Od konce září 2019 vlastní Jiří Janata elektromobil Tesla Model 3 Long Range All-wheel drive. Zatím najel 45 000 km. Na začátku června se se ve dvou vydal do Chorvatska za novými nabíječkami i krásnou přírodou.
autor: Jiří Janata
Cestu do Chorvatska jsem popsal v minulém článku. Každá dovolená ale musí někdy skončit a proto bych se nyní rád věnoval zpáteční cestě z Makarské na hranice se Slovinskem (hraniční přechod Bregana na dálnici A3). Tato cesta je dlouhá zhruba 470 km, přičemž stejně dlouhá je i cesta na jedinou nabíjecí stanici Ionity v celém Chorvatsku u Záhřebu.
Vyrazili jsme brzy ráno s Teslou nabitou na 95 % na první nabíječku u Kauflandu v Šibeniku. Cestu dlouhou 122 km jsme zvládli za 1 h 22 m při průměrné rychlosti 90 km/h a dorazili jsme s 59 % baterie. Na této nabíječce již několik měsíců nefunguje 43 kW AC konektor, ale my jsme nabili přes CCS během 20 minut z 59 % do 77 %.
Během našich dvou návštěv tohoto nabíjecího místa vždy dorazilo během nabíjení další elektro auto. Poprvé to byla Tesla Model 3 s německou značkou a podruhé Škoda Citigo patřící dealerství v Šibeniku. Tuto nabíječku bych tedy volil vždy jako záložní, protože bude velmi často vytížená.
Cestou na naši další zastávku, která je vzdálená 130 km na odpočívadle Zir západ, jsou na dálnici 3 další nabíječky. Kousek za Šibenikem jsou na odpočívadle Prokljan sever dva 50 kW stojany od Elenu, které fungovaly bez problémů.
Na odpočívadle Nadin sever kousek před Zadarem je jeden 50 kW stojan, který by měl začít fungovat snad během léta, ale momentálně je ještě nefunkční a poslední je jeden placený 50 kW stojan MOL Plugee na odpočívadle Jasenice jih těsně před tunelem Sveti rok.
foto: archiv autora
Celkem 130 km dlouhá cesta ze Šibeniku trvala 1 h 3 m při průměrné rychlosti 124 km/h. Převýšení bylo takřka 600 m a spotřebovali jsme 41 % baterie (průměrná spotřeba 22,7 kWh/100 km).
Protože jsou na odpočívadle Zir západ jen 2 obyčejné 50 kW stojany a nikoliv 175 kW stojany jako na protější straně, trvalo nabití 20 % (15 kWh) 21 minut. Na další 84 km úsek jsme vyráželi s 56 %.
Na odpočívadlo Brinje západ jsme dorazili po 38 minutách při průměrné rychlosti 132 km/h a s baterií na 35 %. Průměrná spotřeba se zastavila na 18,5 kWh/100 km, což bylo z části dané i výškovým rozdílem, který činil 119 m.
Využili jsme jediný stojan od Elenu a za 18 minut jsme nabili 17 % baterie. Další cesta na odpočívadlo Vukova Gorica kousek před Záhřebem trvala 28 minut při průměrné rychlosti 137 km/h (ujeli jsme 65 km při spotřebě 17 kWh/100 km).
Na tomto odpočívadle se staví nový McDonalds, který by měl být do prázdnin hotový. Z toho důvodu jsou také toalety jen provizorní ToiToi, ale do začátku sezóny zbývají ještě dva týdny. Přidat 7 % baterie trvalo 7 minut.
Průjezd přes mýtnici Demerje (alternativa mýtnice Lučko) proběhl díky ENC v rychlosti 50 km/h a tak 60 km cesta na odpočívadlo Plitvice sever u Záhřebu proběhla za 27 minut průměrnou rychlostí 131 km/h s průměrnou spotřebou 18,2 kWh/100 km.
Odpočívadlo Plitvice je neobyčejně zanedbané, placené toalety jsou jen v Motelu a tudíž jsme po 5 minutách a přidaných 5 % baterie (dostupné jsou 2 stojany ABB 50 kW) vyrazili s 35 % na poslední odpočívadlo v Chorvatsku před hranicí se Slovinskem na dálnici A3.
Gradna jih je malé odpočívadlo s čistými bezplatnými toaletami a jednou 50 kW nabíječkou. Zdrželi jsme se zde 10 minut a přidali 9 % baterie a vyrazili jsme do Slovinska s 41 % do lázní Olimia, kde jsme strávili několik hodin, zatímco se auto na bezplatné nabíječce v areálu pozvolna nabilo.
Celá cesta na hranice se Slovinskem trvala i s nabíjecími pauzami 5 a půl hodiny (konečný stav baterie 41 %). Nabíjení celkem trvalo 81 minut a průměrná spotřeba se dostala na 20,2 kWh/100 km.
A Better Routeplanner spočítal celou cestu na 5 hodin a 7 minut s jednou 9 minutovou zastávkou u Kauflandu, 35 minutovou pauzou na nabíječce Tesly u vesnice Otočac a 4 minutovým dobitím na 41 % na odpočívadle Gradna. V případě existence 175 kW nabíječky přímo na odpočívadle Zir, by se celá cesta dala pohodlně zvládnout za méně než 5 hodin.
foto: archiv autora
Pro zajímavost – celá cesta do České republiky byla dlouhá 1000 km a při průměrné spotřebě 18,4 kWh/100 km jsme spotřebovali 184 kWh. DC nabíjení trvalo celkově 2 hodiny a 2 minuty a do cíle jsme dorazili s 28 %. Pokud bychom nepočítali zastávku v Therme Olimia, tak celá cesta trvala 12,5 hodiny.
Po přečtení textu máte určitě pocit, že jen blázen by během 500 km nabíjel 81 minut a máte naprostou pravdu. Takové cestování je opravdu nesmysl a jediným důvodem pro tolik zastávek bylo otestování jednotlivých nabíječek a jejich doplnění na ChargeMap a PlugShare. Zajížďka do Šibeniku byla kvůli předání věcí nutná a tak jsme jen domluvili místo předání u Kauflandu, který je stejně na konci města.
Pro ideální cestu nazpět, jiným elektromobilem než Teslou, se ale už jen obtížně hledají vhodné nabíjecí body s vyšší rychlostí než 50 kW. Jednoduše žádné nejsou.
Ideální by byly 175 kW stojany na odpočívadlech Zir a Vukova Gorica, kde již stojí v opačném směru. Dle vyjádření Elenu nejsou aktuálně žádné další 175 kW stojany v následujících měsících plánované a v blízkosti stávajících nabíječek nebyly vidět žádné stavební přípravy.
Jestli se do příštího roku nepodaří postavit ještě několik 175 kW nabíječek, tak bude těžké obhajovat elektromobil jako vhodné vozidlo na cestu do jižního Chorvatska. Zpoplatnění nabíječek Elen, které přinese rok 2021, určitě na atraktivitě elektromobilního cestování do Chorvatska nepřidá.
Ceny nabíjení se pohybují u Hrvatski Telekom okolo 2,5 HRK (9 CZK, 0,33 €) za kWh. Naproti tomu Tesla prodává 1 kWh za zhruba 1,7 HRK. Můžeme jen doufat, že Elen bude účtovat také podle kWh a přirážka za dálniční nabíjení nebude příliš vysoká.
Na nabíječkách Elen jsem cestou zpět nabil 46 kWh, spotřeba energie je ale většinou o 10-20 % vyšší, ve výsledku bych platil za 55 kWh a hypotetických 500 Kč.
Musíme ale být optimisté, vždyť stanic o výkonu vyšším než 50 kW je i České republice jako šafránu, ale třeba v Rakousku se jejich počet blíží 100. V Chorvatsku se určitě také brzy podaří postavit dostatečnou síť, která bude pro stále vzrůstající počet elektromobilů dostatečná.
Zvažujete-li nákup elektromobilu Tesla, tak můžete využít můj odkaz, abyste získali 1500 km na Superchargerech zdarma.
blůmberg trouba hlásná že ftrumpetí gemblovině má tezla
blůmberg trouba hlásná že ftrumpetí gemblovině má tezla vyšší kapitalizaci 207 miliardy než tojóta 201 milijardy
Pěkná akciová bublina…
Pěkná akciová bublina…
To už posloucháme od roku 2010 kdy Tesla vstoupila na trh.
To už posloucháme od roku 2010 kdy Tesla vstoupila na trh.
Ale to ne, posloucháme to poslední rok, kdy akcie drtí
Ale to ne, posloucháme to poslední rok, kdy akcie drtí všechny rekordy, zatímco výroba nikoliv a to prakticky nikdo BEV nevyrábí ve velkém, zatím je to takové domácí šudlání pomalu ruční práce výrobců, co jinak vyrábí 10 mil aut ročně.
Já to poslouchám minimálně od roku 2017 a jsou frajeři,
Já to poslouchám minimálně od roku 2017 a jsou frajeři, kteří Teslu shortují už někdy od roku 2014 🙂
Neprestavaji me prekvapovat prodeje Audi e-tron v Evrope. Na
Neprestavaji me prekvapovat prodeje Audi e-tron v Evrope. Na 4. miste a to se mu tady vsichni smali jak zere i elektrony u silnice. Zere ale taky ma velice dobrou nabijeci krivku a i jinak je to vyborny auto.
Hlavně v Norsku nikdo netrhá rychlostní rekordy, takže tam
Hlavně v Norsku nikdo netrhá rychlostní rekordy, takže tam má eTron na jedno nabití dojezd 350-400 km. Je samozřejmě zajímavé sledovat rozdíl ve spotřebě na stejné trase v Norsku při rychlosti na dálnici 90 km/h – Kona (12.7 kWh/100), e-Niro (13.1 kWh/100 km) a eTron (22.3 kWh/100 km).
Všiml jsem si , že dost často řešíte spotřeby , proč
Všiml jsem si , že dost často řešíte spotřeby , proč srovnáváte spotřeby naprosto různých aut, jen proto, že jsou na elektřinu?
Přece i ve světě spalovacích aut je bežně že velké SUV třeba Q5,7 bere 10 litrů nafty a malé SUV třeba ta kona v naftě 5 litrů. A ty audiny se táké prodávájí i když stojí 3x víc a berou 2x tolik.
Spotřeba u BEV má drastický vliv na dojezd. Pokud máte
Spotřeba u BEV má drastický vliv na dojezd. Pokud máte spotřebu např. u Mercedesu 10 litrů, má nádrž 60-80 litrů. Mercedes se spotřebou 6 l má nádrž 40 litrů. Tedy standard je dojezd kolem 600-700 km. Z výsledků testování BEV je jasné, že pokud jede auto v létě se spotřebou 14 kWh/100 km a v zimě 22 kWh/100 km pak se dojezd prudce snižuje, což u ICE auta je rozdíl výrazně menší. Zkuste tedy někomu prodat SUV Q7 se zimní spotřebou 25 litrů/100 km a říci mu, že asi nedojede do Brna, pokud nebude mít plnou nádrž.
To má logiku co říkáte, ale právě ty drahé prémiové
To má logiku co říkáte, ale právě ty drahé prémiové SUV mají 2x tak velkou baterku, než ty menší. Mají kolem 100 kWh.
Kona, Niro, 2008 Leaf2 a další mají 40-50 kWh. Citigo dokonce jen 37 kWh. Jen tuším Niro a Kona mají za příplatek 64 kWh což jim zajistí nepatrně vyšší dojezd než e-tron. Ale e-tron má zase podstatně rychlejší nabíjení.
Dlouho propaguju, že EV by mělo mít baterku minimálně 200 kWh na dojezd až 1000 Km. A vy jste byl proti, že to je zbytečné, že takový dojezd nikdo nepotřebuje, jste změnil názor?
Jenže prémiová auta mimo Tesly mají kolem 80 kWh baterii a
Jenže prémiová auta mimo Tesly mají kolem 80 kWh baterii a vysokou spotřebu. Kona, Niro, Soul mají standardně 64 kWh (verzi 39 KWh nikdo nekupuje). 200 kWh je naprosto zbytečné, protože to auto pak bude stát + 800 tis. navíc nehledě na šílenou váhu, tedy kdo si koupí malé SUV Kona přes 2 miliony vážící 2,5 tuny?. Kdo má malý nájezd a chce ušetřit, může si koupit auta s menší baterií (Peugeot, Mazdu, Hondu, Seat atd.). Baterie 64 kWh je naprosto dostatečná, protože dojezd 400-500 km mají auta zcela běžně. To že evropští výrobci zatím neumí vyrobit to co Korea, se časem spraví.
Ano, až bude 200 kWh baterie stát 300 tisíc a vážit 250 kg, pak to bude úplně jiná věc.
„Ano, až bude 200 kWh baterie stát 300 tisíc a vážit 250
„Ano, až bude 200 kWh baterie stát 300 tisíc a vážit 250 kg, pak to bude úplně jiná věc.“
A bude? Proč by měla?
Tak logicky, nemyslím nyní ,ale až to bude technologicky a
Tak logicky, nemyslím nyní ,ale až to bude technologicky a cenově možné, pak mají EV šanci se prosadit.
Se podívejte jaký je pokrok za 8 let. MIEV za milion s baterkou 16. Oproti citigu za 430 tis. s baterkou 37 kWh. A to neberu inflaci za 8 let. Hmotnost obou vozů je přitom srovnatelná.
Myslím že nyní kupovat nové EV je blbost (myšleno finančně) za pár let budou mít opět 2x tak velké baterie a budou za poloviční cenu.
jo ted to hodne vyletelo nad 1100 dolaru, slusnej skok behem 1
jo ted to hodne vyletelo nad 1100 dolaru, slusnej skok behem 1 dne
Aktuální dotaz před sezónou:
Pejedu do Rakouska a vybavil
Aktuální dotaz před sezónou:
Pejedu do Rakouska a vybavil jsem se prozatím kartou od Maingau a teď vyřizují Wien Energie (mám trochu problém nechat si kartu poslat do ČR a asi to do pátku nestihnu) takže počítám s maingau. Stihl jsem ještě vyřídit plugserfing (ale ten už je dost drahý) a zajímavý je i ZSE s jeho roamingovymm 39 EUR na 24h. Ake tolik asi nebudu dobíjet aby se mi to vyplatilo.
Prosím zkušenější kolegy cestovatele o tip na co nejrozumnější nabíjení v Rakousku. A nejde mi o Lild, s Konou nemusím nabíjet tak často abych kvůli tomu vysosaval zdarma obchodní řetězce.
Nekonečná cestovatelská sága „Jak si zku.vit dovolenou,
Nekonečná cestovatelská sága „Jak si zku.vit dovolenou, potažmo život“ po 457 🙂
To je sranda 😀 😀 😀
Já taky jedu do Rakouska. Mám
To je sranda 😀 😀 😀
Já taky jedu do Rakouska. Mám platební kartu, doklady, mobil a kartáček na zuby.
Zatím nevím, kde budu tankovat, jíst, spát, čůrat a souložit.
Hlavně nezapomeň sebou trollí mýdlo..
Aby to souloženi
Hlavně nezapomeň sebou trollí mýdlo..
Aby to souloženi tolik nedrhlo..
Dotaz z lidu, jedu do Německa Belgie a Holandska a mám
Dotaz z lidu, jedu do Německa Belgie a Holandska a mám diesel Euro 4, se kterým je omezený vjezd do některých měst, netušíte kde parkovat, abych mohl jezdit po městě taxíky nebo MHD? 🙂
Pepo, nejsi osel proto, že tam jedeš starým dieslem nýbrž
Pepo, nejsi osel proto, že tam jedeš starým dieslem nýbrž proto, že země které jsi jmenoval jsou prolezlé slimákama a tudíž nezajímavé, víš?
A proč tam jedete, když vás tam nechtějí?
Přece nebudete
A proč tam jedete, když vás tam nechtějí?
Přece nebudete podporovat německé nacisty, jeďte do Polska nebo Maďarska.
Díky za komentář. Jednoduše bych využil P+R a Waze.
Díky za komentář. Jednoduše bych využil P+R a Waze. Nízkoemisní zóny v DE nejsou přespříliš kontrolované a pokud budeš stát v podzemních garážích, tak tě stejně nikdo pokutovat nebude.
Třeba v Amsterdamu stojí parkování na P+R 1€ při současné cestě MHD do centra.
Pro vážené pány Runnera a Dlaždiče:
Dekuji za váš čas
Pro vážené pány Runnera a Dlaždiče:
Dekuji za váš čas vyjádřit se k mému dotazu. Dovolím si však nepřikládat vaším komentářům valný význam, neboť hodnota informací v nich obsažená je pro mě naprosto nulová. Ano, umím jet do Alp se spalovákem podobně jako vy. A stejně tak to zmáknu se svým elektromobilem a to z důvodu pro vás evidentně zcela nepochopitelných. Naštěstí žijeme v zemi a době, kdy si každý můžeme věřit čemu chceme a zatím to i svobodně vyjadřovat.
„Dekuji za váš čas vyjádřit se k mému dotazu.“
To se
„Dekuji za váš čas vyjádřit se k mému dotazu.“
To se divím, čas pro vás evidentně nemá žádnou hodnotu. A ne, stejně to s elektromobilem nezmáknete, to si lžete do kapsy.
Chápu – jste elektromobilista a je to vaše vášeň. A zároveň váš trest.
Pokud se jede do Alp, je dle mého soudu mnohem
Pokud se jede do Alp, je dle mého soudu mnohem výhodnější, romantičtější a v neposlední řadě i ekologičtější jet tam koňským, kravským – v případě zarytých eVehiklistů volským potahem, protože přeci – svůj k svému a časově to vyjde na stejno. Seno pro váš tažný pár vám poskytnou na každé boudě a budou si vás fotit 1000x více než s EV mr.dkou. Neděkujte.
Ty jdi pěšky a neber si mobil, ať tady dlouho neotravuješ
Ty jdi pěšky a neber si mobil, ať tady dlouho neotravuješ
čoveče, když to tu poslední dobou čtu, tak přemýšlím,
čoveče, když to tu poslední dobou čtu, tak přemýšlím, že si zrenovuju ještě nějakého veterána, ovšem v provedení 2WW, tedy na dřevoplyn..jen tak pro tu dobovou zajímavost…
Připadá mi že jste tu nový, tak jen upozornění.
Připadá mi že jste tu nový, tak jen upozornění. Běhač42 a dlaždic jsou standardní internetoví e trollové.
Na ně platí pouze ignorace.
Jak uvidíte v popisku jejich přezdívku, tak příspěvek přeskočit a vůbec ho nečíst.
Nemá žádnou informační hodnotu a za cíl na jen provokovat lidi v konferencích.
Bohužel spousta lidí s nimi stále zkouší diskutovat, což nemá žádný smysl. Od nich žádné relevantní informace nečekejte.
Díky moc za komentář. Pokud pojedeš v červenci, tak bych
Díky moc za komentář. Pokud pojedeš v červenci, tak bych si zařídil JuicePass. Stojí 30 € a nabízí neomezené dobíjení po celý červenec a to třeba na Ionity a dalších stanicích – odkaz je zde:
https://www.enelx.com/it/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app
Dále bych se podíval na chargeprice.app a zjistil si kam pojedeš, jesli nebude v destinaci zdarma Type2 nabíječka. V hodně městech jsou dostupné.
Jinak v Rakousku bych s Maingau nedobíjel – je to předražené. Využil bych Eins eMobil (mají App, cena je 0,32 € za kWh všude kromě Ionity, na DC o 20 % méně).
Dále pokud bys chtěl jen občas nabíjet na Ionity a JuicePass by ti nevyhovoval, tak bych si zařídil ChargePoint – u něj stojí nabíjení na Ionity 7,6 €, aplikace není tuším v českém AppStore, ale buď si uděláš Německé AppleID nebo s Androidem ji najdeš na ApkPure.com.
Kdybys potřeboval s čímkoliv poradit, tak klidně napiš na mail kontakt-hybrid@seznam.cz
To PetrVins a jiri93631
Díky moc za vaše tipy. Přesně
To PetrVins a jiri93631
Díky moc za vaše tipy. Přesně tohle jsem měl na mysli. Mám Konu chvíli, zatím najeto 4 tisíce po CZ luzích a hájích (90pct domácí nabíjení), takže vaše rady jsou pro mě skutečně velmi hodnotné. Díky a hezký večer.
Mrknete tady:
Mrknete tady: http://www.hybrid.cz/praxe-elektromobilem-hyundai-ioniq-electric-do-rakouska. Je to sice rok stare, ale informace tam jsou 😉 Letos v zime jsme jeli opet do Alp a nabijel jsem pouze s EVN aplikaci. Tusim, ze to je 0.3 EUR za minutu. Ale divam se na stranky EVN a ted pozaduji jednorazove 10 EUR za registraci a 2 EUR mesicne … Tak to asi neni nejlepsi pro nove zakazniky. Takze bych to vyresil Plugsurfing.com a na cenu bych se nedival.
Doporucuju PlugSurfing.com
Do Rakouska a pres Rakousko jezdim
Doporucuju PlugSurfing.com
Do Rakouska a pres Rakousko jezdim casto a cip od plugsurfing staci na 99% nabijecek. Cenu neresim, kdyz jedu s rodinou, tak chci hlavne rychle spustit nabijeni.
Pokud chcete trochu usetrit, tak si kupte kartu nebo nainstalujte aplikaci od EnBW.com Ti uctuji pouze odebrane kWh a ne cas. Kartu vsak neposilaji do CR, tak jedine na adresu znameho v DE
Tyto dva cipy vam budou stacit na 99% nabijecek v cele Evrope.
Dêlat teportáž o cestě do Chorvatska mė přijde stejně
Dêlat teportáž o cestě do Chorvatska mė přijde stejně uhozený jako popisovat, z kterého okna v paneláku jde spustit prodlužovačka na dobití. Prostě EV jsou prioritní ve městech, na každodenní dojíždění, rozvážková služba, druhé auto do rodiny a pod. Že se s tím dá dojet s trochou dobrodružství k moři je hezké, ale o tom EV asi nejsou. Za posledního půl roku si píšu denní nájezd, než mě Škoda vvyrobí citigoe které mám objednané, a ani jeden den jsem nepřekročil dojezd tohoto autíčka. Na dovolené létám letadlem do destinací, které jsou více friendly k turistům než v Chorvatsku. Cesta k univerzálně použitelnému spalováku trvala desetiletí. S EVčkama to bude podobný.
Naopak mě přijdou podobné články o zkušenostech z
Naopak mě přijdou podobné články o zkušenostech z delších cest velmi přínosné. Spousta lidí o elektromobilu přemýšlí jako o hlavním či jediném autě do rodiny a určitě je zajímá jaké překážky a specifika to má.
Jsou už dnes lidé, kteří jezdí elektromobilem tisíce kilometrů a nemají s tím problém a s rostoucím dojezdem a počtem nabíječek bude růst i počet zájemců. Rozhodně se nejedná o desetiletí, které k tomu budou zapotřebí.
Díky moc za komentář. Hlavním specifikem je určitě
Díky moc za komentář. Hlavním specifikem je určitě základní znalost elektřiny. Napětí, proud apod. Když to srovnám se klasickým autem, tak tam je také třeba znát a mít sebou správný olej, chladící kapalinu, znát rozdíl mezi benzínem a dalšími palivy, případně jejich názvosloví především v cizině.
Dále základní údržba jako výměna pojistek nebo jenom obyčejné otevření kapoty. Prostě jednoduchá údržba. Část toho u elektromobilu odpadá, ale zas je potřeba vědět něco jiného.
Máte dvoutakt a děravý chladič ? Olej se u dnešní aut
Máte dvoutakt a děravý chladič ? Olej se u dnešní aut mění v intervalech 15-30 tisíc km, chladicí kapalina ani netuším jak často, možná téměř vůbec, takže by mě zajímalo kdo dnes SEBOU vozí olej a chladicí kapalinu ?
Souhlasím, že benzíny se jmnují v cizině různě, ale od zavedení evropského značení (např. E5) to už problém není.
Ha, to by ses divil jak je snadné si poplést Gasoline a
Ha, to by ses divil jak je snadné si poplést Gasoline a Gasoleo 😀
Ahoj, díky moc za komentář. Olej je třeba někdy dolít,
Ahoj, díky moc za komentář. Olej je třeba někdy dolít, auto si o to řekne pokud je modernější. U různých značek i motorů – Benzín/Diesel jsem se s tím setkal. Případná kontrola hladiny oleje pomocí k tomu určeného nástroje v motorovém prostoru by měla určitě patřit k základním znalostem vlastníka auta.
Chladící kapalinu není třeba většinou vůbec řešit, ale setkal jsem s tím, že 1 rok staré auto si najednou řeklo, že má málo chladící kapaliny. Není to problém, člověk buď zastaví a zkontroluje to, ale je dobré vědět co je třeba udělat.
To beru, ale v takovém případě zastavíte na první pumpě
To beru, ale v takovém případě zastavíte na první pumpě a koupíte ten litr oleje nebo destilované vody, dolejete a jedete dál. Asi téměř nikdo nevozí SEBOU olej a chladicí kapalinu.
Zkuste napsat jake dobrodruzstvi myslite. To opravdu netusim.
Zkuste napsat jake dobrodruzstvi myslite. To opravdu netusim. Cesta Teslou 3 do Chorvatska je casove uplne stejna jako naftovou oktavkou. Celkovy cas nabijeni je cca 1h na trech zastavkach. Po ceste je snad 50 moznosti nabijeni. Znate vubec jine elektromobily nez Citigo? 😀
No Jo, tak si teslu nepučujte, ale kupte si ji a pak budete
No Jo, tak si teslu nepučujte, ale kupte si ji a pak budete jezdit jako s naftovou oktávkou. 🙂
Díky moc za komentář. Ano, cesta do Chorvatska je opravdu
Díky moc za komentář. Ano, cesta do Chorvatska je opravdu bezproblémová a jednoduchá. Cesta z Chorvatska je lehce komplikovanější, ale celkově je to cestování naprosto jednoduché. Nepociťuji oproti předchozím autům (2x benzín, 1x CNG) žádné omezení.
No jasně 😀 😀 😀
A o té pohodičce jste sesmolil dva
No jasně 😀 😀 😀
A o té pohodičce jste sesmolil dva články ve stylu nenechte se odradit hlídačem…. 😀
Psát si půl roku denní nájezdy je naprosto nesmyslné,
Psát si půl roku denní nájezdy je naprosto nesmyslné, protože v průběhu roku se využívání vozidel zcela zásadně liší – odtud pojem automobilová sezóna (květen až září).
Naopak mě to hodně pomohlo. Dojíždím z vesnice do města.
Naopak mě to hodně pomohlo. Dojíždím z vesnice do města. Vpodstatě z garáže do podzemní garáže a služební lítání po Praze. Roční nájezd 30000 a dennė nikdy víc jak 200. A proto se mě Citigo hodně vyplatí. Pokud se vám vyplatí Tesla pro cesty do Chorvatska, tak hlubokosklon.
Runnerovi se nevyplati nic a Tesla jiz vubec ne, ten doma na
Runnerovi se nevyplati nic a Tesla jiz vubec ne, ten doma na elektrinu nema ani holici strijek, ma v nem naftovej 9 valec do Y
Pokud jste za tohu půl roku nikdy nejel za den víc jak
Pokud jste za tohu půl roku nikdy nejel za den víc jak 200km, jste statisticky mimořádně vzácný druh.
Pokud si pořídíte tzv. elektroauto na pojíždění po
Pokud si pořídíte tzv. elektroauto na pojíždění po městě tak jsou vaše zkušenosti dobré pro podobné majitele.
Pro ty , co si pořídí elektroauto jako auto k běžnému užívání jsou takové zkušenosti z cest velmi dobré, protože media jsou stále prošpikována katastrofickými informacemi dinosauřích automobilek a začínající elektromobilista může být zmaten. Takže poděkování za zkušenost.
Já jsem cestu do Chorvatska absolvoval minulý týden. Pojal jsem to jaký běžný cestovatel bez ambicí něco objevovat, nicméně nakonec jsem cestu pojal jako poznávanou SCH Tesla, což se může hodit i jiným.
Základní poučení.
1) Všechna Tesla zařízení fungují jak mají. Což je možná zbytečná informace, ale po zkušenostech z různými sítěmi nabíječek je to plus. Nejen SCH , ale i Destination stanice jsou plně funkční. I v případě, že jsou na „neveřejném místě“ např. v podzemní garáži hotelu nebo v přístavu tak vás pustí (majitele Tesly) když nejste klient. Nesetkal jsem se z omezením jako např. v Čechách , kdy je sice DCH k dispozici , ale omezí vám dobu nabíjení apod.
2) Vyplatí se nenabíjet doplna ale tak, aby další nabíjení bylo co do nejprázdnější baterie. Vzhledem k hustotě nabíječek v Rakousku a Slovinsku (do 150 km) si ze začátku člověk nechává rezervu, aby dojel až následující nabíječce, ale fakt se může spolehnout, takže jsem závěr cesty bez stresu dojížděl s 30-40 km rezervou.
Takový přístup se vám vyplatí rychlostí nabíjení, protože první cyklus je fakt rychlý (někde až 500 km/h. Po cca 15 min. už nabíjíte rychlostí tak 250 km/h. Takže v zásadě rychlozastávka na protažení nohou, omytí čelního skla (někdo rychlou cigaretu či toaletu). Dobytí do plna je tak 45 min., což doporučuji naplánovat pokud si chcete zajít např. na jídlo.
Pro někoho může kratší nabíjení být zajímavé i ekonomicky. Na SCH se platí za min. (po cestě všechny tarify 0,8 Eur/min) takže zrychlení dobíjením do prázdné vám ušetří až 50%. je pravda , že pro mne s doživotním free to nehrálo roli, ale obecně takový tarif moc lidí nemá. Takže když jsem volil jestli jet S nebo TM3 zvolil jsem „levnější variantu.
3) Na žádném SCH nebyl problém s místem když je pravda, že někde byla „jen“ 2-3 místa volná.
Standardem je 8 míst, ale například v Neuwineru jich je 12 nebo 14.
Ze studijních důvodů jsem zvolil obě obvyklé trasy tj. tam jsem jel přes Vídeň a zpátky přes Linec. Pro cestovatele z oblastí nad Prahou se asi nevyhnete nabití v Čechách.
Praha Vestec – standardně pohodové, provozovatel důsledné hlídá, aby místa neokupovali parkující dinosauři. Je potřeba počítat s tím, že po desáté večer může být problém dostat se do přilehlé restaurace na kafe nebo toaletu. Přes den v pohodě.
Humpolec . Zázemí díky přilehlé benzínce kompletní. Dobíjení výkonné. Míst na dobíjení dost i přesto, že si místní omladina odstavuje pro svá setkání v areálu auta na nabíjecích místech. Stejně tak místa využívají skupiny cestovatelů, pro které je místo dobré pro odpočinek, ale nemá vlastní větší parkovací kapacitu, takže můžete narazit na rodinné klany 3-4 aut na místech pro dobíjení. Snad kultura automobilisty a respekt k ostatním vyroste dřív než se začnou nabíječky fakt plnit.
SCh Poysdorf – nejbližší rakouský SCH na trase přes Mikulov. 6 míst v areálu hotýlku s golfovým hřištěm za vesnicí. Při příjezdu po polní cestějsem se bál zda nejde jen o DCh. Přes noc si nejsem jistý jak by bylo přístupné zázemí (toalety , občerstvení). Klidná zastávka.
Wiener Neustadt – velkokapacitní zastávka s restauracemi 24/7 .Příjemné pro delší zastavení.
Lastnitz (Graz) – 12 míst vedle hotelu, takže noční občerstvení může být problematické
Maribor – 6 míst na velkém odpočivadle s kompletním 24 hod. servisem. Přístupné na sjezdu v obou směrech (podjezd dálnice ) Pozor při cestě na jih vás navigace směřuje na odpočivadlo v protisměru ,což je zbytečné. Normalně sje’dte vpravo.
Ljubljana – SCh umístěn na parkovišti hotelu, který je momentálně v rekonstrukci takže zázemí nulové. Sch je pár set metrů od dálniční křižovatky, takže můžete dle aktuální dopravní situace zvolit severní i jižní obchvat
Kozina – Sch u čerpací stanice na odpočivadle.Zázemí dobré pokud se smíříte s turniketem na toalety a mizernou kávou. Nabíjecí místa hned vedle čerpací stanice, takže klasicky přes zákaz obsazena dinosauřími ignoranty, kterým se nechce parkovat o 50m dál na parkovišti.
Pobřeží Chorvatska je relativně hustě vybaveno DCh takže vše v pohodě.
Zpět domů přes Ljubljanu :
Vilach- asi 2 km od dálnice v obchodní zoně takže jakékoliv občerstvení dostupné. OMV 24/7. Skvělá domácí pekárna Backhaus (pouze cash). Pro golfisty nebezpečný Golf store, ve kterém si díky ceně a nabídce koupíte i to, co nepotřebujete a jen jste si přišli zkrátit dobu nabíjení.
Flachau – 18 míst v rekreačním komplexu (sjezdovky, bobová dráha) . Normálně zázemí asi dobré, v současné Covid situaci vše zavřeno.
Salzburg – relativně dlouhý sjezd (4km) Sch. vedle restaurace s hotelem tj. v noci může být problé, se zázemím
St. George – 8 míst vedle OMV takže k dispozici obvyklé a dostačující zázemí pumpy ve standardu OMV
St. Valentin – u Lince. Opticky se jeví jako zajížďka, ale napojení po “okreskách” zpět na trasu Freistadt je pohodové, navíc se vyhnete současným stavebním omezením na obchvatu Lince. Místa opět u OMV (24/7) ale v běžné době doporučuji restauraci přes ulici. Příjemná hospoda “českého typu” – guláš, řízek, těstoviny za rozumné ceny. Pro delší zastávku nutnou k nabití na dojezd domů ideální místo!
Jako zkušenost zajímavé, ale přijde mi to takové cesta je
Jako zkušenost zajímavé, ale přijde mi to takové cesta je cíl (jak cestování na motorce – nic proti tomu, ale není to pro každého). podle toho jak je to napsané a uvedené “ Na začátku června se se ve dvou vydal do Chorvatska za novými nabíječkami i krásnou přírodou.“ tak bych to nazval tour de nabíječka. Co by mě zajímalo je dát si náročný poznávací program, naprosto striktně se jej zkusit elektromobilem dodržet a nemít žádná omezení… pak by bylo zajímavé, jak jsou dostupná dobíjecí místa u zajímavostí (z mé zkušenosti mizerně) a jak se to dá řešit a kolik času (ano i na dovolené je čas nejcennější veličinou) to zabere.
A že to nebude jednoduché i sám autor naznačuje byť jen u přejezdu: „Pro ideální cestu nazpět, jiným elektromobilem než Teslou, se ale už jen obtížně hledají vhodné nabíjecí body s vyšší rychlostí než 50 kW. Jednoduše žádné nejsou.“
Nezapomeň, že elektromobilita je stále na začátku.
Nezapomeň, že elektromobilita je stále na začátku. Kapacita baterií a rychlost nabíjení se zvyšuje, počet a výkon nabíječek taky. Dlouhé cesty mimo západní Evropu jsou stále ještě pro dobrodruhy, stejně jako tomu bylo u spalováků za komárů, kdy se rodinka vydala se svým žigulem plným konzerv a kanistrem benzínu do Bulharska. Taky to vyžadovalo nějakou přípravu a plánování. Před pár lety by to bylo s elektromobilem skoro nemožné a za pár let to bude stejně nudné jako se spalovákem.
Jenom samotná Tesla buduje každý rok 300-400 nabíjecích stanic se stále vyšším výkonem a větším počtem stojanů. A další tisíce vznikají od dalších firem.
Žigulem :oD – odvážené bylo jet s malou Aerovkou (např.
Žigulem :oD – odvážené bylo jet s malou Aerovkou (např. modrý tým složený převážně z žen) nebo Tatrou 11 do Afriky před 90 – 100 lety, případně to, co dělal H+Z (a to už byla „běžná“ obchodní cesta nabízet T87V8 – udělali pěknou řadu objednávek, ale okupační správa spolu s kolaboranty mezitím ukončila výrobu toho krásného auta). Jezdit po Evropě ve 20. – 30. letech bylo pro toho, kdo měl auto běžné – přečtěte si Junkovou, K.Čapka a řadu dalších. O autech od Spartaka novějších to byla pro normální svět, který nebyl okupovaný SSSR, zcela běžné, stejně jako dnes – jo holt se zastavilo na servisní stanici a auto se párkrát promazalo (zabere to tak 30 min co 1000 – 2000 km a bývaly doby, kdy jako mají dneska kempy camper service place, tak tam byla rampa, aby se dalo auto promazat).
Takže za mě netřeba dělat z cestování elektromobilem drama – buď to jde bez omezení (i Tesla S je na trhu osm let, což je u většiny automobilek LC modelu s několika facelifty) a dělejme to, nebo to nejde a nechme to hračičkám a naprosto klidně si přiznejme není to na to, zatím je elektromobil na skákání kolem komína chovejme se k němu tak… ale když vezmu, že jsem o prodlouženém víkendu si dal rodinný výlet se starým autem, neplánoval jsem ni, prostě jsem přišel, zapl odpojovač baterky, nasál ručně benzín (nejelo dva měsíce tak spadl), nastartoval naložil a odjel, ujel několik set km s rodinou a vrátil se – prosím bez plánování…a s novým elektromobilem bych nemohl – byli jsme na tábořištích, kde noční dobíjení by bylo problém (i mobil jsme řešili přes powerbanku) a přes den nabíječek nevidno – respektive ne, pokud by člověk kvůli tomu nepřizpůsoboval plány a popravdě já radši jdu tím údolím horského potoka, než si o tom čtu někde u nějaké nabíječky 15 km daleko..tak pěkně děkuju za takový pokrok, ale rád si změním v životě kde co, abych byl k přírodě šetrný a automobilismus ve volném čase si nechám jako neřest…stejně mám roční nájezd takový, že řada firemních aut tolik benzínu zbytečně procouvá a jeden kamion na odpočívadlech proklape víc nafty
Zase nepřehánějte. Jezdit elektromobilem do CHorvatska
Zase nepřehánějte. Jezdit elektromobilem do CHorvatska není jako jezdit po africe začátkem 20. století. Spíše je to srovnatelné s tím Bulharskem v 80. letech 🙂
Mezi buď to jde bez omezení a nejde to vůbec je OBROVSKÁ spousta místa. A jak jste se mohl dočíst, tak elektromobily už nejsou jenom na skákání kolem komína. Nehleděna to, že na západ od nás je to už opravdu bez omezení.
Já nepřeháním, přeháníte vy…já tvrdím, že
Já nepřeháním, přeháníte vy…já tvrdím, že Bulharsko v 80. letech a dneska nebyl pro svobodný svět žádný problém a nebyl to problém už třicet let před tím, co se rozšířila auta…jen někteří češi z toho mají nějaký pocit, co je to za dobrodružství…ono popravdě není a nebylo dobrodružství sednou na Jawu 250 kývačka a jet se vykoupat k moři, tohle se mimo okupační zonu SSSR běžně dělo.
Jo jasně je…taky můžu cestovat na fichtlu a jsou masochisté, co na tom projeli Afriku. Pořád čtu o tom, jak elektromobily nejsou kolem skákání komína – ty se kterými jsem jezdil mě teda spíš přesvědčovaly o opaku – ale chápu i na fichtlu se dá cestovat a když je cesta cíl… za sebe nevidím důvod, proč jezdit na dovolenou něčím co je nové a je s tím cestovat pomalu komplikovanější než s veteránem… ale jo chápu pro někoho je výzva dojet na kejvačce k moři, pro dalšího je výzva tam dojet na kole, další potřebuje vyjet s aerovkou na Stelvio a pro někoho je výzva tam dojet s elektromobilem a bude mít neskutečný zážitek z toho, kolik cestou dolů narekuperuje.
Samozřejmě že přeháníte. To že za vás plánovali
Samozřejmě že přeháníte. To že za vás plánovali rodiče a vy jste se těšil na tábor ještě neznamená, že vycestovat někam dál nevyžadovalo nějaké plánování a přípravu. Nebo si vážně myslíte, že všude byly čerpací stanice s neomezeným provozem jako je tomu dneska? Jenom u nás se od 80. let zvýšil počet čerpacích stanic více než 5x a to byly tehdy čerpačky s mnohdy omezeným provozem. A co teprve někde v Rumunsku nebo Bulharsku. A s žigulíkem jste na nádrž taky najel sotva 500km nebo 400km na dálnici. A s takovým Trabantem to bylo ještě vtipnější. Ten měl nádrž na 24 litrů a spotřebu 8-9 litrů a co si pamatuju, tak když se na to trochu šláplo, tak spotřeba letěla do nebes, takže tam byste byl rád za 200-250 km.
Vy si za sebe jezděte klidně na jednokolce, ale pro všechny ostatní není problém vyrazit klidně přes půl Evropy v elektromobilu. Směrem na západ ani nemusíte nic plánovat a na východ a jih to chce trochu použít hlavu. Nic co by nezvládl člověk s průměrnou inteligencí. Není zapotřebí z toho dělat nějaké drama.
No neshodneme se.
Ale zjevně je část společnosti, co
No neshodneme se.
Ale zjevně je část společnosti, co potřebuje stále plánovaný život a hospodářství…díky za objasnění, proč má ANO voličskou základnu…to není nic proti Vám osobně, či nařknutí z toho koho volíte (je mi do toho prd a je mi to jedno)…to je jen můj postřeh mimo. Asi jsme byli doma divní, že jsme před každou cestu z toho nedělali drama a neseděla rodinná rada nad mapou a křížkovala na jaké benzínce kdy a kde bude tankovat, ale prostě se jelo a když byla nádrž tak nějak kolem půlky a jelo se kolem benzínky, co byla otevřená, tak se natankovalo a když dalších sto km nebyla, tak se pořád nic nedělo…kanystr jsme v autě neměli od spartaka a ve spartaku byl v levém podběhu od toho, co ho koupili (respektive koupili ho s ním). Prostě je to pořád stejné, pomalu hodíme šipkou kam pojedeme, řekneme si hory moře parky lesy, hodíme do auta stan, vezmeme nějaké oblečení, nasadíme držák na kola a za den odjezd.. to je na tom právě to super…aspoň v tom volném čase neplánovat, nedělat termíny, neřešit…když je to někde fuj popojedeme dál, když je naopak moc fajn zůstaneme dýl..
A proto jsem hned na začátku psal, že jezdit s
A proto jsem hned na začátku psal, že jezdit s elektromobilem na východ je ještě stále dobrodružství s potřebou trochu plánovat pod článek kde o tom řidič sděluje své zkušenosti. Za pouhých pár let taky bude možné i s elektromobilem vybírat cíl výletu házením šipkou na mapu Evropy zatímco manželka už stojí s kuframa u dveří.
s trabim se teda vsude krute planovalo, natoz k mori a navic
s trabim se teda vsude krute planovalo, natoz k mori a navic bylo bezne mit sebou hromadu zelenych 20l kanystru a kupu oleju 🙂
Tech EV co nejsou jen kolem komina je zatim malo, ale pribejvaji, stejne jako nabijecek – uz dnes se v CR nemusi moc planovat, v nemecku vubec.
Roadtrip si umim predstavit ve vsem co ma vic nez 70kW baterku a rychle nabijeni, o 100kW Tesle s dojezdem 650km snad uz nikdo pochybovat nemusi navic brzo budou na trhu dalsi, uvidime co Musk predvede v Zari.
Díky moc za komentář. Ano, cestování na východ je
Díky moc za komentář. Ano, cestování na východ je pořád ještě dobrodružství. V západní Evropě není třeba řešit X poskytovatelů, ale většinu pokryje třeba Maingau a další dražší poskytovatelé.
Pokud bych byl elektromobilista z Německa, tak bych byl velmi nemile překvapený z nefunkčního Roamingu v CZ. E.ON a PRE již mají roaming, ale ČEZ myslím ještě nikoliv. To samé další země, takže tam je třeba ještě zapracovat.
Ach jo, nakonec i k přírodě šetrný PeaK káže vodu a
Ach jo, nakonec i k přírodě šetrný PeaK káže vodu a pije víno…
čím, že jezdím starým autem, co žere i sedm litrů
čím, že jezdím starým autem, co žere i sedm litrů benzínu na 100 km?..nikdy jsem netvrdil, že starými auty nejezdím a naopak tvrdím, že reálné emise starých aut jsou často lepší než nových…
No jet pár set km spalovacím autem abych se mohl procházet
No jet pár set km spalovacím autem abych se mohl procházet údolím horského potoka..
Vodní víly co se starají o ten horský potok pak mají zdvižený karajici prst 🙂
Jo tak buďte klidný, nejeli jsme to kvůli jednomu potoku a
Jo tak buďte klidný, nejeli jsme to kvůli jednomu potoku a nejel jsem sám… Kdybych chtěl mluvit moderním jazykem tvůrců obsahu a technologických evangelistů, tak jsem pořádal propagační jízdu, abych budoucí ekonomicky činné generace edukoval v oblasti čisté mechaniky a pro odvětí je nadchl a zároveň jsem testoval lidskou energetickou a psychickou nezávislost na sociálních sítích (rozuměj, nebyla energie pro mastné displeje a přístup na net), takže bych to vlastně mohl vykázat jako kurz přežití v poapokalyptickém světě, včetně výcviku rozdělej oheň, postav stan, nasbírej jahody, borůvky… 😀
1*
Tak to víly chválí… 🙂
1*
Tak to víly chválí… 🙂
1* slusny.. bear grylls v akci ;p
priznavam ze bych mel
1* slusny.. bear grylls v akci ;p
priznavam ze bych mel obrovsky problem prezit, spise bych nekomu zachranil zivot tim ze ja divoke selme urcite neutecu..
Díky moc za komentář. Přesně tak, navíc těch
Díky moc za komentář. Přesně tak, navíc těch výkonnějších 50+ kW nabíjecích bodů postupně přibývá a třeba se někdy v budoucnu podaří více prosadit 800V baterie, které to zase mohou posunout dále (nevím, jak jsou na tom s efektivitou apod.). Navíc, kdo nechce řešit poskytovatele nabíjení apod., tak si nechá naplánovat cestu na navigaci v Tesla a jede po Superchargerech.
Jen vývoj počtu Superchargerů (lokalit, ne stojanů) k 1. lednu uvedeného roku.
2014 – 64
2015 – 303
2016 – 548
2017 – 759
2018 – 1114
2019 – 1424
2020 – 1757
Díky moc za komentář. Na začátku června byla jediná
Díky moc za komentář. Na začátku června byla jediná otevřená přímořská destinace Chorvatsko. Cestování elektromobilem na výlety je vlastně naprosto jednoduché – většina cílů je 1-2 hodiny daleko a takže teoreticky stačí jen mít ráno nabité auto a nabíjení není potřeba řešit.
Za 5 dní (nepočítám cestu tam a zpět) jsme toho zvládli celkem dost: Plitvická jezera, Smiljan, Zadar, Vransko jezero, Vodice, Krka (jen část), Šibenik, Vrlika, Sinj, Primošten + vyhlídka, Trogir, Split, Imotski, Makarska, Hvar – Jelsa, Hvar a Stari Grad. K tomu různé restaurce, kavárny apod., podle toho, co bylo otevřené. V některých městech byly nabíječky, jinde ne, ale obecně je mají dost v centru, takže teď mimo sezónu to byl i dobrý ukazatel toho, kde zaparkovat bez nutnosti cokoliv hledat.
Cesta zpět bylo cestování po nabíječkách, to je naprostá pravda, ale z výše popsaných důvodů. Doufám, že vlastníci elektromobilů se toho nezaleknou a prostě vyrazí.
Ohledně dostupnosti nabíječek u zajímavostí. Naprosto v centru města / u zajímavostí byly následující: Smiljan, Zadar, Vransko jezero, Vodice, Krka, Vrpolje, Makarska, Imotski, Stari Grad, Jelsa. Ve městě Sinj je ještě nezprovozněná nabíječka, ve Splitu byly nabíječky nedostupné nebo nešly aktivovat. V Šibeniku žádná nabíječka není. Trogir, Murter, Tribunj, Primošten, Plitvická jezera pusto prázdno.
No vida konečně praktická zkušenost 🙂 díky 🙂
takže
No vida konečně praktická zkušenost 🙂 díky 🙂
takže nabít přes noc..to už pak je jen otázka ubytování. Očekávám, že nejmenší problém bude v malých apartmánech. Velké hotelové komplexy můžou mít problém s tím, že se sejde víc elektromobilistů, než je dobíjecích míst a samozřejmě, kdo dřív přijde, dřív mele a je to o solidaritě. Předpokládám, že největší problém bude v kempech, kde sice (narozdíl od čr) je na každém místě elektrika, ale z vlastní zkušenosti s velmi limitovaným příkonem.
V takové konfiguraci se už v nějakých destinacích žít dá – byť v plné sezoně jet do nějakého centra města spíš za trest, než nějaké potěšení, ale většina lidí to vyhledává… Jet takový ten trochu EU trip systémem – jé tady je to hezký, by už asi byl větší problém, ale zase to (naštěstí), tolik lidí nedělá a radši se mačkaj v kempech, na plážích a tak
Uz jsem zazil i situaci kdy se na hotelu seslo vic ev (vcetne
Uz jsem zazil i situaci kdy se na hotelu seslo vic ev (vcetne phev), nez bylo wallboxu. Na recepci si proto brali od kazdeho telefon, pri mem prijezdu kontaktovali aktualne pripojene a dali mi vedet kdy preparkuji, takze to bylo v pohode.
Kazdopadne ve velkych hotelech nebyva problem se pripojit i do obycejne jednofazove zasuvky, kterych je v takovych hotelech dostatek, a na nabiti denniho vyletniho najezdu pres noc vetsinou bohate staci. Je to jen o domluve. Nejlepe predem emailem, ktery si vytisknete pro pripad, ze bude zrovna na recepci nekdo neochotny.
Díky moc za komentář. Ve velkých hotelích to určitě
Díky moc za komentář. Ve velkých hotelích to určitě časem může být problematické. Třeba i v Therme Erding (kapacita parkovišť několik tisíc aut) jsou jen 4 Type2 placené zásuvky, které jsou jednoduše celý den zabrané, protože někdo dorazí ráno a nabíjí do pozdního odpoledne.
Tam je třeba ještě zapracovat, ale nemyslím si, že se dokáže najít lepší řešení než jen více nabíjecích míst. Nějaké odpojování kabelů bez přítomnosti majitele apod. je v současné chvíli nemožné.
Kdyby se u nás prodávalo tak jako jinde 10x více EV, tak
Kdyby se u nás prodávalo tak jako jinde 10x více EV, tak máme s nabíjením na veřejných nabíječkách problém. U nás ale takové prodeje nehrozí minimálně po mnoho let, taky si můžeme užívat volně dostupných nabíječek (vyjma např. Praha ul. Duhová u ČEZ), kde bývá v poslední době dost obsazeno.
Díky moc za komentář. Tentokrát jsem v ubytování vůbec
Díky moc za komentář. Tentokrát jsem v ubytování vůbec nenabíjel, protože kvůli velkému využití těch zdarma nabíječek jsem měl vždy dostatečně nabito, ale jinak pokud někdo jede na dovolenou s elektromobilem, tak je opravdu ideální nabíjet přes noc.
Ohledně kempů nemohu bohužel soudit, ale i 3,6 kW modrá zásuvka by měla být dostatečná. Jasně, pokud někdo přijede s vybitou 75 kWh baterií o půlnoci a chce v 6 ráno pokračovat, tak se prostě nabije jen třeba 30 %, ale tak to prostě je. Z mého pohledu to jsou okrajové případy. Většinou jsem viděl dovolenkáře jezdit na výlety třeba jen v odpoledních hodinách (a ještě ne každý den) po blízkých památkách a pak je pro další nabití dostatečná i Schuko s 10A.
V šibenici je nabíječka u Kauflandu, zdarma. Alespoň vloni
V šibenici je nabíječka u Kauflandu, zdarma. Alespoň vloni jsme tam při naší cestě do destinace Šibenik, několikrát nabíjeli.
Lubošku, ještě se s námi poděl – seno, seno pro volečky
Lubošku, ještě se s námi poděl – seno, seno pro volečky mají v Šibeniku taky u Kaufu? 🙂 Ptám se, protože předevčírem jsem zrovínka jel za P_Ionem, do té doby jsem o téhle eMr.ce neměl potuchy. A každý, kdo by seděl na žebřiňáku za párem statných volů se musí cítit bezpečněji než v téhle parodii na auto….. Oni ale eVehiklisti spoléhají věčně na to, že je jejich hloupost nadnáší a tak se jim nic nemůže stát?
Těmhle lidem nestačí odebrat volební právo, jak jsem psal
Těmhle lidem nestačí odebrat volební právo, jak jsem psal včera. Je třeba je taky sterilizovat aby se tenhle eV mor nemohl rozmnožovat.
Pozdě. Už jsme všude.
Pozdě. Už jsme všude.
u těchto non-Tesla nabíječek bude šílený průser ty
u těchto non-Tesla nabíječek bude šílený průser ty vikendy kdy cestuje cela Evropa tam a zpět…s jednou 50kW nabíječku tam může být klidně 5-6 aut na cekačku
Tesla tam má aspoň 4-6 stojanu na jednom fleku
Díky moc za komentář. Tento rok to bude ještě v pohodě,
Díky moc za komentář. Tento rok to bude ještě v pohodě, ale v následujících letech to bude určitě horší a horší (více elektromobilů atp). Problém je, že ty zemní práce mohli jednoduše udělat s vidinou 4-8 stojanů na lokalitu a v případně nutnosti to mohli jednoduše rozšířit. Tak to ale bohužel nefunguje nikde kromě Ionity. V Německu mají také různí poskytovatelé na dálnicích 1 50 kW stojan a vedle toho postavilo Ionity až po několika letech 4-8 stojanů.
Jinak průměrně má tesla na lokalitu cca 9 stojanů (data supercharge.info)
Absence 175 kW nabíječek + velká spotřeba tohoto korábu
Absence 175 kW nabíječek + velká spotřeba tohoto korábu je smrtící kombinace. Citigem IV by se to dalo udělat rychleji.
citigo je spatny vtip, te je i muj egolf 2014 rychlejsi.. z
citigo je spatny vtip, te je i muj egolf 2014 rychlejsi.. z 20-80% za 16min. na 50kW DC
na 1000km challenge jsou nejrychlejsi tesly,etron,eqc,kona,eniro,ioniq..jj na ionity nabijeckach
ale tesla ma i vybornou spotrebu..takze ani na 50kW DC to neni nejhorsi..
S Ioniqem bych se takové cesty vůbec nebál. Ostatně jel
S Ioniqem bych se takové cesty vůbec nebál. Ostatně jel jsem asi před 10ti lety se Subaru Impreza (dojezd 400 km na nádrž benzínu) do Istanbulu a zpátky a bylo to 11 tankování. Tak by to s (starým) Ioniqem bylo 18 nabíjení, to není zas takový rozdíl. Stejně je člověk z cesty tak rozlámaný, že mu srovnání kostry každé tři hodiny rozhodně neuškodí. Trošku si s tou myšlenkou pohrávám (Bulharsko je 1650 km), ale teď s ročním dítětem je to dost nesmysl.
Není to ovšem nereálné. Na dlouhých cestách s EV zjišťuji zajímavou věc – oproti benzínu cítím menší únavu. 500 km denně s EV a jsem unaven, ovšem 500 km denně s benzínem a jdu po příjezdu spát.
to je diky monotonnimu hluku od motoru, uplne stejne jsou
to je diky monotonnimu hluku od motoru, uplne stejne jsou bezne unaveni lide co delaji v hlucnych provozech 🙂 takze cim mene hlucne auto, tim lepe se v nem nekterym lidem cestuje na delsi vzdalenosti
vesmes podobne to mam treba u dlouhych letu, pokud sedim za kridlem, tak vetsinou usnu celkem bez problemu i „prez den“, v predni casti ale mam bezny rezim a usnu vesmes jen pokud se leti v case kdy bych tak jako tak sel spat, protoze tam je mensi hluk
No zda se ze asi zalezi na aute. Treba v mym Priusu je tak v
No zda se ze asi zalezi na aute. Treba v mym Priusu je tak v rychlostech nad 50 mnohem vice slyset hluk od kol nez motor. Kolikrat se ani nevsimnu ze se vybila baterie a naskocil spalovak. Nekdy to poznam ze si vsimnu ze zacal vibrovat volant. Ona i ta mantra ze EV jsou ticha plati u dnesnich modernich aut tak to tech 50km/h.
Jediny kdy je motor slyset je pri prudke akceleraci a v prudkem kopci. Ovsem ani to neni nic strasnyho jak o tom mnohdy lide pisi. A vysavac mi to opravdu nepripomina.
na delsich zvdalenostech/najezd3ech jde spise o hluk ve
na delsich zvdalenostech/najezd3ech jde spise o hluk ve vyzsich rychlostech, kde motor proste vrni porad monotonne i desitky km v kuse, disel dost duni, a je uplne jedno jake je to auto, zalezi pak ciste na tom jak moc dobre je odhlucnene a v jake rychlosti tedy prichazi ten monotonni zvuk
mimochodem unavove pusoby i zvuk ktery „neslisis“ protoze je na vysoke frekvenci
To souhlasim, hlavne s tim dieselem.
Ja muzu porovnat Prius
To souhlasim, hlavne s tim dieselem.
Ja muzu porovnat Prius jen s Toyotou Spacio proti ktere je Prius je o 10dB tissi, diky odhlucneni a taky se Spacio 4AT kdezto Prius e-CVT a navic aerodynamickej. Luxusnejsi auta by byly jeste tissi.
Kdyz se to ale porovna treba s Priusem (870 km na jedno
Kdyz se to ale porovna treba s Priusem (870 km na jedno tankovani), to pak uz tak skvele nevypada 🙂
Naopak pri porovnani s Bugatti Chiron asi s EV budete nabijet mene casto nez s Chironem tankovat.
Vse je relativni.
A je to bezpečné, jet 870 km bez přestávky?
A je to bezpečné, jet 870 km bez přestávky?
Minulý rok jsme jeli z Korsiky 1300 km bez přestávky
Minulý rok jsme jeli z Korsiky 1300 km bez přestávky (kromě 1x 6 minut tankování a 3×3 minuty čůrání a samozřejmě trajektu do Livorna). Vyjížděli jsme odpoledne, pak příjemný podvečerní trajekt a ráno jsme byli v Praze.
Řidiči se střídali po 4 hodinách, zbytek v poklidu spal.
Auto Lincoln Navigator Reserve, čtyři lidi a asi 300 kilo zavazadel a vybavení na loď.
Naprostá komfortní pohoda, nízké náklady na cestu a všichni krásně vyspalí šli hned po příjezdu do práce.
Děláte chybu v dávání rovnítka mezi „bez přestávky řidiče“ a „bez přestávky auta“.
U spalovacího auta je přestávka vynucena pouze schopnostmi řidiče, zatímco u elektromobilu je vynucena technickými omezeními vozidla.
Tak jako tak, 28 minut mi nepřijde jako nějaká předlouhá
Tak jako tak, 28 minut mi nepřijde jako nějaká předlouhá doba. Moje záda vydrží ve Fabii hodinu a půl, pak i kdyby měla dojezd 2000 km, není to nic platné.
28 minut čeho?
28 minut čeho?
28 minut nabíjení. Ještě nikdy jsem s Ioniqem nenabíjel
28 minut nabíjení. Ještě nikdy jsem s Ioniqem nenabíjel delší dobu.
A kolik by to bylo v případě mnou zmiňované cesty? Můj
A kolik by to bylo v případě mnou zmiňované cesty? Můj odhad je, že by to byly 3-4 hodiny navíc.
To je celkem dobrý odhad.
To je celkem dobrý odhad.
V tom případě by byla vaše průměrná rychlost o 30km/h
V tom případě by byla vaše průměrná rychlost o 30km/h nižší a to by byl na takové vzdálenosti dost zásadní rozdíl.
My bychom byli dávno v práci a vy teprve někde před Mnichovem…
Jak jsem psal, s EV bych to taky vydrzel. Ale proste zatim v
Jak jsem psal, s EV bych to taky vydrzel. Ale proste zatim v tomhle spalovaky vedou.
Ac nekdy nesouhlasim, mate pravdu.
Ac nekdy nesouhlasim, mate pravdu.
Ty vole, to první komentář od běhače, který má hlavu a
Ty vole, to první komentář od běhače, který má hlavu a patu a odpovídá realitě.
Až na to, že takových lidí co takhle jezdí je takové zanedbatelné minimum, že se tím nemá cenu vůbec zabývat.
Úmorná cesta, nezávidím takové cestování a ještě
Úmorná cesta, nezávidím takové cestování a ještě navíc ve spalováku, děs. Já bych tam letěl letadlem a 300 kg zavadel v přepravní bedně 🙂
To jsem nenapsal. Vetsinou stavim tak po 200km. Jenze krome
To jsem nenapsal. Vetsinou stavim tak po 200km. Jenze krome obeda vetsinou maximalne na 15 minut. Zachod, protahnout se a jedu dal. Pokud jste alespon dva ridici, muze byt zastavka jeste kratsi. A hlavne zastavim kdy a kde ja chci a na jak dlouho chci. A ne jak chce vybita baterie. A neresim kde a kdy dotankovat protoze za den stejne vic neujedu.
A to pisu jako clovek kterej EV fandi a kdyby byla Tesla za polovic mozna by ji uz vlastnil. A ty prestavky na dobijeni bych vydrzel. To ale nic nemeni na tom ze zatim porad je v tomto aspektu spalovaci auto ve velike vyhode. Nejsem ochoten ohybat realitu jen proto ze se mi nehodi do kramu. Ted nepisu o mnoha vyhodach ktere EV ma, zname je vsichni.
Na dlouhé cestování je co do rychlosti ICE výhodnější,
Na dlouhé cestování je co do rychlosti ICE výhodnější, to ano. Ale takové štreky málokdo jezdí. Přestože najezdím tak 60 tisíc km za rok, denně zpravidla nepřesáhnu 300. To se dá s BEV v pohodě, občasné nabití přes oběd není vůbec žádná překážka. Naopak to vidím tak, že mě otravuje, že služební (benzínové) auto se přes noc nenatankuje, takže musím na pumpu občas i hned po ránu. To by se mi s BEV nestalo a otravuje mě to mnohem víc než to, že si jednou týdně dám auto (BEV)
přes oběd nabít. Je to samozřejmě o úhlu pohledu a o tom, jak kdo auto využívá. Tankovat se služebákem ob den mě nebaví.
Jasne. To souhlasi. I ten rapidgatujici Leaf 62kWh by mi temer
Jasne. To souhlasi. I ten rapidgatujici Leaf 62kWh by mi temer na vsechny streky stacil.
S Ioniqom som Chorvátsko robil ešte v 2017-tom roku, vtedy
S Ioniqom som Chorvátsko robil ešte v 2017-tom roku, vtedy nebolo toľko nabíjačiek, takže teraz nebudete mať problém. Dalo sa to urobiť za 4 nabíjania – Bratislava, UFC Hartberg, diaľničná Maribor a potom nejaká na konci SI diaľnice a Ioniq došiel do Bašky na Krk, kde bolo po ostrove ale 5 bezplatných Typ2 stojanov (v Baške na dvoch miestach), kde sa dalo dobíjať na výlety po ostrove alebo cestu domov.
eGolf 2014 má tak poloviční využitelnou kapacitu baterie,
eGolf 2014 má tak poloviční využitelnou kapacitu baterie, takže to se to nabíjí těch 11 kWh 🙂 hlavně jde o to, kolik km nabije auto za hodinu na svých běžných trasách, což je nejen rychlost nabíjení, ale i spotřeba. Majitelé Citigo-e nabíjí i rychlostí 300 km/h díky spotřebě ve městě a na okreskách.
citigo ma vyssi spotrebu nez egolf – 14.8 vs 12.7 a nabiji
citigo ma vyssi spotrebu nez egolf – 14.8 vs 12.7 a nabiji polovicni rychlosti..ta nabijeci krivka je priserna..
po 40min. odpojuju citigo kterej vylozene blokuje stojan a nabiju za 8 min. 0-50% a frcim pryc.. samozrejme ho necham dal blokovat..
je ubijejici videt jak na 50kW stojanu nekdo cucinka 15kW..
Pri všetkej úcte, môžete mi prezradiť ako sa dá na 50kW
Pri všetkej úcte, môžete mi prezradiť ako sa dá na 50kW nabíjačke nabiť (predpokladám eGolf 24kWh) z 0% na 50% za 8 minut?
S tou nabíjacou krivkou Citiga máte pravdu, preto nabíjam iba dovtedy, kým tečie aspoň 20kW a frčím preč.
S tou spotrebou ste ale netrafil. Citigo jazdí priemerne pod 10kWh bez najmenšieho problému, teraz v lete samozrejme.
Grafy jsou sice hezká věc, ale praktické jízdy ukazují
Grafy jsou sice hezká věc, ale praktické jízdy ukazují spotřebu výrazně pod 12 kWh. Samozřejmě záleží na místních podmínkách. Bylo by zajímavé se utkat eGolf 24 kWh a Citigo-e.
„Když jsem se po 190 km vrátil zbylo v baterce ještě 40% tak jsem udělal ješte cestu do Harrachova a zprátky přes kopce, domů jsem se vrátil po 256 Km s 13% a dojezdem 39 Km. Spotřeba byla 9,6 kW/100 Km a z toho byla spotřeba klimatizace 0,9. Při rychlonabíjení jsem za 20 minut nabil 10,8 kWh z 19% na 52% průměrným výkonem někde 32 kW. Rychlost nabíjení je 336 Km/hod. Dá se řící , že s přestávkou 20 minut bych bez problému ujel 400 Km. „
Jak vidno 10.8 kWh nabil jen o 4 minuty později než eGolf. Na 300 km trase by tedy eGolf neměl šanci zvítězit.
Zimní testy Bjorna ukázaly, že eGolf 36 kWh měl spotřebu 17.3 kWh/100km a eUP 36 kWh měl 14.7 kWh/100 km oba při 90 km/h.
Asi by to byl velice vyrovnany souboj, nicmene na nabijecce
Asi by to byl velice vyrovnany souboj, nicmene na nabijecce vitezi egolf, rapidgatit zacina v lete pri 5tem nabijeni ~ 500km
Prakticka jizda v Sobotu vecer: prumerna rychlost 70km/h vcetne jednoho zbytecne dlouheho nabijeni a klimatizace na trasu dlouhou 190km, spotreba 13,5kW/100km
Samozrejme to je 6ti lete auto se 180tkm a 85% kapacitou baterky.
Z te prumerne rychlosti se da odvodit kdo je rychlejsi vcetne nabijeni 🙂
V mem pripade v Sobotnich podminkach +20C 1000km za 14 hodin.
1000km challenge dal Bjorn s 36kW egolfem prumer myslim 63,2 a to jel v zime – slusny vykon. Mne to 24kW baterku nabiji od cca 0% vykonem 42kW az do 44kW pri 77% a pak zacne zpomalovat, 10kW odeberu za 14min.20s
36kW baterka se v novejsim egolfu nabiji pomaleji..myslim ze do 40kW
Z principu to nemůže být vyrovnaný souboj, protože
Z principu to nemůže být vyrovnaný souboj, protože rychlost nabíjení rozhoduje u podobné spotřeby s různou kapacitou baterií. V okamžiku, kdy máte oba parametry lepší, tedy spotřebu i kapacitu, pak to nevychází. Už jenom na trase Praha-Rozvadov při 130 km/h to dá Citigo-e za 1:50 hod s jedním nabíjením 8 minut a váš eGolf za 2:20 s 2x nabíjením celkem 37 minut (obě auta dojezd 10% SOC) počítáno v abetterrouteplanner. Pokud by to bylo tam i zpět (327 km) je to pro eGolf lepší, ale pořád to zajede Citigo-e za 4:53 a eGolf za 5:10, obě auta by strávily na nabíječce prakticky stejnou dobu tedy 1:36 eGolf a 1:38 Citigo-e. Dokonce i nový eGolf 36 kWh s pomalejším nabíjením to zajede za 4:57 tedy podobně jako Citigo-e.
„prumerna rychlost 70km/h vcetne jednoho zbytecne dlouheho nabijeni a klimatizace na trasu dlouhou 190km, spotreba 13,5kW/100km“
Na jaké je to trase?, protože takto byste musel jel po dálnici Brno-Praha rychlostí 120 km/h aby to vyšlo na 70 km průměr a to by rozhodně nebyla spotřeba 13,5 kWh/100 km.
Trasa Cheb -> Praha pres Vary, jezdim to pravidelne, takze uz
Trasa Cheb -> Praha pres Vary, jezdim to pravidelne, takze uz to mam celkem dost najety..a jde to pod 2h:10min i s nabijenim a ve dvou tezkych lidech.
A to jeste predjizdim spalovaky (v lete), tlak v pneu 3,1, ve vesnicich uplne moc nebrzdim a zatacky hodne narovnavam – tim se taky snizuje spotreba(nesmi se moc tocit volantem 🙂 ano ano, agresivni elektromobilista..
Kdyz smaznete rozdil vetsi baterky 36kW vs 24kW tim, ze obe auta vyrazi na cestu uplne prazdna, tak Vam rikam, ze ten egolf to da rychleji 🙂
Ioniq 28kW ma jeste o dost nizsi spotrebu nez egolf a navic nabiji temer furt kolem 48kW na 50kW nabijecce – proto da 1000km temer za 12h.
Zkratka tim chci rict, ze citigo zbytecne okupuje nabijecky i kdyz nabiji jen do 80 nebo 90%, stejne jako to delaji plugin hybridy, ktere jsou diky bohu na AC ale zase nekolik hodin..
Kdyby kazde citigo vysmahlo od stojanu pri 52% tak ani nepipnu ;p stejne tak jako ja vysmahnu pokazde pri 77% kdy to zacne klesat pod 40kW
To s nabíjením máte pravdu, jak jsme v minulosti
To s nabíjením máte pravdu, jak jsme v minulosti diskutovali s majiteli Citigo-e, ideálně mají nabíjet do 60% a konec, do 90% je to nesmysl, kdy zbytečně tráví čas u nabíječky místo na cestě.
Pokud dáváte i s nabíjením např. Cheb-Jesenice u Prahy (po okruhu 188 km) za 2:10, tak podle Google se to dá zajet spalovákem za tento čas v naprosto ideálním případě, ovšem pokud nabíjíte zhruba 20 minut, pak byste musel jet v Porsche, abyste tuhle trasu dal za 1:50 hod. 🙂 Spotřeba je samozřejmě dobrá, protože 80% trasy je z kopce. Nějak se mi tomu času 2:10 včetně nabíjení nechce věřit….
Koukam ted do historie v appce na mobilu:
27.6.2020
Koukam ted do historie v appce na mobilu:
27.6.2020 21:32
160km vzdalenost, doba jizdy 2:23h
prumer 67km/h, spotreba 13,7
(to je vcetne nakladani, vykladani, vyparkovani a zaparkovani + nabijeni v Bochove)
Na displeji po jizde tam byva prumer kolem 70kmh a cas kolem 2:10. Jasne, je to z kopce, proto to ma tak hezka cisla, opacnym smerem se nechlubim, natoz v zime 🙂
Tak to pak odpovídá.
Tak to pak odpovídá.
Můžu se tedy zeptat kolik ujedete reálně Km při baterce
Můžu se tedy zeptat kolik ujedete reálně Km při baterce nabité na 77% ? Podle toho co jsem četl , tak Citigo ujede s 52% na baterce přes 120-130 Km s 20-40 Km rezervou do zastavení vozu.
Mám dojem , že ty uživatelé co nabíjejí citiga do 100% to nedělají protože nutně potřebují dojet do cíle, ale asi mají čas to tam dát a mají nabíjení letos zadarmo a to je přece rozdíl. Myslím že 95% uživatelů Citiga nebude mít vůbec důvod na rychlonabíječky jezdit, protože 200-250 Km na den jim bohatě stačí.
Problém je v dostupnosti nabíječek, jak to včas Škodovka hlásila, když je na aglomeraci 100 tis. obyvatel jedna DC stanice , tak je opravdu něco špatně.
to se tezko urcuje – zalezi kolik kW tech 77% predstavuje –
to se tezko urcuje – zalezi kolik kW tech 77% predstavuje – teoreticky u nove 24kW baterky to bude 16.3kW takze realne ujede nepatrne mene nez to citigo na 52% .. kdyz by jeli oba za sebou stejnou trasu
Takže co je na tom špatně , když se nabíjí Citigo do
Takže co je na tom špatně , když se nabíjí Citigo do 50%, ujedete to pak jak říkáte stejně jak e-golf, když se nabíjí na 80%. A čas nabití Citiga na 50 kW nabíječce do 50% bude jistě rychlejší než e-golf do 80%.
A navíc Citigo většinou nebude třeba vůbec na DC nabíjet, protože mu noční dobíjení stačí na celý den jízd.n Přece 500 Km pravidelně denně by s tím jezdil jen blázen a navíc by si častým DC nabíjením zničil baterku.
Spatne je jen to, ze to na DC nekteri drti hodinu od 52% do
Spatne je jen to, ze to na DC nekteri drti hodinu od 52% do 100% prumernou rychlosti 10kW..
Ja to citigo proste vyskubnu na 8 minut, kdy nabiju z 0% na 50% a jedu dal..tot vse, nebudu tam proste cekat pres hodinu.
Super treba u citigo je, ze to krasne odemkne konektor a pak si ho zase zamkne kdyz mu ho vratim a nabiji se dal.
Kde jste vzal tech 14.7? tady je 15.6 pri teplotach kolem
Kde jste vzal tech 14.7? tady je 15.6 pri teplotach kolem 0C:
Results:
90 km/h, 56 mph: 100 km/62 mi, 156 Wh/km, 251 Wh/mi
https://youtu.be/f3NZb_JT9E4?t=634
Kde jste vzal tech 17.3 ? tady je uplne za podobnych podminek 14.9 pri teplotach kolem 0C:
https://youtu.be/u55uRp0Gwhw?t=774
-> mne se zkratka povedlo udelat v Sobotu vpodstate ten samy vysledek jen s jednim nabijenim na 24kW baterce se spotrebou 13.5kW/100km pri teplote 20C 🙂
Někde jsem to blbě opsal, těch tabulek má Bjorn
Někde jsem to blbě opsal, těch tabulek má Bjorn více.
Winter test eGolf
90 km/h, 56 mph:
172 Wh/km, 277 Wh/mi
https://www.youtube.com/watch?v=PrvjSXVp8J4
Winter test eUP
90 km/h, 56 mph:
156 Wh/km, 251 Wh/mi
https://www.youtube.com/watch?v=f3NZb_JT9E4
jj to sedi, ten egolf projizdel v hodne velke zime, kazdy
jj to sedi, ten egolf projizdel v hodne velke zime, kazdy stupen pod 0C je znat na spotrebe.. ten vzduch proste houstne..
Prave, ze Citigo je sice spatny elektromobil,ale na 50 kw
Prave, ze Citigo je sice spatny elektromobil,ale na 50 kw nabijeckach bude rychlejsi nez TM3 protoze, ma mensi spotrebu. E GOLF RYCHLEJSI asi nebude, taky bere vic a nabiji jen o malinko rychleji.
Na elektroforu je borec s citigem co tvrdi ze ujede 400 km s jednou 20 minutovou zastavkou. Podle me golfem pojedete 400 km s dvema 20 minutovymi zastavkami a jeste se budete modlit,aby jste tech 133 km mezi nabijeckama ,kdyz by byli idealne dojel.
uznavam, ze citigo asi umi byt rychlejsi na 400km kdyz vyrazi
uznavam, ze citigo asi umi byt rychlejsi na 400km kdyz vyrazi s plnou baterkou – to plati ale pouze u predpokladu ze se nabiji 0-52%
Co jsem chtel vypichnout ale je, ze malokdo z majitelu citigo nabiji do 52% 🙂
Vsadil bych se ze s mou rychlosti nabijeni temer 430km/h budu proste rychlejsi.. napriklad kdyz spolu vyrazime s 5% baterky k 50kW stojanu, tak proste tech 100km i s nabitim ujedu rychleji nez citigo. A to je smutne u moderniho auta z r. 2020. Navic ja mam vsude LEDky, interier komplet v kuzi a dynaudio, pohodlne se svezeme ve 4ech (lane assist, adaptivni tempomat, brake assist, vyhrivani celniho skla ma citigo asi taky) a dnes moje auto stoji + – stejne jako citigo.
1.8Kč/km – je otázka, jestli větší poptávka a více
1.8Kč/km – je otázka, jestli větší poptávka a více konkurence v nabíječkách srazí cenu dolů. Mohla by.
Řekl bych, že to bude obráceně, nabíjení na cestách
Řekl bych, že to bude obráceně, nabíjení na cestách bude dražší a dražší, u nás máme ještě parádní ceny.
to bude zalezet na mnoha faktorech, momentalne je to drahe
to bude zalezet na mnoha faktorech, momentalne je to drahe kvuli absenci vetsi konkurence vyrobcu stanic, kdys velci hraci spolehajici na dotace si objednavaji zase u vetsich hracu kteri maji ceny tech stanic vysoke, ono to podobne bylo i co se tyce cerpacich stojanu na cerpacich stanicich, otazkou tak bude zda se najdou casem i mensi hraci kteri tohle dokazou srazit niz
je celkem skoda ze timto smerem nejde i Tesla, nabidka nabijecich stanic by se tim mohla vyrazne posouvat vykonem nahoru a cenou dolu
Mrkněte na ceny u našich sousedů, Německo, Polsko,
Mrkněte na ceny u našich sousedů, Německo, Polsko, Slovensko, Rakousko, bez problému jste na 11-15 Kč/kWh.
v prvni rade ty stojany vetsinou stoji diky dotacim, takze
v prvni rade ty stojany vetsinou stoji diky dotacim, takze majitel mel minimalni naklady na jejich vybudovani a nic ho netlaci k tomu aby momentalne zlevnoval, ty majitele vetsinou jiz vydelali, ta hlavni konkurence prijde az se zacnou objevovat provozovatele kteri pojedou celej projekt bez dotaci a budou motivovani k zisku (trosku blbe prirovnani ale prece, vsimni si kde byli ceny autobusove a vlakove dopravy pred tim, nez prisly do sektoru soukrome firmy a v sektoru byli vesmes jen statni dotovane firmy, jizdne bylo drahe a zakaznickej servis spatnej), v druhe rade u tech sousedu v Nemecku maji elektrinu i 2x drazsi nez my co se koncove ceny tyce, takze to ze maj na stojanu 11-15 kacek v prepoctu znamena ze nekde maji cenu jen o 3-7 kacek v prepoctu nad cenou pro koncaky, sak se koukni za kolik maj v nemecku treba benzin nebo naftu 😉 prave v Nemecku maj cenu na verejnych stojanech vesmes vytecnou a ve finale k dalsim faktorum % nizsi nez ji mame tady u nas v CR
No zrovna jsi vybral Německo, kde je průměrný roční
No zrovna jsi vybral Německo, kde je průměrný roční příjem obyvatele 1.2 mil. Kč, proč ne třeba naše bratry Slovensko? Když bys takto přepočítal v Německu stejnou matematikou i benzín, tak jezdí stejně draho jako na elektřinu.
Už tady několik let říkám, zapomeňte na nízké ceny nabíjení na cestách, za pár let to bude stejné jako jezdit na benzín.
elektromobil ale neni o verejne nabijecce s vetsim nabijecim
elektromobil ale neni o verejne nabijecce s vetsim nabijecim vykonem, elektromobil je a bude o tom, ze nabijet se ma kdys stoji a neni vyuzivanej, a pomale stojany drahe nejsou, tedy vetsinou, a az jich bude i na tech sidlistich u kazdeho druheho mista k parkovani, tak drahe taky nebudou, bude to prave business o tom si tam prilakat zakaznika co to tam necha prez noc a spotrebuje tu v te chvili levnou nadbytecnou elektrinu a jeste za ji zaplati treba +3-5 kacek na dcenu za kterou ji ma distributor
Ano tahle argumentace dává smysl a já v podstatě veřejné
Ano tahle argumentace dává smysl a já v podstatě veřejné nabíječky skoro nepotřebuji, využívám je velmi sporadicky. Samozřejmě kdo chce auto používat stylem obchodního cestujícího s nájezdem >40 tis. km ročně, pak mu nezbývá než nabíjet draze. Jestliže budu nabíjet s Teslou nebo čínská auta apod. na Ionity nebo rychlých nabíječkách >100 kW ČEZ a Eon, tak to bude sakra drahé ježdění.
40 tisic, to je nejakych kolik, 160km za den? to maj dnesni
40 tisic, to je nejakych kolik, 160km za den? to maj dnesni elektromobili pro obchodni cestujici tak male baterie a tak moc zerou?
Ne, jezdí pouze 3x týdně
Ne, jezdí pouze 3x týdně
tedy cca 260km za den, takze kolik na verejnem nabijeni, do
tedy cca 260km za den, takze kolik na verejnem nabijeni, do 10%? no desna predstava
Obchodník o víkendech nejezdí, bydlí v bytovce bez
Obchodník o víkendech nejezdí, bydlí v bytovce bez možnosti nabíjení, neni to zbytečná diskuze?
je to zbytecna diskuze, rok ma 52 tydnu, 3x tydne jizda rovna
je to zbytecna diskuze, rok ma 52 tydnu, 3x tydne jizda rovna se 156x do roka jizda, pri 40 tisicich km za rok to mame 256.4km za kazdy z tech dnu kdy jezdi
a v bytovce nemuze nabijet? jakto ze ja muzu nabijet kdys bydlim v 8 patrovem panelaku?
ale samozrejme pokud nechce, at si klidne dal jezdi v dieselovem nebo jakemkoliv jinem aute, sak je to jeho volba a nikdo mu nenuti jezdit v elektrice 😉
Díky moc za komentář. Ano, ty ceny jsou v zahraničí
Díky moc za komentář. Ano, ty ceny jsou v zahraničí celkem vysoké. S Maingau nebo Eins se člověk dostane na výrazně lepší ceny 0,35€/kWh a 0,26€/kWh po započtení -20% DC u Eins.
Ve Francii je pak cena na Superchargerech okolo 0,24 € a v Norsku jen 0,16 €. Ale je to džungle a pro většinu lidí je to pořád dost nepřehledné a naprosto jim rozumím.
Kolik cm umí TM3 brodit? aniž ve vyzkratuje baterka??
Kolik cm umí TM3 brodit? aniž ve vyzkratuje baterka??
Asi to bude spise o tom, ze nepotrebuje vzduch k behu motoru a
Asi to bude spise o tom, ze nepotrebuje vzduch k behu motoru a pak samozrejme otazka utesneni:
https://youtu.be/VGmEqBW3VkQ
Nicmene jsem videl vytopenou/utopenou TMS a ta voda a bahno byli opravdu vsude.. ale to auto tam mohlo byt tydny..
mě nezajmají tvoje doměnky ale fakta v
mě nezajmají tvoje doměnky ale fakta v papírech
https://www.youtube.com/watch?v=QSR6Y2gNeI0
v users guide pro eu tm3 jsem to nenasel..mozna bude vedet
v users guide pro eu tm3 jsem to nenasel..mozna bude vedet nektery z majitelu..u egolfu to pisou v manualu 🙂
Myslim ze 90 minut na 1000+ km je doba uplne OK – jedno
Myslim ze 90 minut na 1000+ km je doba uplne OK – jedno poradne jidlo – snidane/obed/vecere to je hned temer hodina pryc a pak treba dve/mozna tri zastavecky na provetrani – za mne uplne OK
Diky za zmapovani nabijecek – vsichni by to povinne meli zadavat do plugshare/chargemap/maingau 🙂
Skoda, ze nejsou ty online nabijecky propojene s nejakym overview statusem, kde by bylo videt obsazeni a jak dlouho dotycny bude cca max. nabijet po vzoru Tesla SC.
Už zas? 😀
Fakt někoho zajímá, jestli pán nabíjel svoje
Už zas? 😀
Fakt někoho zajímá, jestli pán nabíjel svoje nehezké vozidlo 18 nebo 19 minut? Jako fakt?
Tak, očividně to tu nějaká běhna četla 🙂
Tak, očividně to tu nějaká běhna četla 🙂