Dural, karbon, titan – to jsou materiály hodné 21. století. Ale dřevo? Navíc horské kolo ze dřeva? Nic není nemožné. Důkazem toho je plzeňská značka Samorost, která se specializuje na výrobu dřevěných cyklistických rámů.
foto: Samorost
Jak sami tvůrci tvrdí, dřevo má pro výrobu kol ideální technické vlastnosti. Nadčasový design, unikátní struktura dřeva, materiál přátelský k životnímu prostředí – to jsou přednosti dřevěných kol. Čeští tvůrci vyrábí kola ručně a na míru a zdůrazňují, že každé jejich kolo je svým způsobem originál – umělecké dílo.
Dřevěné cyklistické rámy pochází z dílny české firmy Samorost, podle které je dřevo ideálním materiálem pro výrobu kol. Dřevěné rámy absorbují vibrace a nárazy lépe než karbon. V poměru pevnost ku váze předčí dural i ocel. Na pohyb jezdce reagují velmi citlivě a poddajně.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Představujeme: horské elektrokolo 4freetime mtb
Big Easy – elektrické kolo do písečných dun a sněhových plání
Mají dlouhou životnost a v případě poškození jsou opravitelné. Podstatné je i to, že výrobky ze dřeva jsou přátelské k životnímu prostředí, což se o běžných materiálech na výrobu kol říci nedá.
Jízdní vlastnosti dřevěných kol Samorost si nezadají s estetickým vzhledem. Buďte si jisti, že na kole Samorost se za vámi s obdivem otočí nejeden fanoušek cyklistiky, ale i designu.
Výběr vhodného druhu dřeva je pro stavbu kola zásadní. Ve spolupráci s odborníky z Technické univerzity Graz prověřoval výrobce desítky lokálních druhů dřevin a posuzoval je z hlediska mechanických vlastností.
V tuto chvíli nabízí kola vyrobená z akátového dřeva, které je pro výrobu kol optimální. Akátové dřevo výrazně předčí ostatní dřeviny v rovnovážném poměru pružnosti, houževnatosti, tvrdosti a lépe tak odolává nárazům a dynamickým silám.
Navíc jde o lokální rychle rostoucí dřevinu a je tedy i snadno obnovitelná. O ideálních vlastnostech akátového dřeva byli přesvědčeni už naši dávní předci, protože jej používali na výrobu luků nebo loukoťových kol. V tuto chvíli jsou cyklistické rámy Samorost první a jediné, na jejichž výrobu se používá právě akátové dřevo.
V současné době výrobce nabízí 29 palcový MTB rám Woodcore, jehož dřevěná konstrukce je přímo stvořena pro jízdu v náročných a členitých terénech. Tento cyklistický rám prošel důkladnými testy Strojírenského zkušebního ústavu, s.p. a jako první na světě získal oficiální EU certifikaci pro horská kola.
Zkrátka nepřijdou ani vyznavači single speedu. Výrobce již pracuje na vývoji cyklistického city bike rámu, jehož odlehčená konstrukce a stylová výbava, zahrnující například řemen Gates místo běžného řetězu, bude pro jízdu po městě přímo stvořená.
Celý proces výroby je od začátku do konce v podstatě ruční práce, u níž je kladen důraz na precizní zpracování s přesností na desetiny milimetrů. Desítky hodin strávených v dílně vedou k tomu, že je kolo doslova ušito na míru jeho majitele.
Optimální geometrie rámu je navržena s ohledem na postavu, zkušenosti a očekávání jezdce. Ten si také zvolí barevné kombinace dřeva a komponenty, kterými bude kolo osazeno. Unikátnost každého rámu podtrhuje možnost výběru loga, jež bude umístěno na hlavové trubce.
Pořád ještě nevěříte tomu, že jsou dřevěná kola technicky přinejmenším srovnatelná s koly z běžných materiálů? Můžete se o tom přesvědčit osobně. Výrobce Vám umožní testovací jízdu v Praze, Plzni a nebo v Brně.
Pokud se rámy vyrábí
Pokud se rámy vyrábí podobně jako luky, pak se lepí dohromady.
Češi jsou fakt hovada a
Češi jsou fakt hovada a vše musej vyvinout způsobem „jakoby z prdele vypad“ já tomu říkám ukradnout … renovobikes tečka com model Badash 29er cross country MTB.
tak určite sa ten rám
tak určite sa ten rám nedá jednoducho vypíliť z hranolu, drevo má totiž takú vlastnosť, že jeho pevnosť záleží na smere namáhania, preto je treba vyberať správne zakrivené drevo a obrábať ho s dôrazom na smer vlákien. Takáto výroba sa jednoducho nedá transformovať na sériovú. Preto je tá cena pochopiteľná a bude to len výstrelok pre bohatých.
tak „naši dávní
tak „naši dávní předkové“ ho zcela jistě nepoužívali, trnovník akát by do Evropy dovezen počátkem 17.století, takže „dávní“ je trochu nadnesený termín, v Americe to zase nebyli „naši“. 🙂 Ale jinak super nápad a hodně by mě zajímalo, jak to v praxi funguje.
Z akàku? Hmm nejlevnejsi
Z akàku? Hmm nejlevnejsi drevo nebo spise plevel.
Pokud koment z cenou nelze, tak typicky cesky podnikani 🙂
Za cenu 45 Ká uz bych koupil to e-kolo …
To bude spíse pro nadsence ekology 🙂
To bych teda chtel videt,
To bych teda chtel videt, jak to kolo doslova sijou na miru.
Videt bych to chtel, ale jezdit bych na usitem kole asi nechtel.
Co jsem se teda ale nedozvedel je, jak je to vubec tezke.
Zbývá jen dodat:
Zbývá jen dodat: základní cena za rám 46 tisíc Kč (1.650 EUR).