V Česku je 111 veřejných CNG stanic

V ČR se dá dnes natankovat CNG u 111 veřejných CNG stanic. Asi 45 procent z nich, celkem 50 CNG stanic, postavily plynárenské společnosti.

Plnící stanice stlačeného zemního plynu společnosti Vítkovice na dálnici D1
foto: CNG

Dalších 35 plnících stanic postavili také dva členi Českého plynárenského svazu, Bonett Gas Investment a Vítkovice Machinery Group.

40 CNG stojanů (ze 111) je dnes umístěno na běžných čerpacích stanicích. Do konce letošního roku by mělo být v ČR nejméně 150-160 stanic, do roku 2020 pak celkem 200-300 CNG stanic.

Tyto informace zazněly na největší CNG a LNG akci roku v ČR, konferenci Českého plynárenského svazu, Perspektivy a užití zemního plynu v dopravě.

„40 z celkových 111 CNG veřejných plnicích míst je dnes na běžných čerpacích stanicích Benzina, Shell, TOTAL, TEXACO, MOL, EuroOil, CARoil, KAPRoil, KONTAKT a dalších. Téměř každý týden přibývá jedno další místo v ČR, kde se dá CNG natankovat,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

„Jen 4 plynárenské společnosti, RWE, E.ON, Pražská plynárenská a Vemex, letos otevřou asi 25 dalších stanic, další připravuje i Bonett a Vítkovice Machinery Group,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

E.ON, který provozuje 15 stanic, má v plánu v roce 2016 zprovoznit 3-5 CNG stanic. V letech 2017-2020 plánuje E.ON mít celkem 40 stanic. Pro RWE je dlouhodobým cílem celorepubliková síť až 50 plnicích stanic.

Do konce letošního roku tedy RWE zprovozní ke svým 13ti CNG stanicím dalších 12 stanic, například v Trutnově, Rožnově, Mělníku, Praze, Ostravě, Pardubicích, Liberci, Vsetíně, Třeboni, Klatovech, Havlíčkově Brodu aj.

RWE pokračuje ve spolupráci nejen se sítí čerpacích stanic Benzina, ale i EuroOil a také s několika dalšími lokálními partnery.

V ČR se staví i nejvýkonnější stanice ve střední Evropě. „Například v Ostravě a v Brně jsme vybudovali stanice s výkonem každá více než 4000 kubíků plynu za hodinu, což z nich dělá dvě největší CNG stanice ve střední Evropě. Každá z nich plní přes denně 100 autobusů,“ říká Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment.

Bonett je v současné době provozovatelem největší sítě CNG stanic (celkem 18) a také za rok 2015 největším prodejcem CNG v ČR.

Pražská plynárenská (PP) vlastní a provozuje nyní 5 CNG stanic a vloni zahájila realizaci tří nových stanic v Praze, U hlavního depa České pošty v Praze 10 – Malešicích, U Autocentra Dojáček v Praze 9 a poprvé také mimo teritorium Prahy, v Mirošovicích.

K dispozici motoristům budou letos během několika příštích měsíců. Dalších 14 plánovaných stanic bude realizovat PP především v blízkosti tradičních čerpacích stanic.

tisková zpráva

53 Comments on “V Česku je 111 veřejných CNG stanic”

  1. Plyn se v únoru na
    Plyn se v únoru na německé energetické burze prodával za 12 eur za MWh, o polovinu levněji než v roce 2013. Na Pražské energetické burze se cena plynu s dodáním v příštím roce v současnosti pohybuje kolem 14 eur za MWh. Před rokem přitom stála kolem 22 eur. To znamená pokles zhruba o třetinu.

    Podle údajů Českého statistického úřadu zemní plyn domácnostem od roku 2012 zlevnil zhruba o pět procentních bodů a je nyní stále dražší než v letech 2008 až 2011.

    Největší dodavatelé jako RWE, E.ON a Pražská plynárenská nabídly slevy na plyn ve výši 5 až 11 procent

  2. Hele chlapi, ale jednu
    Hele chlapi, ale jednu výhodu CNG bezesporu má: Nahradí naftu tzn. míň rakoviny na silnici na ulici, víc CO2 ohřeje planetu klima a tím nebudeme muset v zimě přezouvat na zimáky ani topit doma 😉 A co je nám vlastně kůva po NWR uhlí? Já je živit stejnak nechci :DD
    PS :Otázkou však je, kolik si zahraničí za tu naši závyslost na dovozu zemního plynu řekne a jestli za něj vlastně pak budeme mít čím zaplatit 😉

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

    1. Z CNG by mělo být méně
      Z CNG by mělo být méně CO2 jelikož v naftě jest méně vodíku a více uhlíku než v ZP. Tedy naopak produkce by mohla být teoreticky nižší, ale to říká učebnice chemie, naopak pokud dojde k poruše, tak unikající ZP bude odpovídat několikanásobku CO2 co se týče skleníkového efektu, ale zase je nestabilní a má poločas rozpadu několik set let.

      Je otázka, co chceme, jestli zastavit růst hladiny moří, což můžeme částečně dokonce energeticky využít (Prolákliny u moře s dost velkou plochou jsou), nebo jestli chceme zabránit růstu teploty jako takové. Rozhodně to ale může být lepší než naftové dopravní prostředky.

      Uhlí patří na železnici, jenže ta nemá zase vodní infrastrukturu.

      Je to divný svět teď, cena ropy nízko a spotřeba neroste, uhlí nízko a spotřeba neroste, elektřina nízko a spotřeba… Řekl bych že minimálně v Evropě se podařilo ekonomiku tak sešněrovat že při nejlepším bude tak stagnovat a neporoste. Asi jsme si to dost zavařili, ono se i to moře dalo řešit jinak. Místo toho jsme se rozhodli že se zkusíme vrátit jakoby, jenže to nejde.

      Myslím že bez té hlouposti by nebyl ani problém s migrační krizí a nestabilitou v jistých regionech.

        1. To by problém byl, za
          To by problém byl, za předpokladu, že práce a zpět a bazén a zpět je přes 130 km. Záleží také na tom, jak dlouho je mezi návratem z práce a odjezdem na bazén. Také, jestli máte auto s jedno, nebo třífázovou nabíječkou. Nejmenší jistič, co si do garáže můžete pořídit je 1x25A, nebo 3x10A. V obou případech, ale za hodinu nabijete auto na dalších cca 35 km jízdy. Obecně je ale nejekonomičtější nabíjet auto v noci, v době platnosti NT.

    1. Dotaz, jak zjistis kolik
      Dotaz, jak zjistis kolik litru, kdyz cepujes na Kg/kč? Máš nějaký přepočet v autě v závyslosti na vnější teplotě? Ve faktuře mám dokonce, přepočet na W, takže všichni co znám a mají plyn CNG, tak počítají KG či peníze nebo W, nikdo litry jako ty…

      Myslím, že nejsi bežný uživatel, ale Pepa co to měl půjčené a tak ví…

    1. A to jsi jezdil ty nebo jsi
      A to jsi jezdil ty nebo jsi to vycetl z diskuze?

      ZAfira (po 2005), na nádrž ujede běžně 320km, když čepuju v Uherském, pak i 370km. A to vem, že ta potvora když jede na benzin, žere cca 10l/100km…

      V práci jezdím CNG Up, kde dojedu cca taky +-400km (nikdy jsem nejel dokonce, tak nevím zkutečný dojezd)…

      V čem jezdíš, a hlavně jak jezdíš? Mě to připadá, na styl brzda-plyn a ježdění ve městě, pak ano, ale to se pak zeptej sám sebe kolik spálíš v benziňáku…

      Chlape, moje zkušenosti mi říkají, že ti nevěřím…

      1. tyoe ty neumíš snad
        tyoe ty neumíš snad číst?? Navíc pro většinu běžných uživatelů by neplatily tvoje podmínky ale Octavia CNG a podobný s 200 atmosférama pod prdelí KERÁ PROSTĚ VÍC NEŽ 200km NEDÁ tečka. Tzn CNG je tlačenka nahouno, LPG je daleko lepší, bez diskuze 😉 A účelem je tu informaci dostat k co nejvíce potenciálním uživatelům CNG aby ji prověřili a po zdravé úvaze se rozhodli se pro LPG 😀

    1. Proč nejdešě na Idnes,
      Proč nejdešě na Idnes, když máš potřebu lhát, tedy přesněji mluvit o něčem o čem nic nevíš? Já koupil oejeté CNG za 250kkč, 2 roky staré najeté 70kkm, a nejsem blázen jako ty, abych koupil ojeté benziňák za stejné prachy a platil za 1km 2x tolik…

      Ale to je ten rozdíl, firma musí počítat náklady, nepotřebuje „prezentovat“, když chce vydělávat. Lidé jako ty potřebují „něco co je cool“ (dle nich, ostatním lidem jsou ukradení :D)…

  3. No jak u CNG tak u elektriny
    No jak u CNG tak u elektriny je porad hlavni problem v tom, ze primarni zdroj uspor je v tom, ze benzin a nafta jsou hodne danene, zatimco elektrina a CNG jen symbolicky. Ve chvili kdy by dan byla podobna jako ne benzin a naftu, tak CNG bude suverenne nejdrazsi a elektrina na tom taky bude dost bidne…

    1. nastesti u elektriny takove
      nastesti u elektriny takove zvyseni nehrozi, stat by se tim ekonomicky odrovnal a byl by totalne nekonkurenceschopnej (nepocitaje fatalni dopady na bezne domacnosti, elektrina by nestala 2-4kc za kW ale 15-17kc za kW coz je katastrofickej stav pro obyvatelstvo), zvysovani dani u ostatnich paliv se zvladat da 🙂

      a ted kdy jsou ceny paliv nizko diky nizke cene ropy, je i idelani stav kdy by se dali tyhle dane u paliv srovnat, bohuzel je to politicky nepruchozi a tak se to ani nestane, ve vlade sedi ted lide kteri jsou radi za nizsi spotrebni dan u nafty protze z toho profituji jejich firmy

      dnes ta dan u elektriny cini necelich 30 korun na 1MWh (28.30kc), tedy ani 100% zvyseni by pro domaci spotrebitele neznamenalo temer nic, pro velkou cast domacnosti navic rocne asi 50-100 korun, a zrejme by to vyvolalo mensi haloo nez dnesni debaty nad jisticema

      1. No u elektriny v kratkodobem
        No u elektriny v kratkodobem horizontu diky „domacimu tankovani“ zdrazeni nehrozi. Spis pokud treba za 20 let bude velky podil elektroaut, tak hrozi napriklad plosne mytne apod (sapotrebni dane z paliv jsou proste prilis velka prijmova polozka statniho ropozctu udrzba silnice velky naklad, takze nekde se ty penize budou muset vybrat a bude logicke je chtit po tech, co ty silnice uzivaji).

        Nicmene nic to nemeni na tom, ze teoreticky vyhodnost elektriny a CNG (i LPG) je dana ciste velkem danovym zyhodnenim oproti konvencnim palivum (jen konstatuju fakt, nerikam jestli je to dobre nebo spatne…)

Napsat komentář