V Česku rapidně přibývá aut do zásuvky, jezdí jich tu už přes 7500

Registrace nových osobních automobilů v období leden-září 2020 ukazují, že v Česku přibylo 1732 elektromobilů (meziročně +196 %) a 1176 plug-in hybridů (+363 %).

Podle aktualizované anylýzy složení vozového parku v Česku k 30.6.2020 jezdilo 4974 osobních elektromobilů, 5898 hybridů a z toho zhruba asi dva tisíce jsou plug-in hybridy.

Pro zajímavost, český vozový park se může pochlubit také 106 493 osobními vozy s pohonem na a 20 788 s pohonem na . Celkové počty vozidel všech kategorií jsou u těchto pohonů 113 765, resp. 27 785. Právě LPG je tak zdaleka nejrozšířenějším alternativním palivem v České republice.

V období leden-září 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 148 319 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 42 791 registrací méně, tj. -22 %.

„V uplynulých třech kvartálech bylo registrováno 2 908 osobních elektrických vozidel (EV s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 844 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 732 bateriových elektrických (BEV; 60 %) a 1 176 plug-in hybridů (PHEV; 40 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

A dodává: „Celkem 25 automobilek letos registrovalo nová osobní EV vozidla, v měsíci září se nejnověji se na český trh zařadily automobilky Jeep (3 PHEV) a Mazda (5 BEV). Registrace plynových vozidel jsou v letošním roce ve srovnání s těmi elektrickými zastoupeny méně, celkem bylo registrováno 1657 vozidel, z toho 969 CNG a 688 LPG vozidel. V součtu (pozn. CNG+LPG) je registrovalo jen 7 automobilek. V tomto segmentu dominují Škoda a Dacia, které v součtu registrovaly 85 % všech plynových vozidel.“

Jak se potvrdilo v závěru loňského roku a v podstatě také v průběhu tohoto roku, český trh s EV vozidly rozpohybovala Škoda. V září byly registrovány první plug-in hybridní verze Škoda Octavia iV (20x). Očekáváno bylo také zahájení dodávek bateriových elektrických vozidel Volkswagen ID.3, kterých bylo v září registrováno 18.

Registrace nových osobních vozidel dle paliva (leden-září 2020)

Registrace nových osobních vozidel dle paliva (leden-září 2020)
foto: Centrum dopravního výzkumu

Celkem 6 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Automobilka Škoda v uplynulých 9 měsících registrovala celkem 1 296 osobních vozidel s externím dobíjením (707 BEV + 589 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 45 %.

Celkem 328 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 274 registrací (270 BEV + 4 PHEV) pak patřilo Hyundai (10 %). Následovaly BMW (177), Volvo (131), Renault (106), Volkswagen (93) a další.

48 Comments on “V Česku rapidně přibývá aut do zásuvky, jezdí jich tu už přes 7500”

      1. 😀 nic jineho jsem necekal. Takove ty vysokoskolske zvasty
        😀 nic jineho jsem necekal. Takove ty vysokoskolske zvasty

        „Tato práce byla zpracována s podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, programu NPU I (LO), projektu # LO1311 Rozvoj Centra vozidel udržitelné mobility) spolu s programy TAČR, NCK 1 a BETA, projekty Národního centra kompetence Josefa Božka, TN0100 0026 a Optimální využití obnovitelných paliv v dopravě, TIT SMZP 713. Za tuto podporu patří upřímné poděkování. Rovněž je vysoce oceňována spolupráce s kolegy prof. Ing. Milanem Pospíšilem, CSc., prorektorem Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, Ing. Janem Mikulcem, CSc., z ČAPPO, Mgr. Vojtěchem Mácou, PhD., a Mgr. Lukášem Rečkou z Centra životního prostředí UU v Praze.“

    1. Vypadá to jako referát nějakého studentíka. Každopádně
      Vypadá to jako referát nějakého studentíka. Každopádně tam přišli na to, že pro plnou elektromobilitu v ČR by bylo potřeba asi 20 TWh dodatečné energie, což +- sedí i s tím, co jsem si v minulosti počítal. Zhruba se jedná o dostavbu Temelína a Dukovan.

      1. Hloupost od začátku. +-16 TWh ročně vyvážíme, takže
        Hloupost od začátku. +-16 TWh ročně vyvážíme, takže pro 3/4 z oněch někdy v budoucnu (průměrné stáří vozu v ČR je +-15 let, takže se bavíme +- o roce 2035, pokud by se zázrakem dnes přestaly v ČR prodávat spalováky, což se nestane) máme elektřinu už dnes.
        Aby tedy mohli najíždět jejich nesmyslných hypotetických 300 km denně. Bože, co za debily takové studie dělá? Oni asi nikdy nebyli v práci. Směna je obvykle 8 hodin, při vícesměnném provozu dokonce 7,5 hodiny. Kdyby se jim nakrásně dařilo jezdit ve městě 50 km/h v kuse, což je blbost, průměr je tak 30, pak by proseděli za volantem 6 hodin z té osmi hodinovky. Co to je za profesi, kromě řidiče kamionu nebo MHD?

        1. Není podstatné, co nyní vyvážíme. Píši kolik energie
          Není podstatné, co nyní vyvážíme. Píši kolik energie je potřebné pro náhradu spalováků.
          Ten referát je trochu zmatený. 300 km denně tam počítají. Nicméně množství energie již počítají přes spotřebované palivo v ČR, takže správně.

          1. Ale to víte, že je to podstatné. Protože vycházíme z
            Ale to víte, že je to podstatné. Protože vycházíme z dnešního stavu, stejně jako ti patlalové v článku. Protože vyvážíme naše životní prostředí a zdraví našich lidí. A současně politruci a byrokradi s lobbisty přesvědčují národ, že potřebujeme dostavět atomku. Páč nám bude chybět elektřina. A ještě se najdou lidi, kteří napíší článek, že potřebujeme další elektřinu pro masový rozmach elektromobility a opět dostavby elektráren. A už vůbec jim nedochází, že třeba hafo elektřiny spotřebuje přeprava a rafinace a skladování ropy a paliv z ní a provoz čerpacích stanic, které zcela odpadnou, nehledě na nehospodárnou výrobu spalováků, kdy elektromobil potřebuje řádově méně součástek, tedy nižší energetická náročnost. Že spoustu elektřiny si vyrobí lidé a firmy samy na svých objektech, aby převážnou dobu stojící elektromobil jí hned nabíjely, že dokonce v rámci V2G a V2H tuto elektřinu využijí i zpětně v objektech, prostě celé to povídání je o ničem.
            A že množství energie počítají přes spotřebované palivo v ČR? Prosím Vás víte vůbec, že jen na rafinaci 1L benzínu se spotřebuje 1,3 kWh elektřiny? A na tu ujede elektromobil rovnou 10 km? Prostě celé je to od základu nesmyslný ropácký blábol.

            1. Uz jen uvahy o prumerne efektivite spalovaku jsou chybne. V
              Uz jen uvahy o prumerne efektivite spalovaku jsou chybne. V zacpe kde bezi stovky motoru zbytecne je efektivita nulova. A pomale popojizdeni ve meste od semaforu k semaforu je efektivita mozna pod 10%. Je priznacne, ze to zverejnili nejake stavebni platky, protoze nikdo jiny takove kecy uz neveri. Meli by radeji psat o stavebnictvi, tam se da predpokladat, ze tomu rozumi.

                1. Vy byste mohl byt hlavni strateg v spd. Nebo traged. Vsak to
                  Vy byste mohl byt hlavni strateg v spd. Nebo traged. Vsak to je stejne.

                2. No tragéd to teda jste Vy. A pořádný, milion keců,
                  No tragéd to teda jste Vy. A pořádný, milion keců, žadné argumenty. A i přesto si stále myslím, že volební právo by měli mít všichni, ideálně svéprávní.

                  A proč asi, vy mudrlante, se uvádí spotřeba ve městě? A opravdu je násobně větší?

    2. I s takto zkreslenými čísly vychází na osobní dopravu
      I s takto zkreslenými čísly vychází na osobní dopravu navýšení 20-25% celkové výroby , což při rozložení třeba do 15 let , mi tedy přijde hodně v pohodě. Nebo nebudeme tolik elektrické energie vyvážet a pak to už bude úplně v pohodě.

              1. Nevím, na co si to zase hrajete. Jak tramvajová, tak osobní
                Nevím, na co si to zase hrajete. Jak tramvajová, tak osobní železniční doprava je totálně ztrátová záležitost, provozovaná čistě jako tzv. závazek veřejné služby a existující jen díky milodarům z rozpočtů států a měst.

              2. Vy mate ale bujnou fantazii. Verejna doprava jak pise runner
                Vy mate ale bujnou fantazii. Verejna doprava jak pise runner je ciste dotovanou zalezitosti. Tramvaje maji ze vsem moznych druhu nejvetsi navratnost. Snad krome metra, ale to ma zase vysokou propustnost. S bespecnosti to je velice na stiru. Vlak do mesta nepatri, je to v podstate ideologicka zalezitost, ktera neomezene plytva verejnym prostorem. V Londyne to pochopili uz davno. V Praze by bylo nejlepsi postupovat stejne. Zrusit koleje a nechat volny prostor pro rozumnejsi formy dopravy. Napr. elektrobusy by v rozsirenem prostoru mohli dostat vice prostoru.

            1. To je samozřejmě totální nesmysl. Nafta je ekonomicky
              To je samozřejmě totální nesmysl. Nafta je ekonomicky výhodnější využívat tam, kde vlak jede párkrát za den, ale rozhodně ne u tramvají ve městě. Metro ani tramvaje se vážně ve městech nedělají kvůli nějaké nostalgii, ale protože mají na frekventovaných trasách nižší provozní náklady a hlavně mnohem vyšší propustnost. 🙂

          1. Tak ty jsi trochu pomalejsi to vime 🙂 Opet, staci zapnout
            Tak ty jsi trochu pomalejsi to vime 🙂 Opet, staci zapnout mozek a zeptat se proc se lidi koncentruji ve velkych mestech? Jednoduche, maji to blizko do prace. To je vse. Velka mesta jsou jen velke vezeni kde si vsichni vezni navzajem vari jidlo, strihaji vlasy, hrajou divadlo, vozi se okruznima jizdama po celách a predavaji si nemoci. Kazdy inteligentni jedinec z vezeni davno odesel a jen magor tam muze vychovavat dite.
            To je tak kdyz si lidi odpovidaji na spatnou otazku. Misto “kde mam bydlet abych to mel blizko do prace?” by melo byt “v cem se mohu vzdelat abych nemusel skemrat o praci?”

                1. ono sa to meni s vekom a s tym jak ma clovek decka, ked je
                  ono sa to meni s vekom a s tym jak ma clovek decka, ked je mlady tak chce mat blizko bary a diskoteky az nemusi jazdit domov z hospody 21:54 kedy mu ide posledny autobus na vesnicu a zas ked ma decka tak potrebuje mat blizko skolku/skolu a doktora

                2. Občanská vybavenost: obchody, kina, restaurace, doktoři,
                  Občanská vybavenost: obchody, kina, restaurace, doktoři, školy vše v docházkové vzdálenosti nebo chvilku s MHD. MHD i v noci. Několik let jsem žil bez auta a dalo se to, pak jsem si koupil auto z důvodu pohodlí, výletů mimo Prahu a časové úspory pár minut.
                  Zábava: každý den se mohu bavit klidně do půlnoci – diskotéky, taneční zábavy, … do 20 minut jsem doma, v pohodě se vyspím a jdu do práce. Ostatní kolegové z práce, kteří jedou domu hodinu to nemají šanci dát, časově to nejde stihnout.

                3. Ano, souhlasim se vsim. Akorat je treba si uvedomit jak cela
                  Ano, souhlasim se vsim. Akorat je treba si uvedomit jak cela ta situace vznikla. Lidi si radi nalhavaji ze vlastne zijou ve meste, protoze prece to chteji mit blizko na diskoteku a k doktorovi. To vetsinou ovsem neni pravda je to jen dusledek toho kde ziji.

                  Faktem je ze to zacina takto : „neumim se sam uzivit“ -> „musim tedy nekoho prosit, aby mi rekl co mam delat a za to mi dal penize“ – >“musim to mit co nejbliz k tomuto svemu chlebodarci“ ->“musim tedy bydlet ve meste prototze tam nejspis muj chlebodarce i zije“ a nasleduje pak tedy to co uz dale ovlivnit nemohu a co mi bylo prideleno asice cele prostredi v kterem pak bydlim, a to zahrnuje ony diskoteky a doktory a Lidly. To ze to vlastne nepotrebuju nebo bych radeji misto diskoteky o vikendech stavel sklenik na zahrade nikoho ani nenapadne, protoze takovou zabavu mesto ani neposkytuje. Souhlasim ze zase vesnice neposkytuje diskoteky a divadla. Otazka neni co je lepsi a co horsi, to si kazdy musi zvolit sam. Co je dulezite je si uvedmit proc sem tam kde jsem a jestli to tak opravdu chci nebo to tak je proto ze realne nemam ani jinou volbu.

                  Jinak ti tvoji kolegove co se prestehiovali doprdele, ale stejne musi dojizdet do mesta vubec nepochopili pointu, to s tebou souhlasim, ze meli radeji zustat ve meste.

                4. My víme Vondráku, podle tvého slovníku lopaty, že jsi z
                  My víme Vondráku, podle tvého slovníku lopaty, že jsi z vesnice. Nemusíš to dokazovat.

                5. Hochu ty kdybys jenom vedel 🙂
                  Hochu ty kdybys jenom vedel 🙂

                1. Tentokrát plně souhlasím s panem racionalistou. Je to
                  Tentokrát plně souhlasím s panem racionalistou. Je to preferencích, a mění se s věkem.

                2. Nejen věkem. Konkrétně Praha se mění i jinak. Business a
                  Nejen věkem. Konkrétně Praha se mění i jinak. Business a zábava, tomu je poslední roky podřízeno naprosto vše, protože to nejvíc nese.

                  Jenže to naprosto nestačí a v jiných aspektech město začíná kolabovat a konkrétně pro mě se stalo naprosto nesnesitelným, a to nemám jinak problém s metropolemi mnohem většími.

Napsat komentář