V rámci dopravní sekce 55. ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, tedy veletrh Eurotrans, představil bohatou expozici strojírenský holding Vítkovíce Machinery Group. Prezentoval mimo jiné své produkty související s infrastrukturou pro stlačený zemní plyn.
foto: archiv autora
Na otevřené ploše byl vystaven transportní plynový kontejner pro převoz CNG nebo jiných technických plynů. Vodní objem tohot kontejneru je 17,5 tisíc litru a pro představu při skladovací teplotě 15 °C pojme 5 200 m3 plynu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Na světě jezdí 18 milionů vozidel na zemní plyn
RWE a Benzina postaví tři CNG plnicí stanice
Začátek školního roku zpříjemní dětem v Kalifornii nové CNG autobusy
Pro případ přepravy většího množství plynu je kontejner vybaven zadním propojením, které umožní spojení dvou kontejnerů do série, avšak mohou být stavěny i do dvou řad na sebe a tvořit tak velké zásobárny plynu pro zásobování průmyslových zón nebo městských částí.
Společnost CNG Vitall, člen skupiny Vítkovice Machinery Group, přivezla do Brna i plnící stanici CNG pro motorová vozidla BOOSTER. Tato plnička je řešena jako stacionární, avšak jak jsme mohli vidět, s možností přesunu na jinou lokalitu.
Ten je možný díky kompletnímu zabudování v celokovovém samonosném kontejneru. Jako zdroj CNG zde tedy slouží mobilní zásobník (trajler) o kapacitě 4 788 Nm3 plynu při provozním tlaku pěti 150 litrových ocelových lahví 250 bar.
Hodinový výkon kompresoru je závislý na výší vstupního tlaku a plnící výkon plnícího stojanu se pohybuje od 0,6 kg/min-1 do 70 kg/min-1 . Výhodou pro uživatele těchto stanic je samoobslužný výdej CNG a možnost použití plynárenské karty CNG i veškerých bankovních platebních karet.
Snad na žádném veletrhu, kde se prezentuje vítkovický holding, nemůže chybět vůz metra spřažený s lokomotivou s pohonem na CNG, kterou v Brně představoval stroj řady 703,8 přestavěný v průběhu let 2009/2010. Ten je vybaven motorem TEDOM o objemu 11 943 cm3 a výkonu 180 kW.
Palivový zásobník této lokomotivy pojme 84 kg CNG při tlaku 200 bar, přičemž spotřeba udávaná provozovatelem je 9,3 m3/mt. Nevýhodou této lokomotivy je malá maximální rychlost, poněvadž je schopna dosáhnout jen 40 km/h.
Vítkovickou expozici doplnily osobní auta s pohonem na CNG, mezi které patřil vůz značky Hyundai ve službách ostravské městské policie, služební Volkswagen společnosti CNG Vitall a golfové vozítko.
V Brně se dějí i jiné
V Brně se dějí i jiné akce.Během veletrhu až do neděle tam jezdí elektrobus půjčený z Vídně.
A pokud dorazíte do
A pokud dorazíte do Ostravy, pak v okolí Vítkovic budete konfrontování s vozy na CNG na každém kroku. Těch, patřících Vítkovicím, jezdí opravdu hodně, od dělníků po manažery s VW Passat. Parkoviště před branami továren a administrativními budovami na ulici Ruská, procházející napříč městskou čtvrtí Vítkovice, se jimi jen hemží. Stanice CNG tamtéž je prakticky neustále obsazena alespoň 1 tankujícím vozidlem.
Jojo, kolega u nich tankuje,
Jojo, kolega u nich tankuje, s Puntem na CNG.
Kéž by bylo takových
Kéž by bylo takových měst více. Mě už ten smrad z nafťáků začíná ubíjet.