Vídeňská aplikace ukáže řidičům zelenou vlnu

Projet městem na zelenou bývá často nedostupným snem. Vídeňským řidičům a cyklistům se už ale možná blýská na lepší časy. Město bude na frekventovaných ulicích v centru testovat aplikaci, která řidičům ukáže příchod zelené vlny. Magistrát si slibuje zvýšení plynulosti dopravy a bezpečnosti i snížení emisí, a to i na světoznámé Ringstraße.

V dopravní politice klade Vídeň dlouhodobě důraz na rozvoj a zkvalitňování veřejné dopravy a zlepšování podmínek pro pěší a cyklisty. Pracovníci radnice se však zabývají i způsoby, jak přispět ke zlepšení obecné dopravní situace ve dvoumilionové metropoli. Jednou z nových cest se může stát i chytré řízení dopravy. „Nyní proto spouštíme pilotní projekt, jehož první část, aplikace Zelená vlna Vídeň (Grüne Welle Wien), může ušetřit až 15 % emisí,“ uvedla vídeňská radní pro mobilitu a digitalizaci Ulli Sima. Vídeň na akci spolupracuje se společností Kapsch TrafficCom, která vyvíjí inteligentní dopravní systémy.

Speciální software nyní propojuje 75 vídeňských semaforů na Ringstraße, frekventované Prinz-Eugen-Straße, přivaděči Landstraßer Gürtel a klíčových dopravních tepnách na obou stranách bočního ramene Dunaje. Celková délka úseků dosahuje 17 kilometrů. Řidiči a cyklisté zde mohou využít aplikaci, která jim ukáže individuální zelenou vlnu pro průjezd těmito úseky.

Aplikace na základě GPS zobrazí, při jaké povolené rychlosti se cyklisté a řidiči dostanou k semaforu v době, kdy se na něm rozsvítí zelená. Těm, kdo už stojí na červené, se zobrazí čas do přepnutí na zelenou. Účastníci provozu díky tomu mohou upravit svoji rychlost podle signálů semaforu a pokud už stojí na červené, mohou se lépe připravit na rozjezd. Díky všem výhodám Vídeň předpokládá, že vozidla mohou dosáhnout až patnáctiprocentní úspory emisí CO2.

„Vídeň se v oblasti mobility stává jednou z předních metropolí v Evropě,“ uvedl při představení projektu Georg Kapsch, ředitel stejnojmenné telematické firmy, a nastínil budoucí vývoj. „Přes novou aplikaci pro chytré telefony Zelená vlna Vídeň budou semafory ve městě chytře komunikovat s účastníky provozu.

Aby se omezila tvorba dopravních zácp, budou v dalším kroku, který má být v testované oblasti implementován do poloviny roku 2023, upravovány zelené signály na semaforech flexibilně podle skutečného objemu provozu. Tím lze zásadně snížit stres a zátěž životního prostředí,“ doplnil Kapsch.

Pokud se testovací provoz aplikace na zelenou vlnu ve Vídni osvědčí, připojí Vídeň do systému dalších 600 semaforů na hlavních trasách. Tento projekt je přitom podle radnice teprve začátkem velké digitalizace vídeňské silniční dopravy. Pod heslem „Dopravní management 2.0“ chce Vídeň kromě chytrých semaforů podporovat i chytré navigace, které se dovedou vyhnout problémovým a citlivým místům jako jsou školy.

Radnice chce usilovat i o to, aby se podobné funkce výhledově staly součástí výbavy automobilů. „To, co ještě dnes zní trochu jako sci-fi, by se v dohledné době mohlo stát zcela běžným. Protože právě to všechno umožňují propojené a chytré dopravní systémy, které nyní ve Vídni testujeme,“ uzavřela vídeňská radní pro mobilitu a digitalizaci.

44 Comments on “Vídeňská aplikace ukáže řidičům zelenou vlnu”

  1. Clovek se v te karantene fakt nudi, kdyz uz se podiva i do zdejsich diskuzi a co nevidi?

    Kdysi jsem videl dokument o tom jak jeste dlouha leta po valce nachazeli v tichomori ostruvky kde japonsti bojovnici stale hrde branili pozice. Museli sehnat jejich byvale velitele, kterym teprve uverili, ze valka skoncila a nechali se zprostit sluzby.

    Kdyz vidim jak tu behna stale jeste srdnate bojuje v bitve, ktera ne jen, ze je davno prohrana, ale uz je i po valce, tak mi to ten dokument silne pripomina. 😉

    1. To jsem nevěděl, že po zvýšení cen elektřiny musí elektromobilisté do karantény. Asi aby se to nešířilo mezi zdravou populaci, že? Díky za info.

      Ano, souhlasím, že po promítnutí evropského trendu zvyšování cen elektřiny do ceníků koncových spotřebitelů, je v podstatě po válce. Což ti potvrdí každý dealer aut v ČR.

        1. Kupuju tchánovi a tchýni jako dárek ke zlaté svatbě Kodiaqa L&K diesel. Dodací lhůta byla včera 18 měsíců. Prodejce mě pár sekund přemlouval na Enyaqa, dodací lhůta 1 měsíc. Zasmál jsem se, on taky a podepsali jsme Kodiaqa.
          Mohu ti odpřisáhnout, že ani na sekundu jsem nepřemýšlel dát těch 1,5 mega do Tesly. 😛

    1. Jojo, statni zprava. Pripomina mi to dedicke rizeni. Urednice chtela rodny list, ktery jsem nemel. Reseni bylo, ze jsem ve vedlejsi kancelari zazadal o kopii a za 14 dni to mohl te urednici predlozit a mohlo se pokracovat. Cezko zustalo trcet v dobach slavy Rakouska-Uherska.
      Pokud by v Cezku nekdy byla dotace pro obcany, asi by to bylo podobne slozite.

    2. Jste dobří, že jste to dali! A i tady jste splnili jednu z povinností – napsat o tom článek :). Jestli pak vynaložený čas a úředničení (+ reklamu + psaní článků, …) a další se vůbec trochu zaplatí, protože se tomu muselo občas věnovat nejspíš i několik osob vaší firmy. Opravdu „klobouk dolů!“

    1. Jet takovým pruhem můžeš, poplatek je 2500 Kč za jedno využití.
      O podobném návrhu změny zákona se nikdy neuvažovalo, protože ani Piráti neměli koule na to nasírat lidi ještě víc privilegováním skupiny řidičů, která nadměrně zatěžuje naže životní prostředí provozem elektromobilu.
      Především by zakládalo důvoud k ústavní stížnosti na zrušení podobné novely a projednávání věcné stránky, tedy jaký je společenský přínos elektromobilu nabíjeného uhlím, by narušovalo strategii pokoutného tlačení elektromobilů.

          1. Kdyby naše elektrárny byly jenom uhelné tak by hulily 820g CO2/kW. Emise elektromobilů by byly opravdu srovnatelné s benziňákem, diesel by byl trochu horší. Jenomže nemáme jenom uhlí, národní mix teď hulí zhruba polovinu, takže i emise EV jsou poloviční. To jsou ale globální emise. Lokální emise ve městě jsou nulové.

              1. Sám žvaníš kraviny. Já píšu o emisích za provozu auta. Oba víme prd jaké emise byly vytvořeny při výrobě. Fabrika může být komplet napájena OZE. Množství emisí vzniklých při výrobě by měl výrobce uvést u každého vozu. Třeba tě to ovlivní při kupování svých naftových miláčků. Vybereš si ten na kterém nejvíc ušetřili abys to pak provozem dohnal.

                1. Oba prý víme prd, ale v diskuzi „Volvo Cars vyzývá k větším investicím do čisté energie“, kde byl odkaz na studii Volva k uvedené problematice, ti huba jela.

                  Pokud si to nepamatuješ, tak to byl ten článek, pod kterým jsi fantazíroval, že podíl uhlí na výrobě elektřiny je v ČR v létě 20% a v zimě 40% 😀

                2. Co se ti nezdá na tom podílu uhlí? Teď je 33,68% a v létě bylo i 17%. ČEZ se při těch cenách uhlí a povolenek začal ve vlastním zájmu snažit aby to bylo co nejnižší.

                3. Žvaníš naprosté kraviny.

                  xxxx://www.eru.cz/documents/10540/7643047/Ctvrtletni_zprava_2021_III_Q.pdf/f0455ab1-8562-4f68-aa50-b65ae0e298be

                4. To jsou krásné statistiky. Záleží v jak velkém chlívečku žijeme. Když si zvolím jako chlíveček hranice kraje tak jsem na tom úplně skvěle. Nemáme tady žádné uhelky. Jenom plynovky, FVE, VE, vodní a přečerpávací. Když si zvolím jako chlíveček hranice republiky tak je to horší. Ale proč republiky? Elektřina ani emise neznají hranice. Když zvolím Evropu tak je to zase lepší. Takže debata celkem o houně.

                5. Hele asi nemá smysl v této diskuzi pokračovat. Pouze si demonstroval naprosto typickou vlastnost českého elektromobilisty. Je sice hluboce přesvědčen o ekologičnosti elektromobilů, jeho přesvědčení ale pramení pouze a jedině z jeho hlubokých neznalostí.

                  Teď se snažíš svoji neznalost reality maskovat kecama a relativizováním. Faktem zůstává, že věty „Teď je 33,68% a v létě bylo i 17%. ČEZ se při těch cenách uhlí a povolenek začal ve vlastním zájmu snažit aby to bylo co nejnižší“ tě usvědčily z naprosté neznalosti energetické reality České republiky a tebou zmiňovaného národního energetického mixu.

                  Tečka.

                6. A teď je 35,9. Tečka. Je to opravdu dojemné jak se ropouši snaží zastavit nezastavitelné. Dej si říct – nejde to.

                7. 😀 😀 😀
                  Mám pro tebe další novinku – to tvoje „teď“ je před třema hodinama, protože data se sbírají v intervalu jedné hodiny a zobrazují s někalikahodinovým zpožděním.
                  Těch 35,9% bylo ráno, kdy v neděli ještě všichni chrápou 😀

                  Ale klidně v přehlídce svých nevědomostí pokračuj 😀

                  Připomínáš mi mého kámoše. Ted vydělává 60 tisíc denně. Ale platí to jen desátého v měsíci 😀

                8. Co je to tři hodiny v lidském životě. 😉
                  Já to vím i dopředu protože elektřina co teď vyrábí byla prodána už včera na burze. 😉

                9. Tak to vidíš tři hodiny zpátky a lidi teď vaří nedělní oběd 36,29%. Ale to nic není, valíme to na Slovensko a přes ně do Maďarska. Slováci hulí jen 2,8% a Maďaři asi 6,16%. Neměl bych si tam zajet nabít?

    2. Tohle by ale vážně bylo nechutné elitářství a hlavně by to vůbec neplnilo účel- podpořit hromadnou, nebo aspoň „hromadnější“ dopravu a ulevit tak přecpaným ulicím…Já si pomatuju na návrhy, aby ve vyhrazených pruzích mohli jezdit osobáky s početnější posádkou. Jestli to někde funguje netuším.

Napsat komentář