 tis. km (45 celkem). Úspora jen na palivu je 74.400,- Kč.
                Celkem za oba úspora +- 250.000,- Kč jen na palivu.
                Oba spalováky prodané, dohromady za nějakých +-160 tisíc. Takže 410 tisíc je doma, první auto je prakticky zaplacené, když bych připočítal pěti a tříleté servisní náklady Berlinga a Seatu Ibiza. Teď nám palivová úspora vydělává na to druhé elektrické. Už jezdíme pouze elektricky…..

                1. OK, v pohodě. Takže jste dal 720 tisíc za jedno nové a
                  OK, v pohodě. Takže jste dal 720 tisíc za jedno nové a jedno ojeté malé městské auto. Pokud vyhovuje vašim požadavkům na přepravu, tak je to v pořádku. Ale někdo taky potřebuje/chce nějaké větší rodinné auto a auto velikosti Ion by ho neuspokojilo, jak prostorem, tak komfortem a dojezdem 🙂

                  Já to chápu tak, že jste v rámci vašeho přesvědčení dost slevil ze svých požadavků na auto. Protože jste vyměnil jedno větší rodinné auto (Berlingo) a jedno menší auto za dvě malá městská auta. A to taky každý není ochotný udělat, resp. to ani není možné.

                2. Ano, většina lidí v nových rodinných domcích 2 auta má,
                  Ano, většina lidí v nových rodinných domcích 2 auta má, obvykle je pořídí spalovací za stejné peníze, často za daleko vyšší. Často jsou to bohužel 2 velká auta ve stylu co kdyby.

                  Já neslevoval, já realisticky uvažoval, kam jezdím, co vozím, jak často, v posledních pár letech. No a ukázalo se, že nájezd je +- 15 a 10 tisíc km ročně, cesty výhradně Ostrava (město má průměr 20 km) a blízké okolí do 60 km jedním směrem. Cesta delší výhradně služebně a jen já, vlak či jiná hromadná doprava. 1-2x ročně dovolená, něco autem, něco letadlem. Na letiště mne elektromobil odveze. Díky houstnoucí síti rychlonabíječek už mohu dnes jet i s ním, což sem tam dělám, hlavně v rámci ČR. Do zahraničí si kvůli komfortu půjčuji větší auto, nejraději na alternativní pohon. A to je celé, víc toho jako rodina nepotřebujeme.

                3. Ano, teď jsme se trefili skoro přesně… taky máme doma
                  Ano, teď jsme se trefili skoro přesně… taky máme doma dvě auta v celkové ceně jako ty vaše, +- 10 tisíc 🙂 a ano, obě spalovací, protože tak nám to vyhovuje a elektroauta by za tu cenu nesplnily naše požadavky.

                  Jak říkám, pokud jste spokojený, tak to je nejdůležitější, já jsem taky spokojený se svými spalovacími auty. Když jsem na podzim kupoval toho Lexuse, už jsem měl i nějaké povědomí o EV, ale usoudil jsem, že k dispozici není takový EV, který by mi vyhověl tak jako ten Lexus… za podobnou cenu. Manželce jsem kupoval auto v 2015, to jsem ještě skoro ani necěděl, že existuje EV 🙂 Dnes je situace jiná a možná už pro ni by byl nějaký EV vhodný. Ale zase ona je moc vybíravá stran dizajnu, něco jako Ion bych ji nevnutil, i3 snad, ale zase ta cena…

                4. Tak vymente s druhym autem i manzelku. 🙂
                  Tak vymente s druhym autem i manzelku. 🙂

                5. Tak tomu se říká rada nad zlato 🙂
                  Tak tomu se říká rada nad zlato 🙂

                6. To vite, my elektromobilni fanatici se s tim nemazeme.
                  😀

                  To vite, my elektromobilni fanatici se s tim nemazeme.
                  😀

                1. No to jo… pokud bych to zaplatit nechtěl, tak jezdím MHD a
                  No to jo… pokud bych to zaplatit nechtěl, tak jezdím MHD a na dálky vlakem, nebo bych si místo Lexusu pořídil Fabku a byl šťastný jak levně jezdím 🙂

                  Jen mě to zajímá, mám rád tu statistiku a pak až budu mít možná někdy EV, tak budu moct srovnat.

Napsat komentář