Společnost Volvo Trucks vyvíjí nákladní vozidla stradičními spalovacími motory s využítím vodíku. Silniční testy s nákladními vozidly využívajícími vodík ve spalovacích motorech začnou v roce 2026 a jejich prodej bude zahájen na konci tohoto desetiletí.
Nákladní vozidla poháněná zeleným vodíkem představují významný krok k tomu, aby společnost Volvo dosáhla svého cíle nulových emisí a podpořila zákazníky při dosahování jejich cílů v oblasti dekarbonizace.
Nákladní vozidla, která jezdí na zelený vodík místo fosilních paliv, představují jeden ze způsobů, jak dekarbonizovat dopravu. Vodíková nákladní vozidla budou vhodná zejména na delší vzdálenosti a v regionech, kde je omezená nabíjecí infrastruktura nebo čas na dobíjení baterií.

Volvo zahájí zákaznické testy nákladních vozidel využívajících vodík ve spalovacích motorech v roce 2026 a nákladní vozidla budou komerčně dostupná ke konci tohoto desetiletí. Již nyní probíhá testování v laboratořích a ve vozidlech.
Nákladní auta se spalovacím motorem na vodíkový pohon doplní nabídku dalších alternativ společnosti Volvo, jako jsou bateriová elektrická nákladní vozidla, elektrická nákladní vozidla s palivovými články a nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy, jako je bioplyn a HVO (Hydrogenovaný rostlinný olej).
SOUVISEJÍCÍ: Volvo Trucks rozšiřuje řadu nákladních aut přizpůsobených pro bionaftu
„Nákladní vozidla, u kterých zůstává tradiční spalovací motor s využítím vodíku, budou mít stejný výkon a spolehlivost jako naše nákladní vozidla se vznětovým motorem, ale s přidanou hodnotou potenciálně nulových emisí CO2. Budou cenným doplňkem našich bateriových elektrických nákladních vozidel, která jsou na trhu již několik let,“ říká Jan Hjelmgren, vedoucí produktového managementu a kvality ve společnosti Volvo Trucks.
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými zeleným vodíkem budou schopna dodávat nulové emise CO2 od výroby ke kolům při použití obnovitelného HVO jako paliva pro zapalování a podle dohodnutých nových emisních norem EU CO2 jsou kategorizována jako „vozidla s nulovými emisemi“ (ZEV).
„Je jasné, že k dekarbonizaci těžké dopravy je potřeba několik druhů technologií. Jako globální výrobce nákladních vozidel musíme podporovat naše zákazníky tím, že jim nabídneme řadu řešení dekarbonizace, a zákazníci si mohou vybrat alternativu na základě zadání přepravy, dostupné infrastruktury a cen zelené energie,“ říká Jan Hjelmgren.
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými vodíkem budou vybavena technologií HPDI (High Pressure Direct Injection), při které se malé množství zážehového paliva vstřikuje vysokým tlakem, aby se umožnilo kompresní zapalování před přidáním vodíku. Mezi výhody této technologie patří vyšší energetická účinnost s nižší spotřebou paliva a zvýšený výkon motoru.
Společnost Volvo Group podepsala dohodu se společností Westport Fuel Systems o založení společného podniku dále rozvíjejícího technologii HPDI. Očekává se, že společný podnik bude uveden do provozu ve druhém čtvrtletí roku 2024 po formálním podepsání.
FAKTA
- Nákladní vozidla Volvo na vodíkový pohon budou mít v závislosti na typu přepravy dojezd srovnatelný s mnoha nákladními vozidly se vznětovým motorem.
- Vzhledem k nízkým emisím CO2 ze spalování vodíku jsou tato nákladní vozidla kategorizována jako „vozidla s nulovými emisemi“ podle dohodnutých nových emisních norem EU CO2.
- Vodíkové spalovací motory budou také vypouštět velmi malé množství oxidů dusíku a pevných částic.
- Vodík lze také použít k pohonu elektrických nákladních vozidel s palivovými články, kde se elektřina vyrábí na palubě nákladního vozidla. Elektrická nákladní vozidla s palivovými články nevypouštějí žádné výfukové emise, pouze vodní páru.
zdroj: tisková zpráva
Rychlé tankování Vodíku ?
https://www.youtube.com/shorts/PFzLUha2yXY
Ještě bych tam dal nádrže na tekutý vodík, takhle to bude mít využití primární energie přes 10 % a to je hrozně moc.
Idiocie na kolečkách. Pálení vodíku – ještě větší hovadina než vodíkové palivové články. Systém na mrhání energií.
Jaktože když se spaluje vodík, tak jsou emise CO2 „nízké“? To do toho počítají to CO2 ze vzduchu? Mají problém s mozkem?
Spalováním vodíku nemůže vznikat CO2 když tam není uhlík. Ale pokud ten vodík není vyráběn elektrolyticky tak samozřejmě vzniká CO2 při jeho výrobě. Ale zplodiny NOx jsou u spalovacích vodíkových motorů vyšší než u naftových protože tam je vyšší teplota hoření. Bude to náročné na účinnost a životnost katalyzátorů.
Zvýšená spotřeba drahých kovů jako třeba platiny v katalyzátoru palivováho článku.
V tomhle není palivový článek, tohle je „normální“ spalovací motor.
Prostě to zkusí a uvidí jak to dopadne.
Už to dávno zkoušeli jiní a zavrhli jako nesmysl. Tihle to zamáznou jakmile dojdou dotace.