Tesla vyvinula nový typ baterie, který bude rychlejší, výkonnější a levnější

Tesla požádala o patent na nový typ bateriového článku, který by měl poskytovat vyšší životnost, rychlejší nabíjení a také nižší náklady na výrobu. Novinku má na svědomí tým Jeffa Dahna, který je dlouholetým specialistou na technologii li-ion.

Baterie elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model Xobsahuje přes 8000 článků typu 18650 (číslo udává rozměry článku, tedy 18×65 mm). Nový Tesla Model 3 už využívá bateriové články typu 2170.
foto: Tesla

Profesor Jeff Dahn (62 let) se problematice lithium-iontových baterií věnuje od doby, co tato technologie spatřila světlo světa. Významnou měrou se podílel na zvyšování životnosti článků a propagaci této technologie. V současné době se zaměřuje na zvyšování hustoty energie v článcích a jejich výdrž.

Od roku 2016 propůjčuje Dahn své zkušenosti automobilce Tesla, v rámci asociace NSERC/Tesla Canada Industrial Research, kam přivedl i svůj tým expertů z 3M. Tesla mu pro práci vytvořila dokonalé prostředí poblíž Halifaxu, kde se tým věnuje vylepšování elektrolytu za účelem zvýšení výkonu bateriového článku.

O výsledcích jejich snažení nebylo dlouho slyšet, ovšem žádost o patent ukázala, že se práce daří. Nová technologie byla nazvána „Novel battery systems based on two-additive electrolyte systems“ (Inovativní bateriový systém založený na dvousložkovém elektrolytu).

Dle Tesly by měl být nový typ bateriového článku využitelný v bateriích elektromobilů, ale také pro skladování energie v rámci sítě. Samotný patent uvádí, že nová technologie navyšuje výkon a životnost lithium-iontových baterií a snižuje náklady oproti jiným řešením. Kdy přesně se nový typ baterií dostane do výroby, prozatím není jasné.

61 Comments on “Tesla vyvinula nový typ baterie, který bude rychlejší, výkonnější a levnější”

  1. Tesla koupila firmu Maxwell, vyrobce superkondensatoru. Elon
    Tesla koupila firmu Maxwell, vyrobce superkondensatoru. Elon je velky fanda superkondensatoru a kdysi chtel o nich psat doktorskou praci. Elon ma urcite neco za lubem a uvidime. SK by se hodily na skladovani rekuperacni energie a tim by se snizila degradace Li baterie.

      1. Taky mě napadlo už dřív, proč to nejde nějak slušně
        Taky mě napadlo už dřív, proč to nejde nějak slušně zkombinovat… Superkondenzátor a baterka… pravděpodobně ze stejného důvodu proč se nedělají Plug-in hybridy s dojezdem 100km na baterku… cena. Přitom by to byla ideální kombinace… ale dvě technologie v jednom autě jsou zkrátka dražší a složitější než jedna :(.

        1. Tiež so nad tým rozmýšlal už dávnejšie. Na Slovensku
          Tiež so nad tým rozmýšlal už dávnejšie. Na Slovensku nejakí študenti urobili buginu s kombináciou LiIon a SK.
          Ono by stačilo do elektromobilu s hmotnosťou 2200kg dať SK s kapacitou 0,5kWh a pokrylo by to takmer všetky zrýchlenia a spomalenia (kinetická energia 2200kg auta pri rýchlosti 130km/hodinu je 0,39kWh) a baterku by to asi fakt velmi šetrilo. Ale asi bude problém s tým, že je to odlišná technologia a treba k tomu zvlášť riadenie a s tým súvisiace komplikácie.
          Ale bolo by to super, pre takýto SK nie je problém výkon aj 1MW.

      2. A ještě by tam šla uskladnit energie při nabíjení –
        A ještě by tam šla uskladnit energie při nabíjení – konec nabíjení je obvykle velice pomalý, tak si např. posledních 5 procent nasypat do superkondíků a pak to z nich pomalu lít do baterky – ale už není potřeba u toho stát na nabíječce.

  2. Prostě vývoj. Baterie bude levnější a více vydrží.
    Prostě vývoj. Baterie bude levnější a více vydrží. Proto si myslím, že při nákupu elektromobilu není kam spěchat. Za pár let bude na trhu spoustu elektromobilů za nižší ceny a s lepšími baterkami než jsou dnes. Prodat ojetý elektromobil se starým typem baterii, která nevydrží bude za rozumnou cenu problém. Ceny ojetých elektromobilů budou padat více než ceny ojetých spalováků.

    1. Ceny elektromobilů asi budou opravdu ´ v budoucnu padat
      Ceny elektromobilů asi budou opravdu ´ v budoucnu padat velmi rychle. Je tomu tak vždy u každé nové technologie, která se vyvíjí. Spalovaky, ty budou opravdu těžko prodejne, bude lépe ho dojezdit. Kdo by chtěl tlacitkovy telefon v době dotykovych telefonu? Najde se asi dost lidi , ale spalováku jsou kvanta……..

      1. Spalováky se zakážou prodávat. Pro spoustu lidí je ale
        Spalováky se zakážou prodávat. Pro spoustu lidí je ale elektromobil nepraktický – lidé, kteří nemohou dobíjet doma v noci, lidé jezdící pravidelně vzdálenosti větší než 400 km denně. Spalovák bude nedostatkové drahé zboží. Budou se udržovat jako auta na Kubě.

        1. 400km ujede elektromobil dnes, za 10 let může být klidně
          400km ujede elektromobil dnes, za 10 let může být klidně dojez na nabití větší než kolik budete fyzicky schopen zvládnout, a pokud si to zaplatíte samozřejmě.
          O tom velmi silně pochybuji, že bude spalovák někdy drahé nedostatkové zboží 🙂

        2. 400km denně v ČR znamená min. 6-7h sedět v autě. Tohle
          400km denně v ČR znamená min. 6-7h sedět v autě. Tohle běžně nikdo nedělá. Ano i dnes jedu s EV na jednání na otočku např. do Prahy nebo Bratislavy nebo na lyže do Tater, ale určitě ne každý den. Např. běžný kurýr najezdí při rozvozech cca 200-300km/den tzn i dodávka s 60kWh baterií už je dostatečná. Spalovák možná zakážou, ale rozhodně se z něj nestane drahé a nedostatkové zboží. Udržovat se budou to jo, jako veteráni a když bude hezky, tak se pokocháme stejně jako když se vytáhne parní stroj.

    2. tak jasně. Je to nová, stále se vyvíjející se
      tak jasně. Je to nová, stále se vyvíjející se technologie pokrok tam letí kupředu rychle podobně jako u počítačů. Až se běžně budou prodávat auta s např. 60kWh baterií, potom bude i hodnota EV s šedesátkou baterkou klesat mnohem pomaleji (přestože baterie degraduje), protože nové EV bude mít zase šedesátku (nemyslím že se u nižší stř. třídy bude v dohledné době dávat výrazně víc…)

      Mám Leaf24 čtvrtý rok s aktuálně cca 130tis km a až ho budu jednou prodávat, tak nepočítám, že na tom vydělám, každopádně dnes dobře slouží, jezdí a vzhledem ke kilometrovému nájezdu i každoročně ušetří cca 130tis Kč jen za PHM. A až si koupím další nové EV s min. 60kWh baterkou, tak starého Leafa až dojezdí klidně rozeberu a udělám si z něj třeba domácí úložiště… 🙂

          1. Hele, mě těch 40tis vychází jen na 84000Kč a to el. asi
            Hele, mě těch 40tis vychází jen na 84000Kč a to el. asi úplně zadra nebude. Npiš na těch 40tis. km taky spotřebu elektriky(její cenu si už aproximuji sám). Každopádně jsem bral že na těch 40tis to bude ekvivalent 2800L nafty po 30Kč. Prostě se rád nechám houpat,ale ne přetáčet. A to ještě neberu že tu naftu mám bez DPH,kdežto el. mám v tvrdejch… .

            1. Nevím proč se každý anonym snaží rejpat.
              Hele, záleží

              Nevím proč se každý anonym snaží rejpat.
              Hele, záleží na tom s čím to porovnáváme. Asi bude rozdíl malinký diesel nebo 3l benzin – já porovnával s našim autem, kde to vychází na cca 2,5Kč/km – cca 2/3 městský provoz.
              Spotřeba ele u EV je běžně dostupný údaj cca 15kWh/100km u EV nižší střední třídy.
              Pokud máš PHM bez DPH, nevidím problém mít na dobíjení elektřinu taky bez DPH – sám to tak mám.

    3. Když odhlédneme od houpání níže 🙂 je to tak jak se
      Když odhlédneme od houpání níže 🙂 je to tak jak se níže píše:
      – je to nová vyvíjející se technologie a stejně jako předtím s PC a potom s mobilními telefony nastupuje „psychologie“ typu „když si počkám ještě půl roku nebo rok, na trhu bude lepší technologie a nebo ta stávající bude za polovinu…

      Prostě nemá smysl čekat 😉
      (to je obecná poučka, co se týká EV tak to můžete nahradit za „během čekání pořídím hybrida/iOna“, podle toho co se mi hodí do baráku nebo jak dlouho chci čekat)

  3. OT: dlouho je ticho kolem modrých značek. Nešustlo se
    OT: dlouho je ticho kolem modrých značek. Nešustlo se něco? Duben?

    Jinak na MP při placení za modrou zónu mi týpek řekl, že bychom už vlastně nepotřebovali dálniční známku, že už je to kdesi v zákoně, ale chybí právě ta druhá půlka – mít na autě modrou značku…

        1. 1.10.2018 vesel v platnost novy zakon c. 193/2018 Sb..
          Dle

          1.10.2018 vesel v platnost novy zakon c. 193/2018 Sb..

          Dle Čl. I § 7b odstavec 6 a 7 je mozne vymenit stavajici RZ za novou s pismeny “EL” pro elektromobily/hybridy. (RZ je normalne bila, jen zacina pismeny „EL“ + 5 cislic, zadna modra nebo zelena)

          nikde v tom zakonu jsem ale nenasel ze vozidla vybavena RZ s “EL” jsou osvobozena od dalnicniho poplatku – vsude pisi, ze v budoucnu budou vozidla s “EL” cerpat vyhody – napriklad po zavedeni elektronickeho mytneho budou mozna od tohoto poplatku osvobozena

          pro r. 2019 jsou platna pouze tato osvobozeni: https://www.sfdi.cz/dalnicni-kupony/dalnicni-kupony-2019/osvobozeni-od-zpoplatneni/

          takze ani v r. 2019, 2020 pro nas elektromobilisty zadne nove vyhody nejsou

          Cekam kdy nam zavedou povinnou silnicni dan z km, kdyz jim vypadnou prijmy z ropnych produktu…

    1. Tato stranka sleduje vsechny lode ktere vozi Tesly.
      Tato stranka sleduje vsechny lode ktere vozi Tesly. http://dudewheresmycar.tozz.nl/captain.php
      Akorat ta predpoved neni uplne presna, protoze pocita s parametry posledniho AIS telegramu a ten muze byt i nekolik dnu stary. Zadarmo AIS prijima pouze signaly pres UKW a funguje ca. 100 km od pobrezi. Na sirem mori funguje jen placeny AIS ze satelitu.
      Edit:stranka prepocitava kazdych 10 sekund novou pozici a kazdych 8 minut nacita novy Ais telegram. Nektere lode vozi TMS/TMX. A nektere vozi do Ciny.

        1. ja som to skôr myslel ako hodnotenie tvojho
          ja som to skôr myslel ako hodnotenie tvojho príspevku.

          pozri, ja ťa nechcem učiť ako konverzovať, alebo čo, ale podľa mňa, ak dáš hentaký všeobecný príspevok, tak by si k tomu mal aj pripojiť link na článok, nech vieme o čom hovoríš.

          alebo nedávaj link, ale napíš konkrétne čo si myslel?
          Kde sa nepredalo tých TM3 moc?
          v Európe? V US?
          Koľko sa ich predalo, a koľko sa očakávalo, že sa predá, ak sa ich teda nepredalo moc

          myslím to v dobrom

          1. Server insideevs.com je tak profláknutý, že nemá smysl
            Server insideevs.com je tak profláknutý, že nemá smysl dávat ani odkaz, ale když chceš. Často se tady řešilo, kolik toho Tesla vlastně vyrábí, všichni trvdí že průměrně 5 tis. kusů týdně několik měsíců, čemuž by měla odpovídat níže uvedená tabulka, nicméně neodpovídá.

            insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

              1. Diskutujeme o počtu prodaných TM3, za posledních 5
                Diskutujeme o počtu prodaných TM3, za posledních 5 měsíců prodali 90 tis. kusů, tedy průměr je 4,5 tis. týdně a to před měsícem oslavovali rekordní zvednutí výroby na 6 tis. TM3 týdně. Letos plánují dvojnásobek TM3 tedy 300 tis. a za leden to je 6500 aut. Tedy od února musí vyrobit 6500 týdně což asi nebude pravda.

                1. kolik aut jste zapocital jez jsou v preprave prave do Evropy a
                  kolik aut jste zapocital jez jsou v preprave prave do Evropy a do Ciny?

                2. Ty teslácká ohlašovaná čísla výroby jsou jen o
                  Ty teslácká ohlašovaná čísla výroby jsou jen o dosáhnutí výrobního rekordu a maximální rychlosti linky v určitý den.
                  Jinak běžně vyrábí pomaleji, a když zavádí na linku zase nové úpravy, tak se výroba propadne obrovsky.

                3. Vaše tvrzení (pokud jste stejný anonym): „Často se tady
                  Vaše tvrzení (pokud jste stejný anonym): „Často se tady řešilo, kolik toho Tesla vlastně vyrábí, všichni trvdí že průměrně 5 tis. kusů týdně několik měsíců“
                  Skutečnost: Dodávky TM3 za 4Q byly 63150 ks, což je téměř přesně 5000/týden pokud odečteme 2 dny Vánoc. Co vám tedy přesně nesedí?
                  A viz níže, ono je těžké dodat do Evropy auta stejně rychle jako když si je někdo vyzvedne ve Fremontu, když jen plavba trvá měsíc.

            1. insideevs je profláknutý to ano.
              moja chyba, mal som sa

              insideevs je profláknutý to ano.
              moja chyba, mal som sa domyslieť, že narážaš na januárové výsledky, aj keď to nebolo z tvojho príspevku jasne.

              ale nechajme to

              každopádne, myslím, že zo všetkých dostupných čísel je jasné, že TM3 output je na úrovni tých 4500 – 5000 týždenne už niekoľko mesiacov v rade, bez ohľadu na to, čo vravia januárové odhady

Napsat komentář