Operační systém od Google v autech: výzva pro vývojáře

Operační systém Android Automotive OS začíná využívat čím dál tím větší počet značek. Průkopníkem je v tomto směru Volvo, resp. Polestar. I díky nim by měl brzy začít fungovat také Google Assistent v češtině. foto: Google
Operační systém Android Automotive OS začíná využívat čím dál tím větší počet značek. Průkopníkem je v tomto směru Volvo, resp. Polestar. I díky nim by měl brzy začít fungovat také Google Assistent v češtině. foto: Google

Většina řidičů je zvyklá, že operační systémy jejich automobilů jsou zastaralé nebo minimálně omezené ze strany výrobce. Fungují principiálně jen jako jakési zrcadlení funkcí jejich chytrých telefonů. Nový operační systém Android Automotive OS (AAOS) by měl postavit vůz do role „samostatného zařízení“.

Další generace infotainmentu (rozhraní na obrazovce v autě) nabízí pro automobilový průmysl univerzální přístup, který by mohl zjednodušit celý svět „chytrých“ vozů. Aktuálně se o technologii zajímá nejvíce značka Polestar, dcera Volva, která už technologii využívá. Od roku 2022 můžeme čekat i plošné využití u japonské Hondy. Stejně se však nabízí otázka: Jakou motivaci mají automobilky nahradit své stávající systémy za „hotové řešení“ od Googlu?

Velká výzva pro automobilky, ale i Android vývojáře

Podle Jana Kučery, manažera automotive divize ve společnosti eMan, je velkou výhodou využití obrovské vývojářské základny, kterou Android disponuje. „Systém AAOS je v zásadě stejný, jako jakýkoliv jiný operační systém, pouze má svá specifika vyčtení dat z automobilů a bezpečnostní prvky, které normy vyžadují. De facto se dá tvrdit, že se tímto otevírá svět všem stávajícím Android vývojářům vytvářet konkrétní aplikace pro dané automobilky, potažmo modely,“ vysvětluje Jan Kučera a dodává: „Pokud se operační systém uchytí, uvidíme ho ve větší míře na českých silnicích za pět až deset let, až projde vývojem uvnitř automobilek a následně se rozšíří v rámci nově prodaných aut.“

SOUVISEJÍCÍ: PRVNÍ DOJMY: Volvo XC40 Recharge – elektromobil promyšlený do detailu

Systém AAOS by měl tvořit tvrdé jádro operačního systému, kde se předpokládá, že jednotlivé firmy pak už budou řešit jen drobné otázky designu, aby personalizovaly například typické barvy pro svoji značku. 

Další část skládačky do „chytrého“ světa

Vidina „chytrého“ světa pohání technologický vývoj 21. století vší silou. Ať už mluvíme o digitalizaci průmyslu, konceptech chytrých budov a měst, tak i zařízení z našich běžných životů – chytré telefony i domácnosti, a teď i automobily. Krásným příkladem jsou Google mapy, automobilový operační systém bude schopen přenést data o voze do aplikace a v naplánované trase na výlet nám je schopný doporučit, v jakém místě nám začne docházet palivo, a na které čerpací stanici tak můžeme nejpozději natankovat. 

„Můžeme o automobilu v tomto případě mluvit jako o dalším zařízení do rodiny. Jedna z hlavních věcí, co mě baví, je hlasový asistent Googlu, který propojuje celý systém a díky němuž budu schopný ovládat celé auto. Pokud má pak člověk i chytrou domácnost od Googlu, může například před příjezdem domů autu říct, ať v daný čas rozsvítí světla v obýváku a zatopí, případně naopak z obýváku říct autu ať se připraví na jízdu,“ dodává Kučera.

Apple jako hlavní konkurent Googlu má v plánu rozšířit stávající funkce svého operačního systému CarPlay. O inovacích takového rozměru jako v případě AAOS se však nemluví.

Otázka bezpečnosti

Kybernetická bezpečnost je bez pochyb důležitým faktorem jakékoliv moderní technologie. S rostoucím počtem útoků a vynalézavostí hackerů by se tak přirozeně měla řešit i otázka bezpečnosti „chytrých“ automobilů. Na rozdíl od telefonů a počítačů by nemuselo jít „jen“ o ztrátu dat, ale zejména o napadnutí vitálních funkcí vozu jako například zapnutí a vypnutí motoru.

„Otázka bezpečnosti se řeší u všech systémů se stejnou intenzitou. Rozhraní je navrženo tak, že pokud nemáte klíček v autě, vůbec se do systému nedostanete. Google si samo sebou platí špičkové hackery, aby simulací útoků zjistili veškeré ‚díry‘ v systému. Jediné slabé místo by mohly být aplikace, které budou vytvářeny různými jinými subjekty, ale za jejich bezpečností kontrolu při vstupu do automotive ekvivalentu Google Play bude opět ručit Google samotný. Odpovědí na bezpečnost může být i řečnická otázka: Komu z vás někdo „hacknul“ telefon či počítač? Pokud jste si sami nevpustili podezřelou aplikaci do zařízení,“ zakončuje Kučera.

zdroj: tisková zpráva

Dva komentáře u “Operační systém od Google v autech: výzva pro vývojáře”

  1. Těším se na to až všechny automobilky pochopí, že SW si musí koupit, protože nejsou schopny přilákat ten správný talent.
    Zrovna dneska jsem testoval Volvo XC40. To auto mě nadchlo více než jsem čekal. Je to jediné auto mimo Teslu, ze kterého jsem vystoupil a nemusel jsem se ptát jestli bych si ho chtěl koupit. Oproti Tesle mě odrazuje jen aerodynamika/hmotnost/spotřeba/reálný dojezd.

Napsat komentář