Renault Mégane III

Renault představuje Mégane III, odkládá elektromobil

Blížící se Pařížský autosalon měl odhalit nový Renault Mégane III, nicméně už týdny před začátkem akce se po celém internetu vyrojily obrázky nového modelu a také podrobnosti týkající se výbavy. Největší novinkou má být 1,4l TCE motor s výkonem 130 koní, který přebije současnou generaci dvoulitrů na spotřebu téměř o 1 litr/100 km. Kromě toho se ale francouzský Renault chystal brzy představit také elektromobil Mégane, který má být díky spolupráci se společností Project Better Place jedním z hlavních stavebních kamenů přerodu osobní dopravy v Izraeli.

Jenže, podle izraelského ekonomického magazínu Globes zástupci Renaultu na konferenci v Ženevě řekli, že elektromobil přijde o rok později, tedy v roce 2011. Což je ostatně datum, které původně sám Renault pro svůj elektromobil navrhoval. A dost možná jde prostě o nejistý přelom let 2010/2011, což by tak nějak lépe odpovídalo celkové atmosféře kolem elektromobilů v Evropě. V každém případě Renault také nedávno potvrdil, že svůj elektromobil v podobě modelu Renault Mégane bude nabízet i v dalších zemích kromě Izraele – jmenovitě ve Španělsku, ovšem není vyloučeno třeba ani Dánsko, Portugalsko a další evropské země, které pomalu, ale jistě začínají budovat pro elektromobily infrastrukturu. Viz. nedávný příklad Berlína či Londýna.
Renault Mégane III

Britský premiér lobbuje za elektromobily

Britský premiér Gordon Brown, jehož křeslo se pod ním nyní povážlivě houpe, si nedávno předsevzal začít jednu z největších revolucí, jaké kdy automobilový průmysl zažil. Během minulého týdne se setkával se zástupci automobilek aby je přesvědčoval, že by měli masově začít vyrábět elektromobily. Kromě toho uvažuje Brown o velkolepém plánu podpory prodeje elektromobilů v Británii postaveném na modelu podobném mobilním telefonům. Počítá s tím, že elektromobily by se prodávaly dotované nebo dokonce dávaly zdarma s kontraktem na odběr elektřiny. Podobné schéma údajně hodlají rozjet také Dánsko a Izrael, něco se chystá také Portugalsku. Britský premiér údajně chce, aby všechny automobily prodávané Británii byly do roku 2020 elektrické nebo alespoň hybridní. Část svého velkolepého plánu představil premiér na Britském autosalonu v Londýně. Inspiroval se podle svých slov projektem Project Better Place podnikatele Shaie Agassiho. Zásadní je ale samozřejmě je, aby elektřina, kterou se budou elektromobily dobíjet, pocházelo nikoliv z fosilních paliv, alébrž obnovitelných zdrojů energie. Británie jakožto ostrovní země by mohla díky měnám klimatu mít brzy velké problémy, a tak není divu, že se Brown pouští do tak odvážného projektu. Je jisté, že brzy – s tím, jak se budou stále razantněji potvrzovat teze klimatologů, přesedlají na podobnou notu také zástupci celé řady dalších západních zemí.

Portugalsko

Portugalsko začne budovat infrastrukturu pro elektromobily

Portugalsko skrze svého premiéra Jose Socratese (mimochodem bývalého Ministra životního prostředí) a společnost Project Better Place se chystají brzy uzavřít dohodu, která Portugalsko postaví vedle Dánska a Izraele v oblasti budování infrastruktury pro elektromobily. Portugalská společnost Energias de Portugal SA (EDP) už dnes spolupracuje s dalšími evropskými energetickými společnostmi na tvorbě sítě Grid for Vehicle (G4V), která by měla nabídnout dobíjecí místa pro elektromobily, případně plug-in hybridy. Renault a Nissan už mají s kalifornsko-izraelskou společností Project Better Place uzavřené dohody o tom, že během ledna 2009 začnou ve velkém vyrábět elektrické vozy založené nejspíš na některém z klasických modelů (Renault Mégane). Lithium-iontové baterie pro tyto elektromobily dodá společnost NEC. Obě automobilky společně investují do projektu něco mezi půl až miliardou dolarů. Že by se elektromobilům v Evropě blýskalo na lepší časy? Mimochodem, právě Portugalsko je jedním z evropských premiantů v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Pilně buduje nové solární elektrárny, větrné farmy, ale i celou řadu dalších alternativních zdrojů energie, zejména ve spojitosti s mořem.

Elektromobil Renault v Izraeli

Elektromobil Renault představen v Tel Avivu

spolu s v neztracejí čas. V neděli představili v Tel Avivu , který by měl již příští rok brázdit tamní slinice v počtu několika stovek. Tamní zdroje uvedly, že se na první pohled jedná o obyčejný sedan.

Odpůrci neustále poukazují na nedostatečný dojezd, kterým současné vozy s elektrickým pohonem disponují. Tamní koncept je navržen na překonání vzdálenosti 200 km na jedno nabití, což v zemi 60 km široké a 260 km dlouhé stačí podle expertů pro drtivou většinu cest.

Odstartuje izraelský projekt dopravní revoluci? Těžko předvídat. Ohlášené termíny jsou však opravdu pozoruhodné. Koncept minulý týden, několik stovek elektromobilů v příštím roce, o rok později tisíce.

Deutsche Bank: elektromobily jsou životaschopné

Analytici Deutsche Bank provedli analýzu projektů společnosti Project Better Place v Izraeli a Dánsku a zjistili, kdo by to byl řekl, že elektromobily skutečně MŮŽOU FUNGOVAT! Ba co víc, zjistili, že by mohly fungovat nejen v malých zemích s vysokými daněmi na automobily a vysokou cenou benzinu, ale i v zemích řádově větších, například USA. „Z obchodního modelu Project Better Place plyne, že čistě elektrické auto by nemělo stát více než dieselové nebo benzinové auto a ve většině zemí budou jeho provozní náklady nižší,“ píší analytici. Kromě toho, že zpráva potvrzuje realističnost projektu, naznačuje, že do konce letošního roku by podobný program mohlo oznámit dalších deset zemí. No řekněte, nebyla by Česká republika skvělým kandidátem?

Elektromobily a Dánsko

Dánsko podpoří rozvoj elektromobilismu

Nám nejbližší skandinávský stát chystá po vzoru Izraele revoluční krok. Ve spolupráci s izraelskou společností Project Better Place hodlá dánská vláda razantím způsobem podpořit rozvoj elektromobilismu. Do roku 2011 chce na parkovištích a poblíž bytových oblastí vybudovat rozsáhlou síť dobíječek, mělo by jich být až 20 000 po celé zemi. Dánsko i Izrael mají výhody v tom, že jde o velmi malé státy. Výlety na vzdálenosti větší než 200 km jsou spíše výjimečné. Dojezd dnešních elektromobilů běžně dosahuje 150 km až 200 km (např. elektromobil Think City).

Elektromobil Renault Megane z Izraele

Několik zahraničních blogů potvrdilo, že chystaný elektromobil vyráběný ve spolupráci izraelské společnosti Project Better Place a automobilky Renault bude s největší pravděpodobností Renault Mégane. Dojezd by měl činit až 200 km. Výroba by měla začít v roce 2010. Bližší informace se dozvíme 21. ledna, kdy se má konat oslava na které společně vystoupí zástupci Renault a Project Better Place.

elektromobil Renault

Izrael – nové centrum elektromobilismu?

Už delší dobu se spekuluje o tom, že v se budou dít kolem elektromobilů velké věci. Začalo to nenápadně – Izrael, resp. tamní ministr financí, oznámil, že přemýšlí o upuštění od zdanění . Daň na nákup klasického benzinového automobilu je v současnosti v Izraeli 79%, na ekologické automobily () a podobně 30%. Oficiální představitelé Izraele se dušovali, že jejich stát se stane prvním, kde budou elektrická auta masově rozšířená. Společností, která se v tomto problému nanejvýš angažuje je (s plánovanými investicemi kolem 200 – 300 milionů dolarů).