Vodíková loď dostala nové palivové články od Toyoty

Vodíková loď Energy Observer je plavidlo budoucnosti, které kombinuje obnovitelné energie a systém produkující vodík z mořské vody bez uhlíkových emisí. Už třetím rokem se plaví kolem zeměkoule. Toyota se v projektu tohoto katamaránu angažuje již od počátku. Nyní nově vyvinula speciální soustavu palivových článků pro další plavbu.

Toyota se v projektu tohoto katamaránu angažuje již od počátku. Nyní nově vyvinula speciální soustavu palivových článků pro další plavbu.
foto: Toyota

Novou soustavu palivových článků vyvinulo Evropské technické centrum Toyota s využitím součástí, které se nejprve představily v sedanu Toyota Mirai a poté byly zasazeny do kompaktního modulu vhodného pro použití v námořním plavidle. Nabídne vyšší výkon, efektivitu a spolehlivost potřebnou k letošnímu překonání Atlantiku a Pacifiku.

Katamarán Energy Observer je praktickou ukázkou přechodu k ekologickým zdrojům energie. Cílem mise je ukázat nové řešení na ochranu životního prostředí.

Na vodík jezdí už i autobusy a nákladní auta

Systém palivových článků kromě vozu Toyota Mirai začíná fungovat i v autobusech a nákladních autech. Vodík podle Toyoty urychlí odbourávání uhlíku z energetiky, přičemž obecné přijetí této technologie se může zrychlit díky stavebnicovému řešení systému palivových článků Toyota, které má potenciál nasazení v širokém spektru aplikací.

„Po třech letech a bezmála 20 tisících námořních mílích v rámci vývoje je již systém dodávání a ukládání energie pro Energy Observer velmi spolehlivý, a tak se těšíme na další krok tohoto projektu: připravit spolehlivý a cenově dostupný systém tak, aby byl k dispozici pro naši námořní komunitu. Jsme přesvědčeni o tom, že systém palivových článků Toyota je pro tyto účely dokonalou volbou. Jsou vyráběny v průmyslových podmínkách, hospodárně a bezpečně,“ říká Victorien Erussard, kapitán Energy Observer a zároveň tvůrce celé myšlenky tohoto plavidla.

Toto spojení ukazuje široké využití technologie palivových článků Toyota v nejrůznějších oblastech. Koncem loňského roku byl modul s palivovými články podroben zkouškám v roli pohonu katamaránu při plavbě v loděnici.

Nový palivový článek Toyota pro elektroloď Energy Observer
foto: Toyota

V současnosti probíhá finální testování na moři za plného výkonu a na polovinu února je potom naplánován start katamaránu Energy Observer na Tour 2020.

„Projekt ukazuje, že technologii palivových článků Toyota lze využít v libovolném prostředí a též ji rozšířit v rámci mnoha dalších obchodních příležitostí. Posiluje naší vizi vodíkové společnosti,“ říká Johan Van Zyl, prezident a generální ředitel společnosti Toyota Motor Europe.

tisková zpráva

30 Comments on “Vodíková loď dostala nové palivové články od Toyoty”

  1. V roce 2011 jel Merecedes s vodíkáčem kolem zeměkoule aby
    V roce 2011 jel Merecedes s vodíkáčem kolem zeměkoule aby dokázal lidem, ale hlavně vládě co automobilkám vrhla dotaci na 1 miliardu € na ekoauta jak moc jim závleží na planetě, ale stejně to bylo k hounu. Jen odklonili pozornost, utratil prachy a ztratili čas. Todle je stejná greenwashing fraška.
    https://www.welt.de/motor/article13397827/Mit-Wasserstoff-im-Tank-rund-um-den-Globus.html

  2. „Cílem mise je ukázat nové řešení na ochranu životního
    „Cílem mise je ukázat nové řešení na ochranu životního prostředí.“

    Super nápad zařadit mezi FV panely – baterii – elektromotor ještě další článek na získávání vodíku, jeho stlačování a jeho přeměnu zpět na elektřinu a vyhodit tak 70 % získané energie oknem. To může vymyslet jen úplnej kkot z Kocourkova.

    Možná by mohli vymyslet i přidání parního stroje ke spalovákům a na korbu jim dát oslíka, kterej by auto občas táhnul. :)))

  3. Takze oni maji FVE ktera vyrabi elektrolyzou vodik a tim krmi
    Takze oni maji FVE ktera vyrabi elektrolyzou vodik a tim krmi palivove clanky ktere vyrobi elektrinu a tou pohani elektromotory. Kdyby zakryli 80% solarnich panelu a s tim mnozstvim elektriny pohaneli elektromotory primo a pro noc nabijeli akumulatory, vyslo by to na stejno. Vodikova technologie je od pitomcu pro pitomce. Ale ten vodik ma urcite velky potencial nas okradat, proto to takhle lobujou.

    1. Těžko říct, jak to tam funguje. Panely mají 21 kWp,
      Těžko říct, jak to tam funguje. Panely mají 21 kWp, takže za nejideálnějšího stavu vyrobí 0,3 kg H2/hod. (a to počítám výrobu z čisté vody, z mořské to může být ještě horší a také to přidává otázku životnosti celého zařízení). Nádrž na vodík má kapacitu 62 kg, takže naplnění vychází tak na měsíc ideálního slunečného počasí. Spotřebu jsem nedohledal, ale první odkaz náhodného katamaránu mi vyhodil spotřebu 23 l nafty/h cestovní rychlostí a 57 l/h max., tedy v přepočtu je to 3-6 kg H2/hod. a tedy na 10-20 hodin provozu.
      Baterie už tam je s kapacitou 106 kWh.
      Kompletní vodíkový systém váží 2,1 tuny, což by mohli vyměnit za dalších 400 kWh baterií při stejné váze a alespoň by ty soláry byly k něčemu.

              1. Nepotrebuju nic dokazovat, to je jen polemika nad vyrokem. Je
                Nepotrebuju nic dokazovat, to je jen polemika nad vyrokem. Je to vec vyvoje, pokud se podari dostatecne zlevnit a zmensit technologii, tak je brana k uspechu otevrena. Soucasne je to experiment. Napriklad pro nakladni, nebo lodni dopravu se mi to zda perspektivni. Mozna vic, nez baterky. Vse ukaze cas.

                1. Tady naopak potřebuješ dokázat co má smysl a co ne.
                  Tady naopak potřebuješ dokázat co má smysl a co ne. Polemizovat si di do hospody nebo se ženou. Místo argumentů máš jen pocity, ale s těma uspěješ leda u cvokaře nebo v kostele. 😉

                2. Tak do hospody bych si takovy „argument“ samozrejme vzit
                  Tak do hospody bych si takovy „argument“ samozrejme vzit nedovolil. Tam ma diskuze ponekud lepsi uroven. Lidi se tam k sobe chovaji s respektem a nenadavaji si. Ale tady na Hybrid.cz jr to uplne jedno 😀

                3. Ale vždyť ty žádnej argument nemáš, jen pocity. 😀
                  Ale vždyť ty žádnej argument nemáš, jen pocity. 😀

                4. A proto je ten „argument“ v uvozovkach 😉
                  A proto je ten „argument“ v uvozovkach 😉

                5. ekológovia neplánujú nič „zlevnit“, oni naopak plánujú
                  ekológovia neplánujú nič „zlevnit“, oni naopak plánujú všetko ZDRAŽIŤ v takej miere, ab každá koko*ina vychádzala ekonomicky prínosná.

                6. Ano0, zdrazit ale samozrejme ruku v ruce se zvysenim kvality.
                  Ano0, zdrazit ale samozrejme ruku v ruce se zvysenim kvality. Nac vyrabet jednorazove veci ci veci na jedno pouziti? Soused si koupil Naerex vrtacku v osmdesatych letech a stele funguje bez ztraty kyticky. A to stala celou vejplatu. Nemel bych problem dat za vyrobky mesicni nekolikanasobne vic, kdyz budu mit jistotu, ze to po mne zdedi syn a mozna i vnuk.
                  Pokud uz se ma neco vyrabet na kratkodobe pouziti, musi byt vyroba ekologicka (bez spalovani, nerecyklovatelne chemie – obecne bezodpadove) a likvidace udelana ekologickou recyklaci.
                  Je na tom neco spatneho?

                7. nepochopil.
                  je absolútny rozdiel medzi skutočnou cenou

                  nepochopil.
                  je absolútny rozdiel medzi skutočnou cenou odvodenou od nákladov a zisku a direktívami.
                  a toto si chcú pokračovatelia rímskeho kruhu/klubu z rokov 1963 presadiť – už vtedy to tvrdili a pokračujú v tom.
                  a nielen to, aj regulácia plodenia detí, …
                  ps – v roku 1967-8 v časoch regulovaného/plánovaného hospodárstva osveta tvrdila že uvoľnenie výroby/trhu nám prinesie dostatok. „nech je to o korunu drahšie, ale nech je“ – a bolo drahšie nielen o korunu a súčasne neblo dostať.
                  o tom píšem.

            1. O elektroautách som to nikdy nepostrehol. Práve naopak BEV
              O elektroautách som to nikdy nepostrehol. Práve naopak BEV bolo vždy efektívnejšie ako ktorýkolvek iný pohon. Problém bol s baterkami. Odkedy ale Tesla ukázala, že sa dá urobiť elektroauto s 3x väčším dojazdom s akým ľudí kŕmili klasické automobilky celé desaťročia, tak vodík prestal dávať zmysel pre zložitosť a 3x horšiu efektivitu ako BEV. Dokonca je v efektivite horší ako súčasné spalováky.
              Ale verím, že sa to zlepší a vodík si svoje miesto najde. No v blízkej budúcnosti je to utópia.

Napsat komentář