V Paříži bude jezdit 600 vodíkových taxi Toyota Mirai

Společnosti Air Liquide, Idex, Société du Taxi Électrique Parisien (STEP) a Toyota spojují síly v rámci joint-venture s názvem HysetCo, vůbec prvního podniku zaměřeného výhradně na rozvoj vodíkové mobility v oblasti Paříže.

V Paříži bude do konce roku 2020 jezdit na 600 vodíkových vozů taxi s označením Hype. Jde o vodíková auta Toyota Mirai.

Společnosti Air Liquide, Idex, Société du Taxi Électrique Parisien (STEP) a Toyota spojují síly v rámci joint-venture s názvem HysetCo, vůbec prvního podniku zaměřeného výhradně na rozvoj vodíkové mobility v oblasti Paříže.
foto: Toyota

Spolupráce je dle tiskové zprávy „důležitým mezníkem pro nástup vodíkově orientované společnosti ve Francii“ a pro rozvoj celosvětově první flotily bezemisních vodíkových vozů taxi s označením Hype. Ty byly představeny v roce 2015 během klimatické konference COP21. Jezdí v Paříži i po celém regionu Île-de-France.

Podnik HysetCo usnadní další produkci vozidel poháněných vodíkovými palivovými články a rozvoj jejich dobíjecí infrastruktury v regionu Île-de-France, aby bylo možné naplnit cíl 600 vozů taxi do konce roku 2020. Toyota do konce roku 2020 dodá dalších 500 vozů Mirai, které doplní stávající flotilu 100 vozů Hype.

Joint-venture pokrývá dva druhy činností: distribuci vodíku a vývoj aplikací souvisejících s mobilitou. Každý ze zapojených subjektů přispěje do tohoto ekosystému svými specifickými zkušenostmi.

Partneři v rámci tohoto projektu dávají konkrétní podobu svému zasazení o čistou mobilitu a zlepšování kvality ovzduší. Současně demonstrují skutečnost, že vodíková mobilita je vhodným řešením i pro náročné aplikace, jakými je např. přeprava osob.

Posláním organizace je podporovat posun celého odvětví směrem k nulovým emisím s cílem dosáhnout nulových emisí vozů taxi/VTC před konáním olympijských her v Paříži 2024. V minulosti už do Paříže zamířilo 60 vodíkových aut Hyundai ix35 Fuel Cell.

Flotila vozů taxi Hype se též bude moci opřít o širší síť čerpacích stanic, a to i díky nedávnému otevření nového čerpacího zařízení v Roissy poblíž letiště Charlese de Gaulla v Paříži, vedle stanic stávajících (Paříž-Orly, Les-Loges-en-Josas a Pont de l’Alma).

Vodíkovou čerpací stanici v Roissy navrhla a postavila společnost Air Liquide za podpory FCH JU (Fuel Cells And Hydrogen Joint Undertaking – společný podnik pro palivové články a vodík) ve formě PPP projektu (partnerství veřejného a soukromého sektoru).

tisková zpráva

109 komentářů u “V Paříži bude jezdit 600 vodíkových taxi Toyota Mirai”

  1. Podla mna je na vodik neskoro. Mal prist pred boomom
    Podla mna je na vodik neskoro. Mal prist pred boomom elektromobilov (rozumej tym s bateriami).

    Zo 100kWh vyrobenej energie z elektrarne po vsetkych stratach kvoli presunom a konverziam skonci v elektromobile na pouzitie cca 83kWh a s nimi ujde priemerny elektromobil cca 400km (nechytajte ma za slovicka a cisla, je to len priblizny odhad).
    Bezpecnostne rizika? Velmi blizke nule.

    Lenze ak tychto 100kWh najprv kamsi presuniem, potom pouzijem na vyrobu vodiku, natlakovanie, skladovanie, precerpanie do auta a potom opat nazad na vyrobu elektriny, ostane iba tolko, co Mirai pouzije na cca 150km jazdy.
    Bezpecnostne rizika? Rozhodne daleko vyssie ako u litiovych baterii, jak pri vyrobe vodika, skladovani, tak pouzivani.

    Nechapem teda, preco by som mal urcity objem elektrickej energie premienat tam a spat so stratami, aby som vo vysledku ziskal horsi vysledok a navyse cely cas jazdil z hrozbou pod zadkom, nez mal lepsi vysledok rovno a bez tej hrozby.

    Mirai naviac cenovo zacina na cca dvojnasobku elektromobilov a ten vodik zdaleka nie je (a dlho este nebude) tak dostupny, ako vsadepritomne elektricke zasuvky.

    Sorry, ale podla mna tadialto cesta nevedie.

    1. Ja to chapu tak, ze je to pokus fosilnich tezaru aby se ekolog
      Ja to chapu tak, ze je to pokus fosilnich tezaru aby se ekolog nazral a tezba zustala cela.

      Takze se to prezentuje jako naprosto cista vec (ktera jeste navic cisti mesto kvuli HEPA fitlrum na vstupu auta), spousta animaci a peknych reci o tom jak se budou prebytky z vetrnych elektraren pouzivat na elektrolyzu apod., ale kdyz se podivat co je ted k dispozici tak je to parni reformace zemniho plynu (pripadne ropy nebo uhli) na vodik.

      Takze vodikova budoucnost, pokud by k ni doslo, by vypadala jinak nez nam maluji. Misto benzinek by proste byly reformacni stanice tam se dovezla ropa nebo plyn, pridala se voda a teplo a takto by se vyrabel H2 a CO2, H2 by se nasledne stlacoval do zasobniku. Ma to vyhodu, ze nemusite vozit nebezpecny a unikajici vodik po cele zemi, zasobnik nemusi byt prilis velky a nemusite vyhazovat vsechny ty velke pojizdne cisterny na benzin. Navic se to na tezbe temer neprojevi, protoze cely cyklus ma tak spatnou ucinnost (oproti elektroautum) ze je srovantelna se spalovacimi motory, mozna i horsi.

      No a samozrejme se postavi par elektrolyzeru, ktere budou zajistovat tak 5% spotreby a bude se to prezentovat jako nesmirne ekologicka vec, div ne reseni vsech problemu sveta.

  2. Otázka zní, zda mají otestovaný ten zátaras kolem
    Otázka zní, zda mají otestovaný ten zátaras kolem ajfilofky na bumbác vodíkového taxíku. Nebo hned několika u nožiček ajfilifky. Jestli jim ajfilifka lehne do martových polí nebo opačným směrem sejme výletní parník v Séně plus originál sochy svobody, tak je to fuk. Ale na dopad vedle je blok baráků a tam je české velvyslanectví, tak aby z toho nebyly naše oběti…..

    1. no a koľko tých Miraiov doteraz spravilo bumbác?
      možno len

      no a koľko tých Miraiov doteraz spravilo bumbác?
      možno len blbo googlim, ale mne sa vidí, že presne nula

      už zas nebudme jak petrolheads, ktorí sa ti budú snažiť nakecať, že Tesiel zhorí niekoľko za týždeň.

      A potom keď prídeš so štatistikou, že počet zhorených Tesiel je približne 4x nižší, než počet zhorených spalovákov, tak začnú meditovať nad tým, že priemerný vek spalovákov je 8r, a priemerný vek tesiel snáď 2, alebo čo.

      Neopakujme tú istú logical fallacy aj my.

      Tá možnosť, že vodík je skutočne nebezpečný, tu ale stále je.
      Preto som rád, že to za nás testujú Amíci a Frantíci, a nie my.

      1. Přesně. Souhlasím do puntíku.
        Jsem překvapený, že

        Přesně. Souhlasím do puntíku.
        Jsem překvapený, že existuje ještě další jedinec s takovým pohledem na svět 🙂

        Já jsem taky rád, že to testujou vyspělé ekonomiky, což i nás později posune vpřed – jak v případě úspěchu, tak i v případě neúspěchu testů.
        🙂

      2. Taky jsou v provozu jen malé jednotky tisíc a žádné
        Taky jsou v provozu jen malé jednotky tisíc a žádné velké nájezdy, kvůli malé hustotě čerpacích stanic, takže statisticky tam bude jen pár ťukanců. Být jich ale stovky tisíc, tak už je pravděpodobná i nehoda v dálniční rychlosti, střet s kamionem či vlakem… A to nikdo rozhodně netestoval. I ty nárazové testy v městské rychlosti byly bez nádrže.

        1. súhlasím, že na nejakú komplexnú analýzu je trošku
          súhlasím, že na nejakú komplexnú analýzu je trošku priskoro, a teda že sa nedajú robiť závery ani jedným, ani druhým smerom.

          Miraiov behá po svete cca 7500.
          ku koncu 2017 ich bolo 5300.

          rátajme teda zatiaľ iba s tými predanými ku koncu 2017.
          5300 aut mohlo spraviť aký nájazd za 2018?
          nech 10.000 km v priemere?
          to nám dáva 53 milionov km bez výbuchu zatiaľ.
          možno viac, možno menej.

          asi to je stále málo na posúdenie čohokoľvek.
          takže by som odporúčal počkať si na prvé vážnejšie kolízie, a prvý výbuch, a súdiť až po tom?

    1. Už se to tady řešilo…. Ty kilometry jsou dohromady i s
      Už se to tady řešilo…. Ty kilometry jsou dohromady i s členy správní rady…. A vlastně fakt. Sprdnul bych je všechny . Asi by udělali líp, kdyby chodili pěšky, nebo si pořídili na nejbilžším JZD vyřazenýho koně a k tomu balík sena …

    2. Skandááál.
      Ono všeobecně by násobně nejvíc pomohlo,

      Skandááál.
      Ono všeobecně by násobně nejvíc pomohlo, kdyby se zrušili kanceláře, a většina administrativní a podobné činnosti se konečně dělala přez web z domova. Sektor cestování by měl být pořádně zdaněn místo dnešních nelogických úlev, kdy jsou zdarma silnice atd.
      Takže Muskova práce v sektoru automobilů a tunelů, je celá v podstatě nadbytečným směrem.

      1. no neviem, ja som asi iný potom
        bol som tam pred 16 rokmi, a

        no neviem, ja som asi iný potom
        bol som tam pred 16 rokmi, a znovu pred 4, a v oboch prípadoch som videl v podstate to isté
        – ulice upratané
        – na uliciach policajti
        – hromadná doprava funkčná
        – o tom ako sa starajú o svoje kultúrne pamiatky ani netreba hovoriť

        bavíme sa o širšom centre, samozrejme, nie o predmestiach
        na predmestia sa ale nebudeš trepať ani ako turista, ani ako expat, keby si sa tam sťahoval
        ak mi firma nevie zaplatiť bývanie v širšom centre, tak fakáč

        je pravda, že za tie 4 roky sa to mohlo zmeniť, nepopieram

        o čo sú opreté tie „nikdy více“ prehlásenia?
        stalo sa tým ľuďom reálne niečo?
        je väčší bordel na uliciach?

        alebo tam proste videli partu černochov a zľakli sa? 🙂

  3. V Paříži bude do konce roku 2020 jezdit na 600 vozů taxi s
    V Paříži bude do konce roku 2020 jezdit na 600 vozů taxi s vodíkovou bombou.
    V Paříži se při demonstracích zapalují auta. Po takových demonstracích bude zajímavá podívaná co z Paříže zůstane. Možná to bude poslední demonstrace a první reálný test vodíkových vozů ve městě.
    Fajn. Jsem pro. Jak hoří auto na baterie už víme. Jak hoří auto na vodík otestují v Paříži.

    https://youtu.be/midG8QkAZBM

              1. Když jsem byl mladej a bez peněz, jezdil jsem na
                Když jsem byl mladej a bez peněz, jezdil jsem na Škodověnce 120, předělaný na LPG. Samo o sobě nic zvláštního . Ale dodnes si pamatuju slova jednoho Maďara v autoservisu, když se mi to auto v Bratislavě pokazilo a on za zadní sedačkou asi prvně viděl tlakovou láhev.

                Cituji: (Maďar mírně koktal)

                Maďar : A totoooo oné tunáka toto jjee čooo ???
                Já : Bomba… na plyn
                Maďar: Aháááá .. kua ….. hmmmm … a nejebne to…?
                Já: Nevím… možná
                Maďar: Ach jaj kua , lebo potem máme smola…. velký …

                1. Na sesdačce dvě děti a za opěradlem – bombaaaa. Taky to
                  Na sesdačce dvě děti a za opěradlem – bombaaaa. Taky to pamatuju.
                  Naštěstí se mi to nepokazilo ani tedy nebouchlo.
                  Takže oni ty tojóty budou možná taky bezpečný 🙂

                2. Létající Čestmír. 2 kusy :-))))
                  Létající Čestmír. 2 kusy :-))))

                3. No bezpecny to v beznem provozu urcite bude, ale napriklad
                  No bezpecny to v beznem provozu urcite bude, ale napriklad nedavno tady nedaleko blaflo pri oprave v jednom servisu auto.
                  https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/pozar-autodilna-rudolec.A190217_090933_vary-zpravy_bse

                  (Divne na tom je, ze nebylo elektricke.) Pry mu v bezicim motoru vychrstl benzin a nez stacil popadnout a pouzit hasicak bylo auto v plamenech. A nez prijeli hasici vyhorela cela dilna. Chlap uplne na hadry, shorela mu tam cela rada vyskladanych motorek veteranu plus tri dalsi auta jinych zakazniku. Prohorel strop do bytu nad tou dilnou, no proste des.
                  Jak by to asi dopadlo kdyby jedno z tech tri dalsich aut melo v sobe “vodikovou bombu”? Asi by byli na hadry krome chlapa i vsichni okolo.

                4. Na to vám nemusí ani vychrstávat benzín, stačí, když od
                  Na to vám nemusí ani vychrstávat benzín, stačí, když od svařování chytne tapecák nebo potahy a nezaregujete dostatečně rychle. Kamrádův brácha kdysi takhle zrušil dílnu se třema autama uvnitř.

                5. Taky jsme jednou hasili škodovku na „houpačce“, když otec
                  Taky jsme jednou hasili škodovku na „houpačce“, když otec vařil prahy a chytla sedačka spolujezdce. Sháněl pak sedadlo z vrakoviště.

                6. No, ono by to nemělo bouchnout. Ve skutečnosti by to mělo
                  No, ono by to nemělo bouchnout. Ve skutečnosti by to mělo řízeně vodík vypustit. Ale je pravda, že bych to zkoušet nechtěl.

                7. Jenze pri tom rizenem vypousteni musite vodik okamzite
                  Jenze pri tom rizenem vypousteni musite vodik okamzite spalovat, jinak by se v okoli auta smichal se vzduchem a existovaly tam oblasti kde bude ve vybusne koncentraci.

                  Tomu spalovani pri vypousteni rikaji jet fire release a po narocnych optimalizacich tvaru trysky se nakonec podarilo zkratit plamen z puvodnich 4 metru na metry 2. Stale ma ale tepelny vykon v radu megawattu.

                  Pekne je to popsane zde:

                  http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nastup-elektroaut-je-vubec-realny-pozor-dlouhy-clanek/

                  vcetne odkazu na dokument o nehodach CNG autobusu, ktery rozhodne stoji za precteni (obcas se stane, ze tenhle mechanismus selze a pak takovy horici autobus ohrozuje okoli az 100 metru daleko).

                  Vlastne je asi dobre, ze tato H2-flotila vznikne prave v Prarizi. Vzhledem k jejich narodnimu zvyku zapalovat pri protestech cizi auta bude brzy naplno videt potencial teto technologie, coz v dusledku zpusobi jeji nesireni do dalsich mest a minimalizaci celkovych skod.

            1. zalezi na mnoha okolnostech. kdybych mel vzdelani na urovni
              zalezi na mnoha okolnostech. kdybych mel vzdelani na urovni pate tridy lidove, nazval bych to vodikova bomba. ale to jiste neni vas pripad. a taky bych to mozna nazval vodikova bomba kdybych chtel z jakychkoliv duvodu tu technologii zatracovat, chcete-li hejtovat. to uz jsem asi bliz, ze ano. otazka je z jakych duvodu. a to potom zase vede i k odpovedi ohledne toho vzdelani.

              1. Co mají společného slova raketa, travička, rys, los,
                Co mají společného slova raketa, travička, rys, los, hranice, kolej, třída, vinný….
                Existuje sifonová láhev, nebo sifonová bomba? Jaký je mezí tím rozdíl?

                https://i.cdn.nrholding.net/37322737/450/450

                https://static.datart.cz/drobne-domaci-spotrebice-sodastream-SODASTREAM-Bombicka-CO2-samostatna/media_3313101.jpeg?size=800

                Vzdělání na úrovni páté třídy. Hononymum a slovo bomba??

                Je to bomba!

                Co si pod tím představíte??
                Slovo bomba má minimálně sedm významů. Jeden je nádoba na plyny.

                Ale klidně tomu říkejme vysokotlaké vodíkové nádrže. 🙂
                Ona ta nádrž bombu ani moc nepřipomíná

                1. prosim vas, slovo bomba ma hromadu vyznamu. ale slovni spojeni
                  prosim vas, slovo bomba ma hromadu vyznamu. ale slovni spojeni vodikova bomba ma svuj presny vyznam. nedelejte ze sebe saska.

                2. A nikdy nikdo nepoužil a nikdy njiak nepoužije jiných
                  A nikdy nikdo nepoužil a nikdy njiak nepoužije jiných slovních spojení než těch exaktních. Všechno má svůj řád a čekají nás samá pozitiva a sociální jistoty… tak určitě.

                  Každý pochopí co se tím myslí (bomba s vodíkem) ale pak jsou tu tací co mají pocit že udělají světu službu podobně jako grammar nazi ;-p

          1. Dva krát 60 litrov (hociakého) plynu (v miraji je 120L)
            Dva krát 60 litrov (hociakého) plynu (v miraji je 120L) natlakovaného na 700 barov má v sebe naakumuluvanú tlakovú energiu 48,96 MJ. Keďže vieme, že výbuchom 1kg TNT sa uvolní energia 4,184 MJ, tak nám vyjde ekvivalent 11,7kg TNT !!!!!!! Toto si vozí každý Miraj zo sebou. Ak by ste sa v okamihu katastrofického zlyhania nádrží nachádzali do 100m, tak vám bude úplne jedno či to niekto nazval vodíková bomba 🙂

          1. Jedna z nejlepších Kukových hlášek , kecali jsme o tom
            Jedna z nejlepších Kukových hlášek , kecali jsme o tom pár článků dozadu

            Cituji:

            „Při požáru vodíkovýho auta k němu nikdo nepáchne ani zlatý prase. Jen se budou dívat z nějakýho bunkru jak se škvaříš a pak rozprskneš po vokolí.
            Maximálně za tebou pošlou robota s cedulkou “sorry”. :)))“

                1. jenom chilkovy vypadek. ale uz je to ok, takze se loucim.
                  jenom chilkovy vypadek. ale uz je to ok, takze se loucim.

          1. JO? Tak zkuste být v okruhu 50m okolo to místa, kde k té
            JO? Tak zkuste být v okruhu 50m okolo to místa, kde k té nehodě dojde. 🙂
            Když auto vzplane, ale nebouchne je to tragické pro jeho osádku. Kdy bouchne auto s vodíkovou nádrží, je to tragické pro celou křižovatku okolo.
            A to vůbec nemyslím na variantu, až s tím nějakej terorista zajede do podzemních garáží obchodního centra. Dřív museli shánět desítky kilo plastické trhaviny a sestrojovat rozbušku, tak se ty aktivity dali sledovat (a občas i včas zastavit). Teď stačí, aby ukrad Mirai, uříznul rozbruskou pojistnej ventil a zajel do baráku plnýho lidí. Z toho auta se dá během hodiny a nářadí z Lidlu udělat devastující bomba.

            1. Spíš jsem narážel na tu Teslu, co se jí nedaly otevřít
              Spíš jsem narážel na tu Teslu, co se jí nedaly otevřít dveře (zřejmě chyba v návrhu) a kvůli tomu tam řidič uhořel. Hořet může jakékoliv auto, ale špatné je, když posádka kvůli chybě auta uhoří.

              Já nevím jak je vodíková nádrž v Mirai zabezpečená proti výbuchu, ale nějak asi být musí, jinak by to auto nesmělo do provozu, nemyslíte? Ale opravdu nevím.

              1. Nevím jak přesně je tlaková nádrž na vodík v Mirai
                Nevím jak přesně je tlaková nádrž na vodík v Mirai zabezpečená. Jistě je testována na nárazy z mnoha směrů a to i opakovaně. Ale jedno vím jistě – žádné technické zabezpečení není odolné vůči úmyslnému poškození. Prostě když budu chtít, tak to bouchnout donutím.

                PS: stejně tak nevíme, zda je nemožnost otevřít TM3 po výpadku elektřiny sériovou chybou, a nebo zda se jednalo o smutnou (tragickou), ale ojedinělou shodu náhod. Spoustě aut se karoserié po nárazu zkroutí tak, že nejdou otevřít dveře. Já třeba nechápu, proč ti „zachránci“ nevyrazili okénko, když nešlo otevřít dveře. U té nehody je stále mnoho neznámých a chybějících informací. Nechci aby to znělo necitlivě je hrozné, že tam ten člověk uhořel, ale uhořely desítky a stovky lidí v různých dopravních prostředcích – jen teď je v módě hledat na Tesle chyby, tak se to hned omílá ve všech médiích. Kdyby to nebyla Tesla, tak by po tom neštěknul ani tamní lokální bulvární plátek.

                1. Jistě, pokud chcete, tak „donutíte bouchnout“ prakticky
                  Jistě, pokud chcete, tak „donutíte bouchnout“ prakticky cokoliv, obrazně řečeno. Proto bych tu Toyotu neřešil, zabezpečené to jistě bude a řekl bych i nad rámec toho, co dle předpisů být musí. Víc udělat nelze… kdo chce, udělá zbraň z čehokoliv, takto se přemýšlet nedá.

                  Ta Tesla, to byla model S, dveře nešly otevřít (tipuji, že ani vypáčit), okno taky nešlo rozbít. Je jasné, že to byla ojedinělá nehoda a nejspíš shoda náhod. Ale na tom je jasně vidět, kde jsou ostatní automobilky v tomto směru, právě díky dlouholeté historii a díky tisíců podobných případů nehod, ze kterých mohou čerpat a použit se v konstrukci. Jsem si skoro jistý, že pokud by se totožná nehoda s požárem stala ve spalovacím Volvu, ten člověk žije.

                2. Trocha černého humoru: „Nežije. Kuře na grilu taky není
                  Trocha černého humoru: „Nežije. Kuře na grilu taky není živé. Značka grilu nerozhoduje.“

                3. Pokud by u toho Volva (na rozdíl od Tesly) šly otevřít
                  Pokud by u toho Volva (na rozdíl od Tesly) šly otevřít dveře nebo rozbít okno, tak by měl šanci přežít. Souhlas?

                4. Měl jsem kdysi brigádu na vrakovišti. Rozbít okno bylo to
                  Měl jsem kdysi brigádu na vrakovišti. Rozbít okno bylo to nejjednodušší. Takže tady trochu nechápu, proč to neudělali.
                  Možná si mysleli, a to znají hasiči velmi dobře, že otevřít hořící prostor a pustit dovnitř porci kyslíku, není zrovna ten nejlepší nápad (viz ti borci, co otvírající kufr motoru spalovacího vozu, když kolem mezer šlehají plameny). Ani z toho videa není nic poznat, prostě auto v plamenech, musela to být pořádná šlupka, když boural.
                  Pokud by u té Tesly (na rozdíl od Volva) šly otevřít dveře nebo rozbít okno, tak by měl šanci přežít. Souhlas. Když řidič není v autě, většinou v něm neuhoří. 🙂

                5. Údajně to byl naráz ve 120 km/h, takže je dost možné,
                  Údajně to byl naráz ve 120 km/h, takže je dost možné, že byl na místě mrtvý a nezachránila by ho žádná značka automobilu. Mimochodem to bylo v místě, kde je povolená necelá padesátka.

                6. Jinými slovy polemika o dveřích a okně je jako ta, zda je
                  Jinými slovy polemika o dveřích a okně je jako ta, zda je horší pořádný koňský koblih nebo kraví lejno, když do něho šlápnete. 🙂

                7. Pokud by pes ne@ral, tak by možná i bouchl, souhlas?
                  Pokud by pes ne@ral, tak by možná i bouchl, souhlas?

                8. Ale jako černý humor oceňuji 🙂
                  Ale jako černý humor oceňuji 🙂

                9. Určitě je zabezpečena dost podobně jako u plyňáků.
                  Určitě je zabezpečena dost podobně jako u plyňáků. Nevidím důvod měnit osvědčené věci. El.mag. multiventil na výstupu. Při přerušení napěti dojde k odpojení nádrže. Tedy při vypnutí „zapalování“, aktivací airbagu, nebo po nárazu odtržením/přeseknutím vodičů od baterie. Dále při překročení max. průtoku, se opět odpojí nádrž-např. při přetržení tlakového vedení. Další pojistka bude přetlakový ventil pro případ požáru, který musí nádrž až do jeho otevření vydržet. Nádrž má být složena z několika vrstev plastů, uhlíkových vlaken, kovu. A jako každá tlaková láhev, bude po výrobě podrobena tlakové zkoušce (1000 bar.-dnešní technologické maximum), v pravidelných intervalech i revizím +stanovena i max. životnost. Plynová nádrž je při nehodě a požáru násobně bezpečnější než obyčejná nádrž nafty/benzínu. Samotný obsah jiskrou neexploduje, nemá z čeho bez kyslíku-100% koncentrace. Vtip má spočívat právě v tom zpomalení úniku do okolí, protože když už dojde k takovému průšvihu, jako je proražená nádrž, tak je i dost velká šance, že dojde i k zapálení vodíku-třaskavostí/jiskrou. Nádrž svojí konstrukcí musí zamezit tomu, aby se veškerý plyn vyvalil ven okamžitě, ale aby měl aspoň šanci „zvolna“ odhořet plamenem, nebo se rozptýlit (vodík lehčí než vzduch). Ale co to musí být za náraz, když stěna odolá i tlaku 1t/cm2!

                  střelba do nádrže: youtube.com/watch?v=jVeagFmmwA0

                  zajímavý rozhovor: thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs

                10. Staci okolni teplota nad 150°C, treba pri pozaru, a ten plast
                  Staci okolni teplota nad 150°C, treba pri pozaru, a ten plast zmekne a pak uz takovy tlak neudrzi.

                  Take je dost zavadejici rikat ze plynova nadrz je nasobne bezpecnejsi nez benzinova. Muze to byt pravda v tom smyslu, ze da vic prace ji primet k explozi nez benzinovou nadrz. Ale pokud se tak uz stane, tak zatimco benzinove auto ohrozuje jen sve blizke okoli, tak roztrzena plynova dovede docela rychle uletet az 100 metru. A to mluvim jen o CNG, kde uz k takovym jevum doslo.

                11. Jenže ten kompozit není jen plast a uhlíkové vlákno,
                  Jenže ten kompozit není jen plast a uhlíkové vlákno, poslední a tu nejodolnější vsrtvu tvoří skelné vlákno. Testy prý spočívaly v otestování max. tlaku roztržení (2 násobný tlak), cyclikcá odolnost počet plnění/vypuštění, střelbu do nádrže a odolnost proti otevřenému ohni. Bez toho by logicky ani nedostali homologaci. Teplotu má skelné vlákno vydržet snad ke 400°C, jednorázově k 800°C a teplota tání přes 1100°C. To jsou snad dostatečné hodnoty. Vydržet podobné tlaky a teploty lithiové baterky, zabrání to po nárazu nejednomu požáru.

                12. Me to moc nedava smysl — uhlikove vlakno ma vetsi pevnost v
                  Me to moc nedava smysl — uhlikove vlakno ma vetsi pevnost v tahu nez sklenene a i vetsi teplotni odolnost. Takze to ze vnejsi vrstva je z kompozitu ze skelneho vlakna bude mit nejaky jiny duvod. Treba odolnost proti oteru, mozna to lip tepelne izoluje nebo je proste jen levnejsi.

                  Podle me to ale nepraskne proto, ze by se poskodilo at uz uhlikove nebo sklenene vlakno, ale proto ze se teplem mnohem driv poskodi pojivovy material a prestane to fungovat jako kompozit.

                  Docela by me zajimal nejaky odkaz na informace ze kterych vychazite.

                  Ja cetl toto: http://www.hyresponse.eu/files/Lectures/Safety_of_hydrogen_storage_notes.pdf

                  a moc me to o bezpecnosti nepresvedcilo. Treba veta
                  “Penetration test: The tank shall not rupture when an armour piercing bullet or an impactor with a diameter of 7.62 mm or greater fully penetrates its wall.” pripousti, ze “neprustrelna” nadrz muze byt prostrelena a celkem logicky vyzaduje, ze se alespon nema v takovem pripade rozprsknout na kusy. Jenze kruhova dira 8mm v prumeru ma plochu 0.5 cm^2, takze pokud nahodou bude prostrelena jen jedna stena a protilehla zustane usetrena, tak pri 70 MPa unikajici plyn bude na tu lahev pusobit silou 350 kN (35 tun). Myslim, ze takovy cardas dalece predci i ty nejdivocejsi kousky kterych jsou schopny Li baterie.

                13. Uhlíkové vlákno je superpevné v tahu, ale uhlíkový
                  Uhlíkové vlákno je superpevné v tahu, ale uhlíkový kompozit není pevný v tlaku a při nárazu ostrého předmětu. Je křehký a po naťuknutí se může i „explozivně“ zhroutit a roztříštit. Proto se kombinuje, hlavně na povrchu se sklem a s kevlarem. Uhlíkové nádrže jsou uvnitř z polyamidovýho plastu a omotané kompozitem.

                14. Diky za vysvetleni. Stejne dam ale radsi prednost bateriim se
                  Diky za vysvetleni. Stejne dam ale radsi prednost bateriim se superkondenzatory.

                15. No koukam ze Musk ma pravdu kdyz experimentalne zjistil ze
                  No koukam ze Musk ma pravdu kdyz experimentalne zjistil ze neni dobre psat v noci pred spanim cokoliv na net. Nechapu jak, ale dost mi ujela desetinna carka, takze neni to tak hrozne, a 8mm dira udela raketovy tah jen 3.5 kN (350 kg).

                  Takze cele auto neuleti, ale nadrz by mohla, pokud by se pri havarii nejak uvolnila.

                16. Přesně tak. Do většiny plastů ( ABS ) jde trafopájkou
                  Přesně tak. Do většiny plastů ( ABS ) jde trafopájkou vypálit díru, rozžhavený hrot do oranžova může mít i 800 st a stačí starej sklolaminát co se používá už snad 100 let, nevypálí se do něj teplem nic, musel by ležet hodinu v ohni než zuhelnatí a pak teprve začne hořet a rozpadat se.

                17. Kompozitové lahve
                  Kompozitová lahev se skládá ze dvou

                  Kompozitové lahve
                  Kompozitová lahev se skládá ze dvou ãástí: jádra (lineru) a ovinu. Jako jádro se pouÏívá ocel, hliník, plast. V˘roba ocelového jádra je totoÏná s v˘robou ocelové lahve. Vstupním materiálem pro v˘robu jádra kompozicov˘ch lahví z oceli je sochor nebo trubka. Po nahfiátí na tváfiecí teplotu se z nûj pomocí lisu vyrobí pfiíslu‰n˘ polotovar. Ten prochází ultrazvukovou kontrolou a po zkrácení putuje polotovar na zahrdlení a nasledné tepelné zpracování, po nûmÏ následuje vnitfiní a vnûj‰í otr˘skání a kontrola tvrdosti. Po kontrole na tvrdomûru postupuje lahev do obrábûcího centra, na kterém se opracuje hrdlo na poÏadovan˘ rozmûr a vytvofií se v nûm závit. Po tûchto procesech následují vnitfiní kontroly, ultrazvuková zkou‰ka, oãi‰tûní povrchu a pak ovíjení karbonov˘mi vlákny speciální technologií. Karbonová vlákna se navíjejí v kaÏdé vrstvû v jiném smûru a kaÏdá vrstva se opatfií epoxidovou pryskyfiicí pro dokonalé slepení jednotliv˘ch vláken a vrstev k sobû. Takto ovinutá lahev se pfiesouvá na tepelné zpracování, ve kterém se zajistí dokonalé pfiilnutí vláken k sobû. Potom se kvalita ovûfií vizuální kontrolou. Po namontování ventilu prochází vizuální kontrolou vnitfiku a pak se expeduje. Nûkteré typy lahví se je‰tû opatfiují povrchovou ochranou pomocí plastu, která
                  7
                  zabraÀuje pfiípadnému po‰kození uhlíkov˘ch vláken na povrchu lahve pfii manipulaci. Nádrže jsou konstruované stejně jako lahve, jen mají jiný tvar a vypaluj si do nich trafopájkou díry když to dokážeš.

                1. To jako, že terorista, který chce něco vyhodit do vzduchu,
                  To jako, že terorista, který chce něco vyhodit do vzduchu, si bude opatřovat Mirai, „maturovat“ nad ní s bruskou a zkoušet z toho vyrobit bombu? Nebuďte směšný, si radši koupí lahve s vodíkem samostatně a z nich tu bombu udělá eins-zwei a podstatně jednodušeji než se sr*t s vodíkovým autem 🙂

                2. Staci to auto zapalit, netreba odborne manipulace s bruskou. I
                  Staci to auto zapalit, netreba odborne manipulace s bruskou. I kdyz nebouchne tak pri vypousteni vodiku se na minutu promeni v megawattovy plamenomet.

                3. proč se shánět s vodíkem, proč riskovat při výrobě
                  proč se shánět s vodíkem, proč riskovat při výrobě bomby, že vodík bouchne dřív.
                  V blbejch letech jsem naplnil igelitový pytel směsí kyslíku z autogenu -kyslík+acetylen a odpálil vajglem, hubili jsme tak ve starejch kasárnách krysy. Tlaková vlna z 60lt plynu pozabíjela vše v okruhu 100m a to byl jen jeden igeliťák plynu.

              2. Nadrz je z plastu (kvuli hmotnosti). Takze odolava tlaku
                Nadrz je z plastu (kvuli hmotnosti). Takze odolava tlaku zhruba do 110°C. Po prekroceni teto teploty se proste roztrhne. Pokud vse funguje jak ma, auto se snazi jeste pred tim vodik vypustit a rychle ho spalit.

                Takze nejake zabezpeceni tam je, urednici jsou spokojeni, ale opravdu bych nechtel byt ve stejne ulici s horici Mirai.

              3. Řidič uhořel hlavně proto, protože tam nikdo z těch
                Řidič uhořel hlavně proto, protože tam nikdo z těch čumilů a to včetně policajta nebyl schopnej vykopnout okno. Ani žádnej čumil z okolních baráků nebyl schopnej popadnout svoje klavo, kámen, cihlu, trubku a doběhnout tam rozflákat pár voken.

                Návíc ten řidič to nakouřil čelňákem ve 120 km/h do stromu, tak byl dost možná rovnou mrtvej.

                1. Hmm, tak to jsem nevedel, ze helium boucha. Kdyz jsem si
                  Hmm, tak to jsem nevedel, ze helium boucha. Kdyz jsem si koupil balonek a pouzili jsme zapalovac, byla to celkem racha. A to nas lumpove na skole matli, ze to je inertni plyn.

                  Ale je fakt, ze kdybych byl terorista, tak unesu cisternu s vodikem. Bezne se pouziva v prumyslu, treba pri vyrobe nerez trubek.

Napsat komentář