Tesla Cybertruck se konečně zbaví starého neduhu, který trápí i běžná auta

Tesla potvrdila, že Tesla Cybertruck bude její první auto, které nahradí starý 12V systém novým 48V. Právě olověné 12V baterie jsou pro elektromobily častým zdrojem problémů.

Tesla potvrdila svůj záměr v rámci Dne investorů. Už dříve nahradila 12V olověné baterie za 12V li-ion baterie. Nyní bude Tesla Cybertruck prvním vozem Tesla (a možná mezi prvními auty vůbec), který využije 48V li-ion baterii pro své nízkonapěťové elektrické rozvody.

foto: Tesla

Protože elektromobil je vlastně počítač na kolech, nároky na elektrický zdroj jsou vysoké. A olověné baterie už je často nedokáží plnit. Dříve byly častým zdrojem problémů nejen elektromobilů Tesla a vyžadovaly výměnu třeba i každé čtyři roky. Nové li-ion baterie by měly mít stejnou životnost, jako celý vůz! Tedy stejně jako hlavní trakční baterie. Navíc jsou li-ion baterie menší a lehčí, a to až o 87 %.

Tesla potvrdila, že po Tesla Cybertruck využijí 48V systém všechny elektromobily značky. A také robot Tesla Optimus! 48V systém výrazně zvýší efektivitu celého systému a sníží náklady i hmotnost součástek.

zdroj: InsideEVs

50 Comments on “Tesla Cybertruck se konečně zbaví starého neduhu, který trápí i běžná auta”

  1. 12V baterka v jakemkoliv modernim aute vydrzi relativne malo okolo 4-6 let jen proto, ze se z toho stal spotrebak ktery nikdo neresi, kdys si koupite 12V baterii do auta, tak vyrobci doporucuji az 4x do roka baterii nechat nabit nabijeckou, coz le dela jen malokdo

    pritom je to levne pokud mate pobliz zasuvku, ja to tak delam u jednoho naseho stareho auta a baterka drzi jiz 12 rokem, pritom nabijecka stala tehdy nejakych 6 stovek a vejde se krasne pod zavrenou kapotu, takze ac to nedelam 4x do roka ale tak 2x, tak proste jen zapnu nabijecku na baterku v aute, zapnu do zasuvky a necham treba 8-10 hodin nez zezelena diodka hlasici ze je akumulator na idelanim nabiti/napeti a nabojecka jiz jen dobiji udrzovcim proudem

    jinak u Lifepo by eni tak nevadili mrazy, mrazi u lifepo vadi jen pro nabijeni, pro vybijeni muze mit klidne mraz -40, takze jedine co by bylo treba je, aby elektronika ohlidala ze se nabijet zacne az ve chvili kdy je jiz teplotne okolo nuly, takze start vpohode a pak proste pockat nez e dohreje od motoru nebo dohrevem na pozadovanych 0+ stupnu pro nabijeni, problem by to byl pro auta co jezdi jen kratke trasy a zaroven v mrazech, ze by se nestacila ta baterka zahrat

          1. To by byla pravda, kdyby to byla pravda. Počet spalovacích aut na světě stále stoupá, aktuálně skoro 1,5 miliardy a těch pár milionů elektromobilů nehraje naprosto roli.
            Názor Evropy na automobilismus navíc už není podstaný. Rozhodovat budou Čína, Indie a další díky levným energiím rozvíjející se země, které už ve výrobě dávno převálcovaly Německo, Francii, Anglii i Itálii.
            Před deseti lety Indie vyráběla půlku toho, co Německo. Dneska vyrábí o třetinu víc. A při jejich cenách ropy…

  2. Nějak nevidím důvod to v el. autě měnit na 48V. Možná tak kvůli měnšímu průžezu kabelu pro žravé spotřebiče. Což v el. autě bude nejspíš výhřev sedaček.

    Nicméně, s inteligentním dobíjením mělo být zakázáno olovo už dávno. Plně by vyhovělo LiFEPO. Jen by to chtělo izolovanou a vyhřívanou schránku. A díky schodnému napětí by jen stačilo trošku upravit řízení alternátoru a doplnění komunikace BMS do sítě vozu.

          1. To je důvěrná informace 🙂
            Tak logicky – kupuji nová auta, až na naprosté sběratelské výjimky je nemám více jak 6-7 let a baterie jsou provozovány naprosto v pohodových podmínkách. Pokud auto delší dobu nejezdí, například přes zimu, tak ho zazimuji včetně připojení na udržovačku.
            Naprosto nechápu, jak někdo může v autě odrovnat AGM baterii za čtyři roky. To je buď blbost konstruktéra nebo uživatele.

              1. No ano, ale mám i auta, která nepovažuju za spotřebku a nehodlám je nikdy prodat, např. 370Z, Seven 420S, LC 200. Tak můžu posoudit jejich životnost i v horizontu 7+ let. Stačí když člověk dodžuje dvě základní pravidla – vyžadovat pouze AGM a když to měsíc nepojede, patří to na udržovačku. 10+ let pak není žádný problém.

            1. Jak může někdo odrovnat olobenou baterii za 4 roky? Bohužel behno tohle vůbec nesouvisí s Ev ale s uživatelem a s výrobcem.
              Bohužel jak uživatele tak výrobci nechtějí nic dělat a proto tu baterku vyhodí a dají novou.
              A přitom existuje řešení na straně uživatele. Baterii nenechat mrznout na delší dobu, a občas ji dobít.
              Nicméně tohle samozřejmě může udělat i výrobce auta, stačilo by přidat elektroniku která tohle udělá za vás za jízdy auta. A určitě to není nic drahého.
              Opet je tady vidět jak výrobci jsou zkostnateli. Proč něco měnit když si uživatel zvykl že,.

              1. Výrobci naopak dělají vše proti životnosti baterie. Díky EU przní baterky tím, že je start-stop systém nechává zbytečně na nízkých hladinách nabití pro možnost dobíjení rekuperací. Tahle prasárna ničí baterie a je jedna z prvních věcí, co po převzetí nového auta spolu se start-stop systémem přes fiktivní údaje o teplotě likviduju.
                EU jsou prostě neekologičtí dobytci.

    1. Jak v kterem EV. Muj Leaf r.v. 2013 ma jeste puvodni 12V baterku a je OK. Moje Tesla 3 r.v. 2019 uz hlasi ze mam jit do servisu na provereni 12V baterky. Jelikoz pocitac v Tesle nikdy nespi a porad komunikuje s periferii, pouziva kamery a hlida integritu auta, tak to je dost narocne na energii kterou dodava prave 12V baterka. Olovo je jak uz vsichni vime vyslouzila technologie a na dnesni naroky uz nestaci. proto v Teslach uz ca. 2 roky jsou montovany Lithiove baterky, ktere maji delsi zivotnost. Urcite by Tesla mela zvazit montaz solarniho panelu na predni haubnu aby pres den byla 12V baterka odlehcena a tzv. fantomova spotreba by byla kryta z panelu.
      Edit:muj Leaf ma na zadnim stresnim spojleru maly solarni panel a ten zrejme drzi baterku uz 10 let v dobre kondici.

        1. Otázka je jestli ta 12V baterka je vůbec v EV nutná. Já bych tam dal jenom velký kondenzátor. Záleží jenom na tom jakou má měnič účinnost pro různé výkony. Kdyby byla pro malé výkony špatná tak bych tam dal měniče dva, velký a malý. Zajímá mě jaký mají konstruktéři důvod tam cpát další baterku.

          1. Asi to bude nejaka homologacni podminka prevzata ze spalovaku. Bude to nejak tak formulovane, ze varovna svetla musi fungovat nezavisle na pohonnem soustroji blikat xy minut. Takze spalovaci motor kdyz nebezi, musi blikani prevzit baterka. A na misto spalovaciho motoru urednici vzali cely vysokonapetovy system. Asi si rekli, ze lidi jedou s autem tak dlouho dokud jede a pak je trakcni baterka prazdna a varovne blikani musi zajistit 12V baterka.

        2. Trakční baterie gel nebo AGM při průměrném využití 40% kapacity na cyklus dají víc jak 1000 cyklů. Osobně vyzkoušeno, v přepraváku co se otáčí do Heřmaňáku máme starou Vartu AGM asi 100Ah, má nakrouceno hodně přes 1000 cyklů, funguje v podmínkách dlouhodobého stání v teplotách i -30 až +45 stupňů a stále fachčí na jedničku. Vybíjení jak to tak počítám bude v rozsahu 10-60% na cyklus. Stáří 10 let (!).

            1. To je možné, neporovnával jsem to. Já využívám lithiovky tam, kde těžím z jejich menší hmotnosti, Třeba ven si beru Fenix LR50R a to si s olověným aku neumím představit 😀
              Na druhou stranu do UPS nebo i do toho přepraváku, kde nějaké to kilo je úplně nepodstatné, je olovo ideální. Je to za pár korun, vydrží to v UPS věčně a v přepraváku to vydrží i hrubé mechanické i teplotní zacházení. Díky rozličným parametrům mají obě technologie svoje místo a nelze rozhodně tvrdit, že olovo je překonané.

                1. Tak pak je rozdíl jen cca 10% oproti lionce a to je vzhledem k celkovému množství uchovávané energie naprosto bezvýznamná věc. Na tom se lionka nikdy nezaplatí.

                2. Lithiove maji ucinnost 95%. Chapu, ze pro fandu spalovaku je 80% super ucinnost kdyz spalovak ma neco mezi 10-35%. A kdyz stoji v zacpe tak 0%. No spis negativni.

                3. A co to znamená účinnost baterie a jak se měří?

                4. účinnost baterie – poměr vstupní vs výstupní energie.

                  Také bych rád v UPS a „UPS“ používal baterky LiFePO4 místo olova, ale nenašel jsem žádnou UPS která by to oficiálně podporovala. A solární elektrárnu bez solárů za násobnou cenu UPS kvůli baterce kupovat nebudu. Takže používat jiné baterky než olovo jsou často jen hraběcí rady.

                5. No pokud to znamená in-out z baterie, tak před tím je ještě in-out z nabíječky. A protože pán velkomožný chce nabíjet elektromobil „rychlým nabíjením“, jeho nabíječka spapká 15-20% energie jen to hvízdne. Zatímco moje pomalé Boshky a Victron nabíječky si vezmou 6-7%. A protože to jsou procenta z procent, celý řetězec nabíječka-baterie-spotřebič bude z hlediska účinnosti hodně podobný, a pokud se bude tlačit na rychlé nabíjení lionek, tak v takovém případě dokonce horší, než u papírově méně efektivních olověných baterií.

                  Jaké by měla UPS s lionkami výhody, proti olovu?

                6. Moje domaci nabijecka je AC a prevazne krmena z fve. Ja vim, vase auto jezdi take na naftu z vlastni studny.

                7. Absolutne nechapu, proc nekdo s behnou diskutuje. Vzdyt vsechno co rika, jsou ciste fabulace. On nefabuluje jen o politice, ale i o baterkach a naprosto o cemkoliv co tady bleje. Nic z toho co rika, nema hlavu ani patu, jsou to schvalne upraveny nesmysly, aby byl zajimavej, aby se s nim nekdo bavil. Proto jeho baterka v aute odchazi kazdou chvili (coz je hovadina a vsichni to vime) a zaroven ma v nejaky jesterce baterku co prezije milion cyklu (coz je jeste vetsi kravina). On si vsechno vymysli a bavi ho tahat vas za nos. Vubec nerozumim tomu, jak se s nim nekdo inteligentni muze bavit. je to nejaka forma masochismu? dokaze mi to nekdo vysvetlit?

          1. olovenou baterku ktera vydrzi tisice cyklu jsem jeste nevidel, ta technologie pro to neni vhodna. Hlavne je problem, ze ty baterie nesmi byt dlouho ve vybitem stavu, tzn. je treba je rychle znovu naplno nabit. To neni vhodna technologie pro solary. V aplikacich, kdy po vybiti se da hned nabijet, to muze byt jeste docela ok.

            1. pro pituru…Já tě fakt nechápu…. Tak přeci když něco neznám, zeptám se, nastuduju a pak dělám závěry…
              A neplácám nesmysly jako ty…
              Najdi si Narada 200 … Specielně určeno pro fotovoltaické systémy, počet 3000 cyklů při vybíjení do 80% , 6000 cyklů při vybíjení do 40%.

Napsat komentář