V roce 2022 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno nejméně nových osobních vozidel od roku 2013. Výrazně lépe proti roku předtím se prodávaly elektromobily a auta na plyn.
V roce 2022 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 192 087 nových osobních vozidel, nejméně od roku 2013. Z uvedeného počtu bylo 7 455 elektrických (BEB, PHEV, FCEV) a 4 774 plynových vozidel (LPG, CNG). „Z čistých vozidel, sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility, byly u LPG a BEV evidovány historicky nejvyšší počty registrací, kdy LPG meziročně poskočilo o 76 % a BEV o 47 %. LPG vozidla dominantně registruje značka Dacia, která si vloni připsala 3 732 registrací, nejúspěšnějším modelem byla Dacia DUSTER (1 255). Každé 3. registrované BEV v roce 2022 byla Škoda Enyaq, která evidovala 1 293 vozidel, s významným odstupem pak následoval Volkswagen ID.4 (220) a Hyundai Kona (205). V posledních 5 letech každoročně klesá počet registrovaných CNG vozidel, vloni jich bylo 808, nejméně od roku 2013, vloni nejoblíbenějším CNG modelem byla Škoda Octavia, která si připsala 418 registrací. Vozidla s vodíkovými palivovými články, pravděpodobně i v důsledku toho, že v České republice je stále pouze 1 veřejná plnící stanice v Ostravě, si připsala pouze 3 registrace, všechny Toyota Mirai,“ bilancuje uplynulý rok Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
„V letošním roce proběhne aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, jejímž účelem bude zejména reagovat na nové požadavky obsažené v návrhu nařízení AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), zejména pokud jde o rozvoj elektromobility v nákladní dopravě,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Ačkoliv jsou aktuální čísla o počtu registrovaných elektromobilů za loňský rok vcelku pozitivní, stále jsou nižší než ve většině evropských států a proto budeme určitě diskutovat též o možných opatřeních, jak stav elektromobility v České republice dále zlepšit.“
V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 892 nových osobních BEV, meziročně o 47 % více. Značky Škoda, Volkswagen, Hyundai, Tesla a Mercedes-Benz registrovaly v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4, Hyundai KONA, Tesla Model Y a Kia EV6. Nejvíce registrací z pohledu čistých vozidel bylo letos evidováno u Škoda Enyaq iV (1 293 BEV), Dacia Duster (1 255 LPG) a Dacia Jogger (1 158 LPG).
V loňském roce bylo v ČR evidováno 3 560 nových osobních PHEV, meziročně o 5 % méně. Škoda, Mercedes-Benz, Hyundai, BMW a Volvo – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních plug-in hybridních vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Octavia iV, Škoda Superb iV, Hyundai Tucson, Toyota RAV4 a Mercedes-Benz GLE.
Za rok 2022 bylo v ČR evidováno 3 966 nových osobních LPG vozidel, meziročně o 76 % více. Dacia, Renault a Fiat – pouze tyto 3 značky registrovaly v uvedeném období v České republice nová osobní LPG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Dacia Duster, Dacia Jogger, Dacia Sandero, Dacia Logan, a Renault Captur. Zároveň přibylo 808 nových osobních CNG vozidel, meziročně o 5 % méně. Škoda, Volkswagen, Seat, Audi a Fiat – pouze těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nová osobní CNG vozidla. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Octavia G-TEC, Volkswagen UP!, Škoda Scala, Škoda Kamiq a Seat Ibiza.
Výše uvedené shrnutí se týkalo registrací nových osobních vozidel, která jsou definovaná v Národním akčním plánu čisté mobility. Tato vozidla se v loňském roce stále z pohledu celku podílela na všech registracích „jen“ 6,4 procenty. Nejvíce byla v České republice registrovaná nová osobní benzínová vozidla, následovala ta naftová. Dlouhodobý vývoj podílu jednotlivých paliv na registracích nových osobních vozidel je uveden v následujícím grafu, ze kterého je zřejmé, že v loňském roce byl co do podílu evidován mírný pokles benzínových vozidel a prakticky stagnace vozidel naftových.
V loňském roce bylo v ČR evidováno 47 490 nových osobních naftových vozidel, meziročně o 7,1 % méně. Škoda, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford a BMW – těchto 5 značek registrovalo v uvedeném období v České republice nejvíce nových osobních naftových vozidel. Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda OCTAVIA, Škoda SUPERB, Škoda KODIAQ, Škoda KAROQ a Toyota PROACE.
zdroj: tisková zpráva
Tesla teda nic moc.
Šáde končí s CNG 😀 😀 no konečně 😉
Že by se nějaké klopýtnutí na nezvratné cestě k zářné budoucnosti plné výhod ekologického řešení?
https://www.hybrid.cz/test-skoda-octava-g-tec-cng-ceske-auto-budoucnosti/
Docela by mě zajímalo jestli by se čísla změnila, pokud bychom nebrali pouze nové vozy, ale i dovoz. A teď to nebude asi jen o Tesle, které se vozí ze zahraničí ve výrazně větším množství než kolik se jich prodá v Praze, ale tipnul bych si i třeba takové BMW i3 a budeou určitě i další.
To jsou extrémně špatná čísla pro elektromobily. Znamená to, že dlouhodobý průměr prodejů se zastavil někde okolo 3,3 – 3,5 tisíce elektromobilů ročně.
Registrace elektromobilů v roce 2022 sice dorovnaly propad roku 2021, ale nepřidaly vůbec nic navíc.
A protože v ČR tvoří firemní registrace tři čtvrtiny prodejů nových vozidel a mají tříletý cyklus, znamená to, že byl vyčeprán tržní potenciál a elektromobily se teď budou nadále plácat v naprosté bezvýznamnosti. (A to čísla 2022 jsou díky dodacím lhůtám ovlivněna energetickou krizí jen částečně, blížící se nabíjení za 14 Kč bude poslední rána z milosti).
Zvláště očividné je to ve srovnání s LPG, které v roce 2020 dosahovalo jen 30% prodejů elektromobilů a teď je doslova válcuje.
No jo, Tesla byla loni dva mesice nejprodavanejsi auto v EU ze vsech pohonu. A dle 42 to je zalostne.
Tak zaprvé řeč je o ČR.
Zadruhé velké automobilky dělí prodeje mezi dvacet svých modelů. Tesla reálně prodává dvě auta.
To už tvrdíš několik let, že se růst zastavil a ono to jak na potvoru stále roste, co?
Loni 4000 BEV, letos okolo 6000, příští rok 10000. To je naprostá tutovka.
Tutovka je, že když z jedné strany přičítáš, z druhé nezapomeň odečítat. A nebude to málo a nebude to jen přeprodej na východ. Podle pojišťoven má čtyřicet procent prodaných elektromobilů stáří do pěti let bouračku.
Tak se uz smirte s tim ze budoucnost je elektricka. Znate to, muzete delat cokoli ale to je asi tak vsechno. Nebude to zitra, bude to trvat ale prijde to. Preji hezky den.