V Česku minulý rok přibylo 7500 aut do zásuvky a 5000 aut na plyn

V roce 2022 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno nejméně nových osobních vozidel od roku 2013. Výrazně lépe proti roku předtím se prodávaly elektromobily a auta na plyn.

V roce 2022 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 192 087 nových osobních vozidel, nejméně od roku 2013. Z uvedeného počtu bylo 7 455 elektrických (BEB, PHEV, FCEV) a 4 774 plynových vozidel (LPG, CNG). „Z čistých vozidel, sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility, byly u LPG a BEV evidovány historicky nejvyšší počty registrací, kdy LPG meziročně poskočilo o 76 % a BEV o 47 %. LPG vozidla dominantně registruje značka Dacia, která si vloni připsala 3 732 registrací, nejúspěšnějším modelem byla Dacia DUSTER (1 255). Každé 3. registrované BEV v roce 2022 byla Škoda Enyaq, která evidovala 1 293 vozidel, s významným odstupem pak následoval Volkswagen ID.4 (220) a Hyundai Kona (205). V posledních 5 letech každoročně klesá počet registrovaných CNG vozidel, vloni jich bylo 808, nejméně od roku 2013, vloni nejoblíbenějším CNG modelem byla Škoda Octavia, která si připsala 418 registrací. Vozidla s vodíkovými palivovými články, pravděpodobně i v důsledku toho, že v České republice je stále pouze 1 veřejná plnící stanice v Ostravě, si připsala pouze 3 registrace, všechny Toyota Mirai,“ bilancuje uplynulý rok Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

V letošním roce proběhne aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, jejímž účelem bude zejména reagovat na nové požadavky obsažené v návrhu nařízení AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), zejména pokud jde o rozvoj elektromobility v nákladní dopravě,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Ačkoliv jsou aktuální čísla o počtu registrovaných elektromobilů za loňský rok vcelku pozitivní, stále jsou nižší než ve většině evropských států a proto budeme určitě diskutovat též o možných opatřeních, jak stav elektromobility v České republice dále zlepšit.

Vývoj registrací nových čistých osobních vozidel. graf: Centrum dopravního výzkumu

V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 892 nových osobních BEV, meziročně o 47 % více. Značky Škoda, Volkswagen, Hyundai, Tesla a Mercedes-Benz registrovaly v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4, Hyundai KONA, Tesla Model Y a Kia EV6. Nejvíce registrací z pohledu čistých vozidel bylo letos evidováno u Škoda Enyaq iV (1 293 BEV), Dacia Duster (1 255 LPG) a Dacia Jogger (1 158 LPG).

Počet registrací nových osobních čistých vozidel v roce 2022. graf: Centrum dopravního výzkumu

V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 560 nových osobních PHEV, meziročně o 5 % méně. Škoda, Mercedes-Benz, Hyundai, BMW a Volvo – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních plug-in hybridních vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Octavia iV, Škoda Superb iV, Hyundai Tucson, Toyota RAV4 a Mercedes-Benz GLE.

Za rok 2022 bylo v ČR evidováno 3 966 nových osobních LPG vozidel, meziročně o 76 % více. Dacia, Renault a Fiat – pouze tyto 3 značky registrovaly v uvedeném období v České republice nová osobní LPG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Dacia Duster, Dacia Jogger, Dacia Sandero, Dacia Logan, a Renault Captur. Zároveň přibylo 808 nových osobních CNG vozidel, meziročně o 5 % méně. Škoda, Volkswagen, Seat, Audi a Fiat – pouze těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nová osobní CNG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Octavia G-TEC, Volkswagen UP!, Škoda Scala, Škoda Kamiq a Seat Ibiza.

Výše uvedené shrnutí se týkalo registrací nových osobních vozidel, která jsou definovaná v Národním akčním plánu čisté mobility. Tato vozidla se v loňském roce stále z pohledu celku podílela na všech registracích „jen“ 6,4 procenty. Nejvíce byla v České republice registrovaná nová osobní benzínová vozidla, následovala ta naftová. Dlouhodobý vývoj podílu jednotlivých paliv na registracích nových osobních vozidel je uveden v následujícím grafu, ze kterého je zřejmé, že v loňském roce byl co do podílu evidován mírný pokles benzínových vozidel a prakticky stagnace vozidel naftových.

Vývoj registrací nových osobních benzínových vozidel. graf: Centrum dopravního výzkumu

V loňském roce bylo v ČR evidováno 47 490 nových osobních naftových vozidel, meziročně o 7,1 % méně. Škoda, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford a BMW – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních naftových vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda OCTAVIA, Škoda SUPERB, Škoda KODIAQ, Škoda KAROQ a Toyota PROACE.

zdroj: tisková zpráva

10 komentářů u “V Česku minulý rok přibylo 7500 aut do zásuvky a 5000 aut na plyn”

  1. Docela by mě zajímalo jestli by se čísla změnila, pokud bychom nebrali pouze nové vozy, ale i dovoz. A teď to nebude asi jen o Tesle, které se vozí ze zahraničí ve výrazně větším množství než kolik se jich prodá v Praze, ale tipnul bych si i třeba takové BMW i3 a budeou určitě i další.

  2. To jsou extrémně špatná čísla pro elektromobily. Znamená to, že dlouhodobý průměr prodejů se zastavil někde okolo 3,3 – 3,5 tisíce elektromobilů ročně.
    Registrace elektromobilů v roce 2022 sice dorovnaly propad roku 2021, ale nepřidaly vůbec nic navíc.
    A protože v ČR tvoří firemní registrace tři čtvrtiny prodejů nových vozidel a mají tříletý cyklus, znamená to, že byl vyčeprán tržní potenciál a elektromobily se teď budou nadále plácat v naprosté bezvýznamnosti. (A to čísla 2022 jsou díky dodacím lhůtám ovlivněna energetickou krizí jen částečně, blížící se nabíjení za 14 Kč bude poslední rána z milosti).

    Zvláště očividné je to ve srovnání s LPG, které v roce 2020 dosahovalo jen 30% prodejů elektromobilů a teď je doslova válcuje.

Napsat komentář