TEST: Mercedes-Benz EQA 250 – nejlevnější elektromobil s hvězdou na čumáku

Záruka na akumulátor činí u elektromobilu Mercedes-benz EQA 8 let nebo ujetí 160 tisíc km. foto: Hybrid.cz
Záruka na akumulátor činí u elektromobilu Mercedes-benz EQA 8 let nebo ujetí 160 tisíc km. foto: Hybrid.cz

Elektromobil Mercedes-Benz EQA je sourozenec malého crossoveru GLA. Podle Mercedesu je určen pro milovníky designu. My jsme testovali konfiguraci EQA 250, kromě ní jsou dostupné ještě EQA 300 4MATIC a EQA 350 4MATIC.

Základní cena elektromobilu Mercedes-Benz EQA 250 začíná na 1 299 540 Kč. Dostanete za ni auto s jedním asynchronním elektromotorem na přední nápravě, špičkovým výkonem 140 kW (375 N.m), 66,5kWh baterií (využitelných; 68,8 kWh celkově při napětí 367 V a 187,5 Ah) a max. dojezdem 426 km WLTP při celkové průměrné kombinované spotřebě 17,7 kWh/100 km. Tahle spotřeba i dojezd jsou ale skutečně pouze normované hodnoty.

Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládá za 8,9 sekundy a akceleruje až do maximálních 160 km/h. Žádný rychlík to není a rozhodně v něm nečekejte žádný elektromobilní „wow“ efekt jako v Tesle. foto: Hybrid.cz

Prosincové zimní počasí nám jasně ukázalo, že teploty kolem nuly a pod ní nejsou pro žádný elektromobil zrovna peříčko, EQA na standardních 18″ kolech (max. 20″) se zimními pneumatikami nevyjímaje. Elektromobil Mercedes EQA se sice chlubí efektivním tepelným managementem s využitím standardně dodávaného tepelného čerpadla, které mimo jiné využívá odpadního tepla elektrického hnacího ústrojí a vysokonapěťového akumulátoru, plus cirkulace vzduchu. Přesto nám počínající zima ukázala, že nelze počítat s příliš vysokými dojezdy.

Baterie elektromobilu Mercedes-Benz EQA podporuje stejnosměrné (DC) nabíjení při maximálním výkonu až 100 kW, reálně je možné dostat se i lehce přes stovku. Palubní nabíječka má max. výkon 11 kW (třífázová). foto: Hybrid.cz

Po najetí asi 800 km nám auto ukázalo průměrnou spotřebu 27,3 kWh/100 km. Narozdíl od např. elektromobilů Tesla ukazuje Mercedes celkovou spotřebu včetně vytápění, spotřebičů apod. Jde o spotřebu kombinující ze 35 % dálnici, 50 % okresky a 15 % město. Reálný dojezd v zimě pak vychází asi na 250 km, nebo blíže ke 300 km, pokud se budete držet převážně mimo dálnice. Spotřebě rozhodně nepřispívá aerodynamika, když hodnota cd činí průměrných, dnes možná spíš už podprůměrných 0,28.

V interiéru Mercedes nic neošidil. foto: Hybrid.cz

Ačkoliv jsme zatím nemohli auto vyzkoušet v létě, podle mnoha jiných testů i našich zkušeností je v jarním a letním počasí reálný dojezd 350 km na jedno nabití. S rozměry 4463 mm, 1834 mm, 1620 mm (d,š,v) a rozvorem 2729 mm nabízí EQA dostatek místa pro řidiče, pro cestující už méně. Hlavně vyšší jedinci se mohou vzadu cítit poněkud „upozaděni“. V zavazadlovém prostoru čeká na vaše kufry spíš podprůměrných 340 litrů, po sklopení zadních sedadel (40:20:40) je k dispozici 1320 litrů. Auto umí táhnout až 750 kg.

V základní výbavě jsou LED světla, elektrické ovládání dveří kufru, ambientní osvětlení, parkovací kamera. foto: Hybrid.cz

Interiéru dominují dva velké displeje vedle sebe, které srozumitelně a přehledně komunikují veškeré informace. S pravou lze interagovat dotykem, ale odezva by mohla být lepší. Levá se ovládá přes tlačítka volantu. Případně lze ještě využít hlasové ovládání, a to i česky. Navzdory zjevnému pokroku je ale stále poměrně pomalé a kostrbaté s vysokou chybovostí. Opět se tak potvrzuje, že vývoj softwaru by měly staré automobilky nechat raději softwarovým firmám. Podobně jako to třeba dělá Volvo při spolupráci s Google nebo Stellantis a Amazon. Pro nastavení klimatizace a topení jsou k dispozici fyzická tlačítka na středovém panelu.

Někdo o elektromobilu Mercedes-Benz EQA říká, že jde o auto pro holky. Může být. foto: Hybrid.cz

Elektromobil Mercedes-Benz EQA není, narozdíl od většiny současné konkurence (Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6), postaven od začátku jako elektromobil. Staví na prověřené platformě GLA, což mu samozřejmě dává přirozeně dobré jízdní vlastnosti, ale zároveň i řadu negativ, které s sebou primárně spalovací podvozek nese. Tím hlavním je nedostatek místa na zadních sedadlech a relativně malý kufr. Jinak je svezení v elektromobilu Mercedes-Benz EQA 250 pocitově parádní, konstruktéři si dali hodně záležet třeba na odhlučnení, a to jak aerodynamickém, tak i pneumatik i hluku elektrického pohonu.

Při srovnání spalovacího modelu Mercedes-Benz GLA a elektromobilu EQA je na první pohled patrný rozdíl v ceně, který činí téměř 400 000 Kč. Srovnatelně výkonná verze GLA 220 d s dvoulitrovým dieselovým motorem už je ale za 1,043 mil. Kč a rozdíl tak stahuje. Ve všech spalovacích verzích je standardem automatická převodovka.

Novinku EQA už samozřejmě najdete také v konfigurátoru českého zastoupení Mercedesu. Kromě verze 250 už tam jsou ale i další, dražší, s pohonem obou náprav. foto: Hybrid.cz

Zajímavější je ale spíš srovnání s elektrickou konkurencí. Tam už si EQA nevede tak dobře. Technicky o generaci, možná spíš dvě, novější Kia EV6 nabízí za prakticky stejnou cenu 1,28 mil. Kč baterii 77,4 kWh, 350kW nabíjení, výkon 168 kW, pohon zadní nápravy, max. rychlost 188 km/h, dojezd 528 km WLTP, srovnatelnou/mírně nižší spotřebu (při srovnatelném aerodynamickém koeficientu), funkci V2L, vyhřívaná přední sedadla ve standardu (Mercedes EQA +40 000 Kč) a záruku 7 let a 12 let na prorezavění karoserie. V takovém srovnání nejspíš po značce Mercedes sáhnou jen opravdu zarytí fanoušci třícípé hvězdy.

zdroj: vlastní

17 komentářů u “TEST: Mercedes-Benz EQA 250 – nejlevnější elektromobil s hvězdou na čumáku”

  1. Zajimalo by me, jak si fandove spalovaku predstavuji budouci vyrobu spalovaku. Vyznamny dodavatele komponent jeden po druhem oznamuji ukonceni vyvoje spalovacich komponent. Treba vstrikovaci jednotky jsou alfa omega budoucich emisnich povoleni. To si Skodovka dle nasi vlady bude pilovat vlastni jednotky na kolene? Nez by nekdo rekl svec, skonci spalovaky davno pred avizovanym zakazem. Continental jako vyznamny dodavatel pro automobilky. Lepe je znama jeho dcera Vitesco. Nejenom ze uz utlumili vyvoj, ale uz ani neudrzuji odbytove stredisko pro nove spalovaci zakazky. Proste spalovak ma smitec, konec, roleta dolu.

        1. Jaké jámy ty moulo? Ty sám seš svůj největší nepřítel a jestli toho donkichotství nenecháš, budeš zanedlouho pro smích široko daleko..Psal si, že bydlíš ve vlastním stavení (?)…Namoč si kebuli do sudu z vodou a prohlédni si střechy, kam by šli dát solári, skoukni el. rozvody do garáže jestli nejsou z hliníku. Mrkni na net, poraď se z elektrikářem… Prostě: Buď připraven!..😘

    1. Ale Venduliii. S Tebou to dopadne jako s maminkou v reklame na barvu. Toho konce, ze nasinec nebude moci jezdit spalovakem se Ty nedockas. Jednoho krasneho dne, kdyz Tvoje FVE bude slapat na plny vykon se objevi nejaka podobna pritroubla zprava a Tebe ze same skodolibe radosti jebne. Coz bych Ti pral vic, nez aby Te jeblo ze vzteku a musel za trest strasit na EV nabijecich stanovistich ridice parkujicich fosilu. Nerad Ti to pisu, protoze po pravde je Tva detinska prostoduchost skoro odzbrojujici…

  2. „Technicky o generaci, možná spíš dvě, novější Kia EV6 nabízí za prakticky stejnou cenu 1,28 mil. Kč baterii 77,4 kWh, 350kW nabíjení, výkon 168 kW…“

    Asi proto, že je to Mercedes vs. Kia. Toto je úplně běžné i u spalovacích aut a není důvod, aby to u EV bylo jinak. Prostě MB bude vždy dražší než Hyundai/Kia.

    Tady taky zimní test, ten samý kousek:
    https://forbes.cz/o-tretinu-min-nez-slibovali-zkusili-jsme-jak-daleko-elektricky-mercedes-ujede-v-realnem-zivote/

      1. Ano, EQS je první na elektro platformě, následovat budou další a i ty menší. Toto EQA je na spalovací platformě, na přechodné období, něco jako Hyundai Kona nebo Kia eNiro. Úplně ten samý vývoj, jako prodělal i Hyundai/Kona, si myslím. Uvidíme, až přijdou další modely na opravdu elektro platformě a ty se budou srovnávat.

            1. Daimler Benz/Mercedes rychle pada dolu. V luxusnim segmentu uz nehraje prvni housle. Vystridal ho BMW. A BMW zase vytlacuje Tesla. V nemeckem tisku se uz objevily clanky o moznem prevzeti Mercedesu. Prvni naznak je rozdeleni Daimleru na samostatne osobni a nakladni firmy. Daimler Truck a Mercedes-Benz (PKW).

            2. Tak především ono je prostě trapné, když někdo řekne že umí vůz s dojezdem 1000 km, viz EQXX ale fakticky ve stejnou dobu na trh uvede tohle, kde se okamžitě prokoukne že i těch 426 km WLTP je vycucaných z prstu.

              Prostě tohle ani nejlepší PR machři nedokážou dlouho ustát, protože zákazníci už vidí kde je technologicky dříve vysmívaná asijská konkurence a jak moc jimi některé zavedené značky pohrdají. 🙁

Napsat komentář