Vodíková auta budí v Česku rozruch, které jsou nejčastější mýty?

Vodíkové auto Toyota Mirai, které se v Německu nebo ve Francii už běžně používá, budí v Česku rozruch a spoustu otázek. Tady jsou ty rozšířené mýty.

TISKOVÁ ZPRÁVA

Mýtus č. 1: Vodíkové auto není v Česku kde plnit, protože tu nejsou čerpací stanice

Na konci léta má vzniknout první veřejná čerpací stanice na vodík v Česku, a sice v Praze na Barrandově. Postupně se budou přidávat další místa po celé republice. „V tuhle chvíli ale neuvádíme jen vodíkové auto, ale celou novou technologii. Ta má obrovský potenciál pro veškerou dopravu i průmysl, protože možností, kde všude lze vodík využít, je celá řada,“ vysvětluje kontext nové technologie produktový manažer Toyoty Václav Zikmund.

Už v tuto chvíli se ve světe používají vodíkové vysokozdvižné vozíky, drony, lodě a autobusy. V přístavu v Los Angeles se testují vodíková nákladní auta a vlaky na vodík už dokonce zahájily svůj provoz v sousedním Německu. Přemýšlí se o vodíkových elektrokolech a pracuje se dokonce i na vývoji vodíkových motorů pro dopravní letadla.

Mýtus č. 2: Auto je nebezpečné, protože vodík je hořlavá látka

Vodík je sice extrémně hořlavá látka, ovšem aby vytvořil výbušnou směs, potřebuje kyslík. „Vodíkové nádrže Toyoty Mirai prošly opravdu náročnými testy, během nichž se do nich zkoušelo střílet, zapalovat je, vyhazovat je do vzduchu, ale všem těmto pokusům nádrže bez problémů odolaly. Kdyby přece jen došlo k úniku vodíku, po celém autě jsou senzory, které okamžitě zajistí uzavření přívodu vodíku. Pokud by došlo například k nehodě a auto začalo hořet, automaticky naopak dojde k povolení ventilu, aby došlo ke kontrolovanému hoření a nikoli k výbuchu,“ popisuje Zikmund.

Mýtus č. 3: Vodík z nádrže samovolně uniká

Protože je vodík těkavá látka, která dokáže unikat i velmi malou skulinou, je Mirai vybavena hi-tech nádržemi, které zajišťují maximální těsnost, pevnost a odolnost. Musí také vydržet obrovský tlak při tankování.

Rozhodně se tedy nestane, že vůz natankujete a za pár dní palivo jen tak zmizí. Naopak, vodíkový pohon má oproti klasickému elektromobilu výhodu, že se z něj energie neztrácí ani v mínus třiceti stupních. Vodík energii uchovává konstantně a nepodléhá extrémním výkyvům teplot.

Mýtus č. 4: Proč rovnou nevyužít elektřinu, než nejdříve vyrobit vodík a teprve z něj elektřinu

Vodík se vyrábí několika různými způsoby. Vodík je častým vedlejším produktem petrochemického průmyslu. Tento vedlejší produkt, který by se zbytečně spálil, je možné odpovídajícím způsobem vyčistit a využít pro automobilový průmysl. Jde tedy o krásnou ukázku recyklace.

V zemích, kde hodně fouká, se vyrábí takzvaný čistý vodík z větrných elektráren. Při silném větru se totiž vyrobí elektřiny až příliš mnoho, přičemž se nedá skladovat, nelze ji poslat do elektrické sítě, protože by se přetížila, a tak se využije při elektrolýze vody, klidně i mořské, při níž se vyrábí vodík. Různými cisternami nebo třeba potrubími se pak pošle vodík tam, kde je potřeba.

Mýtus č. 5: Provoz je dražší než u benzínového auta

Plná nádrž vodíku vyjde v tuto chvíli zhruba na stejnou částku jako nádrž benzínu, tedy asi na 1500 Kč. Řada prognóz však uvádí, že s rozvojem světové vodíkové infrastruktury by cena vodíku měla postupně klesat.

Mýtus č. 6: V Česku je Mirai dražší než v jiných evropských zemích

Není. Vůz musí stát všude úplně stejně. Při přepočtu může záležet na aktuálním kurzu, ale evropské země musí mít jednotnou ceníkovou cenu v eurech. U ostatních modelů se ceny mohou v závislosti na trhu lišit, aby v dané zemi byly schopné konkurovat. V případě Mirai ale jde ale o unikátní technologii, proto se uvádí se stejnou cenou.

tisková zpráva

39 komentářů u “Vodíková auta budí v Česku rozruch, které jsou nejčastější mýty?”

  1. Zoufalý Toyota pamflet. Doufám že hodně blbců vyhodí za
    Zoufalý Toyota pamflet. Doufám že hodně blbců vyhodí za tedle krám peníze. James May už ho naopak prodává, protože není dostatek čerpaček. Skoro bych si vsadil na to už nás budou povinně jezdit vodíkáčem ropáci z Unipetrolu a lidé ropákům blízcí jako třeba ministr životního prostředí Brabec, kterej prostě ten kyanid v řekách vyignoruje do ztracena…

  2. Takže vodík stojí stejně jako benzín. A to není
    Takže vodík stojí stejně jako benzín. A to není zatížený žádnou daní.
    Někdy tu možná bude jedna čerpací stanice.
    Chytrá síť s elektromobilama by dokázala větrníky využít daleko lépe, než neučinné vyrábění vodíku z vody.
    Ano, je to odpad při zpracování ropy. A co se bude dít, až se bude ropy zpracovávat méně? Ten vodík se veme kde?
    Nějak jste úplně zapoměli zmínit, náklady na uchování a přepravu vodíku, než se vůbec dostane do auta.
    A co životnost palivového článku?

    O bezpečnost bych se nebál. V principu při nehodách je to to samé jako LPG či CNG. Jen vodík trošku více ochotný zahořet.

      1. Dobrý den,
        koukal jsem na výsledky vyšetřování toho

        Dobrý den,
        koukal jsem na výsledky vyšetřování toho autobusu ve Stokholmu (https://youtu.be/GdK2JL9frr8), z vyšetřování vyplývá, že došlo k přímému mechanickému poškození jedné z pěti nádrží vlivem nárazu do ocelového omezovače výšky.
        Když to shrnu, řidič najel někam kam se nevešel a omezovač výšky byl z tvrdšího materiálu než nádrže.
        Nádrže v osobních automobilech jsou jednak ocelové, ty na autobusu byly z uhlíkového sklolaminátu, a navíc chráněné konstrukcí vozu.

        Poznámka na konec: Když dojde k porušení benzínové nádrže a v blízkosti je zdroj zapálení, tak také exploduje.

        1. Tak na to se nemuselo čekat, to bylo vidět už z toho videa,
          Tak na to se nemuselo čekat, to bylo vidět už z toho videa, že najel tam, kam se nevešel a když má nádrže na střeše, tak dojde k rozkladu. 🙂
          Je sice hezké, že víme, jak se to stalo. Ale tyto nehody se budou stávat, protože jsme prostě lidi, děláme blbosti a občas selže i ta technika. Že víme, co se stalo nezaručuje, že příště tam opět ten autobus, co se tam nevejde, opět nepokusí vjet, protože selže řidič. A když bude mít na střeše vodíkové nádrže, tak to bude ještě větší zábava…
          K té poznámce nakonec. Také máte hypoteticky pravdu, ale je to mnohem méně pravděpodobné. Spíše Vám to jen blafne a auto shoří. Jsme zblbnutý filmama, že auta vybuchují při každém ťukanci.
          A že vodík rád bouchá si už ověřili v Norsku, kde už jim bouchla vodíková čerpačka. Takže pak zavřeli i všechny zbývající vodíkové čerpačky, majitelům vodíkových aut nabídla Toyota výměnu za elektromobil a tím kapitolu vodíku asi v Norsku uzavřeli.

  3. Vždyť nevyvrátili snad ani jeden mýtus. 😀
    1.) opravdu

    Vždyť nevyvrátili snad ani jeden mýtus. 😀
    1.) opravdu není kde tankovat, letos to bude maximálně jedna stanice, do roku 2025 jich bude prý pět.
    2.) Bude bouchat, tomu se nedá vyhnout, časem, až se do toho vloží i Franta z vedlejší vesnice, ten autům rozumí a je topenář. 😀 Stejně jako u EV, kde budou bastlíři děla motyho spoj na drátech přelepené izolačkou. EV je výhoda, že může shořet jen blízké okolí, u vodíku to vezme 20m a ve 100m to vymlátí okna.
    3.) Tady nevím, třeba opravdu mají nádrž, ze které to neuniká.
    4.) tolik odpadního vodíku nebude, aby to pokrylo tisíce, nebo miliony aut. Navíc, když fouká a svítí, stejně dobře se může elektřina ukládat do baterií aut a to téměř 100%, no u vodíku je to na kg 60kWh, vodík na to ujede 100km, čtyři EV auta taky. 😀
    5.) 😀

  4. fakt neverim ze tohle psala redakce, tohl eje vyplot PR
    fakt neverim ze tohle psala redakce, tohl eje vyplot PR oddeleni Toyoty a melo by to bejt oznacene jako reklama

    Toyota Mirai coby auto luxusniho segmentu za cenu od 1,7 milionu korun je primou konkurenci pro Mercedes E, ktery zacina na podobme sume ve verzi E 300 e 4MATIC (benzin) nebo E 300 de 4MATIC (diesel), kufr maj tyhle auta podobnej, cca 360 litru diky baterkam, uvnitr je ale rozdil v tom ze v Mercedesu si relativne pohodlne sedne 5 cestujicich, zato v Mirai se dozadu doprostred posadi tak nekdo kdo nema nohy, neb stredovej tunel okolo centralni nadrze je jak v Hummeru :D, vybavu tech aut nema smysl vypisovat, ale jiz v zakladu je Mercedes vybaven podstatne lepe a luxusneji, Miraj s vykonem premioveho vozu 134kW a Mercedes s nepremiovym vykonem cca 220kW
    novinarske videotesty Toyoty Mirai co jsou na netu ke shlednuti od mnoha redakci uvadi prumernou spotrebu vodiku cca 1,2kg na 100km, ne to opravdu neni tech v papirech uvadenych 0,7kg nebo kolik to tam maj, a natankovat jde sice za cca 5 minut, ale jen pokud cirou nahodou nekdo predvama netankoval, pak se totiz ceka dalsich 25-30 minut nez se znova natlakuji nadrze pro tankovani z tech skadovacich nadrzi, takze ve finale muze tankovani trvat dele nez nabit elektromobil, a nejaky predpoklad ze klesne cena vodiku je asi jako sazet ze Shiba-INU koin bude za mesic stat dolar 😀 kdyby jo, tak se okamzite stehuju pric z tohohle prdelakova uprostred Evropy nekam na Tahiti s brutalne naplnenyma uctama

    a vesmes lzou jiz v mytu cislo 1, ano dnes si v CR vodikove auto natankujete jen pokud se domluvite v Neratovicich a naplnite tuhle Miraj tak mozna ze 40% protoze tamni neverejna cerpacka proste neumi vetsi tlak plneni, cerpaci stanici na vodik Unipetrol slibuje nekdy od roku 2019 a porad zadnou v CR nepostavil, takze ano v CR si Mirai proste nenatankujete a nejaky kecy blbounu z Toyoty na tom nic nezmeni! a to mam Corolu na 1 miste v seznamu pristiho auta ktere chci porizovat nekdy koncem pristiho roku, takze si ty sracky v Toyote odpustte a priznejte ze ani v tom vodiku nejste jednicky, je jim ve vodiku spise Hyundai

  5. Mýtus č.1 – potvrzen, ano není kde tankovat a ani v
    Mýtus č.1 – potvrzen, ano není kde tankovat a ani v nejbližší době nebude
    Mýtus č.3 – vodík nezamrzne, ale palivový článek ano – musí být zahříván z baterie jinak nefunguje
    Mýtus č.4 – vyčistit vodík vzniklý jako vedlejší produkt není jednoduché a takový vodík proto není levný
    a přeprava vodíku různými cisternami nebo potrubími je bagatelizace skutečného problému distribuce – je to vodík a ne voda!

  6. To su dobre blbosti. Cerpacich stanic je po CZ kolko? Budem
    To su dobre blbosti. Cerpacich stanic je po CZ kolko? Budem potrebovat aspon dve ruky na to aby som ich spocital? HEV su zavisle od tychto stanic a nikde inde nenatankuju, takze siet musi byt dostatocne husta. Naviac tankovanie vodiku nie je zrovna rychla zalezitost ak som spravne pochopil. Rovnako cena vodiku bude vyssia ale blbo sa to porovnava, takze sa tam da statisticky kuzlit.

    Ze sa pri nehode riadene spaluje vodik by som chcel vidiet ako.

    Podme teda k nevyhodam:
    -palivove clanky casom stracaju ucinnost
    -palivove clanky su technologia drahsia nez baterie
    -dojazd HEV nie je vacsi nez BEV a to pocitam pri vyssich plniacich tlakoch
    -ze vedia nadrze vydrzat aj priestrel ok a vedia aj druhy? Solid Li-Ion mozte strielat, strihat, krcit. Neznicia sa iba budu dodavat menej energie
    -vybudovat infrastrukturu je pri vodiku tazsie a hlavne drahsie

    Celkovo si myslim, ze vodik nema sancu. Presadzuje ho iba toyota (zatial co tajne a pokutne pripravuje BEV). Jeho vyuzitie vidim skor iba ako doplnok do existujucej siete CNG.

Napsat komentář