Toyota bZ4X: první elektrické SUV od Toyoty

Toyota bZ4X je první elektrifikovaný vůz japonského koncernu, který byl od A do Z navržen a vyroben jako čistý elektromobil. 

Tento model stojí u zrodu nové řady automobilů poháněných elektrickým proudem s označením bZ, tedy beyond Zero. Konstrukce elektromobilu Toyota bZ4X je založena na zcela nové platformě eTNGA určené výhradně pro elektrické modely. 

SOUVISEJÍCÍ: Toyota konečně otáčí: uvede 30 bateriových elektromobilů

Pod podlahou jsou namontované baterie, jež tvoří nedílnou součást podvozku. Auto má proto nízko umístěné těžiště, je dokonale vyvážené a vyznačuje se značnou tuhostí karosérie. To vše přispívá k lepším jízdním vlastnostem vozu a jeho vysoké bezpečnosti.

Elektromobil Toyota bZ4X. foto: Toyota

Výkon a dojezd

Elektromobil Toyota bZ4X může být vybaven náhonem buď na přední, anebo na obě nápravy. V případě verze s předním pohonem má motor výkon 204 koní a 265 Nm točivého momentu a umí rozjet auto z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy. Verze s pohonem všech čtyř kol má po jednom motoru na každé nápravě a celkový výkon 217 koní, přičemž točivý moment činí 336 Nm. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. V obou případech je maximální rychlost vozu 160 km/h.

Vůz má lithium-iontovou baterii s kapacitou 71,4 kWh, která podle předběžných odhadů umožní dojezd více než 450 km. Důležité je i to, že při použití rychlonabíječky o výkonu 150 kW lze baterii vozu nabít na 80 % za půl hodiny.

Po 10 letech si baterie zachová 90 procent kapacity 

Toyota využila svých bohatých zkušeností s výrobou elektrifikovaných automobilů. Hybridní vozy nabízí zákazníkům již téměř 30 let. Výsledkem je spolehlivá a odolná baterie. Lithium-iontovou konstrukci akumulátoru, který napájí model bZ4X, tvoří 96 článků a vyznačuje se neobyčejnou životností a odolností. Toyota se chlubí, že po 10 letech nebo ujetí 240 tisíc km si baterie zachová 90 % původní kapacity. 

SOUVISEJÍCÍ: Toyota: 70 % nově prodaných aut v západní Evropě byly hybridy

Sebedůvěra Toyoty je patrná i z rozšířeného záručního programu. Systém akumulátoru průběžně monitoruje sada čidel a v případě, že systém odhalí odchylky od normy, sám zareaguje předem naprogramovaným způsobem. Kvalitu baterie má rovněž zaručit proces výroby. Je naplánovaný tak, aby se v jeho průběhu do akumulátoru nedostala cizí tělesa, která by mohla ovlivnit jeho kvalitu a životnost.

Skutečné SUV s prostorným interiérem

Toyota debutuje s elektromobilem v segmentu, kde se cítí silná v kramflecích. RAV4 je považován za průkopníka tohoto typu aut. Japonský koncern nabízí nejširší škálu SUV – od modelu Aygo X, který se představí zanedlouho, přes Yaris Cross, C-HR, RAV4, až po mohutný Highlander. Seznam uzavírá bZ4X jako plně elektrifikované, přesto plnohodnotné SUV.

Elektromobil Toyota bZ4X. foto: Toyota

Auto má krátké převisy, kola rozmístěná v rozích konstrukce, výrazné prahy a mohutnou, ačkoli aerodynamickou siluetu. Navíc nabízí verzi s pohonem všech čtyř kol a systémem volby jízdních režimů XMODE, který umožňuje přizpůsobit chování auta podmínkám na silnici i mimo ni.

Automobil se vyznačuje také prostorným interiérem, jak se na skutečné SUV sluší. Je pětimístný, poskytuje dost prostoru pro nohy, a to zejména pasažérům usazeným na zadních sedadlech. Dalším kladem je velká kapacita zavazadlového prostoru o objemu 452 litrů.

Kosmické technologie

Toyota bZ4X je elektromobil a jde ji ovládat jediným pedálem. To znamená, že brzdíme i zrychlujeme plynovým pedálem. Jedná se o řešení, které je již na trhu známé.

Toyota předpokládá, že postupem času nabídne v Evropě také systém řízení steer-by-wire, který opouští mechanické propojení mezi volantem a koly. Vše bude řídit elektronika. Díky použití tohoto řešení získá řidič více prostoru na nohy, lepší pozici za volantem a snáze se mu také bude nasedat a vysedat. Snadnější a intuitivnější bude také řízení automobilu, k vyšší bezpečnosti přispěje i fakt, že při točení volantem již nebude hrozit křížení rukou.

Inovativní je rovněž systém vytápění využívající tepelné čerpadlo, systém proto potřebuje méně energie než standardní klimatizace. Řidič a spolujezdec mohou také na předním sedadle použít vytápění infračerveným zářením, které se dokáže roztopit během minuty.

Ve výbavě bZ4X nebudou chybět ani nejmodernější multimediální systémy Toyoty s online výpočtem navigace, bezdrátovým internetem a hlasovým asistentem. Dále také bezpečnostní balíček T-Mate s třetí generací paketu Toyota Safety Sense, který nabízí celou škálu asistentů a systémů pečujících o bezpečnost a zvyšujících komfort při cestování. 

zdroj: tisková zpráva

10 komentářů u “Toyota bZ4X: první elektrické SUV od Toyoty”

  1. Absence nastavitelné rekuperace, absence průchodu na lyže, nabíjecí port nevhodně vlevo nad kolem, absence zadního stěrače, zato nesmyslně masivní střední tunel v piano black úpravě. Pokud bude záruka 10 let na baterku, bude to zřejmě jediný zajímavější parametr proti konkurenci.

Napsat komentář