Hyundai i-Blue

Hyundai využije palivové články v SUV

Na letošním Autosalonu Frankfurt 2007 jsme měli možnost si pěkně zblízka prohlédnout zajímavý koncept Hyundai i-Blue. Jako pohon mu sloužily palivové články a 100 kW motor s náhonem na přední kola. Palivové články byly umístěny pod podlahou a spojeny se 115l palivovou nádrží na vodík stlačený na 10 000 psi.

Podle magazínu Auto Express se Hyundai chystá palivové články využít v masové výrobě pro své SUV chystané na rok 2012. V roce 2010 chce Hyundai uvést na trh také hybridní verzi modelu Elantra.
Na druhou stranu, právě Hyundai je známý tím, že sice o hybridních verzích svých aut a ekologii obecně mluví, ale zatím mnoho těchto řečí neproměnil v činy.

Mercedes-Benz ML450 Two-Mode Hybrid

Mercedes-Benz ML450 Two-Mode Hybrid

Automobilky General Motors, DaimlerChrysler a BMW společně vyvinuly tzv. dvoumódový (two-mode) hybridní motor. Ten je mnohem menší než běžné hybridní motory a měl by se vejít do prostoru automatické převodovky. Dvoumódový se nazývá proto, že je optimalizován jak pro pohyb ve městě (jako většina ostatních současných hybridů), tak zároveň i na dálnici, na což už většina hybridních automobilů není připravena. Ušetřit má až čtvrtinu paliva.

Nový hybridní Mercedes-Benz ML450 se předvede samozřejmě na autosalonu ve Frankfurtu. Jde o SUV, které využije vysokého točivého momentu a síly nového dvoumódového hybridního motoru. Kombinovaná spotřeba se má pohybovat kolem 7,7 l/100 km. Mercedes-Benz ML450 by se měl začít prodávat v roce 2009.

SUV elektromobil

SUV elektromobil

Tak ono to možná s těmi SUV nebude zas až tak horké, jak to na první pohled vypadá. Americká společnost Phoenix Motorcars uvedla na trh plně elektrické SUV, které vydrží jet déle než 160 km, má nulové emise, nabije se za deset minut a maximální rychlost je kolem 150 km/h při plném nákladu a pěti pasažérech. Revoluce? SUV využívá nové NanoSafe baterie od společnosti Altairnano, jejichž hlavní přísadou je lithium-titanát. Čert ví, co to vlastně je, ale asi to má budoucnost.

SUV elektromobil je momentálně k dispozici pouze pro velké zákazníky, ovšem společnost Phoenix Motorcars hodlá uvést také verzi určenou pro běžné zákazníky, a to koncem roku 2008.

SUV elektromobil

Navíc pracuje také na přidavných bateriích, které prodlouží dojezd na 400 km. Během roku 2007 chce společnost prodat 500 kusů svého elektromobilu, během dalšího roku už 6000 kusů.
Ačkoliv dojezd vypadá slabě, má toto SUV v USA velkou budoucnost, protože většina lidí nejezdí dále než právě několik desítek mil.

Hybrid do zásuvky

Ford předvádí plug-in hybridy

Aby ve ztrátě se potácející automobilka demonstrovala svou zaujatost (takzvaně) ekologickými řešeními, rozhodla se ke spolupráci s rozvodnou společností Southern California Edison. Poskytne jí totiž několik hybridních automobilů Ford Escape Hybrid SUV modelové řady 2008, které budou Fordem upraveny na . Jinými slovy bude možné je doma nabít rovnou ze zásuvky. Ford si představuje, že jeho obchodní model se postupně rozroste z jižní Kalifornie do všech států USA.

Hybridní neznamená čistý

Již několikrát se v minulosti ukázalo, že různá vylepšení automobilů ztratí pozitivní efekt v důsledku změny chování řidičů. Počátkem devadesátých let se rozšířily vozy s ABS. Řidiči se však rychle přizpůsobili a začali jezdit o to agresivněji. Podle výsedků studie NHTSA sice ubylo nehod s účastí více automobilů díky lepší ovladatelnosti vozidla při brzdění. Naproti tomu ale přibylo nehod jednotlivců zřejmě pod vlivem agresivnější jízdy a přibližování se fyzikálním limitům. Výhoda ABS byla tedy smazána.

Podobný trend se začíná objevovat i u vozidel s hybridním pohonem. Mezi roky 2000 a 2006 se průměrná hmotnost zvýšila o 30%. Průměrný výkon vzrostl dokonce o 60%. Tento trend má na svědomí zejména rozšíření hybridních SUV. Od roku 2000 se tak zvýšila průměrná spotřeba hybridů o 15%.

Řidiči se tedy opět pomalinku přizpůsobují. Přesedáním do těžších a výkonějších hybridů mažou veškeré jejich výhody. Naštěstí se na věc dá nahlížet i z jiného pohledu: Lepší hybridní SUV se spotřebou a emisemi o třídu menšího vozu než klasické, kde je spotřeba opravdu vysoká.