Nabíjení elektromobilů v Chorvatsku – poskytovatelé a možnosti úhrady

V Chorvatsku se díky dotačnímu programu NEXT-E podařilo velmi rychle vybudovat základní síť dobíjecích stanic na dálničních tazích a v mnoha nepokrytých městech. Mezi hlavní poskytovatele patří Hrvatski Telekom a Elen.

Chorvatsko postavilo základní síť nabíjecích stanic pro elektromobily, aby si tam slunnou dovolenou mohli bez starostí užívat také majitelé elektromobilů.
foto: archiv autora

autor: Jiří Janata

Hrvatski Telekom

Hrvatski Telekom spravuje síť cca 150 nabíjecích stanic pro elektromobily. Většina stanic je AC (okolo 120), přičemž se jedná o mix klasických sloupků s dvěma 22 kW Type2 zásuvkami a venkovních wallboxů s jednou 22 kW Type 2 zásuvkou v menších městech.

DC stanice jsou zastoupené v počtu zhruba 25 kusů (klasické ABB 50 kW stojany s CCS, CHAdeMO a Type 2), přičemž v Záhřebu je od června v provozu jedna stanice o výkonu 175 kW. Všechny stanice je možné zobrazit na této mapě.

Některé AC stanice, které provozuje Hrvatski Telekom, jsou umístěné v neveřejných garážích různých hotelů, případně přímo v garážích, které jsou určené pro místní obyvatele a nikoliv pro návštěvníky.

Na začátku června byly problémem četné zavřené hotely. Několik stanic ve Splitu, Šibeniku, Trogiru a dalších městech bylo přístupných, ale vzhledem k tomu, že byly v hotelovém areálu, který ještě nebyl v provozu, tak byly bez elektrické energie.

Zkontrolujte si tedy před svojí cestou nabíječku v různých službách (PlugShare, ChargeMap) a zjistěte, jestli ostatní uživatelé byli schopni tu danou stanici najít a případně aktivovat.

Největší úspěch s hledáním opravdu aktivních nabíječek od Hrvatski Telekom jsem měl s aplikací Maingau (od stejnojmenné firmy, která vydává nabíjecí karty). Pokud byla stanice v aplikaci zobrazena zeleně, znamenalo to, že komunikuje (přístupnost si ověřte v PlugShare nebo ChargeMap)

Zahájení nabíjení a ceny – Hrvatski Telekom

Některé DC stanice a většina AC stanic je aktuálně zdarma. DC stanice by mělo být možné aktivovat jednoduše pomocí displeje, případně z výše zmíněné webové stránky po registraci nebo nejjednodušeji z aplikace PlugSurfing.

U AC stanic je situace složitější. Pokud je stanice online, což nejlépe ověříte v aplikaci Maingau, tak je možná jednoduchá aktivace pomocí výše zmíněného webu nebo aplikace PlugSurfing.

Pokud jste u nabíjecí stanice, která vypadá funkčně, ale aktivace přes PlugSurfing ani web nefunguje, budete si muset obstarat za 200 HRK předplacenou RFID nabíjecí kartu od Hrvatski Telekom (obdržíte kredit na nabíjení ve stejné hodnotě).

Tuto kartu zakoupíte ve všech jeho prodejnách (mají růžovou barvu jako T-Mobile v České republice) a díky ní by měla být aktivace i stanic, které jsou off-line, bezproblémová.

Elen

U Elenu je situace mnohem jednodušší. Elen má aktuálně síť cca 110 stanic (7 stanic v přípravě), přičemž zhruba polovina lokalit (52) je DC a druhá polovina AC.

Všechny DC lokality jsou vybavené klasickou ABB 50 kW (CCS, CHAdeMO) nabíječkou s 43 kW AC. Aktivace je možná jednoduše na displeji stiskem tlačítka start. Všechny stanice je možné zobrazit na webu.

Na odpočívadlech Vukova Gorica a Zir (obě jen směrem na Split) je 1, resp. 2 175 kW nabíječky. Pro aktivaci je třeba na displeji zvolit konektor CCS nebo CHAdeMO a poté podržet u displeje libovolnou RFID kartu.

U AC stanic je třeba také pro zahájení nabíjení libovolná RFID karta. Zahájení nabíjení někdy trvá trochu déle a je třeba najít správné místo, kde se RFID karta načte, ale všechny mnou zkoušené stanice fungovaly spolehlivě i s Apple Pay.

Ostatní poskytovatelé nabíjení

U DC nabíjení je situace jednoduchá – na několika dálničních odpočívadlech jsou placené stojany sítě MOL Plugee, kde stojí DC nabíjení 75 HRK a AC 55 HRK a východně od Záhřebu je jediná nabíjecí stanice Ionity, která může být dobrou volbou pro cestovatele, kteří zvolili trasu přes Maďarsko (využijte nabíjení přes ChargePoint, kde stojí 1 nabíjení méně než 8 €). Z neplacených se může hodit nabití zdarma u několika Kauflandů a 2 DC stojany u národního parku Krka.

AC nabíjení, většinou zdarma, je možné u různých hotelů, obchodů a v centrech některých měst. Za zmínku stojí rodiště Nikoly Tesly ve vesnici Smiljan u Gospiće.

V malém muzeu o jeho životě (vstupné 50 HRK) se dozvíte mnoho zajímavostí z doby boje střídavého a stejnosměrného proudu a každé dvě hodiny probíhají v přilehlém pavilonu pokusy s elektřinou, které budou zábavné především pro děti.

Elektromobil je možné nabít díky dvěma Type 2 zásuvkám o maximálním výkonu 22 kW, které se nachází hned u vstupu. Nenechte se odradit vrátným, který bude říkat, že nabíječka nefunguje, a zapojte vaše auto do nabíječky, autorizujte se libovolnou RFID kartou na tlačítko Login a užijte si bezplatné nabíjení během prohlídky muzea.

Pro milovníky přírody je možné během prohlídky národního parku Paklenica nabít za 30 HRK (resp. 60 HRK u aut s baterkou 60 kWh+). Naproti tomu v přírodním parku Vransko jezero je možné nabíjet z Tesla Destination Chargerů zdarma i automobily jiných značek.

Za návštěvu stojí i krasové červené a modré jezero u města Imotski. V docházkové vzdálenosti od modrého jezera je umístěný AC sloupek s dvěma Type 2 zásuvkami.

Pro mnoho návštěvníků Chorvatska jsou lákadlem i Plitvická jezera. Turistická sezóna bude jistě klidnější než v minulých letech, ale situace s nabíjením elektromobilů se nijak nezměnila a nabití tedy není nikde v bezprostřední blízkosti lesních parkovišť možné.

Plitvická jezera

Plitvická jezera
foto: archiv autora

Pokud jste pročetli celý článek, neztrácejte čas, otevřete si PlugShare a začněte plánovat dovolenou. Kombinace moře a krásné přírody je v Chorvatsku jedinečná a jen letos si užijete opravdu klidnou dovolenou i v těch nejznámějších letoviscích.

Zvažujete-li nákup elektromobilu Tesla, tak můžete využít můj odkaz, abyste získali 1500 km na Superchargerech zdarma.

vlastní

40 Comments on “Nabíjení elektromobilů v Chorvatsku – poskytovatelé a možnosti úhrady”

  1. Ok, spousta informací, děkujeme. Takže co bude nejlepší
    Ok, spousta informací, děkujeme. Takže co bude nejlepší pro rychlé nabíjení (>=100kW), aby to bylo co nejjednodušší bez dalších redukcí pro tu M3, která karta stačí? Takže Tesla SC+? 🙂

    Co si myslíte o aplikaci Chargemap, kde je možné filtrovat i dle výkonu nabíječky?

    1. Díky moc za komentář. Pro Model 3 nejsou třeba žádné
      Díky moc za komentář. Pro Model 3 nejsou třeba žádné redukce, má CCS a v Chorvatsku jsou aktuálně 3 místa, kde se dá nabíjet >100 kW (+Tesla a 1x Ionity – využijte ChargePoint nebo enelx.com v červenci). Dva stojany od Elenu na dálnici A1 nepotřebují žádnou autorizaci (resp. libovolnou RFID / platební kartu, jen aby to píplo, žádná komunikace stejně neprobíhá) a jeden stojan od Hrvatski Telekom (placený), který je v Záhřebu a nemá cenu se tam ani zastavovat. Je u Konzumu a pokud už se někdo dostane do Záhřebu, tak si asi chce prohlédnout město a ideální je nechat auto na nějaké neplacené 50 kW stanici přímo u centra Záhřebu.

      Nejjednodušší -> V Chorvatsku je to jednoduché – nabíjet u Elenu, tam není třeba žádná karta a na delších výletech využít Tesla Superchargery.

      Aplikace Chargemap je super – především v západní Evropě je velmi rozšířená a aktuální. Já ji používám jako primární zdroj a informace jsou tam velmi přesné. V Chorvatsku ještě nejsou všechny stanice od Elenu, ale některé jsem tam přidal a některé tam ještě přidám. V naprosté většině případů sedí i ty informace o Free/Paid.

      Graficky mne také přijde výrazně lepší než PlugShare a také možnosti zadávání stanic jsou výrazně lepší – při správném zadání jsou dobře vidět stojany apod.

          1. Díky moc za komentář. V evropské realitě mne přijde
            Díky moc za komentář. V evropské realitě mne přijde rychlost nad 150 km/h stejně dlouhodobě nevyužitelná. Člověk se pak stresuje, předjíždí, brzdí a stejně dorazí i na dlouhé trase jen o pár minut rychleji.

            V noci nebo na prázdné dálnici je to super, cesta uběhne výrazně rychleji, ale přes den to je nevyužitelné. Pokud někdo ale má jiný rytmus, případně pár set kilometrů prázdné dálnice za domem, co musí využívat každý den, tak proč ne.

              1. Díky moc za komentář. Našel jsem něco podobného od
                Díky moc za komentář. Našel jsem něco podobného od číňanů, ale každopádně jestli máte odkaz, kdo to dělá, tak by to bylo super.

                Nespěchá to a případně bych prostě počkal na Model Y, který je prakticky stejný jako Model 3, akorát mírně praktičtější, ale kdyby to bylo za rozumnou cenu, tak proč ne. Myslím, že oni to dělají i s tím senzorem pro bezdotykové ovládání, který ani Model Y nemá.

                1. Musel bych se zeptat, možná to montoval prodejce Tesla,
                  Musel bych se zeptat, možná to montoval prodejce Tesla, otevírání nohou nebo rukou, zavírání tlačítkem.

                2. Dělají to v Tesla clinic za cca 25000 i s ovládáním nohou
                  Dělají to v Tesla clinic za cca 25000 i s ovládáním nohou

          2. Jenze na druhou stranu Musk to tak musel udelat. Na levnem
            Jenze na druhou stranu Musk to tak musel udelat. Na levnem modelu by prodelal kalhoty a tak musel holt zahrat na muzskou macho strunu zdedenou jeste z dob pravekych bojovniku kterou nam nadelil prirodni vyber (jako vsechno). Protoze malokterej bohac by vysolil takovy prachy za linou lemru. A plan se evidentne dari.
            Budme za to nakonec vdecni, tihle lide pomuzou rozjet elektromobilitu a pak zbyde snad i na plebs.
            Ne ze by mi vadilo zrychleni, ale preferuji spis pohodovou jizdu.

            Spis je paradox ze se hovori o eko aute ale kdyz s Teslou nekdo jezdi brzda plyn, spotreba bude nekde o dost jinde nez by mohla byt.

            1. Určitě ty výkony svůj „wow efekt“ mají, proto se dělají
              Určitě ty výkony svůj „wow efekt“ mají, proto se dělají zážitkové jízdy a tím zdarma marketing. V mladším věku mě taky uchvacovala rychlost a zrychlení to je normální. Na druhou stranu ale postrádám v TM3 některé vybavení, které je dnes spíše standard, tedy vyhřívání všech kožených sedadel a odvětrávání předních sedadel nebo použití kvalitnějších materiálů, tepelné čerpadlo a spousta různých dnes běžných vychytávek, na druhou stranu má i věci zcela ojedinělé nebo spousty doplňků, za které majitel utratí desetitisíce dolarů. Samozřejmě design je věc vkusu a majitelé TM3 mají rádi strohý interiér s velkým displejem, který často sice odvádí od pozornosti, ale umožňuje mnoho variantních řešení. Když už takový displej, pak mi chybí možnost výběru vlastních motivů (vlastní rozložení ovládání na ploše obrazovky), tak jak je to u SW běžné.
              Jak se říká každé auto má svého kupce a dalších nových BEV přibývá rychlým tempem i když to virus o půl roku celé zpomalil. Já zůstanu tedy u té klasiky, které vypadá více jako standardní auto, na které jsme zvyklí desítky let.

              1. Souhlasim. Musim ale rict ze kdyz jsem videl TM3 nazivo,
                Souhlasim. Musim ale rict ze kdyz jsem videl TM3 nazivo, prisla mi tak 3x hezci nez na fotkach. Ten displej je ale pro starsi lidi dost blizko. Ono to ze se tachometry zanorovaly hluboko do palubky melo smysl. Ale to clovek pochopi az kdyz mu oci tak dobre neostri na blizko.

                1. Brejle
                  Řešení se jmenuje brejle.
                  Myslím, že u vás

                  Brejle
                  Řešení se jmenuje brejle.
                  Myslím, že u vás 眼鏡, zkus obvoďáka, snad poradí.

                2. K čemu jsou mu brejle když nemá mozek?
                  K čemu jsou mu brejle když nemá mozek?

                3. copak blízko, ale lidi s vyšším nitročním tlakem ten
                  copak blízko, ale lidi s vyšším nitročním tlakem ten displej ocení, poskytne duhové lemováním… a mnohem dřív unaví oči

                4. To se mladejm tezko vysvetluje….
                  To se mladejm tezko vysvetluje….

                5. vysvětluje se to blbě každému, kdo to nemá…
                  vysvětluje se to blbě každému, kdo to nemá…

                6. o to zajímavější je pak reakce toho, kdo to velmi
                  o to zajímavější je pak reakce toho, kdo to velmi zlehčoval, když to dostane…najednou přinášející komplikace velmi chápe..

                7. Jo, tyhle zkušenosti jsou nepřenositelný.
                  Jo, tyhle zkušenosti jsou nepřenositelný.

              2. Díky moc za komentář. Tesly mají vyhřívání všech
                Díky moc za komentář. Tesly mají vyhřívání všech sedadel. Nejsem si jistý, jestli je možné u koženky (moderní označení veganská kůže) udělat perforaci jako u klasické kůže.

                Jaké další vybavení postrádáš v Modelu 3? Mne přijde, že naprostá většina podstatných věcí tam je. Kvalita interiéru je naprosto v pořádku. Kdo chce hezkou kůži, tak si koupí o pár tisíc € dražší E Classe. Auta jsou o kompromisech stejně jako notebooky, telefony atp.

                1. Pravou kůži používá u běžných aut dnes málokdo nebo
                  Pravou kůži používá u běžných aut dnes málokdo nebo za příplatek a perforace „koženkových“ sedaček (např. V-Tex, EKO, Vegan apod.) je dnes standard. Z jichž jmenovaných věcí jako tep. čerpadlo to je vyhřívání volantu, bezdrátové nabíjení mobilu (upgrade tento měsíc v US vozech), HUD (já sice nepostrádám, ale běžné to dnes je) apod. Ale každý jsme na něco zvyklý, takže někdo ty jmenované věci nepotřebuje. Mě by chybělo tep. čerpadlo a odvětrávání sedadel (nebo látkový sedák), protože se mi v TM3 zadek potil i v běžně teplém počasí.

            2. „Chceš-li zrychlit na rovině přidej výkon, chceš-li
              „Chceš-li zrychlit na rovině přidej výkon, chceš-li zrychlit všude sniž hmotnost“ Colin Chapman (Lotus/Caterham 7)
              Musk udělal to, co mají v USA běžně – výkon, aby mohli blbnout na čtvrtmíle po rovině. Protože v tom má velkou a těžkou baterku a vešla se jedině do podlahy, tak mu vyšlo těžiště nízko a dole, cože je z pohledu auta žádoucí. V uzavřených zatáčkách se to stejně proti lehkému autu táhne víc ven – protože je to prostě těžký a přes veškeré sny Ek=0,5mv^2 a síly jsou vektor, kdy součet je zhruba tečna ven ze zatáčky, hbitý v utažených zatáčkách to taky není, protože je to velký. Takže sporťák to prostě není a nebude…jen to je to rodinné auto s větším zrychlením.

              ekologii v tom nechme stranou, jak sám píšete první, co Tesla prodávala bylo právě zrychlení, na vlnu ekologie naskočili až později.. bohužel řada lidí to chápe tak, že jo můžu zrychlovat jak ďábel, drtit to a jsem ekologickej…ale neříkají vůči čemu…proti motoru V8 5.0 atd dost možná auto, proti řadě aut ne..vše funguje relativně a musí se uvádět souvztažná soustava.

              1. omyl, Musk vždy chtěl sporťák. Jízdní vlastnosti M3 a
                omyl, Musk vždy chtěl sporťák. Jízdní vlastnosti M3 a nové, chystané verze S s plaid to potvrzuje

                neudělal to do teď, protože to nebylo efektivní, jiný důvod nebyl, teď už si to může dovolit

                padne totiž rekord na Nürburgringu konečně oficiálně, a to ještě nemluvím o novém Roadsteru

                1. „padne totiž rekord na Nürburgringu konečně oficiálně, a
                  „padne totiž rekord na Nürburgringu konečně oficiálně, a to ještě nemluvím o novém Roadsteru“ Vůči čemu, jak jste to napsal, tak očekávám, že čas Tesly bude pod 6 minut a Tesla s bude rychlejší než Porsche 956
                  edit: a zatím jsem našel pro Teslu S nejlepší čas 7:23, tak to jsem na to zlepšení zvědav 😀

        1. Díky moc za komentář. Mám Model 3 Long Range All Wheel
          Díky moc za komentář. Mám Model 3 Long Range All Wheel Drive. Ano, drží jak přibité 🙂 233 km/h je maximální rychlost, ale ta je ve dne dosažitelná vždy jen na několika kilometrech v Německu, ale cestovní rychlost 150 km/h je také v pořádku. Konkrétně v prázdném Chorvatsku by někdo mohl říkat, že 150 km/h je moc pomalé, ale to je každého věc. Určitě bych našel i spoustu mínusů, ale jsem opravdu spokojený s AutoPilotem, který prostě funguje, drží se pruhů a je to neocenitelný pomocník na každém rohu.

          Oproti obyčejnému držení v pruzích u jiných automobilek je tam vidět to jeho „domýšlení“ pruhů, které ve většině případů funguje velmi dobře. Jiná auta prostě neprojedou stavbu samy – viz. foto.
          https://snipboard.io/x7KMpl.jpg

          Naprosto oceňuji přístup do auta jen mobilem včetně jeho uzamykání. API pro přístup k auto je také výborná věc.

          Na autě bych rád vylepšil hodně věcí, některé třeba časem přijdou, některé asi nikdy, ale každé auto je prostě o kompromisech:
          – Adaptivní tempomat zpomalující před kruhovými objezdy a inteligentě zpomalující v zatáčkách na základě mapových dat (aktuálně to dělá jen podle toho co vidí). Mercedes to má naprosto plynulé a dobře zvládnuté – i ty značky omezující rychlost.
          – Rozpoznávání dopravních značek a úprava rychlosti ještě před platností značky a tím i správné zpomalení auta.
          – Kožené, odvětrávané sedačky s inteligentní podporou v zatáčkách včetně vzduchem nastavitelných boků s masážní funkcí.
          – Použitelný Smart Summon v EU
          – Funkci pro vrácení posledních 50 metrů při výjezdu z parkovacího místa (jako má BMW).
          – Elektricky otevíraný a zavíraný kufr.
          – Vyhřívání volantu (nice to have), prakticky stejně řídí AutoPilot a auto je výrazně rychleji vyhřáté než jakékoli spalovací, takže to vlastně není třeba.
          – Vyhřívaná středová opěrka a opěrky ve dveřích.
          – Volant ve světlém designu.

          Obecně:
          – Regulaci všech nabíjecích stanic (těch dotovaných u soukromých se nedá nic dělat), aby do nich byl přístup jen zasunutím konektoru (klidně i po nějaké registraci apod), online informace o dostopnosti jako OpenData a zrušení všech paušálů a nastavení určité maximální ceny. Všeobecná povinnost účtovat po kWh.
          – Nestavět 50 kW nabíječky na dálnicích, kde nemají co dělat.

          Těch věcí by bylo hodně, co by člověk chtěl nechat změnit, ale aktuálně mne Tesla vychází jako nejlepší elektromobil. Už jen s tou nízkou cenou nabíjení na Superchargerech a integrací.

              1. Takové jsou občas v internetových novinách a mají jediný
                Takové jsou občas v internetových novinách a mají jediný nedostatek – člověk jimi nemůže odvolit, ani když má elektronickou občanku s čipem a zaručený digitální podpis. Pak se bavím s lidmi co si je zkusili a zda jim to vyšlo podle jejich preferencí, co si mysleli, a namísto toho se dozvídám, že ani nezvedli zadek, aby na volby fyzicky došli. Ale nadávat, přispívat do diskusí a navštěvovat demonstrace různého typu, jim jde. Zvláštní.

Napsat komentář