Aristokratickou automobilku Range Rover dostihla elektrifikace. Naštvala tím některé ekologické aktivisty, kteří vůz odsuzují. Umí být těžké masivní SUV skutečně úsporné, nebo jde jen o úlitbu euronormám?
foto: archiv autora
Luxusní SUV Range Rover PHEV do zásuvky má sice homologovaný dojezd na elektřinu až 48 km a samostatné tlačítko pro aktivaci profilu EV, ale jako sofistikovaný hybrid se příliš nechová. Range Rover P400e je spíše mild-hybrid (MHEV – co to je?), a jen pokud se mu chce, tak se chová jako plug-in hybrid (PHEV). Když se však vybije baterie (13 kWh), nastupuje do akce řízené dobíjení spalovacím motorem, které vlastně moc nefunguje.
Baterie nejsou živeny pořád, a to dokonce ani v režimu Sport, ve kterém se spouští dobíjení akumulátorů například u BMW i8. Dále tu chybí tlačítko Charge pro vynucené dobíjení. Energie jde uspořit pouze stisknutím virtuálního knoflíku „uložit“ a nařídit autu šetřit elektřinu, vůz sice „sosání“ baterky omezí.
Pokud ovšem chcete být hodně električtí, musíte jezdit od zásuvky k zásuvce. V případě zapojení do klasické sítě si dejte pauzu asi na 7,5 hodiny, zatímco při použití wallboxu doplníte baterie už za necelé tři hodiny. Dobíjení je programovatelné, takže ekonomicky smýšlející majitelé mohou ušetřit při čerpání nočního proudu.
foto: archiv autora
V reálném zimním provozu jde čistě na baterie ujet okolo 30 km, a to jen ve městě, bez divoké akcelerace a vysoké rychlosti. Jakmile se dostanete na nulovou kapacitu, pracuje elektrický Rover více méně jen s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem ze série Ingenium, který je podpořený přeplňováním pomocí turbodmychadla, což znamená výkon 105 kW.
Samotný elektromotor přinese do stáda dalších 85 kW. Pak přijde kouzlo – obě jednotky se spojí a výsledkem spolupráce je papírových 297 kW a 640 Nm točivého momentu, který putuje pomocí odladěné osmirychlostní automatické převodovky na všechna čtyři kola.
foto: archiv autora
V technické dokumentaci to vypadá úžasně, v reálném světě už je to jinak. Maximální sílu využijete jen ve fázi „boost“, tedy s plynem na podlaze a oběma pohonnými jednotkami v akci. Nicméně když přijde na věc, auto umí vážně zabrat a poskytnout očekávaný výkon.
Dokud máte energii v bateriích, využívá auto převážně ji, potom už víceméně vláčí prázdné akumulátorové moduly a spaluje benzin z 90litrové nádrže, takže fosilní „šťáva“ jen tak nedojde.
V rámci hmotnosti nepatří auto zrovna ke střízlíkům, protože bez řidiče váží přes 2500 kilogramů, nicméně nejde o nic nečekaného, díváte se na dospělého zástupce vozového parku Range Roveru, nejde o žádnou ořezanou variantu Sport nebo rodinné příslušníky řady Land Rover Discovery. To je na autě extrémně znát.
foto: archiv autora
Nekonečný příplatkový příběh
Auta značky Range Rover nejsou „masovky“, kupují je britští aristokraté, kteří v kufru vozí loveckého psa a víkend tráví rozjímáním v křesle na panství Yorkshire. Na světě jsou vozy značky vnímány jako prémiové, luxusní, vyvoněné a drahé.
Tenhle aristokrat do zásuvky není pro každého, základní cena výbavy Vogue přesahuje 3,2 milionu korun a rozhodně ve standardu nenajdete všechny prvky luxusní výbavy, jakými jsou třeba vylepšené LED světlomety Pixel (+ 25 tisíc) či pětkrát svítivější laserové světlomety (+ 57 tisíc korun) nebo sedadla s masážní funkcí.
Za spoustu hraček a ozdůbek si zkrátka musíte připlatit, a to mnohdy hodně peněz. Než se pustíte do myšlenkových vln cenové kritiky, bohatá listina výbavy na přání není jen výsadou prémiových značek typu Land Rover, BMW nebo Audi, podívejte se třeba do ceníků tuzemské Škodovky.
foto: archiv autora
Řízení luxusního vozu je primárně o pohodlí, ať už máte pod kapotou pětilitrový osmiválec nebo naftový šestiválec, stejně vás nic nenutí závodit, takže s plug-in hybridem se tohle nutkání sníží dvojnásobně. Samotná automobilka označuje PHEV jako vozidlo s nejprogresivnější pohonnou jednotkou vůbec, my k tomu přidáváme ještě skvělou kultivovanost, protože motor není v provozu prakticky slyšet.
Kabina funguje jako sociální bublina, která filtrujte ruchy, hluky, vibrace a zrcátka zase nežádoucí světla. Masivní volant se světelnými vlákny mění funkce ovladačů podle vybraného menu, digitální přístrojový štít zase zrcadlí virtuální „budíky“ nebo rovnou celou mapu.
Uprostřed je hlavní obrazovka s příjemným rozhraním. Multimédia podporují kromě online navigace i některé aplikace, zprávy o počasí a umožní přehrávat hudbu díky zastavěnému britskému audiosystému Meridian, který poskytne čistou muziku. Tady zní i ořezaná „empétrojka“ jako perfektní skladba, takže jestli v autě milujete příjemnou atmosféru, můžeme hi-fi v tomhle roveru doporučit.
foto: archiv autora
Smysl v evidentním nesmyslu
Po vzoru ostatních modelů z rodiny se pod hlavní displejem objevuje druhá obrazovka pro řízení ventilace a teploty, ovládání výhřevu nebo chlazení sedadel a menu multifukčního terénního systému. I zeleně smýšlející Range dostal off-roadovou výbavu, a vůbec ne špatnou.
Sice ji majitel auta nejspíš nikdy nevyužije, protože mimo bohatých lovců ze Spojeného království se s luxusním SUV vydá mimo silnice málokdo, nicméně pokud se dostanete do brodu, můžete být do 900 milimetrů relativně v klidu. S minimální světlou výškou 220 milimetrů zdoláte nejen obrubník ve městě, ale i kus terénu v přírodě.
Auto má vzduchový podvozek, takže ho můžete zvednout a mimosilniční aktivity překonat v celkovém pohodlí. Abyste nemuseli nic dělat, zvolíte polohu auto, tehdy vůz sám pozná aktuální povrch a vše tomu přizpůsobí. My vyrazili na hory, pozlobit sníh do východních Čech a vyzkoušet silniční tank v praxi. Všechno dopadlo podle očekávání, takže výlet za lyžováním nebo dobrodružstvím nedělá autu problém.
foto: archiv autora
Navíc máte všude nadbytek místa, spoustu odkládacích prostor a komfortní sedačky, stačí se do nich zabořit a cítíte se jako v kožené peřince. Směrové nastavení umožní přizpůsobit posez široké mase lidí, takže je jedno, jestli měříte dva metry nebo o třeba o půl metru méně.
Pokud milujete cestování vzadu, sáhněte po variantě s delším rozvorem, díky ní získáte bonusové centimetry navíc. Kufr s objemem 639 litrů kryjí dvojité dveře (podobně jako u BMW X5), takže si na ně můžete sednout a vychutnat si piknik i v dešti. Někdy je potřeba vozit i rozměrnější předměty, proto se zadní sedadla dají sklopit elektricky a objem rázem vzroste na 1943 litrů.
foto: archiv autora
Hledali jsme smysl tohoto plug-in hybridu s nepříliš šťastně naladěným managementem dobíjení, nicméně oprávněné důvody vzniku, výroby a prodeje tady jsou. Nezapomeňte, že drtivá většina luxusních prémiových SUV s objemnými motory končí jen jako městské pozlátko. Zeptejte se prodejců Toyoty, kdo z jejich klientů vzal tehdy prodávaného Land Cruisera V8 do terénu nebo zkuste popátrat, kdo využívá BMW X5 či X6 jinde než ve městě nebo na dálnici?
Populární vtipy o řidičkách ve velkých SUV parkujících u základních škol nevznikly náhodou. Stejný osud potkává většinu nových „voňavek“ značky Range Rover. S hybridním pohonem dojde skutečně ke sražení jinak nesmyslně vysoké městské spotřeby pod hranici devíti litrů na sto kilometrů, což je na 2,5tunové SUV slušný výsledek.
Ve finále auto snižuje i emisní stopu, homologované emise jsou 72 gramů oxidu uhličitého na sto kilometrů, tedy méně, než vypouští kdejaký malý „osobák“ s litrovým tříválcem.
Je to stále klasik
Mnoho států nabízí majitelům elektrifikovaných vozů zajímavé výhody, třeba vyhrazené parkování nebo nižší poplatky. V neposlední řadě jde o image, můžete jezdit v autě od Range Roveru, užívat si naplno britského luxusu, a ještě navíc mít status ekologického hrdiny. Vzpomeňte si, jak celebrity hromadně kupovaly hybridní Toyotu Prius.
foto: archiv autora
Hybrid P400e není nijak výrazný, takže laik ho nerozezná od ostatních modelů rodinné série. Designem spíš zapadne a nevyvolává velkou pozornost, jde tedy o úplný opak blízkého konkurenta – Lexusu RX450h L, který vypadá jako vesmírná stíhačka Dartha Vadera z Hvězdných válek.
Range Rover PHEV má sice vysokou cenu, nesmyslný management dobíjení a „jenom“ dvoulitrový turbobenzin, ale nabízí ten očekávaný britský „feeling“: luxus prémiové značky, ticho, klid i pohodu. Jde o typický Range Rover ve stylu, v jakém ho zákazníci vyžadují, jen je navíc vylepšen elektromotorem.
Tím pádem má páky na některé nesmyslné předpisy, spotřebuje průměrně kolem devíti litrů na sto kilometrů a umí vytěžit určité výhody ze světa elektrifikovaných aut.
foto: archiv autora
Range Rover PHEV P400e
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec + elektromotor
Objem: 1997 ccm
Celkový výkon: 297 kW (404 k)
Točivý moment: 640 Nm
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,8 s
Naměřená průměrná spotřeba: 9,3 l/100 km
Dojezd na elektřinu: 48 km
Pohotovostní hmotnost: 2577 kg
Rozměry (d x š x v): 5000 x 2220 x 1869 mm
Rozvor: 2922 mm
Základní cena Range Rover PHEV: 3 208 799 Kč
Galerie
foto: archiv autora
foto: archiv autora
foto: archiv autora
foto: archiv autora
foto: archiv autora
Chtěl jsem si tento vůz koupit, ale nakonec objednávám
Chtěl jsem si tento vůz koupit, ale nakonec objednávám Mitsubishi Outlander hybrid. Přeci jenom se mi zdá baterka u RR spíše jen na ozdobu… Ta vyšší cena by mi nevadila, ale krátké vzdálenosti do 40 km chci opravdu odjezdit „ze zásuvky“ takřka bezlimitně, tedy klidně i devadesátkou, ( a taky bezemisně a tiše) což jezdím prakticky denně a na cestu do Alp na lyže mám rád v záloze spalovací motor, ať nemusím stát hodiny někde u nabíječky. A to mi ten opravdu krásný RR nenabídne (automobil si sám rozhodne, jaký pohon použije…). Tak počkám tři roky a třeba pak bude RR lidštější. ;o). P.
Asi máte na mysli Mitsubishi Outlander PHEV, protože HEV,
Asi máte na mysli Mitsubishi Outlander PHEV, protože HEV, tedy hybrid, ani náhodou neujede na baterku 40 km. PHEV, tedy plugin hybrid, co lze nabíjet ze zásuvky (Outlander i rychlonabíjet) a po vybití baterie se dále chová jako hybrid, ano.
Prvně jsme také uvažoval o Outlanderu. Jak se ale znám
Prvně jsme také uvažoval o Outlanderu. Jak se ale znám snažil bych se jezdit co nejvíce pouze na režim EV, ale pak stejně po roce musíte vyměnit olej (filtr atd.), přestože je to úplně nové… a to mi přijde hodně líto. Byl článek, kde paní jezdila celý rok pouze v EV režimu a pak trable s tím spojené. Co mi hlavně odradilo, že je v autě více součástek a tím pádem více možných poruch a více peněz za opravy. Pokud PHEV, tak se s ním musí jezdit na oba pohony nejlépe každý den.
…
…
Opravdu zajímavý , 2,0 L motor pro 2,5 tunovou krávu
Opravdu zajímavý , 2,0 L motor pro 2,5 tunovou krávu opravdu nebude mít 9 litrů na sto spotřebu. Absurdita je i to že Range Rover je vyšší třída Landu. No asi bych si to nekoupil. Fyzikální zákony mi říkají, ani jeden parametr není pravdivý 🙂
To už fakt se vyplatí investovat do tý Tesly X 🙂 a je to čistý
Můžete si koupit tohle auto, nebo nakrmit nějakou menší
Můžete si koupit tohle auto, nebo nakrmit nějakou menší zemi.
ČEZ otevřela novou nabíjecí stanici v Hradci
ČEZ otevřela novou nabíjecí stanici v Hradci Králové
fdrive.cz/clanky/skupina-cez-otevrela-novou-nabijeci-stanici-v-hradci-kralove-u-dealerstvi-jlr-3310
V diskusi k článku se píše že je tento Range Rover
V diskusi k článku se píše že je tento Range Rover absurdní… Nevím , možná ano .
Podle mne definici absurdistánu spíš splňuje výška důchodu přiznaného bývalému šéfovi Daimleru Dieterovi Zetschemu.
Denně bude inkasovat 108 821 Kč. Měsíčně je to 3 309 372 Kč a ročně apanáž činí pouhých 39 719 665 (39 míčů)
To chudák Winterkorn z Vlkohradu musí vyjít s pouhými 28 971 875 korun ročně
Carlos Ghosn na druhé straně má denní příděl misku rýže …:-)))
A terazky mi Kefalín vysvetlitě, čo si predstavujetě pod takým slovom absurdný ….
Zdroj:
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/daimler-mercedes-dieter-zetsche-duchod.A190128_103609_eko-zahranicni_div
Proč by mělo být absurdní, že někteří lidé berou
Proč by mělo být absurdní, že někteří lidé berou takové peníze? Mě to absurdní nepřijde. Závidíte jim?
Absurdní je to z pohledu drobných akcionářů Daimleru a
Absurdní je to z pohledu drobných akcionářů Daimleru a VW. A spíš jenom nezávidím Ghosnovi tu nevyváženou stravu …:-)
V některých případech to absurdní je. A právě u tebe
V některých případech to absurdní je. A právě u tebe mám podezření, že jsi placen až příliš na to, jaké nedodělky vytváříš. Jdu se hned na jeden podívat!
Wat?
Wat?
Teď jsi to okorunoval!
Wat, že jo. Třeba James Watt? Tam
Teď jsi to okorunoval!
Wat, že jo. Třeba James Watt? Tam jsou ale dvě „t“, víš? To souvisí s tvým nedodělkem.
Já bych spíš soudil, že to souviselo s naprosto nesmyslnou
Já bych spíš soudil, že to souviselo s naprosto nesmyslnou otázkou. A tedy nikoli James Watt, ale prosté anglické What, ze kterého vypadlo h, to se u klávesnice občas stává. Ale v tomto případě bych použil spíše české, co to proboha plácáte? Případně jste odpovídal na jiný příspěvek.
Jinak má pravdu, ti ubožáčci, co závidí jsou k politování. Hladový se nají, ale závistivý pořád bude závidět.
A ty mu snad za něco platíš? Pochlub se za co? 😀
A ty mu snad za něco platíš? Pochlub se za co? 😀
Dobra absurdita….
Dobra absurdita….
Vítejme v ekologistickém abusrdistánu
Vítejme v ekologistickém abusrdistánu
S hybridním pohonem dojde skutečně ke sražení jinak
S hybridním pohonem dojde skutečně ke sražení jinak nesmyslně vysoké městské spotřeby pod hranici devíti litrů … auto snižuje i emisní stopu, homologované emise jsou 72 gramů oxidu uhličitého na sto kilometrů, tedy méně, než vypouští kdejaký malý „osobák“ s litrovým tříválcem.
Chce nám snad autor článku tvrdit že ten ingot v reálu žere míň než tříválcový malý osobák ? To je tedy velký šprýmař !
A kde to tam vidíte?
A kde to tam vidíte?
V tom textu co jsem zkopíroval
Tedy předpokládám že
V tom textu co jsem zkopíroval
Tedy předpokládám že emisní stopa je to co auto skutečně vypouští, ne nějaká tabulková hodnota uměle vypočítaná v laboratoři
Tohle je jen obcházení emisních norem. Když to nedají z
Tohle je jen obcházení emisních norem. Když to nedají z pohodlnosti do zásuvky, budou jezdit po městě za 10litrů. V TP to má úředně uvedené emise 72g,tak se dle toho budou platit daně. Atomobilka splnila požadavky na emise. Další výhodu v podobě parkování ve městech u nabíjecích stanic. Třeba to nějaká komise za deset let přehodnotí a zakáže do měst všechna auta s výfukem.
off
Nejrychlejší elektroletadlo od
off
Nejrychlejší elektroletadlo od RR.
https://www.rolls-royce.com/media/our-stories/innovation/2018/introducing-accel.aspx
Honda a NASA koumaj fluorid-ionový baterky čili FIBs
https://driving.ca/honda/auto-news/news/honda-and-nasa-pioneer-batteries-with-ten-times-energy-density-of-lithium
To letadlo nemůže fungovat, hustota energie v baterkách je
To letadlo nemůže fungovat, hustota energie v baterkách je příliš nízká na to, aby mohlo fungovat letadlo na elektřinu, které přepravuje lidi. Max jako nějaký experiment, pokus, nic reálného. Nebo to slouží jenom pro to shrábnout prachy, nějaký čas se v tom patlat a pak to nechat vyhnít.
PS:
Si dělám srandu a držím palce, někdy bych se chtěl proletět v takovém letounu 🙂
pipistrel.si/plane/alpha-electro/overview
phoenixair.cz
ceskeno
pipistrel.si/plane/alpha-electro/overview
phoenixair.cz
ceskenoviny.cz/zpravy/investice-do-elektroletadla-se-vrati-i-do-dvou-let/1692147
youtube.com/watch?v=1AZHtdWKHFM
mýliti se je lidske 🙂
Výkon obou motorů nedosahuje celkového výkonu auta.
Výkon obou motorů nedosahuje celkového výkonu auta. Impozantní kouzlo. Jak to udělali?
105+85=297?
105+85=297?
Ten spalovák má 221kW. V redakci asi moc nepátrali.
Ten spalovák má 221kW. V redakci asi moc nepátrali.
V redakci vycházeli z oficiálních dat výrobce.
V redakci vycházeli z oficiálních dat výrobce.
Slušný výkon na tak malý motor.
Slušný výkon na tak malý motor.
SUV značí především TANK NA SILNICI !! definující
SUV značí především TANK NA SILNICI !! definující bezpečnost posádky 😉
Eko a civilisti vůkol jsou podružná záležitost soudruzi :)))))))))))
zvraceny.cz/content/83698-nejhorsi-co-muze-byt-je-srazka-s-blbcem
Díky představivosti o bezpečném voze můžeme v mysli
Díky představivosti o bezpečném voze můžeme v mysli opustit životní realitu se všemi jejími nejistotami a vstoupit do vysněného světa, který je nádherný a v němž panuje bezpečí — a tento sen si pak nechceme nechat ničím pokazit. Často však do takového vysněného světa náhle vstoupí zákon fyziky a problémy skutečného života. Nemilosrdně zmaří všechny příjemné pocity, a snílek se probudí do tvrdé reality.
Neexistuje bezpečné auto. Existují jen nebezpeční řidiči.
Marně přemýšlím, zda by podobný manévr na dálnici udělal autonomní vůz.
Ten SUV tank má vysoké těžište a co jde jednou přes
Ten SUV tank má vysoké těžište a co jde jednou přes boudu vykazuje statisticky velmi vysoký výskyt smrťáků… Tolik k bezpečnosti.
Čestnou vyjímkou jsou elektro SUV díky nízkoposazené baterce.
ale jooo Xksko je výjimka to je dobrý kár (až na ty
ale jooo Xksko je výjimka to je dobrý kár (až na ty falkonky) ale pointou bylo že SUV má vodřenej nárazník kdežto z vochcávky zbyla dvojkolka :))))
A TED SI PŘEDSTAV ŽE TO NENÍ ŠÁDEPOPELNICE VOCHCÁVKA CNG 200 BAR CNG !!!
ale
MIRAJ 800 BAR HYDOGENBOMBA !!! a elon má ftu chvíli co dohánět při cestě na mars :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
To já sem v Praze na nábřeží na křižovatce u Letenský
To já sem v Praze na nábřeží na křižovatce u Letenský tunelu viděl ohromnou Micinu Pajero s nožkama nahoře a střechou pod tou tíhou promáčklou do kabiny a když jsem hledal toho druhého totálně rozšrotovaného účastníka nehody tak jsem až po chvilce našel skoro netknutýho Golfíka 2, ketrý pěkně hačal na všech 4. Od tý doby se na SUV a auta vůbec dívám úplně z jiný perspektivy.
výjimky existujou jistě 😉
výjimky existujou jistě 😉
Ty si vyjímka. Sleduj!
Natrefená
Ty si vyjímka. Sleduj!
Natrefená Eskaláda
https://www.youtube.com/watch?v=DVuQaPpHXzU
https://www.youtube.com/watch?v=pAydSRyeKzM
Tesla předvídá nehodu – SUV na srachky, Corsička v pohodě
https://www.youtube.com/watch?v=_Kti-9qsLpc
Blbec v SUV Roveru si myslí že má závoďáka :))))
https://www.youtube.com/watch?v=ocjZwAh_QKY
mldka předokolka no žádná brambora a řidič debil
mldka předokolka no žádná brambora a řidič debil fšechno známe a costím jako?
no sedan co nemá 2 tuny a sedí na dobrých gumách by tu
no sedan co nemá 2 tuny a sedí na dobrých gumách by tu myšku zvládnu… 😉 přeci jenom víšco, soc debilů co neví v jakým pruhu jet bude jen přibývat, to je exponenciální křivka matematicky daná ;)))